Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   FAQ - Grepp (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20700)

Sheogorath 2010-02-10 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av Lucipha (Inlägg 4165243)
Beställde du den från IM? Känner ett starkt ha-begär

Jepp. Köpte hubben, lastare för internationella vikter med karbin, ett gäng grippers samt ett par "outer limits loops (som jag inte använder eftersom de är kassa: extensionslyft görs bättre genom hubbens insida). Det kommer nog bli en beställning till snart. Pinch-blocket är lockande, och den här babyn:

http://ironmind-store.com/images/1369_fl.jpg

Inte strikt greppträning men ett väldigt smart sätt att träna handledsdeviatorerna som annars är lite småbökiga (och tråkiga) att träna.

När jag beställde åkte jag på över 500 spänn i tull. Det var ganska osexigt, men det är en risk man får vara beredd att ta.

Lucipha 2010-02-11 11:35

Kul med variation i greppträningen. Då blir det att beställa en hub framöver!

tntballe 2010-02-11 12:17

Har en fråga angående en av mina greppövningar. Brukar köra som 1:12 in i videon, men ibland även som så att störst rörelse görs med tummen. Då hänger vikten i högt upp på fingrarna. Något man bör tänka på gällande överbelastning och skador vid "tumträningen"?

Yes 2010-02-11 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n (Inlägg 4163713)
Du sätter antagligen grippern för långt bak i handen.

Kolla på den videon för lite tips:

[.yt]Qj9Ue9co4us[/yt]

Hmm, jag vet inte... alltså, nåt fel med sättningen måste jag göra men jag tycker jag placerar den likadant som i högern. Vid den där allra sista biten glider dock bara fingrarna(river upp händerna jätteskönt...). Kan ju inte gärna vara styrkan iaf, med tanke på att det även händer med grippers jag klarar runt 20 reps på.

Danne2k 2010-02-11 16:00

4 Korta frågor jag funderat lite på.

Jobbar för tillfället på CoC #2,5an. Klämmer väl 2an cirka 6 reps på bästa handen.

1: Är det bästa sättet för att få ihop 2,5an att köra statiska "holds"? Dvs jag klämmer ihop grippern så långt jag kan med båda händerna, släpper ena handen och sen försöker hålla den så stängd som möjligt, så länge som möjligt?

2: Kan ett alternativ till ovanstående vara att köra statiska holds med 2an eftersom jag kan hålla den helt stängd i 10-20 sekunder?

3: Ökar risken för skador/överträning när man kör sådär statiskt, speciellt om man håller i över 10 sekunder? Mitt senaste greppträningspass när jag körde så, 4-5 set i 10-20 sekunder, slet ordentlig kände jag. Dock givetvis med ordentlig uppvärmning.

4: Är det "optimalt" eller möjlig att träna öppen handstyrka på en CoC #3 som är på tok för tung att ens köra negativa med? Tänker så att handen är ju ganska öppen eftersom jag inte får ihop grippern speciellt mycket.

Ni får ursäkta mig, jag är för bakis för att gå in på gripfaq och leta just nu :(

Danne2k 2010-02-11 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 4166267)
Hmm, jag vet inte... alltså, nåt fel med sättningen måste jag göra men jag tycker jag placerar den likadant som i högern. Vid den där allra sista biten glider dock bara fingrarna(river upp händerna jätteskönt...). Kan ju inte gärna vara styrkan iaf, med tanke på att det även händer med grippers jag klarar runt 20 reps på.

Hur kan fingrarna glida när du har den nästan helt stängd? Menar du inte att det bakre handtaget som ligger i handen, glider längre bak i handen ju närmare full close du är?

Har du provat att använda magnesium/talk? Smeta på ordentligt i handen, inte på fingrarna tycker jag då det skapar större motstånd.

Har du provat att ta den fria handens tumme till hjälp och trycka ner det bakre handtaget i handen så att det inte glider iväg? Det är inte fusk imo.
Har man små händer (som jag) så är det svårare att stänga en gripper utan att handtaget glider iväg, så att säga.

Yes 2010-02-11 16:23

Det är alltså fingertopparna som vill glida runt handtaget. De gör det även om jag håller bakre handtaget på plats.

Danne2k 2010-02-11 16:59

Men då måste det vara i början av själva stängningen du menar? För när handen är stängd är det ju inte fingertopparna som har den största kraften mot sig.

Provat med en djupare sättning?

Prova att filma, lägg upp på youtube och länka så kanske vi kan säga nåt mer..

Mart|n 2010-02-11 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 4165267)
Jepp. Köpte hubben, lastare för internationella vikter med karbin, ett gäng grippers samt ett par "outer limits loops (som jag inte använder eftersom de är kassa: extensionslyft görs bättre genom hubbens insida). Det kommer nog bli en beställning till snart. Pinch-blocket är lockande, och den här babyn:

Inte strikt greppträning men ett väldigt smart sätt att träna handledsdeviatorerna som annars är lite småbökiga (och tråkiga) att träna.

När jag beställde åkte jag på över 500 spänn i tull. Det var ganska osexigt, men det är en risk man får vara beredd att ta.

Nu är jag ifs ingen anatomiexpert, och känner inte för att googla "handledsdeviator/na" :em: Men kan du inte träna det med en slägga också?

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4165803)
Har en fråga angående en av mina greppövningar. Brukar köra som 1:12 in i videon, men ibland även som så att störst rörelse görs med tummen. Då hänger vikten i högt upp på fingrarna. Något man bör tänka på gällande överbelastning och skador vid "tumträningen"?

Finurliga övningar, men inte alls dumt! Med tumträning så känner jag ibland att jag har för mycket vikt på, vilket resulterar i att jag använder resten av handen också. Mina få tips är väl att inte lasta på alltför mycket vikt och att inte översträcka tummen.

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 4166267)

Kan du slänga upp en film? Det låter märkligt!

Citat:

Ursprungligen postat av Danne2k (Inlägg 4166310)
4 Korta frågor jag funderat lite på.

Jobbar för tillfället på CoC #2,5an. Klämmer väl 2an cirka 6 reps på bästa handen.

1: Är det bästa sättet för att få ihop 2,5an att köra statiska "holds"? Dvs jag klämmer ihop grippern så långt jag kan med båda händerna, släpper ena handen och sen försöker hålla den så stängd som möjligt, så länge som möjligt?

2: Kan ett alternativ till ovanstående vara att köra statiska holds med 2an eftersom jag kan hålla den helt stängd i 10-20 sekunder?

3: Ökar risken för skador/överträning när man kör sådär statiskt, speciellt om man håller i över 10 sekunder? Mitt senaste greppträningspass när jag körde så, 4-5 set i 10-20 sekunder, slet ordentlig kände jag. Dock givetvis med ordentlig uppvärmning.

4: Är det "optimalt" eller möjlig att träna öppen handstyrka på en CoC #3 som är på tok för tung att ens köra negativa med? Tänker så att handen är ju ganska öppen eftersom jag inte får ihop grippern speciellt mycket.

Ni får ursäkta mig, jag är för bakis för att gå in på gripfaq och leta just nu :(

1. Det du beskriver är negativa. Mitt förslag är att använda en filad #3 att göra negativa med. Kom ihåg att släppa ut grippern långsamt, max 10 sekunder för en negativ.

2. Låter som ett mindre bra alternativ, du håller en lättare gripper stängd än den du försöker stänga. wtf? :)

3. Eccentrisk träning sliter mer, främst eftersom är det betydligt högre intensitet, samt så är det väl bevisat att eccentrisk träning sliter mer än koncentrisk?

4. Optimalt är svårt att säga om det är en alldeles för hård gripper, men visst du blir ju starkare i det området som du kan hantera.

(5.) Lite knas med svar nummer 1... Du kan ju isåfall testa med att göra negativa med #2.5, med skillnaden att du har fingrarna högre upp på grippern.

Yes 2010-02-11 17:15

Jag ska se om jag kan filma med mobilen imorrn eller övermorrn.

Danne2k 2010-02-11 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n (Inlägg 4166499)

1. Det du beskriver är negativa. Mitt förslag är att använda en filad #3 att göra negativa med. Kom ihåg att släppa ut grippern långsamt, max 10 sekunder för en negativ.

2. Låter som ett mindre bra alternativ, du håller en lättare gripper stängd än den du försöker stänga. wtf? :)

3. Eccentrisk träning sliter mer, främst eftersom är det betydligt högre intensitet, samt så är det väl bevisat att eccentrisk träning sliter mer än koncentrisk?

4. Optimalt är svårt att säga om det är en alldeles för hård gripper, men visst du blir ju starkare i det området som du kan hantera.

(5.) Lite knas med svar nummer 1... Du kan ju isåfall testa med att göra negativa med #2.5, med skillnaden att du har fingrarna högre upp på grippern.

1: Jag vet, eller.. fast jag trodde negativa var när man sakta släppte ut grippern hela tiden jämfört med statiska där man håller grippern så stängd man kan under 5-10 sek eller nåt och sen börjar den tvinga sig ur handen. Hoppas du förstår skillnaden.
Vad innebär en filad gripper föresten? Har mina aningar men orkar inte gissa ;p

2: Det var ju tråkig att höra. Grejen är ju just att jag kan hålla den HELT stängd, vilket jag INTE kan med min målgripper, just för att träna dendär allra sista biten. Låter det verkligen onödigt?

3: Ja jag vet..gäller att inte köra för många set. Iron Mind rekomenderar väl 2-4 tunga arbetsset / pass eller nåt när man kör excentriska? Excentrisk träning sliter riktigt ordentligt, det är så sant.

4: Aaa precis, ska prova köra någon typ av statiska övningar nästa gång.

5: Jaså? Ska testas..men det känns som att den är tung nog iofs. Hur högt ska jag ha fingrarna då, på ett ungefär?

Tack så jättemycket för svaret. Du är en av de stora profiler som hjälper till att göra Kolozzeums forum till vad det är idag, dvs. det bästa träningsforumet "out there" och för det ska du ha en stor eloge!

Sheogorath 2010-02-12 06:35

Citat:

Ursprungligen postat av Mart|n (Inlägg 4166499)
Nu är jag ifs ingen anatomiexpert, och känner inte för att googla "handledsdeviator/na" :em: Men kan du inte träna det med en slägga också?

Du behöver inte vara så blygsam, Martin. Du har helt rätt angående släggan ;) Men ser du inte så fin mojängen är? Vill haaaaaa. :D

Halldin 2010-02-12 07:30

Danne2K: Filad gripper innebär att du filar ner en bit längst ned på handtagen, vilket möjliggör en större rörelsebana = högre belastning när du ska stänga grippern.

minishcap 2010-02-12 07:36

Tror ni det blir överträning av att köra greppträning (såsom barhold och olika pinch) dagen efter marklyft och dagen innan armträning (där underarmar ingår)?

z_bumbi 2010-02-12 08:44

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 4165267)
och den här babyn:

Det ser ut att vara två hockeypuckar, en axel och ett fäste för vikterna men det kanske finns mer med den än det man ser på bilden?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:02.