Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kvinna dödad av vargflock på Kolmården (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185540)

Spetälsk 2012-06-17 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal (Inlägg 5831323)
att tro att man är någon slags övermänniska bara därför att man råkar bo i en större svensk stad är synnerligen efterblivet, speciellt på ett internetforum. Var ligger prestationen i det liksom?

För det är ju det man gör. gå och lägg dig, humorbefriade tomte-ordningsman :)

Johanss0n 2012-06-17 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal (Inlägg 5831479)
Hade du läst det inlägget hade du sett att jag snarare försvarade er bondtölpar så tala för dig själv.

För övrigt så kan jag hålla med om att även är lite off-topic att tala någon till rätta, ändock så behövs det göras om inte tråden ska urarta.:)

Okej inte van vid att man försvarar folk genom att kalla dem inskränkta skjutglada lantisar men det kanske är annorlunda in the big city...

Är nog säkras att överge tråden innan man blir:banned...

Exdiaq 2012-06-17 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av Johanss0n (Inlägg 5831481)
Men herregud givetvis har jag överdrivit en del grejer eftersom jag tycker att själva frågan är mer intressant än de exakta förhållandena, men man måste väl vara en ordentligt rabiat extremfeminist för att kunna tolka något som kvinnoförnedrande?

Du sket i det blå skåpet och blev påkommen. Gå och lägg dig.

Bjern 2012-06-17 21:42

http://builder.cheezburger.com/Build...3-f11d37ff2940

TREX 2012-06-17 21:45

Kommer det gå att svara på vad som hänt, filmades det av någon riktad kamera någon stans eller hur går man vidare i utredningen? Går ju inte gärna fråga vargarna vad som hände.

Kanske vore fram för framtida varg-personal att veta vad man inte borde göra nästa gång.

begt 2012-06-17 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av TREX (Inlägg 5831560)
Kommer det gå att svara på vad som hänt, filmades det av någon riktad kamera någon stans eller hur går man vidare i utredningen? Går ju inte gärna fråga vargarna vad som hände.

Kanske vore fram för framtida varg-personal att veta vad man inte borde göra nästa gång.

Enda slutsatsen som behöver dras egentligen är att ingen borde vara ensam med vargarna.

Fishtank 2012-06-17 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5830866)
Du kan inte heller vara helt säker när du är ute och springer ifall det finns en björn eller varg med ungar i närheten. Antingen det eller en hormonstinn ung hanne som fått spel.

Naturligtvis inte vargarnas fel. Ingen säger att det är vargarnas fel. "Fel" är inte rätt ord. Ett djur (bortsett från människan) vet inte vad som är rätt eller fel rent moraliskt.

Inte desto mindre måste vi ha ett lämpligt förhållningssätt till varg eftersom de finns i vår närmiljö. Om det innebär att fårägare får skjuta inkräktande vargar, och konsekvensen blir dödade vargar---- so be it.

Aldrig ens hört talas om får eller liknande djur som blivit attackerade här uppe.
Var något om en björn förra sommaren men det var enda gången i hela mitt liv jag hört talas om det här i närheten.

Självklart vet jag att djuren finns där som jag skrev men i 99/100 fall kommer de ej att ens visa sig för mig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

begt 2012-06-17 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Fishtank (Inlägg 5831571)
Självklart vet jag att djuren finns där som jag skrev men i 99/100 fall kommer de ej att ens visa sig för mig.

Precis, i 99/100 fall kommer du inte se björnen. Men det är den gången det finns ungar inblandade som det kan bli riktigt farligt.

TREX 2012-06-17 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5831567)
Enda slutsatsen som behöver dras egentligen är att ingen borde vara ensam med vargarna.

Precis, tror mycket det var att hon var ensam som triggade det, fast givetvis bara spekulationer.

Men hade hon inte varit ensam och haft med sin några skötare till så hade vargarna nog inte gett sig på henne, inte för att de inte hade kunnat men för att djur rent generellt inte vill bli skadade (på något sätt) dock som ensam, risken för att de ska bli skadade är ju mindre.

Vet att det är så mellan andra djur åtminstone, speciellt björn och varg, de ger sig på varandra och dödar varandra extremt sällan, oftast försöker man skrämma iväg varandra bara just för att inte dra på sig några onödiga skador, att bli skadad i naturen resulterar oftast i död.

Doctor Snuggles 2012-06-17 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Johanss0n (Inlägg 5830627)
Nej regeringen får för sig att återinföra vargstammen där det finns tamboskap, det är det som är problemet.
Det finns en anledning till att vi utrotade varg, björn och vildsvin, att återinföra dessa är att pissa på tidigare generationers ansträngningar.

Men det blir ju lätt så när majoriteten av befolkningen tror att livet är en disneyfilm.

Majoriteten har snarare skygglappar och inser inte hur pass mycket vi påverkar naturen och i förlängningen vårt eget liv, genom att t.ex. utrota djurarter.
Men fuck nature, eller?

Exdiaq 2012-06-17 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5831646)
Majoriteten har snarare skygglappar och inser inte hur pass mycket vi påverkar naturen och i förlängningen vårt eget liv, genom att t.ex. utrota djurarter.
Men fuck nature, eller?

Moder Natur i framtiden

http://paaulinenyberg.blogg.se/image..._184240441.jpg

Tolkia 2012-06-17 22:45

Argumentet att vargen tar hundar som ges ovan är, åtminstone när det kommer från jägarhåll, lite beige, med tanke på hur många hundar som vådaskjuts. Givetvis fattar jag att man blir ledsen och förbannad om ens hund blir tagen av vargen, men just i hundfrågan tycker jag att det brister en smula i perspektiv.

Jonte12 2012-06-17 22:50

Utan att ha läst tidigare i tråden så mkt..

Vargar är vilda rovdjur. Orsaken till att vi vill gå och kolla på dem på Kolmorden är att de är någonting annat än Lassie hemma på vardagsrumsgolvet. De är överlevare inhägnade för att vi ska se på dem.

Så kommer en människa och väljer att strosa in i deras lilla inhägnade område, av gud vet vilken orsak, och det går illa för henne... Mkt tragiskt. Dessutom relativt osannolik händelse, då vargarna vana vid människor på kolmorden, och inte normalt är aggressiva mot människor på det viset.

Det finns mkt få vargar kvar i Sverige och världen, så som så mkt andra rovdjur. Orsaken är att vi finns överallt och vi tar plats.

Som jag ser det så måste de vilda djuren ges utrymme, och det utrymmet kommer på vår bekostnad i viss mån, ett pris vi måste betala, om vi inte vill vara det enda rovdjuret kvar på jorden om ett par generationer.

TREX 2012-06-17 23:01

Kolmården ska sluta med all närkontakt med vargarna nu efter det här, mycket bra enligt mig.

Hoppas folk får tillbaka lite respekt för rovdjur igen, det här är inga leksaker utan dödliga vapen!

Det var bara synd att det skulle krävas att en människa skulle mista livet innan det kunde ske, men girighet från kolmårdens sida har det blodet på sina händer (Antar att det var ett jävla bra klirr i kassan att anordna vargturer men nu fick de skatta sina tjänade pengar med ett liv)

Pris (inkl moms) Blandad grupp: 1 095 kr/person

Hur många grupper är det som går in? Kanske 10 stycken 10 grupper om dagen? 100 000, hoppas det var värt det kolmården.

Fishtank 2012-06-17 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5831577)
Precis, i 99/100 fall kommer du inte se björnen. Men det är den gången det finns ungar inblandade som det kan bli riktigt farligt.

Du brukar vara väldigt logisk och ha genomtänkta svar men det där var inte så klyftigt begt.
Finns en anledning att man undviker att springa i skogen själv vissa perioder.
Alla vet när björnen har ungar.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.