Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   RykteT - Min resa från Anorexian till Muskelbyggare! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187381)

Jeml 2012-09-03 08:14

rätt 2g/kg kv räcker.
carbs carbs carbs! :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

RykteT 2012-09-03 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av Zizou (Inlägg 5960918)
Om ditt mål är att gå upp i vikt, så är det helt onödigt att ligga så jävla högt på proteinmängden. Om du väger 66, så räcker det gott och väl att äta ~140-160g protein om dagen. Finns inga bevis på att högre intag än 2g/kv är bättre (Det bevisade är att 1,2g är bättre än 0,8. Sedan finns inget som visar att det är positivare med högre än 1,2), speciellt inte vid viktuppgång/bulk.
250g är mer än 3,5g/kv och således helt onödigt. Det är dessutom dyrare och dina njurar får jobba hårdare. Lägg dig på 140-160g protein istället, resten på kolhydrater och fett. Du sparar mer pengar och du kommer få samma resultat om inte bättre.

Senast åt du alltså 343g protein, vilket är 5g/kv. Helt bisarrt vid viktuppgång. Även vid viktnedgång. Vid viktnedgång kan det vara bra att ligga på 2,5-3g/kv för att vara på säkra sidan.

Jo, jag förstår det. Men det är en stor omställning på kort tid så jag börjar med 250 g protein/dag och sänker sedan det gradvis. När du skriver 2g/kgkv menar du då högvärdigt protein eller menar du sammanlagt av allt?

Citat:

Ursprungligen postat av Jeml (Inlägg 5960937)
rätt 2g/kg kv räcker.
carbs carbs carbs! :D

Jo, men för någon som knappt åt 100 g carbs om dagen för 3 månader sedan är det en stor omställning som sagt! ;)

Zizou 2012-09-03 08:25

Menar sammanlagt av allt. Du ska räkna in proteinet från allt du äter, även pasta, ris, potatis etc. Proteinet blir fullvärdigt eftersom du kompletterar med kött, mejeriprodukter, fågel etc.

RykteT 2012-09-03 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av Zizou (Inlägg 5960955)
Menar sammanlagt av allt. Du ska räkna in proteinet från allt du äter, även pasta, ris, potatis etc. Proteinet blir fullvärdigt eftersom du kompletterar med kött, mejeriprodukter, fågel etc.

Okej, men då stämmer det jag har gjort hitintills. Jag tänkte ju följa Leangains relativt hårt också (enda skillnaden är att jag inte tänker ha ett underskott på vilodagar) så jag kommer nog inte gå ner på 160 g protein. Däremot kommer jag sänka den och du ska inte tro jag är otacksam för hjälpen, jag tar till mig allt du säger, men 160 g kommer bli för lågt för mig.

Zizou 2012-09-03 09:42

Citat:

Ursprungligen postat av RykteT (Inlägg 5960998)
Okej, men då stämmer det jag har gjort hitintills. Jag tänkte ju följa Leangains relativt hårt också (enda skillnaden är att jag inte tänker ha ett underskott på vilodagar) så jag kommer nog inte gå ner på 160 g protein. Däremot kommer jag sänka den och du ska inte tro jag är otacksam för hjälpen, jag tar till mig allt du säger, men 160 g kommer bli för lågt för mig.

Okej, men hur kan du dra en sådan slutsats? ;) På vilket sätt menar du att det kommer bli för lågt? 160g är ju mer än tillräckligt.

Mouline 2012-09-03 16:10

Tro mig jag körde lchf ett tag, höll mig borta från alla carbs... Åt min första potatis på ett år för ngn vecka sen. Idag drog jag i mig 1kg ;) tro på dig sj å låt int hjärnspöket herska!

Jeml 2012-09-03 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av Mouline (Inlägg 5961572)
Tro mig jag körde lchf ett tag, höll mig borta från alla carbs... Åt min första potatis på ett år för ngn vecka sen. Idag drog jag i mig 1kg ;) tro på dig sj å låt int hjärnspöket herska!

:thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

RykteT 2012-09-03 20:20

34e loggen:
Ålder: 18 år
Vikt: 65,0 kg
Längd: 183 cm
Dagens kaloriintag: 3100 kcal
Dagens träningspass: Bröst-triceps

Fysisk status: Fy hel*ete vad jobbigt det var att trycka i sig så mycket kolhydrater! *gah!* Min kropp var uppenbarligen inte van vid det så höll på att spy ett antal gånger men jag lyckades trycka ner mina kalorier (3100 kcal/ 37,5 f/253.5 p/400 k)!
Träningen gick bra och jag lyckades med en 7:a i bänk på 85. Fick inte helt kontakt i triceps i alla mina övningar idag däremot (bara i tricepscurl). Men det ändras nog efter morgondagens dips! ;)

Psykisk status: Var hos läkaren innan idag och jag kan lugnt säga att jag aldrig varit så förbannad i hela mitt liv. Han kom och berättade att de glömt remittera mig till en psykolog och att det nu inte fanns någon ledig. Sen frågade han vad BUP hade hjälpt mig med och jag svarade ärligt: INTE ETT SKIT! Det jag lyckats åstadkomma har varit av egen vilja och med stöd och råd från kunnigare människor på kostområdet än han som läkare är (koloister).
Jag har gett dem en månad, har jag inte fått en diagnostisering av mitt problem då så avslutar jag min kontakt med dem.

Annars har dagen varit bra och jag gillar det faktum att jag märker för varje vecka att jag orkar mer! :) Psykiskt mår jag bra helt enkelt.

Lychgate 2012-09-03 20:31

Mumsig carbload där.

Know that feel bro' med vården. *hug*

RykteT 2012-09-03 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av Lychgate (Inlägg 5962120)
Mumsig carbload där.

Know that feel bro' med vården. *hug*

Jo, att öka sitt intag av kolhydrater med 33% på en dag var kanske inte mitt smartaste drag hitintills. Men ska man bli frisk får man också våga friskt! ;)

Mouline 2012-09-03 20:36

Härligt att se; Du är stark och tro på dig själv_%%%

Jeml 2012-09-03 20:43

grymt där med carbsen ;)

Hur lätt det är att trycka ner dom beror på vart dom kommer ifrån. potatis skulle jag säga är svårast :D

RykteT 2012-09-03 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Jeml (Inlägg 5962159)
grymt där med carbsen ;)

Hur lätt det är att trycka ner dom beror på vart dom kommer ifrån. potatis skulle jag säga är svårast :D

Idag blev det 300 g pasta, 200 g gainer och 100 g havregryn som fick stå för dem (inte samtidigt såklart, bara 200 g pasta, 200 g gainer och 100 g havregryn på under 1,5 h! ;)). Blir nog att köpa hem ris då jag har förstått att det är kolhydratrikare/100 g.

Jeml 2012-09-03 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av RykteT (Inlägg 5962173)
Idag blev det 300 g pasta, 200 g gainer och 100 g havregryn som fick stå för dem (inte samtidigt såklart, bara 200 g pasta, 200 g gainer och 100 g havregryn på under 1,5 h! ;)). Blir nog att köpa hem ris då jag har förstått att det är kolhydratrikare/100 g.

Okej, pasta tycker jag glider ned rätt lätt, gainer med antar jag(?) aldrig använt. Havregryn mättar rätt bra dock ;) tyckte risgrynsgröten slank ner förvånansvärt lätt.. dock inte jätte mkt carbs/kcal.

RykteT 2012-09-03 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av Jeml (Inlägg 5962191)
Okej, pasta tycker jag glider ned rätt lätt, gainer med antar jag(?) aldrig använt. Havregryn mättar rätt bra dock ;) tyckte risgrynsgröten slank ner förvånansvärt lätt.. dock inte jätte mkt carbs/kcal.

Gainer går ner lika lätt som vatten, pasta är okej men som du sa tog det typ en timma att äta upp den portionen gröt! :em:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:25.