shadowfire |
2012-06-28 18:45 |
Citat:
Ursprungligen postat av Silveta
(Inlägg 5848235)
Jag är ganska säker på att det inte är jag som luktar då jag bestämde mig för att inte dricka mer för nån vecka sen. Jo jag håller med om att förtroende är en stor del i ett förhållande. Jag säger sällan nej till de flesta av hennes äventyr. Några få gånger jag sagt att nej detta är jag inte okej med, som när hon skulle iväg på AW med några snubbar jag aldrig träffat eller ens hört deras namn, just det händer väldigt mycket att hon från ingenstans helt plötsligt har nya killpolare eller gamla killpolare som jag aldrig ens hört talas om tidigare. Vi har ändå varit ett par i 7 år så risken att jag aldrig träffat en gammal polare är ju ganska liten.
Sanningen kommer aldrig fram såvidda jag inte gräver, frågan är hur mycket man orkar gräva, har ju två barn ihop också vilket komplicerar situationen :/
|
Min erfarenhet är att många lögner faktiskt avslöjas genom konflikter, men det tar på krafterna och är långt ifrån roligt. Först tar man upp det i ett normalt samtal, personen nekar givetvis, man tar upp det igen och då går personen in i ett konfliktläge och skyller tillbaka på att man inbillar sig eller tar upp något helt annat i avledande syfte. Sådär fortsätter det i olika konfliktfaser, allt från förnekelse till martyrskap osv, antingen i ett och samma samtal eller i upprepade samtal. Det kan lätt bli gråt, bråk och stök, men mina erfarenheter är att tillslut så kryper oftast sanningen fram. Det blir helt enkelt för jobbigt med själva konflikten.
Däremot kan det bli fatalt om det visade sig att man hade helt fel själv, i ditt fall skulle du antagligen framstå som en svartsjuk idiot om det visade sig att allt var i sin ordning och hon dessutom kom med något bevis eller så som stärkte hennes historia. Det skulle ju rentav kunna bli så att hon började dra sig undan dig pga det.
Man får vara lite försiktig med anklagelser, ska man ta upp sådant så bör man ha kött på benen iaf.
Edit: Ibland kan det faktiskt vara så att personen som ljuger har ett faktiskt problem. Det kan vara ett beroende, missbruk eller vad som. Därmed måste man också ha med sig sidan att vilja hjälpa, inte bara gå in med en anklagande hatt på sig, utan också visa att man ställer upp oavsett vad som händer.
|