Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blir det krig i Ukraina? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=244375)

skyffelmördarn 2025-02-19 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av Mental (Inlägg 8373628)
Jag tror Ivan tar Moldavien först, litet, nära befintlig front och ganska safe att tugga i sig. Sedan ligger nog baltikum illa till ja, även Finland kan få problem.

Vad får dom ut av ta över dom länderna?

Mental 2025-02-19 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8373655)
Vad får dom ut av ta över dom länderna?

Mer land och naturresurser, och ett återskapande av imperiet. Samma sak som att ta Ukraina, eller varför USA vill ha Grönland och Kanada.

skyffelmördarn 2025-02-19 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Mental (Inlägg 8373656)
Mer land och naturresurser, och ett återskapande av imperiet. Samma sak som att ta Ukraina, eller varför USA vill ha Grönland och Kanada.

Ta över Finland för deras skog känns som att det kommer kosta mer än det smakar.

Ukraina är ju ett riktigt land, mera logiskt.

Samma sak med att Ryssland ska ta över Sverige... Så jävla fint är det inte på Gotland och ringmuren är en ruin.

PixelMiner 2025-02-20 07:33

Trumps förra vice-president, Mike Pence, kritiserar Trumps uttalande:
https://x.com/Mike_Pence/status/1892271536394162229

Armed Dingo 2025-02-20 08:24

Vi vet inte Trumps anledning till hans bisarra uttalande.

Det kan vara att han vet att han lättare får igenom ett bra avtal för Ukraina om han stryker Putin medhårs. Han vet att Putin inte accepterar att göras till åtlöje inför sitt land.

Det kan vara att han ser Kina som ett större hot och han vill tina upp relationerna med Ryssland till varje pris.

Det kan vara att han faktiskt anser att Ukraina startade kriget och Zelenskyj är en diktator. I detta fall är han verkligen den tappade idioten som media målat upp honom som.

Magnus N 2025-02-20 09:02

Att den amerikanska administrationen ser Kina som ett större hot än Ryssland finns det inga tveksamheter om, det har de varit tydliga med.

PixelMiner 2025-02-20 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8373687)
Att den amerikanska administrationen ser Kina som ett större hot än Ryssland finns det inga tveksamheter om, det har de varit tydliga med.

Nu är jag ju ingen Trump fan direkt. Men jag trodde ändå aldrig att han skulle stå och rapa upp rysk propaganda ord för ord.

Magnus N 2025-02-20 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av PixelMiner (Inlägg 8373688)
Nu är jag ju ingen Trump fan direkt. Men jag trodde ändå aldrig att han skulle stå och rapa upp rysk propaganda ord för ord.

Nej det var en besvikelse faktiskt

R0B 2025-02-20 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av Mental (Inlägg 8373628)
Jag tror Ivan tar Moldavien först, litet, nära befintlig front och ganska safe att tugga i sig. Sedan ligger nog baltikum illa till ja, även Finland kan få problem.

Ja det kan absolut bli så, men jag tror inte det dröjer länge innan dom rör sig mot Kalingrad också, till och med möjligt att dom gör det samtidigt. Dom har surat länge över att inte ha fri tillgång dit så jag tror det ligger högt på prioriteringen för att stärka sin närvaro runt Östersjön.

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8373629)
Ni som tror Ryssland skulle ge sig på Baltikum etc. Hur ser ni att de skulle ha kapacitet för detta?

De klarar i dagsläget precis av Ukraina utan att helt tömma sina resurser i öst t.ex.

Även utan USAs hjälp så ser jag inte hur detta skulle vara något mer än självmord av ryssen

Just nu tränar NATO i Lettland och närområdet, men dom fokuserar på strid bakom fiendernas linjer. NATO ser det inte som realistiskt att dom kommer kunna hålla en front. Det beräknas ta 15 timmar från anfallet börjar tills Ryssland står vid Östersjön. Därför läggs energin på utbildning på strid bakom fiendens linjer.

Ryssland har inte tyngre vapen att utrusta sin arme med, men dom har lätta vapen. Och som det visar sig i Ukraina så kommer dom väldigt långt med det så länge man inte bryr sig om liv. Varken Lituaen, lettland eller Estland kan stå emot ett sådant anfall.

Nya trupper håller på att ställas upp i Belarus, även om det inte blir stillestånd i Ukraina så kommer Ryssland med nuvarande takt kunna ha cirka 100.000 man redo runt Augusti, om det blir stillestånd så betydligt fortare.
Belarus har även en hel del vapen och utrustning som dom tidigare fått av Ryssland som kan användas för att utrusta denna nya attackgrupp.

Även Industriellt så jobbas på det på i Belarus. Flera av deras militära anläggningar byggs det för fullt på och även ny infrastruktur för personal och utrustning håller på att byggas.

Så i slutet av året är det fullt möjligt att Putin kör igång en andra front. Men dom flesta som verkar veta vad dom pratar om säger att det händer först nästa år.

40plus 2025-02-20 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av Armed Dingo (Inlägg 8373684)
Vi vet inte Trumps anledning till hans bisarra uttalande.

Det kan vara att han vet att han lättare får igenom ett bra avtal för Ukraina om han stryker Putin medhårs. Han vet att Putin inte accepterar att göras till åtlöje inför sitt land.

Det kan vara att han ser Kina som ett större hot och han vill tina upp relationerna med Ryssland till varje pris.

Det kan vara att han faktiskt anser att Ukraina startade kriget och Zelenskyj är en diktator. I detta fall är han verkligen den tappade idioten som media målat upp honom som.

Du glömde en anledning: Putin har på riktigt en hållhake på Trump.

lördagsgrogg 2025-02-20 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8373705)
Du glömde en anledning: Putin har på riktigt en hållhake på Trump.

Känns ju mer och mer sannolikt.

Men det måste vara mer än alla hans miljardlån i ryska banker. Han har ju cashat in rejält på att vara president och presidentkandidat sedan dessa togs och borde inte sitta i en knipa finansiellt längre.

Det är inte som när han ställde upp första gången att han var bara månader ifrån total konkurs. Jag är tvärsäker på att han bara gjorde det för att försöka sälja lite böcker så han åtminstone kunde betala räntorna.

Men jag tycker det är märkligt att ingen ens nämner detta. Vore ju om inte annat ett bra slagträ för demokraterna. Alla amerikanska banker vägrade låna till honom så han fick av en ren slump ryska som tog över alla lån.

Magnus N 2025-02-20 14:21

Inrikes är nog demokraterna rädda för att dra upp rysskortet igen efter ha malt hela hans första mandatperiod med just detta.

lördagsgrogg 2025-02-20 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av R0B (Inlägg 8373696)
Ja det kan absolut bli så, men jag tror inte det dröjer länge innan dom rör sig mot Kalingrad också, till och med möjligt att dom gör det samtidigt. Dom har surat länge över att inte ha fri tillgång dit så jag tror det ligger högt på prioriteringen för att stärka sin närvaro runt Östersjön.

Just nu tränar NATO i Lettland och närområdet, men dom fokuserar på strid bakom fiendernas linjer. NATO ser det inte som realistiskt att dom kommer kunna hålla en front. Det beräknas ta 15 timmar från anfallet börjar tills Ryssland står vid Östersjön. Därför läggs energin på utbildning på strid bakom fiendens linjer.

Ryssland har inte tyngre vapen att utrusta sin arme med, men dom har lätta vapen. Och som det visar sig i Ukraina så kommer dom väldigt långt med det så länge man inte bryr sig om liv. Varken Lituaen, lettland eller Estland kan stå emot ett sådant anfall.

Nya trupper håller på att ställas upp i Belarus, även om det inte blir stillestånd i Ukraina så kommer Ryssland med nuvarande takt kunna ha cirka 100.000 man redo runt Augusti, om det blir stillestånd så betydligt fortare.
Belarus har även en hel del vapen och utrustning som dom tidigare fått av Ryssland som kan användas för att utrusta denna nya attackgrupp.

Även Industriellt så jobbas på det på i Belarus. Flera av deras militära anläggningar byggs det för fullt på och även ny infrastruktur för personal och utrustning håller på att byggas.

Så i slutet av året är det fullt möjligt att Putin kör igång en andra front. Men dom flesta som verkar veta vad dom pratar om säger att det händer först nästa år.

Ja infanteri har dom sannerligen så det räcker. Jag tror personligen på att dom låter Moldavien vara när det gäller invasion. Dom kontrollerar tillräckligt där tror jag och tjänar nog mer på att låta det vara lite diffust självständigt. För att tvätta pengar osv.

Och Bulgarien menar jag att dom redan kontrollerar fullständigt. Det är bara gamla KGB-politruker som styr hela landet. Men dom är än sålänge bra på att hålla låg profil. Det var oerhört märkligt att dom tilläts gå med i EU. Jag råkade vara där på semester veckan innan (borde inte låtit min kompis planera semestern) och det är ju ett fullkomligt korrupt land.

Tillsammans med Ungern är det ju en gökunge i boet.

Ganska lustigt för övrigt att jag skrev för ca två år sedan att EU borde av princip skapa sig en gemensam militärmakt för att få en balans i världspolitiken. För att det går inte att lite på att USA är världspolis för evigt. Detta då Trump 2.0 såg fullt möjligt ut.

Men ni skrattade ut mig.

skyffelmördarn 2025-02-20 18:52

Samtidigt känns det ju lite surt att hela EU ska behöva lägga tusentals miljarder årligen bara för att en rövhatt ibland oss inte kan sköta sig.

Och allt det här för att Putin vill ha tillbaka fornstora dagar, vilket är helt absurt när man tänker efter.

skyffelmördarn 2025-02-20 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av R0B (Inlägg 8373696)

Just nu tränar NATO i Lettland och närområdet, men dom fokuserar på strid bakom fiendernas linjer. NATO ser det inte som realistiskt att dom kommer kunna hålla en front.

Fattar inte varför NATO har så dåligt självförtroende, det är ju en bra armé och betydligt starkare än Ukraina. Dessutom övar dom ju mycket.

Fortfarande många vapensystem som inte används i Ukraina.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:00.