![]() |
Citat:
http://ironmind-store.com/images/1369_fl.jpg Inte strikt greppträning men ett väldigt smart sätt att träna handledsdeviatorerna som annars är lite småbökiga (och tråkiga) att träna. När jag beställde åkte jag på över 500 spänn i tull. Det var ganska osexigt, men det är en risk man får vara beredd att ta. |
Kul med variation i greppträningen. Då blir det att beställa en hub framöver!
|
Har en fråga angående en av mina greppövningar. Brukar köra som 1:12 in i videon, men ibland även som så att störst rörelse görs med tummen. Då hänger vikten i högt upp på fingrarna. Något man bör tänka på gällande överbelastning och skador vid "tumträningen"?
|
Citat:
|
4 Korta frågor jag funderat lite på.
Jobbar för tillfället på CoC #2,5an. Klämmer väl 2an cirka 6 reps på bästa handen. 1: Är det bästa sättet för att få ihop 2,5an att köra statiska "holds"? Dvs jag klämmer ihop grippern så långt jag kan med båda händerna, släpper ena handen och sen försöker hålla den så stängd som möjligt, så länge som möjligt? 2: Kan ett alternativ till ovanstående vara att köra statiska holds med 2an eftersom jag kan hålla den helt stängd i 10-20 sekunder? 3: Ökar risken för skador/överträning när man kör sådär statiskt, speciellt om man håller i över 10 sekunder? Mitt senaste greppträningspass när jag körde så, 4-5 set i 10-20 sekunder, slet ordentlig kände jag. Dock givetvis med ordentlig uppvärmning. 4: Är det "optimalt" eller möjlig att träna öppen handstyrka på en CoC #3 som är på tok för tung att ens köra negativa med? Tänker så att handen är ju ganska öppen eftersom jag inte får ihop grippern speciellt mycket. Ni får ursäkta mig, jag är för bakis för att gå in på gripfaq och leta just nu :( |
Citat:
Har du provat att använda magnesium/talk? Smeta på ordentligt i handen, inte på fingrarna tycker jag då det skapar större motstånd. Har du provat att ta den fria handens tumme till hjälp och trycka ner det bakre handtaget i handen så att det inte glider iväg? Det är inte fusk imo. Har man små händer (som jag) så är det svårare att stänga en gripper utan att handtaget glider iväg, så att säga. |
Det är alltså fingertopparna som vill glida runt handtaget. De gör det även om jag håller bakre handtaget på plats.
|
Men då måste det vara i början av själva stängningen du menar? För när handen är stängd är det ju inte fingertopparna som har den största kraften mot sig.
Provat med en djupare sättning? Prova att filma, lägg upp på youtube och länka så kanske vi kan säga nåt mer.. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
2. Låter som ett mindre bra alternativ, du håller en lättare gripper stängd än den du försöker stänga. wtf? :) 3. Eccentrisk träning sliter mer, främst eftersom är det betydligt högre intensitet, samt så är det väl bevisat att eccentrisk träning sliter mer än koncentrisk? 4. Optimalt är svårt att säga om det är en alldeles för hård gripper, men visst du blir ju starkare i det området som du kan hantera. (5.) Lite knas med svar nummer 1... Du kan ju isåfall testa med att göra negativa med #2.5, med skillnaden att du har fingrarna högre upp på grippern. |
Jag ska se om jag kan filma med mobilen imorrn eller övermorrn.
|
Citat:
Vad innebär en filad gripper föresten? Har mina aningar men orkar inte gissa ;p 2: Det var ju tråkig att höra. Grejen är ju just att jag kan hålla den HELT stängd, vilket jag INTE kan med min målgripper, just för att träna dendär allra sista biten. Låter det verkligen onödigt? 3: Ja jag vet..gäller att inte köra för många set. Iron Mind rekomenderar väl 2-4 tunga arbetsset / pass eller nåt när man kör excentriska? Excentrisk träning sliter riktigt ordentligt, det är så sant. 4: Aaa precis, ska prova köra någon typ av statiska övningar nästa gång. 5: Jaså? Ska testas..men det känns som att den är tung nog iofs. Hur högt ska jag ha fingrarna då, på ett ungefär? Tack så jättemycket för svaret. Du är en av de stora profiler som hjälper till att göra Kolozzeums forum till vad det är idag, dvs. det bästa träningsforumet "out there" och för det ska du ha en stor eloge! |
Citat:
|
Danne2K: Filad gripper innebär att du filar ner en bit längst ned på handtagen, vilket möjliggör en större rörelsebana = högre belastning när du ska stänga grippern.
|
Tror ni det blir överträning av att köra greppträning (såsom barhold och olika pinch) dagen efter marklyft och dagen innan armträning (där underarmar ingår)?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:02. |