Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kvinna dödad av vargflock på Kolmården (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185540)

tjabon 2012-06-18 00:59

Citat:

Ursprungligen postat av Jens.Andersson (Inlägg 5831778)
Hon säger ju något i videon om att han "bara låter". Jag tror nog att skötarna
där vet hur man ska hantera vargar bättre än vad vi kan spekulera fram här.
Även om tragiska olyckor som detta kan hända.

Uppenbarligen inte.

strikt 2012-06-18 02:02

Sådana här människor som ska ha hand om vilda djur, och övervakning när de dessutom är med djuren.

baggard 2012-06-18 03:28

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5831789)
Är lite chockad faktiskt över hur pass mycket kontakt och hur nära vargarna man får vara på de där varg-turerna, jag har ju givetvis hört talas om att man får träffa varg i inhängnad, men trodde inte det var såhär mycket "hopp och lek" över det.

Går man inte igenom innan en massa säkerhetsprotokoll? Typ vad man inte får göra?

Gick in i "vargringen" dom har på kolmården för en massa år sen och fick gå in och klappa dom. Dom ställde sig på bakbenen med labbarna runt en och allt sånt där. Vi var dock tvungna att ha på oss ett par grova jävla handskar som täckte nästan hela armarna.

Tråkigt att det här hände. Många gör misstaget att tro att dom är "kompisar" med djuren när dom i själva verket inte bryr sig ett skit om dig

StrangeKraem 2012-06-18 04:09

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5831789)
Är lite chockad faktiskt över hur pass mycket kontakt och hur nära vargarna man får vara på de där varg-turerna, jag har ju givetvis hört talas om att man får träffa varg i inhängnad, men trodde inte det var såhär mycket "hopp och lek" över det.

Går man inte igenom innan en massa säkerhetsprotokoll? Typ vad man inte får göra?

Själv varit inne hos två olika flockar/kullar (Gladiatorerna & Narnia) och den information man får är i princip; Ha oömma kläder utan fickor/saker som hänger från dom (typ snoddar etc.), ha ingen typ av godis/mat på sig, gummiband/snoddar i håret/örhängen/ringar/halsband/andra saker som kan blänka/blinka och därmed se extra roliga ut.

Angående sitt beteende så får man göra det som vargarna tillåter sålänge man lyssnar på vårdarna som är med (var med två vårdare de gånger jag har varit inne i inhängnaden). En tjej som var med fick panik och vart livrädd (skrek, grät etc.) när dom kom fram och skulle undersöka henne. Hon blev då tillsagd att gå upp mot en vägg och blev där hämtad av en tredje vårdare som tog ut henne. Det hela sköttes väldigt snyggt och vargarna lät henne vara efter tillsägelse från skötarna.

Själv hade jag skitkul med vargarna och dom var väldigt sociala, utan att jag fick några direkta tillsägelser om vad jag skulle och inte skulle göra. Detta trots att dom fick för sig att grundligt rengöra mina öron och resten av mitt ansikte vilket man kanske kan tänka sig uppkalla lite extra övervakning, men vargarna visade väl inget aggresivt beteende i det dom gjorde så mja.

Respekt mot vilda djur är väl grundregeln egentligen, det påpekade dom många gånger. "De kan se ut som stora och nyfikna hundar men ha i åtanke att det är vilda djur vi är inne hos, och vi är inne i deras revir. Inte vårat, utan deras."

Juxta 2012-06-18 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5831646)
Majoriteten har snarare skygglappar och inser inte hur pass mycket vi påverkar naturen och i förlängningen vårt eget liv, genom att t.ex. utrota djurarter.
Men fuck nature, eller?

Tack. Skönt att folk fattar att man inte kan bygga ut hur mycket som helst utan att det får konsekvenser.

Varför inte köra betong över precis alla skog som vi själva inte använder? Då kan ju alla köra med bil överallt! Det enda som behövs är ett träd där boskapen kan samlas i skuggan.

Att reagera på att tidigare generationers ansträngningar om bortskyfflandet av vilda djurarter hotar deras boskap är så neandertalaraktigt att det inte är klokt.

"Buhu, jag planterade mina smaskiga får i mitten av en vargflock. Vargarna åt upp dom. Får jag skjuta dom nu?"

Eftersom min flickvän är besatt av djur med päls köpte jag faktiskt en klappa vargar present åt henne. Vi skulle besökt vargarna nu i sommar. Nu blir det inte av verkar det som. Jag får skicka in henne i björnhagen istället.

TREX 2012-06-18 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av Juxta (Inlägg 5831935)
Eftersom min flickvän är besatt av djur med päls köpte jag faktiskt en klappa vargar present åt henne. Vi skulle besökt vargarna nu i sommar. Nu blir det inte av verkar det som. Jag får skicka in henne i björnhagen istället.

Det finns getter på kolmården som man får klappa, skicka henne dit istället och respektera rovdjuren.

Juxta 2012-06-18 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5831938)
Det finns getter på kolmården som man får klappa, skicka henne dit istället och respektera rovdjuren.

Jag respekterar rovdjuren och både hon och jag fattar att det är inga leksaker. Bara för att det är rovdjur betyder det dock inte att dom kommer döda dig, men man ska vara medveten om risken.

mij82 2012-06-18 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av Johanss0n (Inlägg 5831481)
Men herregud givetvis har jag överdrivit en del grejer eftersom jag tycker att själva frågan är mer intressant än de exakta förhållandena, men man måste väl vara en ordentligt rabiat extremfeminist för att kunna tolka något som kvinnoförnedrande?

*popcorn*

Tack för nytt signaturmaterial!

J.V 2012-06-18 10:28

Hajar dödar hälften så många människor som fallade varuautomater och vargar ännu färre.

Känns helt klart logiskt att vara livrädd för vargar och vilja ha ihjäl allihop.

Spartansk 2012-06-18 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av J.V (Inlägg 5832033)
Hajar dödar hälften så många människor som fallade varuautomater och vargar ännu färre.

Känns helt klart logiskt att vara livrädd för vargar och vilja ha ihjäl allihop.

Och folk spenderar lika mycket tid med hajar och vargar som med varuautomater?

Stoltz 2012-06-18 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av J.V (Inlägg 5832033)

Jag har länge varit suspekt mot de där varuautomaterna...

J.V 2012-06-18 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av Spartansk (Inlägg 5832041)
Och folk spenderar lika mycket tid med hajar och vargar som med varuautomater?

Det beror väl lite på var du bor och vilka intressen du har.

Jag umgås rätt sällan med varuautomater men surfar, badar, dyker och snorklar flera gånger i veckan i hajberikade vatten. Jag är nog inte helt ensam om det heller, och långt från den som spenderar mest tid i vattnet.

Morty 2012-06-18 11:26

Fan vad bra troll ni varghatare är.

Detta liksom
Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5831275)
Va fan tror folk egentligen? Det här är rovdjur, inga leksaker.

Vad gjorde idioten? Skulle säkert klappa vargen eller något åt det hållet, eller krama vargen kanske till och med..

Good riddance.

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5831389)
Jag var lite för het på gröten där helt klart, läste nu senare att det var en av de anställda på kolmården.

Gör dock inte saken bättre för hon borde veta att hon inte ska gå in dit ensam, samt att hon borde veta att det är riktiga rovdjur med allt vad de innebär.

Hade de varit två djurskötare hade det säkert gått superbra, eller hur? Lol.
Fast du trollar väl?

Yes 2012-06-18 11:30

Jag undrar vilka dessa varghatare är.

Bjern 2012-06-18 11:33

Här i Dalarna där vi lever väldigt nära vargar så får många sina jakthundar/sällskapshundar uppätna av vargarna, därför råder det ett väldigt hat bland jägare mot vargarna. Finns tillochmed organiserade ''vargutrotare''.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.