Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   FAQ - Grepp (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20700)

watertouch 2010-02-19 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4183630)
Hmm, kanske det. Men hur fan ska jag få runt fingrarna när jag trycker den mot benet?
Förstår vad du menar men ändå inte, lust å lägga upp en film?

Jag försöker ju stänga den så mkt som möjligt först, sen trycker jag ihop den med båda händerna.

Menar du att jag ska trycka ihop den mot benet direkt, eller när jag har försökt stänga den och ska göra en negativ?

du har nån halv centimeter kvar på 3an så då kör du ner den mot benet direkt så den stängs sen håller du i o släpper sakta ut den för det är den där sista biten som du behöver jobba på... "strap-holds" med en lättare gripper kan oxå hjälpa då pressar du en rem ett skärp lr nått med nån vikt fastsatt, som du håller fast med en stängd gripper.

Danne2k 2010-02-19 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av bo-jan (Inlägg 4183818)
Du ska inte trycka ihop grippern så långt du orkar för att sedan övergå till att försöka pressa ihop den och köra en negativ. Efter att du har satt grippern i handen så pressar du handen mot benet för att få ihop grippern.

"Ska" och "ska", alla gör väl olika, men jag gick på det som Mart|n sa iaf..

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n
När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!

@ Halldin, jag förstår. Men hur ska fingrarna (lill/ringfingret) kunna "omsluta" grippern när dom är tyckta mot benet hårt som tusan?

Det var därför jag sa tidigare att man kan fila ner DEN sidan så att fingrarna har lättare att omsluta grippern, synpunkter?

Tack för din hjälp!

Danne2k 2010-02-19 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av watertouch (Inlägg 4184012)
du har nån halv centimeter kvar på 3an så då kör du ner den mot benet direkt så den stängs sen håller du i o släpper sakta ut den för det är den där sista biten som du behöver jobba på... "strap-holds" med en lättare gripper kan oxå hjälpa då pressar du en rem ett skärp lr nått med nån vikt fastsatt, som du håller fast med en stängd gripper.

Jag har ingen halv centimeter kvar tills jag stänger 3an? :confused:
Du kanske menade en halv decimeter?

Jag får inte ihop den helt med båda händerna heller, men ska slipa lite på tekniken.

Mart|n 2010-02-19 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4171826)
Svaret står i citatrutan, hoppas det inte blir bökigt för dig.
Tack för alla bra tips!

Det blev skitbökigt.

Jag tränar negativa med grippers som jag inte kan stänga, samt så är dom filade, detta gör jag för att kunna hålla grippern stängd, samt för att kunna bli starkare utöver den rörelselängden som man vanligtvis kan trycka.

Ok, då förstår jag meningen med att göra negativa på en filad gripper OM du nu får ihop båda handtagen med båda händerna Det är oftast positivt att jobba över en större rörelselängd, eller så stor som möjlig, rättare sagt. Hur stor risk är det för att nånting går sönder på grippern föresten? Såg att han varnade lite för det på gripfaq, något du varit med om?

Svårt att säga hur stor risk det är, men håll inte grippern under hakan så tar du förhoppningsvis inte livet av dig själv.

Ok. Gripfaq.com ger som sagt en del olika tips om hur man kan träna med grippers. Sen är ju också tumträning väldigt viktig del av att kunna trycka ihop hårda grippers. Tummen fungerar ju som en slags vägg som ska motverka att grippern åker bak i handen när man trycker ihop den. Ju mer man trycker ihop grippern, desto mer tryck blir det på "tummuskeln". Någon som är bra på anatomi får gärna säga vad den där stora köttklumpen heter!
Gissar på något i stil med tenar muskelgruppen.

Tumträning är en grej som jag inte tänkt på så mycket, iaf inte med den stängande handen. Att man ofta har tummen till hjälp hos den hjälpande handen när man sätter grippern är ju känt men att tummens styrka spelar roll i själva stängingen har jag inte tänkt på men det är ju ganska logiskt. Tror dock det spelar störst roll vid no sets och CCS, men jag kan ha fel

Vad rekomenderar du för träning där, typ pinch? Något att tänka på iaf, tack!

Pinch, thickbar och mycket dynamisk träning för tummen. Rent generellt så används tummen nästintill bara statiskt i all träning, så en god idé kan vara att skaffa en ttk eller något annat bra.

När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!

Hmm, typ som forced reps? Låter ganska vettig dock. Jag brukar hjälpa till med andra handen från början men ska nog börja göra sådär istället.

Forcerar ihop grippern helt med hjälp av assisterande hand, därefter tar jag bort den hjälpande handen.

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4183001)
@ Mart|n, här kan du se hur jag jobbar med CoC #2,5 och #3. Lyckades inte med bästa sättningen kanske, men det funkade.

#2,5

På #2,5 har du grippern alldeles för långt bak i handen, du måste öva på sättningen! Dessutom var det ju ingen negativ, du höll ju bara grippern i det läget, samt så tryckte du aldrig ihop grippern helt.

Typ samma sak på #3.

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4184932)
"Ska" och "ska", alla gör väl olika, men jag gick på det som Mart|n sa iaf..

@ Halldin, jag förstår. Men hur ska fingrarna (lill/ringfingret) kunna "omsluta" grippern när dom är tyckta mot benet hårt som tusan?

Det var därför jag sa tidigare att man kan fila ner DEN sidan så att fingrarna har lättare att omsluta grippern, synpunkter?

Tack för din hjälp!

Glöm det där med att fila grippern på utsidan.

Tänk dig att du forcerar ihop grippern tills handtagen är parallella eller mindre, när handtagen väl är det så kan du ta trycka handen mot benet. Jag själv är ingen stor fan av den metoden. Jag gör iaf så som jag beskrev längre upp. Klistrar in det igen...

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4184937)
Jag har ingen halv centimeter kvar tills jag stänger 3an? :confused:
Du kanske menade en halv decimeter?

Jag får inte ihop den helt med båda händerna heller, men ska slipa lite på tekniken.

Du ska inte alltid tolka det man skriver bokstavligt, jag är nästan hundra på att han menar att du ska forcera ihop grippern tills det är en halv centimeter kvar för att sedan trycka handen mot benet!

Puh.... Hoppas jag fick med allt nu! :)

Danne2k 2010-02-20 01:13

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n (Inlägg 4185417)
Det blev skitbökigt.

Pinch, thickbar och mycket dynamisk träning för tummen. Rent generellt så används tummen nästintill bara statiskt i all träning, så en god idé kan vara att skaffa en ttk eller något annat bra.

Forcerar ihop grippern helt med hjälp av assisterande hand, därefter tar jag bort den hjälpande handen.

På #2,5 har du grippern alldeles för långt bak i handen, du måste öva på sättningen! Dessutom var det ju ingen negativ, du höll ju bara grippern i det läget, samt så tryckte du aldrig ihop grippern helt.

Typ samma sak på #3.

Glöm det där med att fila grippern på utsidan.

Tänk dig att du forcerar ihop grippern tills handtagen är parallella eller mindre, när handtagen väl är det så kan du ta trycka handen mot benet. Jag själv är ingen stor fan av den metoden. Jag gör iaf så som jag beskrev längre upp. Klistrar in det igen...

Du ska inte alltid tolka det man skriver bokstavligt, jag är nästan hundra på att han menar att du ska forcera ihop grippern tills det är en halv centimeter kvar för att sedan trycka handen mot benet!

Puh.... Hoppas jag fick med allt nu! :)

Schysst, här kommer dessvärre ännu en drös med dumfrågor :D

1: Dynamisk träning för tummen, typ massage? Vet att man blir jäkligt trött i tummen av det, fler tips på dynamisk träning? Vad är ttk?

2: Det är iofs mycket möjligt att jag måste öva på sättningen. Men den är ju såpass tung att jag inte tror att jag kan ha handtaget längre "in". Jag har helt enkelt löjligt små händer och har jag tunga grippers med handtaget för nära fingrarna så är jag helt chanslös, det känns också helt "fel".
Antar att jag måste öva på att "trycka fram" handtaget med tummens muskel i den klämmande handen?

3. Jag vet vad en negativ är egentligen men jag tror du skrev något som jag misstolkade förut :smash:. Hursomhelst, är det inte bättre att hålla grippern så stängd som möjligt (efftersom det är den sista biten man vill träna) i typ 10 sekunder istället för att låta den öppna sig sakta? Håller jag den som i klippet använder jag ju maximalt med handstyrka.

Sen att jag inte tryckte ihop den helt, hur vet du det? Det syns inte i filmen när jag trycker ihop den med båda händerna. Handtagen på #2,5an ÄR ihop, problemet är att jag inte klarar av att hålla dom helt ihop med bara en hand.

4. De sista sakerna du skrev är bra tips, ska prova det nästa gång!

5. Ledsen att det blev bökig för dig, jag gör såhär istället denna gång.

Tack så mycket för att du lägger ner tid på sånna "greppnollor" som jag själv :D

watertouch 2010-02-20 03:28

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4185903)

1: Dynamisk träning för tummen, typ massage? Vet att man blir jäkligt trött i tummen av det, fler tips på dynamisk träning? Vad är ttk?

2: Det är iofs mycket möjligt att jag måste öva på sättningen. Men den är ju såpass tung att jag inte tror att jag kan ha handtaget längre "in". Jag har helt enkelt löjligt små händer och har jag tunga grippers med handtaget för nära fingrarna så är jag helt chanslös, det känns också helt "fel".
Antar att jag måste öva på att "trycka fram" handtaget med tummens muskel i den klämmande handen?

3. Jag vet vad en negativ är egentligen men jag tror du skrev något som jag misstolkade förut :smash:. Hursomhelst, är det inte bättre att hålla grippern så stängd som möjligt (efftersom det är den sista biten man vill träna) i typ 10 sekunder istället för att låta den öppna sig sakta? Håller jag den som i klippet använder jag ju maximalt med handstyrka.

Sen att jag inte tryckte ihop den helt, hur vet du det? Det syns inte i filmen när jag trycker ihop den med båda händerna. Handtagen på #2,5an ÄR ihop, problemet är att jag inte klarar av att hålla dom helt ihop med bara en hand.

Tack så mycket för att du lägger ner tid på sånna "greppnollor" som jag själv :D

Kan skicka min variant av det så kallade "kta" programmet till dig om du skriver till mig här... Men det är inte mycket som gäller där mer än negativa och att använda en tyngre gripper än den man vill klara.. Och om man använder CoC så känns ju 4#an aningen för svår, då målet för oss klenisar är att klara CoC#3:hbang:... :)

Danne2k 2010-02-20 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av watertouch (Inlägg 4185960)
Kan skicka min variant av det så kallade "kta" programmet till dig om du skriver till mig här... Men det är inte mycket som gäller där mer än negativa och att använda en tyngre gripper än den man vill klara.. Och om man använder CoC så känns ju 4#an aningen för svår, då målet för oss klenisar är att klara CoC#3:hbang:... :)

Så sant så sant ;)

Du får gärna skicka din variant av KTA programmet, verkar jäkligt najs. Är lite orolig bara då jag hört att träningsvolymen är rätt hög.. Jag har/har ju haft lite småproblem med händer/underarmar pga. greppträningen (inget allvarligt dock). Posta i tråden eller ta via PM (or both).

Mart|n 2010-02-20 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4185903)

1. Va?! Massage? Har något möjligtvis glömt bort besöka http://www.gripfaq.com igen?

2. Korrekt. Studera gärna filmen som jag har länkat till tidigare. Samt kolla filmer på andra som stänger tunga grippers, typ > BBE, #3.5.

3. Vetefan, gör som du vill. Negativa är en sak och att hålla statiskt är en annan.

4. Ajt.

5. Bra!

Halldin 2010-02-20 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4184932)

Men herrejesus, man talar ju inför döva öron. Du får tips som du sedan kan testa i praktiken, jag tvivlar på att du kan få en mer exakt textinstruktion som direkt gör att du gör rätt. Det är inte kvantfysik med elektrondeexcitation från triplettillstånd, försök hålla grippern som vanligt och tryck den mot låret så kommer du märka att det är fullt möjligt alla gånger även om dina fingrar råkar pressas mot låren på köpet.

Testa att göra som jag skrev och få det att funka, du trycker ihop den med hjälp av att trycka den mot benet. Så är det bara.

Nu är vi tillbaka på det här med skedmatningen igen, var fick du t.ex dynamisk tumträning = massage ifrån!?

http://www.gripfaq.com

nmanradnävna 2010-03-07 15:41

Den här tråden var lite mer använd än den andra grepptråden jag läste det i så tänkte undvika att dra upp en flera år oanvänd tråd genom att skriva här.

Läste i den 'guiden' att när man kör pinch så kan man ta två viktskivor med släta sidan emot varandra och pincha helt enkelt. Inga konstigheter. Men det jag förundrades över var tiden, man skulle bara hålla så i en sekund eller två stod det? Jag trodde man skulle hålla så länge man orkade helt enkelt. Men man ska alltså istället hålla i 1 sek, lägga ifrån sig dom, ta upp dom direkt, lägga ifrån sig dom i ett par reps alltså? Låter omständigt men kanske det som fungerar bäst alltså?

CrakeN 2010-03-07 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av nmanradnävna (Inlägg 4217838)
Den här tråden var lite mer använd än den andra grepptråden jag läste det i så tänkte undvika att dra upp en flera år oanvänd tråd genom att skriva här.

Läste i den 'guiden' att när man kör pinch så kan man ta två viktskivor med släta sidan emot varandra och pincha helt enkelt. Inga konstigheter. Men det jag förundrades över var tiden, man skulle bara hålla så i en sekund eller två stod det? Jag trodde man skulle hålla så länge man orkade helt enkelt. Men man ska alltså istället hålla i 1 sek, lägga ifrån sig dom, ta upp dom direkt, lägga ifrån sig dom i ett par reps alltså? Låter omständigt men kanske det som fungerar bäst alltså?

Variation är nyckeln till det mesta.

Danne2k 2010-03-10 22:40

@ Mart|n & Haldin, med massage menar jag sån massage där man "nyper", tex. i trapzen. Jag tycker det klassas som dynamisk tumträning, även om det finns mycket mer effektiv och enklare sådan.

Jag har (och får då och då) ont i handen/fingrarna, av greppträningen misstänker jag starkt. Det som gör ont är när jag kramar nånting hårt, en gripper, stång eller whatever och sen när jag släpper så "ilar" det till i fingrarna, främst i pek/långfingret.

Känner dock inte av detta under tung ryggträning, (latsdrag, marklyft) utan just när jag klämmer på nånting och släpper.

Antar att det enda jag kan göra är att vila, inte köra för ofta, inte köra rygg och greppträning för nära och köra ännu mer med extenders (gummiband).

Fler tips?

Mart|n 2010-03-11 07:48

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4226662)
@ Mart|n & Haldin, med massage menar jag sån massage där man "nyper", tex. i trapzen. Jag tycker det klassas som dynamisk tumträning, även om det finns mycket mer effektiv och enklare sådan.

Jag har (och får då och då) ont i handen/fingrarna, av greppträningen misstänker jag starkt. Det som gör ont är när jag kramar nånting hårt, en gripper, stång eller whatever och sen när jag släpper så "ilar" det till i fingrarna, främst i pek/långfingret.

Känner dock inte av detta under tung ryggträning, (latsdrag, marklyft) utan just när jag klämmer på nånting och släpper.

Antar att det enda jag kan göra är att vila, inte köra för ofta, inte köra rygg och greppträning för nära och köra ännu mer med extenders (gummiband).

Fler tips?

Nypa i trapzen?

Det jag menar är att träna t.ex. med en TTK, finns på gripfaq.com.

Angående ilandet så vet jag inte riktigt vad som är tokigt... Jag har själv haft något liknande innan, men jag tränade igenom det. Det försvann efter några veckor/månader.

Ungrim 2010-03-11 07:56

Träningskompisen fick också problem med ilningar, först blev han lite skraj och sket helt i greppträningen, men efter 2 veckor började han igen trots ilningarna, 2 veckor till så var det borta och han har aldrig haft problem igen (3 år senare).

Danne2k 2010-03-11 15:48

Tack för tipsen, var det just när han klämde hårt på något och släppte som ilningarna kom?

Det brukar ju vara så att det försvinner efter ett tag för mig också, så jag hoppas på det.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.