Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Starcraft 2 - here it comes (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94855)

Daniiiel 2007-10-04 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 2549927)
Nej, min kommentar var helt underbar och kommer förmodligen citeras i all evighet på the intertubes. Du verkar gilla starcraft, varför inte spela det istället för tvåan om nu tvåan ändrar konceptet. Jag räknar ju med att du är väldigt högt rankad i världen för det kan inte vara så att du spammar helt meningslöst för att få 300apm så du kan skryta på träningsforum hur jäkla bra du är.

Du tycker uppenbart det är viktigt att kunna klicka snabbt som attans på byggnad och cykla igenom dem för att bygga snabbt och det är det som skall skilja dig från "noobs" och inte strategi. Desto fler UI-missar desto bättre, man kanske borde ändra så man bara kan välja en gubbe i taget, då jäklar vad man får klicka. Du skulle säkert vara kung. Just strategibiten är inte det viktigaste.

Jag menar vem hur många "pros" kommer att förlora mot newbies bara för att man skulle kunna välja mer än en byggnad. Hur förändrar det spelet?

Starcraft fansen är en helt annan genre än blizzards andra spel. Vi vill ha vårt starcraft kallt,rått, snabbt och svårt som fan. Starcraft 2 är någonting vi oldschoolers har suktat efter i många många år. Vi vill inte ha någon fjoll wow stuk eller wc3 spelkoncept på det.

krebbe 2007-10-04 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Daniiiel (Inlägg 2549941)
Starcraft fansen är en helt annan genre än blizzards andra spel. Vi vill ha vårt starcraft kallt,rått, snabbt och svårt som fan. Starcraft 2 är någonting vi oldschoolers har suktat efter i många många år. Vi vill inte ha någon fjoll wow stuk eller wc3 spelkoncept på det.

Håller med dig, MEN man skall inte förakta WC3. Jävligt bra spel men fokusen ligger kanske lite mer på micringen(svenska?) än vad SC gör. Jag kan ärligt talat inte säga vilket jag tycker bättre om, SC med massa units men lägre HP eller WC3 med färre units med mer abilities och mer micring.

Två riktigt bra strategispel, med fokus på olika saker helt enkelt.

Trance 2007-10-04 15:01

Citat:

Bra att du kan tala för alla fans. WoW är inte ens samma typ av genre. WC3 är samma genre men inte samma typ av spel. WC3 fokuserar på micro mer medan sc fokuserar på macro, det är ju inte så att sc-spelare har det så mycket svårare att de går in och totalt äger wc3-spelare mellan varven.

Sedan varför skulle det bli wc3-koncept helt plötsligt. Vad jag vet så kommer inte SC2 ha creeping, upkeep, få-max units, tyngd på item-användande etc så vad gnäller folk för?

Problemet är att folk som spelar är som en del golfare, att slå långt är viktigare än att faktiskt vara duktig. "Jag har sådant jäkla högt apm, så det spelar ingen roll att 95% av mina 5 klick i sekunden är totalt värdelösa".

Att helt plötsligt förbättra UI:t gör inte att spelet måste bli lättare, det tar bort enkla repetetiva delar som är relativt lätt att träna upp och tvingar personer istället att fokusera på....strategi.

Daniiiel 2007-10-04 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 2549951)
Bra att du kan tala för alla fans. WoW är inte ens samma typ av genre. WC3 är samma genre men inte samma typ av spel. WC3 fokuserar på micro mer medan sc fokuserar på macro, det är ju inte så att sc-spelare har det så mycket svårare att de går in och totalt äger wc3-spelare mellan varven.

Sedan varför skulle det bli wc3-koncept helt plötsligt. Vad jag vet så kommer inte SC2 ha creeping, upkeep, få-max units, tyngd på item-användande etc så vad gnäller folk för?

Problemet är att folk som spelar är som en del golfare, att slå långt är viktigare än att faktiskt vara duktig. "Jag har sådant jäkla högt apm, så det spelar ingen roll att 95% av mina 5 klick i sekunden är totalt värdelösa".

Att helt plötsligt förbättra UI:t gör inte att spelet måste bli lättare, det tar bort enkla repetetiva delar som är relativt lätt att träna upp och tvingar personer istället att fokusera på....strategi.

Är du inte inbiten starcraft fan kommer du aldrig förstå.

Trance 2007-10-04 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Daniiiel (Inlägg 2549983)

Hur högt rankad är du?

Spiffy 2007-10-04 16:00

Trance och Daniiiel, ta en match och få det överstökat :thumbup:

Shajjn 2007-10-04 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av Daniiiel (Inlägg 2549983)

Nej, precis. Han är inte insnöad i "högst-apm-vinner"-mentaliteten.
Läs vad han skriver.

coxie 2007-10-04 16:15

Måste hålla med trance, det är väl inte Nyoken, Skew, Hwasin, Stork eller någon spelare av deras kaliber som sitter här? Inbitet fan visst, men att sitta och tjata om APM hit och macro dit känns rätt krystat på ett träningsforum.

Jag hoppas SC2 blir mer micro orienterat som WC3, att sitta och trycka units med hög APM är i mina förlegad. Micro-skill kombinerat med strategi är bra mycket mer skill än hög APM.

Daniiiel 2007-10-04 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av Shajjn (Inlägg 2550068)
Nej, precis. Han är inte insnöad i "högst-apm-vinner"-mentaliteten.
Läs vad han skriver.

Är jag det? Jag tycker APM snacket är lika jobbigt som alla andra. Har inte en aning hur mycket APM jag har. Men känslan jag får när jag spelar starcraft får jag inte av något annat spel. Jag vill inte att starcraft 2 ska bli något spel där unitsen ser ut att komma direkt från någon japansk anime eller leksaksföretag. Jag vill ha mitt starcraft brutalt med fet survival instinct.

Läs vad jag skriver.

loztdignity 2007-10-04 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av XroW (Inlägg 2549874)
Efter din reaktion förstår jag varför människor svammlar på om "spel missbruk".
och ja, jag har lirat blandannat wc3 tft mycket och vet om att det blir mer som en sport ju bättre man blir :)

Rolig skillnad i starcraft och Wc3 300 apm låter ju jätte mkt, när jag lirade wc3 hade jag ca 110 apm, troligen beror det på skillnaden i mängden units? edit: samt att man spammar units som en galning?

anyways, tyckter SC2 verkar vara bra och tror säkerligen att koreanerna kommer bli galna :D

Haha, nej då så illa är det inte. Jag slutade dessutom spela några veckor sen för skolan och livet tar upp för mycket tid, men jag har spelat SC i typ 6 år nu.
Japp! Och det bästa med SC är ju just att det är så balanserat och har många egenskaper som gör att det fungerar ypperligt att tävla, bland annat väldigt lite tur, dvs spelarna skicklighet avgör, snabba kontroller, etc

Ja många ligger väl kring 100-150 men jag har lirat länge och det är helt enkelt den hastigheten jag trivs med men helt objektivt är det mycket snabbt.
För mig handlar det om att ha kontroll och dessutom spelar jag Terran som kräver mycket både av micro och macro med alla units.

Snittet bland koreanska Terran-spelare är väl typ 300 fastän det finns både de som har 250 och de som har 400 (Lee Yun-Yeol = aka [ReD]NaDa!)

loztdignity 2007-10-04 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 2549927)
Nej, min kommentar var helt underbar och kommer förmodligen citeras i all evighet på the intertubes. Du verkar gilla starcraft, varför inte spela det istället för tvåan om nu tvåan ändrar konceptet. Jag räknar ju med att du är väldigt högt rankad i världen för det kan inte vara så att du spammar helt meningslöst för att få 300apm så du kan skryta på träningsforum hur jäkla bra du är.

Du tycker uppenbart det är viktigt att kunna klicka snabbt som attans på byggnad och cykla igenom dem för att bygga snabbt och det är det som skall skilja dig från "noobs" och inte strategi. Desto fler UI-missar desto bättre, man kanske borde ändra så man bara kan välja en gubbe i taget, då jäklar vad man får klicka. Du skulle säkert vara kung. Just strategibiten är inte det viktigaste.

Jag menar vem hur många "pros" kommer att förlora mot newbies bara för att man skulle kunna välja mer än en byggnad. Hur förändrar det spelet?

Japp, jag gillar SC som fan och jag har en rätt djup förståelse av spelet efter att ha spelat i åratal och följt de koreanska ligorna MBC, OGN och Proleague genom att ladda ner videos av matcherna.
Grejen med SC är att det har en perfekt balans av det mesta...balansen mellan allt pill med micro, macro och strategi.
Det är helt otroligt att det fortfarande finns så mycket utrymme för nya tricks och strategier i detta spel som är nästan 10 år gammalt.

Haha, skärp dig. Jag spelar med den hastigheten för jag känner att den är optimal för mig och du hittar dessutom inget proffs som har under 250 apm med Terran, förutom iloveoov, han är precis under och han slumpar fett för tillfället anyways.

Alltså, verkar du inte ha så bra koll på Starcraft, men det är lungt. Alla kan ju inte ha det.

Starcraft ska bygga på snabbhet, precision och strategi. Samt "det där" som vissa spelare har, "sense of star" som en koreansk kommentator (ex-progamer) kallade det när han kände igen en spelares spelstil och såg att han var en nivå över alla andra vad gäller intution och strategi.

Aja, jag orkar inte kommentera dina ironiska försök till att göra dig lustig i sista stycket, men det jag skrivit ovan gäller iaf.

Enligt mig är starcraft ett spel som inte bara baseras på "strategi" utan också snabbhet och precision.
Du ska ha skills med musen, grym öga-hand koordination, så snälla Blizzard ändra inte på det.

Dessutom, förstår du inte hur det skulle ändra spelet med MBS borde du nog läsa på lite mer eller till och med spela Starcraft?

Shajjn 2007-10-04 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Daniiiel (Inlägg 2550107)
Läs vad jag skriver.

Ja, jag läste vad du skrev, men jag läste in att du också var en av apm-tomtarna. Inte så konstigt tycker jag dock, eftersom Trance mestadels behandlade StarCrafts "onödiga moment" efter någon kommentar om att apm "bör spela roll".

loztdignity 2007-10-04 18:37

Citat:

word!

loztdignity 2007-10-04 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av Trance (Inlägg 2549951)

Det folk fruktar är väl att det ska bli MBS i SC2 OCH att hastigheten i spelet som skiljer sig markant från WC3 kommer att försvinna.

Jag vet inte vad du fått för dig men folk resonerar inte så om apm generellt, 90 % skiter i det rätt mycket. Men jag kan säga dig att apm spelar definitivt roll; du kan inte spela t ex Terran optimalt med under 200 apm.
You just can't, du kommer sakna multitasking i hektiska situationer etc.

Dessutom var din analogi rätt idiotisk eftersom det självklart är en stor fördel att kunna slå långt i golf.
Men att kunna slå långt OCH vara "bra" på golf är ju den perfekta kombinationen, precis som snabbhet och strategi är i SC.

Problemet är väl snarare att det blir ett annat spel och inte SC, förstår du?

loztdignity 2007-10-04 18:44

Det roliga är att de som är bra på Starcraft anser att MBS är skit och att göra SC2 mer noob-friendly bara pajar spelet och skickligheten.

Nybörjarna tycker att MBS är bra och vill att spelet ska bli lättare så de också kan vara bra lättare. Det handlar egentligen om att de inte orkar lägga ner tid på att lära sig spelet.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.