StrangeKraem |
2012-06-18 04:09 |
Citat:
Ursprungligen postat av TREX
(Inlägg 5831789)
Är lite chockad faktiskt över hur pass mycket kontakt och hur nära vargarna man får vara på de där varg-turerna, jag har ju givetvis hört talas om att man får träffa varg i inhängnad, men trodde inte det var såhär mycket "hopp och lek" över det.
Går man inte igenom innan en massa säkerhetsprotokoll? Typ vad man inte får göra?
|
Själv varit inne hos två olika flockar/kullar (Gladiatorerna & Narnia) och den information man får är i princip; Ha oömma kläder utan fickor/saker som hänger från dom (typ snoddar etc.), ha ingen typ av godis/mat på sig, gummiband/snoddar i håret/örhängen/ringar/halsband/andra saker som kan blänka/blinka och därmed se extra roliga ut.
Angående sitt beteende så får man göra det som vargarna tillåter sålänge man lyssnar på vårdarna som är med (var med två vårdare de gånger jag har varit inne i inhängnaden). En tjej som var med fick panik och vart livrädd (skrek, grät etc.) när dom kom fram och skulle undersöka henne. Hon blev då tillsagd att gå upp mot en vägg och blev där hämtad av en tredje vårdare som tog ut henne. Det hela sköttes väldigt snyggt och vargarna lät henne vara efter tillsägelse från skötarna.
Själv hade jag skitkul med vargarna och dom var väldigt sociala, utan att jag fick några direkta tillsägelser om vad jag skulle och inte skulle göra. Detta trots att dom fick för sig att grundligt rengöra mina öron och resten av mitt ansikte vilket man kanske kan tänka sig uppkalla lite extra övervakning, men vargarna visade väl inget aggresivt beteende i det dom gjorde så mja.
Respekt mot vilda djur är väl grundregeln egentligen, det påpekade dom många gånger. "De kan se ut som stora och nyfikna hundar men ha i åtanke att det är vilda djur vi är inne hos, och vi är inne i deras revir. Inte vårat, utan deras."
|