![]() |
Citat:
Det är väl, om jag inte minns helt fel, för att kunna göra s.k. "overcrushers"? Varför skulle jag göra det på en gripper jag inte ens får ihop till paralella handtag? Du tror inte han menar att fila handtaget på utsidan vilket skapar mindre friktion för fingrarna och därigenom gör det lättare att trycka ihop grippern med båda händerna (för att göra negativa)? |
Citat:
Overcrushes är inte samma sak, overcrush innebär att du klämmer ihop en gripper så hårt du kan och håller den där så hårt du kan (klämmer du en #3 kan du t.ex overcrusha skiten ur en #2). Rekommenderar att du läser lite på www.gripfaq.com (som Mart|n f.ö spammade lite tidigare i tråden :)) Att säga att du är bakis eller dyl. funkar inte, allt står ju där och det är inte svårt att hitta. Jag vågar nästan sätta en testikel på att han menade att du ska fila insidan, inte utsidan. |
http://gripfaq.com
Citat:
2. Jag ser inte riktigt meningen med att hålla en gripper stängd såpass länge om man kan stänga den utan assistans från den andra handen. Jag tänker lite såhär: "Vad är svårast att göra? Att hålla en gripper stängd, eller försöka hålla emot en gripper som utövar större kraft mot min hand, än vad jag kan hålla emot? Att kunna utföra korrekta negativa, tvingar din händer till att bli starkare på ett helt annat sätt än att köra många reps/singlar. Därmed inte sagt att man enbart ska träna med negativa reps. 3. Det är väldigt individuellt. Jag känner att kan göra ca 3-5 negativa per hand innan kvalitén på de negativa singlarna blir för låg. 4. Negativa! Inte statiska! :) 5. Du får testa dig fram, testa flytta upp fingrarna en halv centimeter. 666. http://gripfaq.com Tack så hemskt mycket för berömmet!!! Det är bara kul att få hjälpa till, och dela med sig av det som jag har snappat upp. Citat:
Citat:
Citat:
Man kan väl säga att overcrush innebär att du ska trycka ihop grippern såpass hårt att handtagen ska gå igenom varandra. Fila insidan av grippern! Ett populärt utryck att använda med filade grippers är beyond the range (BTR). |
Citat:
Jag håller med dig på alla andra punkter. Men jag förstår forfarande inte vad det innebär med en filad gripper förutom att det ger större rörelselängd. Varför skulle jag fila min #3? Den är nästan för tung för att jobba med, vad skulle en filning ge? Isåfall om jag filar ner min CoC #2 så jag kan jobba ännu djupare men att fila 2,5an eller 3an förstår jag inte vad meningen skulle vara med. Och ja, nu har jag läst på Gripfaq en massa saker men jag hittar inget om filad gripper. Min engelska är förvisso inte optimal men jag har verkligen letat. |
Citat:
Går du in under grippers så finns det inte alltför överväldigande mycket information, precis under overcrushes finns "beyond the range training" som Mart|n precis nämnde. Där finns: Citat:
Du hade säkert i princip inte behövt fråga nåt alls i denna tråden om du bara ansträngde dig att läsa där först. :smash: |
Citat:
Dessutom så har du fel. Gripfaq må vara en jävligt bra sida MEN har såvitt jag har sett inga tips på träningsupplägg osv. vilket är precis det jag söker i denna tråden. För övrigt verkar det inte heller som att du anstränger dig särskillt hårt. Jag har sagt i 3-4 inlägg nu att jag inte förstår själva meningen med att fila en gripper som redan är på tok för tung! Jag förstår vad en filad gripper är. |
Med tanke på hur många gånger du har blivit hänvisad till gripfaq när du frågar nåt i denna tråden så känner jag mig säker i mitt påstående.
Det är klart att man ska kunna fråga saker man inte kan hitta (t.ex med google), men det känns som sagt inte som du lägger ned någon möda på att kolla själv och vi andra har väl inte direkt ut något av att klistra in informationen åt dig, när det är så enkelt att hitta själv. Angående varför tråden ens existerar behöver du inte göra dig till, det är såklart skillnad på att kolla upp lite information själv på en sida man ständigt blir hänvisad till (och skedmatad med copy/pasting) och att ställa en fråga av mer allmän natur (som inte står på sagda sida) typ träningsupplägg och dyl. Din fråga om varför man filar ner den extra mycket står besvarad både i tråden och på gripfaq ("this form of training is done to maximize strength at the gripper close."). D.v.s om du jämför kraften du behöver för att trycka ihop (eller hålla emot) i det läget är mycket högre än i det vanliga stängningsläget. Alltså upplevs en vanlig gripper som lättare i det läget efter att ha tränat utanför den rörelsebanan. Det står även, i samma stycke "Often used when doing overcrushes or strap holds, this form of training is done to maximize strength at the gripper close.". Under overcrushes står det: "Similar to a strap hold, this exercise is performed on a gripper one has dominance over and focuses on developing strength for the final bit of the gripper close.". Alltså kan man med en grundläggande slutledningsförmåga dra slutsatsen att gripfaq föreslår att du filar ner en gripper som du har bra kontroll över. Mart|n må ha föreslagit något annat, men eftersom han har stängt #4 känns det knappt värt att ifrågasätta. ;) Teorin bakom varför man gör det står som sagt på gripfaq. Att jag inte anstränger mig ser jag snarast som en förolämpning, det är ett helt gäng här som sitter och besvarar frågor som du på några minuter hade kunnat ta reda på svaret till själv. Jag behöver egentligen inte sitta och skriva någonting alls, men det har jag gjort ändå. |
Låt mig klargöra:
1: Jag är tacksam för all hjälp 2: Jag förstod sedan flera inlägg tillbaka vad som var meningen med en filad gripper, även om jag kan ha uttryckt mig lite otydligt, jag ljög inte när jag sa att jag hade läst på gripfaq, tro vad du vill. Du får mig att verka dum.. jag säger ju att jag HAR läst på gripfaq redan, vilkte jag hade gjort, speciellt det du citerade ovan men ändå inte förstått meningen med att Mart|n föreslog att jag skulle fila 3an.. Citat:
Det var ju just för att han, som kan ALLT om greppträning, sa att jag skulle fila 3an, och det jag läste om filning av grippers på gripfaq som gjorde mig så jävla konfunderad eftersom det inte alls gick/går ihop, förstår du inte det? Jag frågar ju i inlägg efter inlägg vad som är meningen att fila en för tung gripper men får mest samma svar. Jag ÄR tacksam för hjälpen men du ka ju kanske fatta hur frustrerande det är.. |
Testade en matmaskin för handstyrkan idag, gjorde 69kg. Sätter typ 10reps på CoC #1. Tror ni att man klarar av #2? Har nämligen beställt en sådan!:MrT:
|
Citat:
Jag provad också en såndär mätmaskin och fick 65kg på bästa handen, och jag klarar 2an:D Vilken butik gjorde du i? Jag gjorde på Powerzite i Upplands Väsby. |
Jag kan inte allt om greppträning.
Danne: Det kanske har varit något slags missförstånd. Jag hade på fråga 1 först svarat med att använda en filad #3, men sen läste jag om att trean som du använde var alldeles för tung för att använda till negativa. Kan du trycka ihop trean helt med hjälp av andra handen? När du väl tar bort den hjälpande handen, hur pass långt ut åker handtaget innan du kan stoppa grippern från att röra på sig? Sen lade jag till ett förslag om att köra negativa med en #2.5 som inte är filad, fast med fingrarna lite högre upp på grippern. Anledningen till det var att jag tänkte att gripper kanske skulle motsvara t.ex. "#2.7", samt att grippern är hel och att du senare kan stänga en omodifierad gripper! :) Det var kanske fel av mig att föreslå att använda en filad #3, men det är också svårt att ge konkreta råd när jag inte vet exakt hur du utför dom. Jag såg dessutom att du skrev att du sökte efter träningsupplägg, här i tråden. Men jag har inte sett att du konkret frågar efter träningsråd. Vad har du tänkt dig? Vi kanske ska börja om från början. Försök att förklara dina frågor så detaljerat som möjligt, så ska jag försöka att svara så gott jag kan på dom imorgon! Just nu är jag lite hög på popcorn och B&J Phish food... :em: |
Citat:
http://www.rehab.research.va.gov/jou...1/sistof05.jpg Blir kul att se, hoppas att man får ihop 2an! :MrT: |
Citat:
Men struntsamma, det är passé. Däremot funderar jag på om man kan fila/slipa till utsidan på handtaget så att fingrarna glider lättare vilket skulle göra det lättare att trycka ihop grippern med båda händerna eftersom trycket jag applicerar med den hjälpande handen går emot fingrarna = det skapas friktion som gör det ännu jobbigare att få igen skiten. Jag kan verkligen inte trycka ihop 3an med båda händerna, jag kommer nog inte ens i närheten av paralella handtag om jag så tar båda händerna + båda benen till hjälp, är för svag :( Ditt förslag på att träna negativa med 2,5an samtidigt som jag håller lite högre upp ser jag inga problem med, förutom möjligtvis att den redan känns tillräckligt tung med normalt grepp, men jag ska absolut prova ditt förslag, det verkar vettigt! Med träningsupplägg så menade jag egentligen mest träningsråd för att stänga en tung gripper osv. En fråga kan jag dock klämma in, är det någon mening att varva negativa med stängningsattempts på 2,5an när jag inte är så jättenära close än, eller är det lika bra att köra negativa ett tag och sen se vart jag ligger i stäningsförsöken? Jag har försökt vara så tydlig som möjligt, säg till om något är oklart och känn ingen brådska med att svara, jag har tid att vänta ;) |
Citat:
Den verkar mycket mer seriös/exakt än den konstiga plasthistorien jag provade i affären.. Lycka till med 2an men bli inte sur om du inte stänger den direkt, det är ju inge kul:D |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:53. |