Citat:
Ursprungligen postat av Mental
(Inlägg 8373628)
Jag tror Ivan tar Moldavien först, litet, nära befintlig front och ganska safe att tugga i sig. Sedan ligger nog baltikum illa till ja, även Finland kan få problem.
|
Ja det kan absolut bli så, men jag tror inte det dröjer länge innan dom rör sig mot Kalingrad också, till och med möjligt att dom gör det samtidigt. Dom har surat länge över att inte ha fri tillgång dit så jag tror det ligger högt på prioriteringen för att stärka sin närvaro runt Östersjön.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
(Inlägg 8373629)
Ni som tror Ryssland skulle ge sig på Baltikum etc. Hur ser ni att de skulle ha kapacitet för detta?
De klarar i dagsläget precis av Ukraina utan att helt tömma sina resurser i öst t.ex.
Även utan USAs hjälp så ser jag inte hur detta skulle vara något mer än självmord av ryssen
|
Just nu tränar NATO i Lettland och närområdet, men dom fokuserar på strid bakom fiendernas linjer. NATO ser det inte som realistiskt att dom kommer kunna hålla en front. Det beräknas ta 15 timmar från anfallet börjar tills Ryssland står vid Östersjön. Därför läggs energin på utbildning på strid bakom fiendens linjer.
Ryssland har inte tyngre vapen att utrusta sin arme med, men dom har lätta vapen. Och som det visar sig i Ukraina så kommer dom väldigt långt med det så länge man inte bryr sig om liv. Varken Lituaen, lettland eller Estland kan stå emot ett sådant anfall.
Nya trupper håller på att ställas upp i Belarus, även om det inte blir stillestånd i Ukraina så kommer Ryssland med nuvarande takt kunna ha cirka 100.000 man redo runt Augusti, om det blir stillestånd så betydligt fortare.
Belarus har även en hel del vapen och utrustning som dom tidigare fått av Ryssland som kan användas för att utrusta denna nya attackgrupp.
Även Industriellt så jobbas på det på i Belarus. Flera av deras militära anläggningar byggs det för fullt på och även ny infrastruktur för personal och utrustning håller på att byggas.
Så i slutet av året är det fullt möjligt att Putin kör igång en andra front. Men dom flesta som verkar veta vad dom pratar om säger att det händer först nästa år.
|