Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

yooii 2011-09-26 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5311313)
Fan Dream har börjat bra. Andra och 3:e matchen är veritabla grapplefests, och då har jag inte ens hunnit fram till Aoki-matchen. Lustigt hur det där förändras. När jag började kolla på mma så tyckte jag det var skittrist när de låg o kramades. Nu tycker jag spännande grappling nästan är roligare än bra standup. Särskilt som man får se det så sällan i UFC. Tråkigt bara att sub-försök typ inte räknas alls i domarnas ögon UFC, till skillnad från i Dream.

Har också ändrat uppfattning. Har kommit på mig själv ibland när jag har suttit och kollat på ADCC bland annat vilket var helt orimligt att jag skulle kolla på när jag började intressera mig för MMA.

Tyvärr så är ju grapplingen i UFC oftast skittråkig..

cero 2011-09-26 16:50

Citat:

Tyvärr så är ju grapplingen i UFC oftast skittråkig..
Varför?

yooii 2011-09-26 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5311576)
Varför?

Som Dr Snuggles tidigare skrev så värderas inte låsningsförsök speciellt högt vilket medför en ganska defensiv grappling där det blir viktigare att inte tappa position än att avsluta matchen, Och det är ju inte alltid så jättefestligt att se konstant gnidande i guard.

Fast vad vet jag, jag är ju ett gammalt k1-fan som är nästintill helt nollad på markkamperna..

Doctor Snuggles 2011-09-26 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5311576)
Varför?

För att reglerna är mer brottarvänliga, buren är mer brottarvänlig, och det finns fler brottare. Subförsök premieras knappt alls, och man blir inte uppställd lika ofta pga brist på action. Armbågar gör det också svårare att grapplas från botten effektivt, och lättare att gnp:a. Dessutom är grappling fortfarande inte lika populärt i USA som i Japan. Man kan se en tydlig skillnad på publikens uppskattning och kunskap. Fighters vill därför gärna göra matcherna spännande, och det är våldsam GNP och standup som då gäller.
Skulle man införa gula kort pga brist på action, och ställa upp fighter vid stalling oftare, i UFC, hade det vart intressantare överlag.

Doctor Snuggles 2011-09-26 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5311548)
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Runt 25 är väl primetime när det gäller muskelutveckling. Alltså borde man om något gå NED i vikt när man åldras, förutsatt att man håller koll på kosten och inte blir fet?

Sen kan det ju vara så att han fortfarande VÄXER.

Silva var ett vandrande skelett @ WW, och har väl helt enkelt börjat styrketräna lite? Sen är han pluffsig @ LHW.

Växer på bredden, ja, det var det jag sade innan. Hans kropp har kanske inte "mognat" helt än. Vissa peakar vad gäller muskelbyggnad och vikt när de är 17, andra när de är 27.

De flesta går däremot UPP i vikt när de åldras, just pga att det blir svårare och svårare att träna lika mycket, och samtidigt att ämnesomsättningen går ner. Det är dessutom först när man börjar komma upp till 40-50 som man märker av att det är svårare att bygga muskler, skulle jag vilja påstå.
Poängen är att det kan vara svårt att hålla ner kosten om man vill träna effektivt, ju äldre man blir. Inte alla gillar att svälta sig själva mer och mer. Det kanske inte blir relevant förrn man är 30+, och vissa kanske har bättre gener och märker av de senare än andra, men det är ett ofrånkomligt faktum.
Alltså detta är verkligen inte något okänt fenomen, utan ganska allmän kännedom.

delta_mats 2011-09-26 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5311626)
Växer på bredden, ja, det var det jag sade innan. Hans kropp har kanske inte "mognat" helt än. Vissa peakar vad gäller muskelbyggnad och vikt när de är 17, andra när de är 27.

De flesta går däremot UPP i vikt när de åldras, just pga att det blir svårare och svårare att träna lika mycket, och samtidigt att ämnesomsättningen går ner. Det är dessutom först när man börjar komma upp till 40-50 som man märker av att det är svårare att bygga muskler, skulle jag vilja påstå.
Poängen är att det kan vara svårt att hålla ner kosten om man vill träna effektivt, ju äldre man blir. Inte alla gillar att svälta sig själva mer och mer. Det kanske inte blir relevant förrn man är 30+, och vissa kanske har bättre gener och märker av de senare än andra, men det är ett ofrånkomligt faktum.
Alltså detta är verkligen inte något okänt fenomen, utan ganska allmän kännedom.

Jag märker en enormt stor skillnad i muskelbygge från då jag var 20 till nu i 30-års åldern. Tror snarare det är lathet och bekvämhet som gör att äldre fighters går upp i vikt och inget annat. När man är ung är man hungrigare och mer villig till hård träning och komma i god form.

Men visst är det så att ramen växer något ända fram till 30 typ, hur många auto kilon det ger från säg 25-30 år är nog svårt att säga på rak arm.

Doctor Snuggles 2011-09-26 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 5312051)
Jag märker en enormt stor skillnad i muskelbygge från då jag var 20 till nu i 30-års åldern. Tror snarare det är lathet och bekvämhet som gör att äldre fighters går upp i vikt och inget annat. När man är ung är man hungrigare och mer villig till hård träning och komma i god form.

Men visst är det så att ramen växer något ända fram till 30 typ, hur många auto kilon det ger från säg 25-30 år är nog svårt att säga på rak arm.

Man har ju ordentligt mer med energi när man är yngre, om inte annat.
Sedan så får man inte glömma att när väl muskelbukarna blivit stora, är de lättare att fylla ut igen, och underhålla, det sk muskelminnet.
Sett till hur Jones ser ut, så verkar han vara typen som "mognar" sent. Särskilt sett till hans "frame" så kommer han nog lägga på sig ett antal kilon till, utan att egentligen behöva ändra något i träning eller mat, vilket gör att HW kommer te sig naturligare.

delta_mats 2011-09-26 20:11

På något sätt känns det mer lockande att han skulle gå i hw. Finns nästan fler intressanta fighters där än i lhw för tillfället.

dared 2011-09-26 21:01

Tror ni överdriver kopplingen till svarta athleter i tyngre viktklasser. Först och främst är inte Anderson Silva speciellt jättestor. Gränsen verkar godtyckligt ha dragits där för att få mer vatten på kvarnen. Hade GSP varit svart hade säkert gränsen dragits redan där i sammanhangen.

Att Rashad och Rampage är bra är väl inget snack, men känns mer som det är tillfälligheter som gör att de är contenders på rad. De ligger dessutom, enligt mig på en rätt jämn nivå med några andra i divisionen, även om jag iofs blev impad av Rashad i förra matchen. Annars har jag inte haft allt för mycket över för honom. Visst nu är JJ the shit, och kanske med all rätt, men för några månader sedan vare Shogun, innan det Machida osv osv...

Overeem i all ära, men förutom honom är inte direkt HW stackad med stora svarta atleter. Dessutom hävdar han att han fått sin storlek och sin "talang" att lägga på sig muskler av sin mor som är lång, stor och blond helholländare.

Tror mer på tillfälligheter än något annat, fast visst är det svårt att förneka att svarta med gener från slavarna har sållats en hel del efter survival of the fittest. De flesta kolade väl till och med på båten över atlanten.

davve 2011-09-27 21:29

Jones verkar ha åkt på en lång "medical suspension", 180 dagar (alt. 45 dagar om han blir clearad). Undra varför, han fick ju knappast så mkt stryk liksom.:)

Doctor Snuggles 2011-09-27 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av davve (Inlägg 5314696)
Jones verkar ha åkt på en lång "medical suspension", 180 dagar (alt. 45 dagar om han blir clearad). Undra varför, han fick ju knappast så mkt stryk liksom.:)

Han måste ha skadat benet. Jag lade faktiskt märke till att han ryckte till lite efter Rampage checkat en av hans sparkar.

Bailah 2011-09-27 22:48

Foten och armbågen för Jones

pedersen1980 2011-09-28 14:42

Minns att när jag såg matchen så checkade Rampage en spark som såg ut att göra ont på Jones.
Foten träffade knät. Tror t.o.m de va vänster fot på vänster knä. Ska kolla matchen igen :o)

krellik 2011-09-29 11:39

Today was a good day, I didnt even have to use my AK.

Vakna upp, ha glömt bort TUF, kolla trackern och se nytt TUF avsnittet ute.

Today was a good day...

dared 2011-09-29 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 5317820)
Today was a good day, I didnt even have to use my AK.

Vakna upp, ha glömt bort TUF, kolla trackern och se nytt TUF avsnittet ute.

Today was a good day...

No barking from the dog? :D

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:20.