![]() |
|
Ibland blir det faktiskt tröttsamt att mma-nyheter är som en liten syjunta.
Är att biljettförsäljnungen till Rousey-kortet "går trögt", trots att det typ är 3 veckor kvar, det har varit jul/nyår, och alla matcher inte än annonserade, verkligen nyhetsvärdigt? |
Wow, lovande snubbe. Lite Silva, lite Diaz, lite GSP? :D |
Helvete, det där var sinnessjukt. Hur gammal är killen? Conor McGregor vs Michael Page, make it happen Dana. :D
|
Lätt att se bra ut när motståndet inte är riktigt matchat, var ju lite väl mycket walk in the park för Conor McGregor kändes det som.
Grym kille dock, undrar hur han står mot lite mer kända fighters i hans viktklass. |
Citat:
Han är dessutom en FW i vanliga fall. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Gregor kom in som FW mästare. Det går nog inte matcha det bättre i den organisationen. Så nu har han båda bälten. |
Citat:
Nej, inte alls.. Judo och BJJ är samma tekniksystem. Judo tillämpar inte benlås eller axellås i tävling, men annars är teknikerna de samma (BJJ kommer från Judo och Judo i sin tur från Japansk JJ). Sedan skiljer sig tävlingsreglerna mycket mellan de två poängmässigt, men båda innehar submission som ett alternativ för att vinna matchen och det är samma strypningar, armlås och kontrollgrep. Submission-tävlingar med gi mellan utövare av diverse gren som jag känner till motsäger ditt påstående. Men BJJ har kommit att bli det man mycket oftare tränar för MMA och jag tror det är mycket tack vare Gracies framgångar inom UFC. Naturligare alternativ för markgrapplingen borde egentligen vara submission wrestling. Mest judoutövare i världen har: Brazilien(!) Och crossträning är väll nästan mer regel än undantag vad jag förstår av de som varit där och tränat. Det kanske ger en vink om antalet utövare i sporterna världen omkring. BJJ är fortfarande en liten sport (på frammarch). Det är nog lätt för oss som är MMA intresserade att bli lite hemmablinda. Diskussionen boxning-MMA i minne.. Jag kan bara svara för Sverige när det gäller folk som just cross-tävlat och det är betydligt lättare att gå från judo till bjj än tvärtom när det kommer till tävling. Det finns flera exempel på "medel" judokas som blivit framgångsrika relativt snabbt inom bjj. Mikael Marfy är väll främsta exemplet (EM guld blått, lila och brunbälte, Världmästare blåbälte, VM-brons lilabälte, VM-silver brunbälte). Jag kan inte ge något omvänt exempel. Internationellt är nog annars Flavio Canto den mest framgångsrike som tävlande i båda sporter. Men brassarna är riktigt vassa på judo också. De hade deltagare i varje viktklass på senaste OS. Det är inte riktigt en flying armbar utan ett offerkast som går över i ett armlås. Skillnaden BJJ/Judo här skulle vara att om kastet går in och motståndaren faller helt på ryggen så är det slut. I BJJ ger kast inte så höga poäng. Tror ändå inte att någon skulle låta sig bli kastad då det ju också ger en betydligt sämmre position i BJJ. Det ska tilläggas att kombinationen inte är jättevanlig att se i topp-judo heller. Det är mest min kompis som är vass på den på världsnivå faktiskt. *cupid* Här kastar han igenom kastet utan att följa upp med armlås: Här kastförsök till en regelrätt armbar: |
Ja, jag har som sagt ingen erfarenhet i ämnet, utan vet bara vad jag läst på diverse forum som mestadels har varit mma-orienterade. Men det känns ju onekligen logiskt att träningsfokus ser ganska annorlunda ut, även om det i grunden är samma system.
Kast kan ge dig en fördelaktig position i bjj, visst, men det är väldigt sällan matchavgörande. Däremot pga den korta tiden du har att utföra ett lås i tävlingsjudo, skulle naturligt göra att färre personer fokuserar på grapplingen, särskilt den positionella (den korta tiden kan iof vara en styrka, om man väl fokuserar på den, titta på Ronda). Jag menar att turtla är väl inte ett bra försvar i bjj, men det verkar effektivt i judo (grovt förenklat). Däremot är det säkert så att nivån på utövare är mycket högre i Judo, och att om en genomsnittlig judo-snubbe fokuserar på grappling så kan han säkert spöa på en genomsnittlig bjj-kille. Förresten, hur ofta ser man subbar i judo, i snitt? |
Citat:
Citat:
En av de mest framgångskrika någonsin innom MMA, Fedor, var ju en stor kastare. Kast ---> Pang! GNP eller SUB. Kast i BJJ är nästan aldrig matchavgörande, endast om det går till poäng, men jag vill ändå framhålla att ett kast i vilken sport det än gäller är något effektivare än att lira fram till en sub. Men här vet jag att vissa inte håller med mig. Kastet skakar om och får ofta motståndaren att tappa fokus. Du kan ju även kasta och följa med ner i en kontrollposition. Det som skiljer sig är just lirandet. Om man musklar eller inte. Att muskla hårt a la brottning tar kraft, medans framförallt bjj går ut på att röra sig mjuk. Ju på Japanska betyder mjuk eller följsam (JU-juitsu, JUdo) Men hur mjuk och effektiv man än är på att röra sig så måste man ha kraft att sätta sina subbar. Det är klart mindre jobbigt att vara deffensiv på marken än offensiv så länge man slipper äta slag. Men man måste ju även förändra sin atletiska träning när man går över till MMA så att man orkar alla moment, oberoende av vad man tävlat i tidigare. Jag kan inte tänka mig någon kamsport som är så tuff fysiskt som MMA. Att turtla är ett förbannat dumt påfund och en nödlösning, men i tävlingsjudo fyller det en taktisk funktion. I BJJ är det den position som ger högst poäng när du tar rygg på en motståndare. I Judo får du inget. För MMA ger det ju ett riktigt bra läge att arbeta vidare. Den näst sista meningen är inte heller sann. Vad gäller nybörjare (i Sverige) så är det betydligt bättre ös på de BJJ-klubbar jag varit på.. Det är i regel inga motionärer utan relativt unga, motiverade MMA-intresserade män med större träningsdisciplin. I judon har vi mycket barn och motionärer. Därför överväger jag själv på att gå över mer till BJJ´n och kanske SW.Men för att återknyta till din ursprungliga fråga: Citat:
Rörelsemöstra på marken i MMA är ju BJJ nr1. Subbar i judo..? Ca 1 match av 10. Försök till dem i nästan hela tiden dock. Om än kanske korta försök. Sedan finns det ytterligare ett sätt att vinna på marken i judo och det är fasthållning i 20sek (2012 25sek innan 2010 30sek). Det är enkelt beskrivit BJJ´ns kontrollpositioner där den andra ligger på rygg, förutom halfguard (du måste ha benet fritt för att fasthållning ska gälla). Fasthållningar/kontrollposititoner ser du ju jämt i MMA och du tar ju dem för att jobba vidare på din sub eller gnp. Du är snart redo för ett bälte med all din kunskap! :d |
Fast nu blev det ett sidospår. Jag älskar förresten kast, och vill se mycket mer av sådant i mma. Tycker fler judokas borde gå över till mma, och faktiskt implementera sin judo, och inte bara defensivt.
Med "genomsnittlig", så menade jag förstås genomsnittlig tävlande och inte utövare/nybörjare. Judo är ju fortfarande mycket större som sport än BJJ, så det är inte så konstigt. Om man tar mma, vilket jag främst extrapolerar från, så har man ju inte sett kast från bjj-killar så ofta (de verkar gilla knepiga trips mest), utan de mest spektakulära grejerna är från judo-killar. Samma sak med nedtagningsförsvaret. Bjj-killar brukar inte i snitt ha så enormt bra sådant, eller så bryr de sig inte och trivs i sin guard. Du tror alltså att om man tar en genomsnittlig top 20-30 i världen i judo och bjj, att det skulle vara jämnt i pur grappling (och då pga skicklighet och inte bara "atletisk förmåga")? |
Citat:
|
Citat:
Generella bjj-regler, antar jag? Sub och sedan position etc? |
Citat:
Är det bara submission som gäller, alltså att det handlar endast om att få den andre att ge upp (för det är ju det som är aktuellt för MMA känner jag) med GI, så blir det jämnare. Men när det gäller just topp-judo så är det mycket den atletiska förmågan jag räknar in... En sämmre tekniker med monsterkondition kan stressa ihop en duktig tekniker som är mindre tränad.. Precis som i MMA. Jag följer världsjudo hela tiden, men ganska lite "världs-bjj"... Jag låter Petoria svara. Ninja är dock bättre än Taj-kwan-do på en skolgård och det är egen erfarenhet, punkt slut! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:20. |
|