Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kvinna dödad av vargflock på Kolmården (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185540)

Johanss0n 2012-06-17 18:48

[QUOTE=filmjölk;5831162]Givetvis skall man få skydda hus, hund, liv, anhöriga och egendom, samt bedriva kontrollerad jakt om vargstammen blir för stor/QUOTE]

Problem är ju just att man inte får det idag.

Citat:

Ursprungligen postat av filmjölk (Inlägg 5831162)
Men att ta bort detta djur ur svensk fauna är fel, de är en naturlig del av naturen.

Naturen är inte längre "naturlig" eftersom den har påverkats för mkt av människorna, städer är inga naturliga delar av naturen, smutiga, förorenade och inte självförsörjande på nåt.

Citat:

Ursprungligen postat av filmjölk (Inlägg 5831162)
Dessutom betalar vi era jordbruksbidrag/ arbetslöshetsersättning/ låtsassysselsättningar så att ni kan flumma runt i era sketna småstäder och leka rambo i skogen så vi har visst en talan om vi skall ha varg eller inte.

Det är mina skattepengar som finansierat din älgstudsare, så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om vi skall ha varg eller inte.

Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder. När det gäller jordbruks"bidrag" så är det ett helt missvisande ord eftersom det egentligen handlar om suventionering dvs att ha råd med mat ska inte vara en klassfråga. Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Det är mina skattepengar som finansierat dina foppatofflor så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om när du använder dem.

Sverker 2012-06-17 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5831077)
Hur många tusen vargar anser du är lämpligt?

En varg dödar i snitt ett tiotal älgar om året. Det skjuts ~100 000 älgar om året så det blir vääääldigt många vargar det.

Vad har vi bestämt i riksdagen ? 200 - 220 vargar någonting.
Jag skulle räkna att en liten flock varg tar en älgkalv i veckan. Svårt att tänka mig att varg tar tolvtaggare. Vad blir det ? 2500 st älgar ungefär. Räcker kanske inte till att hålla ned trafikolyckorna men varför inte.

Nebuchadnezzar 2012-06-17 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av Johanss0n (Inlägg 5831192)
Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Haha, där fick du!

Jokester 2012-06-17 18:50

MasterChief 2012-06-17 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av Sandra81 (Inlägg 5831169)
Alla jägare vill inte alls ha köttet många är less på att äta det.. På mitt land upp i norrland finns det många jägare som slänger kött eller ger bort det till en billig penning alternativ hundmat till jakthundarna.. Dom gillar att jaga för att det är spänning och inte så mycket för att tänka på att minska beståndet eller att föda sin familj.

Varför dödar vi så mycket i skogen som är tex rovdjurens mat? ja menar så många älgar föds väl inte varje år? tusentals älgar och ännu fler rådjur dör i trafiken många kalvar dör av svält eller kylan. Sen en annan fråga varför vill så många jägare gärna jaga lokatt och vargar när vi inte ens äter köttet? för att minska beståndet? är det den enda anledningen som lockar?

Det rör mig inte i ryggen att de jagar för själva jaktens skull. Det är en fullständigt naturlig del av människans natur. Du gör detta till något skamligt och fult när du samtidigt själv gladeligen glufsar i dig kött. Tycker du inte själv det är en något märklig inställning? Du kan ju överleva alldeles utmärkt utan kött och därmed är anledningen till att du väljer kött en blandning av din uppskattning för smaken, proteinet (vi är trots allt på ett träningsforum) och annat. Varför är dessa värderingar bättre än att vara ute och jaga för jagandets skull? Båda resulterar i döda djur, där du har orsakat minst lika mycket dödande (om du nu äter kött i normal mängd) som random jägare.

Johanss0n 2012-06-17 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5831164)
Johansson är av den åsikten tydligen (läste jag nu). Men det är inte jag.

Lite som när Steve Irwin blev dödad av en stingrocka och några hade ihjäl ett antal sådana som hämnd. Tämligen meningslöst.

Nej det är jag inte, min åsikt att vargarna inte bör finnas i det vilda har inget med kolmårdern att göra.

Ignatius72 2012-06-17 18:52

Varghatet är helt ologiskt och kommer med största säkerhet att öka ytterligare i och med detta. "Äntligen" har det hänt något farligt kring vargen. Björnarna är 10ggr fler och dessutom inblandade i ett otal incidenter varje år utan några idéer om utrotning. Tokigt är att folk blivit åtalade och dömda för att de skjutit varg som käkat deras får.

begt 2012-06-17 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av Sandra81 (Inlägg 5831169)
Alla jägare vill inte alls ha köttet många är less på att äta det.. På mitt land upp i norrland finns det många jägare som slänger kött eller ger bort det till en billig penning alternativ hundmat till jakthundarna.. Dom gillar att jaga för att det är spänning och inte så mycket för att tänka på att minska beståndet eller att föda sin familj.

Varför dödar vi så mycket i skogen som är tex rovdjurens mat? ja menar så många älgar föds väl inte varje år? tusentals älgar och ännu fler rådjur dör i trafiken många kalvar dör av svält eller kylan. Sen en annan fråga varför vill så många jägare gärna jaga lokatt och vargar när vi inte ens äter köttet? för att minska beståndet? är det den enda anledningen som lockar?

Det finns 300 000-400 000 älgar sommartid och det skjuts runt 100 000 på hösten. Stammen är någorlunda stabil. Vad tror du skulle hända om vi slutade skjuta?

De som jagar varg är mest ute efter spänningen och för att kunna skryta över det mest troligt. Häromåret var det en kort period då det var tillåtet med skyddsjakt på varg och tusentals jägare jagade efter ett fåtal vargar.

Ignatius72 2012-06-17 18:54

Citat:

Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder. När det gäller jordbruks"bidrag" så är det ett helt missvisande ord eftersom det egentligen handlar om suventionering dvs att ha råd med mat ska inte vara en klassfråga. Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Det är mina skattepengar som finansierat dina foppatofflor så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om när du använder dem.

Rennäringen hade inte klarat sig två minuter utan alla bidrag. Faktum är att de får mer pengar i bidrag än de själva lyckas dra in.

Johanss0n 2012-06-17 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Ignatius72 (Inlägg 5831212)
Rennäringen hade inte klarat sig två minuter utan alla bidrag. Faktum är att de får mer pengar i bidrag än de själva lyckas dra in.

Men du kan ju inte räkna in urinvånare bland vanliga människor, det har man ju aldrig gjort tidigare.:furious:

Å andra sidan kan man ju tycka att det inte är mer än rätt att de får lite retroaktiv ersättning ersättning för att vi har stulit deras land, ätit deras djur, lägrat deras kvinnor och mätt deras skallar.

Sen är det väl en trevlig freakshow lite som skansen på riktigt?

Spetälsk 2012-06-17 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5831175)
.... Och södra Sverige får en väldig massa vattenkraftsel från norrland

De flesta får ingen gratisel från norrland lika lite som vi får bilar från tyskland och bensin från norge. vi betalar dyrt för allt det där. men om ni tycker att det är så jobbigt att producera elen och föredrar att syssla med tjuvjakt och hembränning och smörsmuggling till norge i ännu större omfattning så säg till så ordnar vi elen på annat håll :)

Morrris 2012-06-17 19:05

Citat:

För helvete. Jag ville skriva det inlägget...

begt 2012-06-17 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Spetälsk (Inlägg 5831234)
De flesta får ingen gratisel från norrland lika lite som vi får bilar från tyskland och bensin från norge. vi betalar dyrt för allt det där. men om ni tycker att det är så jobbigt att producera elen och föredrar att syssla med tjuvjakt och hembränning och smörsmuggling till norge i ännu större omfattning så säg till så ordnar vi elen på annat håll :)

Gratisel? Har inte sagt något om gratis. Är snarare rättvist att det kommer tillbaka bidrag hit upp efter alla intrång som gjorts i naturen i samband med vattenkraftsbyggena :D + allt vad skogsindustrin, malmindustrin (inklusive smältverk) bidrar med.

Spetälsk 2012-06-17 19:10

Citat:

Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder.

absolut inte. i hagfors har man lägre arbetslöshet än i stockholm. de unga snygga kvinnorna flyttar till storstad för att de är trötta på att höra banjoplinkande dagarna i ända och absolut inte för att det finns jobb och trevliga, snygga killar med stil i stan :)

Spetälsk 2012-06-17 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av begt (Inlägg 5831257)
Gratisel? Har inte sagt något om gratis. Är snarare rättvist att det kommer tillbaka bidrag hit upp efter alla intrång som gjorts i naturen i samband med vattenkraftsbyggena :D + allt vad skogsindustrin, malmindustrin (inklusive smältverk) bidrar med.

ni är så snälla som ger oss allt det där :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:11.