Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   1000 och 1 sätt att äta gröt (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320)

spoon 2022-06-22 16:35

Lågkalori lingonsylt eller bara lite socker. 2 sockerbitar är inte så mycket kalorier.

Äppelmos med kanel äter den ena grabben.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Wilshere 2022-06-22 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Luddsson (Inlägg 8280260)
Efter att ha testat massa olika varianter med kaseinpuddingsmaker och vasssle/kasein i gröten så har jag kommit fram till att jag tycker helt vanlig kastrullkokt gröt med en skvätt mjölk är det godaste. Mjölken förstärker liksom havresmaken och svalkar gröten. Blir inte alls lika proteinrikt men det är det värt :P

Vad kör ni för toppings till vanlig gröt+ mjölk? Testat frysta hallon, det var sådär. Kanel är standarden, kanske lite nötter. Någon annan hackad frukt kanske?

Blir konstig i magen av gröt så kan inte äta det längre men tidigare var det så sjukt gott att blanda i typ en halvt mosad banan i kastrullen + kanel och sen när det är klart toppa med lite jordnötssmör. Hade kunnat äta det varje dag.

Luddsson 2022-06-22 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8280298)
Lågkalori lingonsylt eller bara lite socker. 2 sockerbitar är inte så mycket kalorier.

Äppelmos med kanel äter den ena grabben.

Citat:

Ursprungligen postat av Wilshere (Inlägg 8280304)
Blir konstig i magen av gröt så kan inte äta det längre men tidigare var det så sjukt gott att blanda i typ en halvt mosad banan i kastrullen + kanel och sen när det är klart toppa med lite jordnötssmör. Hade kunnat äta det varje dag.

Varken sylt eller banan ger tuggmotstånd, det hade varit gott i gröten. Finns det något annat än nötter och frön som kan ge gröten lite bitighet? Har testat steel cut oats men tycker vanliga havregryn var godare.

1x0 2022-06-22 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av Luddsson (Inlägg 8280322)
Varken sylt eller banan ger tuggmotstånd, det hade varit gott i gröten. Finns det något annat än nötter och frön som kan ge gröten lite bitighet? Har testat steel cut oats men tycker vanliga havregryn var godare.

Cornflakes, granola, puffat ris (bra volym), smörgåsrån. Random frukostflingor.

Äter min gröt nu med 150-200 g granola. Min aptit är rätt kass (bulkat länge och värmen ute ger aptittapp). Lättätna kalorier från granolan. Helt sjukt det mättar så dåligt m.t.p. fiberinnehållet (20 g per 100 g).

Luddsson 2022-06-23 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av 1x0 (Inlägg 8280324)
Cornflakes, granola, puffat ris (bra volym), smörgåsrån. Random frukostflingor.

Äter min gröt nu med 150-200 g granola. Min aptit är rätt kass (bulkat länge och värmen ute ger aptittapp). Lättätna kalorier från granolan. Helt sjukt det mättar så dåligt m.t.p. fiberinnehållet (20 g per 100 g).

Jag har blivit så jäkla kass i magen av granola ett par gånger. Det kanske är fibrerna. Puffat ris aldrig provat. Jag provade äpple och det var sådär. Jag äter nog gröten som den är med mjölk.

Jag har tillgång till gratis(!) ägg under sommaren. Funderar på att typ äta bara ägg för att fylla upp proteinet. Tre kokta ägg till gröten är ju fint. Lite Off topic men ändå: är det farligt att äta typ 8-10 ägg om dagen under en period? Har tröttnt något otroligt på kvarg, äter mestadels vegetariskt men ibland fisk så ägg är verkligen perfekt. Om det nu är okej att äta många per dag.

spoon 2022-06-23 19:11

För mycket ägg är dåligt för kolesterol. 8-10 ägg om dagen är för mycket.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Luddsson 2022-06-23 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8280488)

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Skit också :D Hade ju kunnat leva på ägg. Då blir det gröt och mera mjölk och kvälja i sig en äcklig vassleshake

Luddsson 2022-06-24 10:59

Vilket märke på havregryn kör ni konnässörer?

ICAs egna är annorlunda valsade än AXAs vad jag kan se och smaka. ICAs är hårdare och tar längre tid att koka. Blir mer tuggmotstånd. Men AXAs har mer havresmak tycker jag, och är godare på så sätt.

sladdbarn 2022-06-29 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8280488)

Är den mängden ägg dåligt för alla människor?
Vid hur många ägg går gränsen?

spoon 2022-06-29 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av sladdbarn (Inlägg 8281092)
Är den mängden ägg dåligt för alla människor?

Vid hur många ägg går gränsen?

Det tror jag. Men utan belägg.

Har en arbetskollega som levde på ägg när han renoverade kåken. Enkel och billig mat. Det slutade med ett högt kolesterol-värde.

Men värdet sjönk efter en tid med vanlig kost.

sladdbarn 2022-07-06 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8281192)

Har en arbetskollega som levde på ägg när han renoverade kåken. Enkel och billig mat. Det slutade med ett högt kolesterol-värde.

Okej. Anekdot: en kollega levde på 6 ägg om dagen i 3 månader, det slutade inte så bra, han gick ner massor i vikt men fick bristsjukdomar och tog lång tid för att återhämta sig.

Ett Orm 2022-07-06 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8281192)

Pun intended?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.