Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

panzerpig 2012-12-31 15:57

Som mmaintresserad känner jag att varken första eller andra jds-cain gav mig speciellt mycket (första tog slut efter ca en minut, den andra efter en rond sen fick jag se 4 ronders ensidigt spanking).

Synd att jds var så defensiv, när Cain misslyckades med de första td-försöken så låg han typ raklång på marken och jds sprang därifrån. Hade jds inte kutat därifrån borde han kunnat få in en uppercut, knä eller t om hamna över cain.

Ska bli kul att se hur Jds förändras efter detta. känns som det är cain, overeem och jds det står mellan nu.

strikt 2012-12-31 16:15

Tänk om Juniors sving hade gått in när han backade i rond 3-4 tror jag.

Han svingar ju när han är på väg bakåt som counterattack eller hur det nu var. Hade matchen blivit ännu mer intressant!

Doctor Snuggles 2012-12-31 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 6179017)
JDS gav ju i princip den högern gratis till Cain. Backar rakt bakåt med händerna vid höften då Cain går framåt och attackerar. Vet att det inte är boxning det handlar om, men ibland undrar man hur dom är funtade.

http://www.bloodyelbow.com/2012/12/3...illed-the-king

Det är inte så lätt när man hela tiden är rädd för nedtagningen. JDS lever också mycket på sin snabbhet, och när den började ta slut i kombination med att han var obekväm typ hela tiden, så....

Nu blir det intressant att se om Overeem har något att komma med. Han har ju en stark clinch och en bra giljotin. Han har nog bara 2 ronder på sig, max, att göra något dock.

delta_mats 2012-12-31 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6179160)
http://www.bloodyelbow.com/2012/12/3...illed-the-king

Det är inte så lätt när man hela tiden är rädd för nedtagningen. JDS lever också mycket på sin snabbhet, och när den började ta slut i kombination med att han var obekväm typ hela tiden, så....

Nu blir det intressant att se om Overeem har något att komma med. Han har ju en stark clinch och en bra giljotin. Han har nog bara 2 ronder på sig, max, att göra något dock.

Ja han såg inte alls bekväm ut, Cain pressade ju hårt och nedtagningsförsöken haglade. Tycker dock att JDS kroknade väl tidigt, före käftsmällen som sänkte honom. Det var nog Cains plan visserligen, att gå all in och försöka få JDS stum tidigt i matchen.

Overeem är farligare i clinchen, men sämre kondis, dock är han nog svårare att få ner faktiskt. Men som du säger, 2 ronder max sen gasar han. Intressant blir det hur som helst:)

cero 2012-12-31 18:56

Citat:

Hade jds inte kutat därifrån borde han kunnat få in en uppercut, knä eller t om hamna över cain.
Krävs dock enormt med energi för att brottas med någon som Cain, så jag tycker nog att han gjorde rätt. Tyvärr var han inte tillräckligt uthållig för att kunna fortsätta i mer än en rond.

Citat:

Men som du säger, 2 ronder max sen gasar han [Overeem].
Frågan är om han ens klarar av 2 ronder. Hans motståndare har inte lyckats ta sig till andra ronden på säkert 10-11 matcher, om man bortser från Werdum. Och det är en stor skillnad på hur uthållig man är när man dominerar, och när man blir riktigt pressad av någon med bättre teknik (brottning i detta fall). Har potential att se ut som JDS/Cain 2.

Citat:

JDS gav ju i princip den högern gratis till Cain. Backar rakt bakåt med händerna vid höften då Cain går framåt och attackerar. Vet att det inte är boxning det handlar om, men ibland undrar man hur dom är funtade.
Han blev trött av nedtagningsförsöken, och sen har jag aldrig varit särskilt imponerad av Juniors fotarbete. Speciellt inte defensivt.

delta_mats 2013-01-01 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6179298)
Krävs dock enormt med energi för att brottas med någon som Cain, så jag tycker nog att han gjorde rätt. Tyvärr var han inte tillräckligt uthållig för att kunna fortsätta i mer än en rond.

Frågan är om han ens klarar av 2 ronder. Hans motståndare har inte lyckats ta sig till andra ronden på säkert 10-11 matcher, om man bortser från Werdum. Och det är en stor skillnad på hur uthållig man är när man dominerar, och när man blir riktigt pressad av någon med bättre teknik (brottning i detta fall). Har potential att se ut som JDS/Cain 2.

Han blev trött av nedtagningsförsöken, och sen har jag aldrig varit särskilt imponerad av Juniors fotarbete. Speciellt inte defensivt.

Overeem är farligare att försöka ta ner än JDS. Bra sparkar och knän, riktigt bra i clinchen. Större och starkare än JDS. Cain kommer få offra mer av sin energi än vad han gjorde mot JDS för att få ner Overeem.

Junior tröttnade dock märkbart redan efter 2 min vilket jag tycker verkar konstigt, så extremt pressad blev han inte.

cero 2013-01-01 15:17

Kan hända att han har kass brottnings-/grapplingskondition helt enkelt. Sen är det en så stor skillnad i nivå på Cain och Juniors tidigare motståndare, så helt konstigt behöver det inte vara. Finns så lite kvalité i tungviktsdivisionen att man kan ha titeln och fortfarande inte riktigt vara "testad". (eller ah, det gäller iofs många divisioner så länge man får bra match-ups)

Citat:

Overeem är farligare att försöka ta ner än JDS. Bra sparkar och knän, riktigt bra i clinchen. Större och starkare än JDS. Cain kommer få offra mer av sin energi än vad han gjorde mot JDS för att få ner Overeem.
Att clinchas med Overeem i början lär ju vara otroligt tungt, men jag tror vi kommer få se varför man inte kan kompensera för teknik, kondition och snabbhet med massa muskler. Overeem blev t om nedtagen av Werdum, blev träffad mer (kvantitet), och var extremt förutsägbar med sin striking. Men visst, får han in några knän som mot Lesnar så kan det ta slut väldigt fort.

zozofu93 2013-01-01 15:49

Jag tycker det var flummigt hur Cain kastade ner JDS på marken som en vante, JDS har väldigt väldigt bra takedown defense som man absolut inte fick se i matchen.. Kanske att Cain's wrestling verkligen var så överlägsen, overeem lär flyga ner på en takedown rätt snabbt om han inte som ni sa börjar slänga in sina knän :), en 120kilos thaiboxare med långa explosiva ben.. läskigt

cero 2013-01-01 15:57

Junior gjorde ett väldigt bra jobb med att försvara 6 nedtagningar i första ronden. Men Cain var ganska vårdslös och på tok för aggressiv med sina försök, fast det lönade ju sig eftersom att han hade överlägsen kondition.

Dav0d 2013-01-01 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6179954)
Junior gjorde ett väldigt bra jobb med att försvara 6 nedtagningar i första ronden. Men Cain var ganska vårdslös och på tok för aggressiv med sina försök, fast det lönade ju sig eftersom att han hade överlägsen kondition.

Inte bara kondition, överlägsen teknik gör att du kan hålla det tempot eftersom du inte gör av med lika mycket energi. Cain spänner sig i princip aldrig för att vara en tungviktare, vilket gör att han måste överleva på bättre teknik som ger honom det som ser ut som "bättre kondition". Med detta säger jag inte att han inte har riktigt bra kondition och säkert bättre än resten.

cero 2013-01-01 16:10

Givetvis. Har man bra teknik som gör att man blir mer uthållig så räknas det ju också in i din "kondition".

Det jag syftade på var att Cain var vårdslös med många av sina nedtagningsförsök som JDS kunde försvara relativt enkelt i första ronden, men han tröttnade snabbare än Cain.

Dav0d 2013-01-01 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6179969)
Givetvis. Har man bra teknik som gör att man blir mer uthållig så räknas det ju också in i din "kondition".

Det jag syftade på var att Cain var vårdslös med många av sina nedtagningsförsök som JDS kunde försvara relativt enkelt i första ronden, men han tröttnade snabbare än Cain.

Mm men alla dessa vårdslösa nedtagningsförsök gör att han också kunde dominera det stående gamet. Hade han däremot inte konstant hotat med dem skulle JDS känt sig bekväm och troligtvis boxats mycket bättre. Var säkert i deras plan att vara vårdslösa med alla nedtagningar eftersom de visste att han kunde göra det, samtidigt som det gav honom övertag på alla plan.

Att försöka stå mot någon du vet aldrig tvekar att ta ner dig där du inte vill vara är psykiskt väldigt svårt och den mentala biten gör att du också tröttnar snabbare, eftersom du bl.a. spänner dig ovanligt mycket.

cero 2013-01-01 16:25

Håller med. Vad jag har sett verkar bakåtpendling och kontringar vara Juniors svaga punkt i hans stand-up, så det var en väldigt bra strategi. Men jag tänkte om det inte hade varit smartare av Cain att trötta ut Junior i clinchen istället för att även trötta ut sig själv med vårdslösa nedtagningar? Mycket av Cains vikt är iofs fett, så jag vet inte om det hade varit så effektivt. Efter andra ronden började Cain slarva väldigt mycket med defensiven och åt en del rena slag på hakan, vilket såg ganska riskabelt ut, men som tur var fanns det ingen kraft kvar hos Junior.

delta_mats 2013-01-01 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Dav0d (Inlägg 6179978)
Mm men alla dessa vårdslösa nedtagningsförsök gör att han också kunde dominera det stående gamet. Hade han däremot inte konstant hotat med dem skulle JDS känt sig bekväm och troligtvis boxats mycket bättre. Var säkert i deras plan att vara vårdslösa med alla nedtagningar eftersom de visste att han kunde göra det, samtidigt som det gav honom övertag på alla plan.

Att försöka stå mot någon du vet aldrig tvekar att ta ner dig där du inte vill vara är psykiskt väldigt svårt och den mentala biten gör att du också tröttnar snabbare, eftersom du bl.a. spänner dig ovanligt mycket.

Håller med här.
Men JDS såg nästan gasad ut redan innan käftsmällen som han gick ner av, detta efter runt 2 min. Jag tycker det är konstigt.

cero 2013-01-01 17:29

Vad är det som är konstigt? Har Junior visat på bra grapplingskondition i sin karriär, eller bra kondition öht? Många tungviktare som har problem med konditionen. Och inte blir det bättre av att man är så beroende av kraft som Junior är.

Vad jag minns har nästan alla hans matcher antingen slutat efter 1 rond, eller i princip varit endast ståendes.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.