Logga in

Visa fullständig version : Ekonomer på brädan?

Slartibartfast
2007-08-23, 17:16
Jag är nybliven ekonom och ska söka jobb. Grejen är att jag hatar att jobba över allt annat. Vad finns det för möjligheter för en ekonom att inte arbeta övertid, alltså ha vanlig åtta timmars arbetsdag?

Jacksatan
2007-08-23, 17:18
Jag är nybliven ekonom och ska söka jobb. Grejen är att jag hatar att jobba över allt annat. Vad finns det för möjligheter för en ekonom att inte arbeta övertid, alltså ha vanlig åtta timmars arbetsdag?

bank? Eller vad har du för inriktning? Det är nog rätt svårt att komma undan övertid i början rent generellt om man är ekonom.

Slartibartfast
2007-08-23, 17:19
bank? Eller vad har du för inriktning? Det är nog rätt svårt att komma undan övertid i början rent generellt om man är ekonom.

Företagande/företagsledning

The_RobRoy
2007-08-23, 17:29
Jobbar på bank, men är inte ekonom.

Det jobbas inte så förfärligt långa dagar på svenska banker, gissar att det är liknande i Finland. Pratade med en norrman på kontoret som jobbade i Oslo, han påstod att de jobbade ännu kortare dagar än i Sverige, och tjänade bättre :smash:

Dom jävla lusekoftorna

FreCKo
2007-08-23, 17:34
bank är sjysst, annars får du försöka undvika vanliga ekonomjobb :D

Slartibartfast
2007-08-23, 17:36
ok, så det är bank man hamnar att satsa på? Fy fan vad sugigt.

Ekonomutbildningen visar sig vara ett av de sämre besluten jag gjort. Men är huvudet dumt så får kroppen lida. Men jag visste inte att just ekonomer jobbar så mycket när jag började studera. Det är nåt som uppdagats på senare tid.

blekfet2
2007-08-23, 17:38
Bita i det sura äpplet och inse att du endast pluppade ut ur far din för att staten ska ta alla dina surt förvärvade slantar,

Arbeta och njut av en ledig månad om året :D

The_RobRoy
2007-08-23, 17:38
ok, så det är bank man hamnar att satsa på? Fy fan vad sugigt.

Ekonomutbildningen visar sig vara ett av de sämre besluten jag gjort. Men är huvudet dumt så får kroppen lida. Men jag visste inte att just ekonomer jobbar så mycket när jag började studera. Det är nåt som uppdagats på senare tid.

Det är väl inte mer än rättvist, slappt i skolan - hårt på jobbet.

Synd att jag körde på, hårt i skolan - hårt på jobbet bara *screwy*

manko
2007-08-23, 18:11
Äh, du vänjer dig med tiden med att jobba och smeka övertid. Sen kan du ju ta ut all övertid som komptimmar och smeka lite lediga dagar här och där? :P

Arnold Armstrong
2007-08-23, 18:13
Alltså då kan du ju vara arbetslös! Antigen jobbar man järnet eller inte!

manko
2007-08-23, 18:14
Läste i tidningen att 3000 19åringar är förtidspensionärer. Så kanske ett yrkesval att satsa på?

Raggis
2007-08-23, 18:17
Läste i tidningen att 3000 19åringar är förtidspensionärer. Så kanske ett yrkesval att satsa på?

Det är inte ett yrke, det är en förmån.

manko
2007-08-23, 18:22
Det är inte ett yrke, det är en förmån.

Nå, jag var ju inte den seriösaste när jag sa att det är ett "yrke" att satsa på. :D

Raggis
2007-08-23, 18:23
Nå, jag var ju inte den seriösaste när jag sa att det är ett "yrke" att satsa på. :D

Är det ditt slutgiltiga svar :D?

manko
2007-08-23, 18:25
Är det ditt slutgiltiga svar :D?

Jag ger dig mitt slutgiltiga svar : Katten, musen tio tusen!!!! :D

Slartibartfast
2007-08-23, 18:28
Sen kan du ju ta ut all övertid som komptimmar och smeka lite lediga dagar här och där? :P

Det får man inte. Får man någon ersättning för övertiden så är det pengar. Som jag inte behöver.

manko
2007-08-23, 18:29
Det får man inte. Får man någon ersättning för övertiden så är det pengar. Som jag inte behöver.

Om du inte behöver pengar. Satsa på finska karriären i sthlm då. Sitta på en parkbänk och glida med grön keps och en kymppin pussi kalja :D

Slartibartfast
2007-08-23, 18:32
Om du inte behöver pengar. Satsa på finska karriären i sthlm då. Sitta på en parkbänk och glida med grön keps och en kymppin pussi kalja :D

Det låter faktiskt jävligt lockande.

Fartman
2007-08-23, 18:37
Sök bara jobb som är 50-75% då.

Zakath
2007-08-23, 18:38
Hur kommer det sig att du hatar att jobba över allt annat? Det är ju helt ohållbart i längden. :(

Finns det något du inte hatar som du kan försörja dig på, egenföretagande kanske?

Annars får du väl ta tag i ditt hat och ändra på ditt tankesätt så att du börjar älska att jobba (kognitiv beteendeterapi).

MasterChief
2007-08-23, 18:45
Jag jobbar som controller och det blir väldigt lätt övertid. Bokslut, budgetar, prognoser och amerikanska ägare kan lätt göra arbetsdagarna lååånga :-/

Men det är kul :-)

The_RobRoy
2007-08-23, 18:53
Jag jobbar som controller och det blir väldigt lätt övertid. Bokslut, budgetar, prognoser och amerikanska ägare kan lätt göra arbetsdagarna lååånga :-/

Men det är kul :-)

Controller lät ju sådär lagom luddigt :)

Vad innebär det mer konkret?

MasterChief
2007-08-23, 18:58
Controller lät ju sådär lagom luddigt :)

Vad innebär det mer konkret?

Wiki:

"Controller eller styrekonom, en ekonom med inriktning på verksamhetsstyrning, huvudsakligen med hjälp av ekonomiska mått. Controllerns yrkesroll varierar beroende på den aktuella organisationens behov, men innehåller ofta analys av nyckeltal, organisations-, affärs- och logistikfrågor. Controllern ses åtminstone i Sverige som en resurs för ledningen och kan sitta i ledningsgrupp eller motsvarande.
"

Jag är dock en aning mer produktionsinriktad än finansinriktad.

The Auditor
2007-08-23, 19:03
Jag arbetar som revisor på en av de stora. Det är egentligen helt upp till dig själv hur mycket du vill arbeta. Vill du kan du arbeta hur mycket du vill. Några timmar övertid per månad kommer man säkert undan med om du vill jobba lite.

Cilia
2007-08-23, 20:01
Företagande/företagsledning
det går säkert men min erfarenhet är att om man vill sitta i ledningen så måste man vara tillgänglig. Inte samma sak som att man måste jobba hela tiden men man kan heller inte alltid räkna med 8 h arbetsdagar och att alltid få gå hem 17.00

Slartibartfast
2007-08-23, 20:18
om man vill sitta i ledningen

Det vill jag absolut inte. jag har inga som helt ambitioner att jobba med det som varit min inriktning (vad fan det nu kan innebära för jobb) jag vill ha ett soft kneg där man sitter och snurrar på sin kontorsstol, knackar lite dator och snackar skit med sina arbetspolare. Sen går man hem klockan 16.00 prick.

Om man av misstag råkat skaffa sig en ekonomutbildning, kan man ändå söka de låga jobben (de utan övertid)? Som jag förstått det så är man inte aktuell för assistent-jobben då man är ekonom, för man är "överkvalificerad" (allt jag i praktiken kan är att kopiera papper och koka kaffe).

shut teh face
2007-08-23, 20:21
Har en del ekonomer i släkten och mig veterligen så jobbar ingen någon nämnvärd övertid. De knegar på banken och går hem när de ska.
Banker brukar aldrig snåla med lokaler eller personal.

Jobba med IT på företag och har mkt ansvar: ÖVERTID.

Cilia
2007-08-23, 20:27
Vet inte Slarti
Vill du inte ha någon stimulering alls?

Kanske som någon nämnde bankjobb?
Då på kontor. Det är nog sällan övertid där.

jakke
2007-08-23, 21:01
strategiskt inköp!

MasterChief
2007-08-23, 21:02
Jag tror inte det är så många jobb idag där man snurrar på sin stol, dricker kaffe och pratar skit. Företagen vill ju trots allt ha anställda som jobbar. Men på alla kontorsjobb finns det ju alltid lite tid till att surfa och socialt umgänge. Vill man av någon outgrundlig anledning ha noll stimuli och har inga ambitioner att utvecklas kanske ett väktarjobb i ett affärscentrum är bättre?

NiXPhoenix
2007-08-23, 21:18
Jag tror inte det är så många jobb idag där man snurrar på sin stol, dricker kaffe och pratar skit. Företagen vill ju trots allt ha anställda som jobbar. Men på alla kontorsjobb finns det ju alltid lite tid till att surfa och socialt umgänge. Vill man av någon outgrundlig anledning ha noll stimuli och har inga ambitioner att utvecklas kanske ett väktarjobb i ett affärscentrum är bättre?

Jag tror att jobba som väktare i ett centrum eller ronderande väktare _inte_ är slappt. Hur fan gör man med maten t ex om man inte har nån fast bas?
När det gäller väktaryrket är det stationärväktare man ska satsa på är jag ganska övertygad om, då jobbar man på ett och samma företag. Många jobbar natt/kväll, går rond i lokalerna, kollar övervakningskameror osv. En kille som sommarjobbat som stationärväktare berättade för mig att många hade det som extrajobb, fanns t ex nån lärare som satt och rättade prov, andra som inte hade nåt viktigt att göra tog det bara lugnt.

Det vill jag absolut inte. jag har inga som helt ambitioner att jobba med det som varit min inriktning (vad fan det nu kan innebära för jobb) jag vill ha ett soft kneg där man sitter och snurrar på sin kontorsstol, knackar lite dator och snackar skit med sina arbetspolare. Sen går man hem klockan 16.00 prick.

Hahaha, du har verkligen stora planer. ;)
Men jag tror seriöst du kan mycket mer än du tror eller iaf påstår.
Du kommer lära dig massa när du börjar på ett ställe, det kommer de som kan ekonomiämnena ännu bättre också vara tvungna att göra.

Slartibartfast
2007-08-23, 21:27
Hur är det med högskoleutbildade överlag? Jobbar alla övertid eller är det bara ekonomer?

Grisen
2007-08-23, 21:30
Länka den här tråden till ditt cv!

dared
2007-08-23, 21:40
Vad skulle du välja istället för ekonomi då slarti?

Själv är jag varken händig eller intresserad av tekniskagrejer så då känns det mest som ekonomi blir över eftersom jag vill ha något brett.

Gillar inte heller att jobba för övrigt. Iaf inte "åt" någon annan, starta eget är en annan femma.

Verkar att det blir ekonomi för mig iaf *spy*

NiXPhoenix
2007-08-23, 21:44

Själv är jag varken händig eller intresserad av tekniskagrejer så då känns det mest som ekonomi blir över eftersom jag vill ha något brett.

Gillar inte heller att jobba för övrigt. Iaf inte "åt" någon annan, starta eget är en annan femma.

Verkar att det blir ekonomi för mig iaf *spy*

Starta eget är farligt, seriöst alltså. Tror de flesta egenföretagare jobbar klart mer än medelsvensson.
Sällan de blir några miljonärer på det heller. Ofta slutar det i konkurs.

dared
2007-08-23, 21:48
Starta eget är farligt, seriöst alltså. Tror de flesta egenföretagare jobbar klart mer än medelsvensson.
Sällan de blir några miljonärer på det heller. Ofta slutar det i konkurs.

Jo det är sant, men vettefan om jag pallar arbeta för nån annan. Speciellt inte något med ekonomi haha. Ne jag vet inte, förhoppningsvis är det iaf 5-6 år innan jag behöver tänka på jobb.

Slartibartfast
2007-08-23, 22:36

jag borde ha blivit fysioterapeut som jag nångång tänkt.

Ekonomi valde jag bara som du för att jag inte visste precis vad jag ville göra, och ekonomutbildningen verkade ha bra bredd.

Fan vad jag ångrar mig idag.

dared
2007-08-23, 22:45
Jag hatar fan och välja sånt här skit. Pallar inte hoppa en utbildning heller och måste börja i vår.

*spy*

Kanske ska göra en helomvändning och bli pilot?

Raggis
2007-08-23, 22:46
Jag hatar fan och välja sånt här skit. Pallar inte hoppa en utbildning heller och måste börja i vår.

*spy*

Fyfan vad roligt. Gör det, helt seriöst.

dared
2007-08-23, 22:52
Aa alltså det låter faktiskt riktigt kul, hade inte haft en tanke på det förnst nyligen då en gammal klasspolare skulle studera till pilot i san diego/sverige. Dock är jag lite osäker på tester som kommer, teorin har jag inte problem med eller synen, jag bara riktigt taskig praktiskt sätt.

Snafu
2007-08-23, 22:52

*spy*

Jag har en kompis som är pilot för Virgin Atlantic. Han har vad jag skulle säga, ett av världens bästa jobb, seriöst.

60 tusen pund per år, gratis flygresor kors och tvärs. Om han flyger till Bahamas stannar han där i 4 dagar, betalt hotell und so weiter. Alla flygvärdinnorna älskar tydligen piloterna också.

Nu är han i övre 30-årsåldern och han började ju inte på Virgin kanske. Men seriöst, pilot verkar riktigt nice om man kan landa ett bra jobb.

Snafu
2007-08-23, 22:54
Och Slarti, stressa inte upp dig över vilka jobb som har övertid eller inte. När du väl börjar jobba kommer du märka att det inte är så farligt, tror jag.

Muskelbyggaren
2007-08-24, 04:05
Jag förstår din sits helt och hållet Slarti. Alldagliga arbeten jag inte har något intresse i är den mest nedbrytande psykiska tortyr som över huvud taget existerar, varje dag får mig att tänka på hur jag kommer närmare döden, utan att göra det jag vill.

Cilia
2007-08-24, 06:55
Jag har en kompis som är pilot för Virgin Atlantic. Han har vad jag skulle säga, ett av världens bästa jobb, seriöst.
Jag kallade en pilot för typ busschafför en gång.
Han hade humor och skrattade men det var nog lite känsligt.
Men det slutade bra ändå *L*

Slartibartfast
2007-08-24, 09:25
Hur får man lättast fram om ett jobb innebär övertid? Frågar man först på intervjun? Då får man väl inte jobbet hursomhelst? Jag slösar ju helst inte tid på att söka såna jobb överhuvudtaget, så det vore bra att veta redan från början.

Snafu
2007-08-24, 09:29
Hur får man lättast fram om ett jobb innebär övertid? Frågar man först på intervjun? Då får man väl inte jobbet hursomhelst? Jag slösar ju helst inte tid på att söka såna jobb överhuvudtaget, så det vore bra att veta redan från början.

Det är nog svårt att veta. Jag skulle nästa vilja sticka ut näsan och säga att alla kontorsjobb någongång leder till övertid under korta perioder, dock inte sagt att det är kontinuerlig övertid hela tiden. Spikar, helt enkelt.

Jag förstår inte varför du är så rädd för övertid? Nu säger jag inte det på ett patroniserande pappa-vis utan...vafan...vill du fixa ett schysst jobb får du lägga in övertid ibland. Vad har du för ambitioner, inga alls eller? Nu säger jag inte det på ett kaxigt vis heller.

Jag tycker bara du ska köra hårt och se vart det leder.

Slartibartfast
2007-08-24, 09:33
Jag förstår inte varför du är så rädd för övertid? Nu säger jag inte det på ett patroniserande pappa-vis utan...vafan...vill du fixa ett schysst jobb får du lägga in övertid ibland. Vad har du för ambitioner, inga alls eller? Nu säger jag inte det på ett kaxigt vis heller.

Mina ambitioner är att ta mig igenom arbetsdagen med så lite ångest som möjligt. Mera arbetstimmar=mera ångest. Ångest som ökar exponentiellt efter åtta arbetstimmar.

Granatgiraffen
2007-08-24, 09:57
Mina ambitioner är att ta mig igenom arbetsdagen med så lite ångest som möjligt. Mera arbetstimmar=mera ångest. Ångest som ökar exponentiellt efter åtta arbetstimmar.

Väx upp.

Ignatius72
2007-08-24, 10:06
Hur får man lättast fram om ett jobb innebär övertid? Frågar man först på intervjun? .

Det framgår av intervjun. Företag där övertid är vanligt förekommande vill ju ha medarbetare som är flexibla. naturligtvis kollar de av detta med de som ansöker om jobb.

heffa
2007-08-24, 10:27
Jag är ekonom som jobbar med cash management vilket jag har gjort på ett stort företag de senaste sex åren och på bank några år innan. Jobbar sällan övertid för att jag har valt att inte göra det. Så har det dock inte alltid varit.

I början av sin karriär, direkt efter utbildningen har man ofta inte så mycket annat att komma med än sin personlighet och sin entusiasm. Man får ofta ett inte allt för intresant jobb och det bästa man kan göra är att lägga ned mycket tid och kraft i början. Det bör leda till ett mer intessant jobb längre fram. När man kommer högre upp i organisationen kan man ofta styra mer själv över vad man vill göra och och hur länge man ska jobba.

Slartibartfast
2007-08-24, 13:15
I början av sin karriär, direkt efter utbildningen har man ofta inte så mycket annat att komma med än sin personlighet och sin entusiasm. Man får ofta ett inte allt för intresant jobb och det bästa man kan göra är att lägga ned mycket tid och kraft i början. Det bör leda till ett mer intessant jobb längre fram. När man kommer högre upp i organisationen kan man ofta styra mer själv över vad man vill göra och och hur länge man ska jobba.

Ok. Men om man inte har några ambitioner på att ta sig uppåt i företaget så borde det ju går bra att vägra övertid redan från början.

Scratch89
2007-08-24, 13:38
Ok. Men om man inte har några ambitioner på att ta sig uppåt i företaget så borde det ju går bra att vägra övertid redan från början.

... eller så får du inte jobbet alls. Varför så arbetsskygg?

Degpekka
2007-08-24, 13:38
Du ska bli stationär väktare nattetid slarti! Lätt att få jobb, kort utbildning(2+1 vecka) och man gör i princip ingenting mer än att hålla koll och va på plats. Dock är ronderande väktare det roligast jobbet jag har provat på. :) Aldrig vatt med om att tiden går så snabbt.

Slartibartfast
2007-08-24, 13:40
... eller så får du inte jobbet alls. Varför så arbetsskygg?

Varför skulle man arbeta längre än vad som absolut krävs? Man har ju ett liv också.

The Auditor
2007-08-24, 14:32
Arbetet utgör en stor del av ditt liv?

Varför skulle man arbeta längre än vad som absolut krävs? Man har ju ett liv också.

Slartibartfast
2007-08-24, 14:36
Arbetet utgör en stor del av ditt liv?

Ja, tyvärr gör det ju det. Men man kan ju sträva efter att minimera den delen?

Laan
2007-08-24, 14:36
Jag tror de flesta misstolkar slarti åt det extrema hållet..

Jag vill fan inte heller jobba mer än 40h per vecka om det inte är med något jag verkligen älskar.. jag har många intressen och även min sambo som jag vill lägga ner tid på och vara med.

Det får nog bli fotograf som gäller ändå, då det är ett av mina största intressen, och är 100% kombinerbart med mina övriga intressen som är helt naturbaserade..

Dock är jag utbildad ekonom =)

Slartibartfast
2007-08-24, 14:38
Jag tror de flesta misstolkar slarti åt det extrema hållet..

Jag vill fan inte heller jobba mer än 40h per vecka om det inte är med något jag verkligen älskar.. jag har många intressen och även min sambo som jag vill lägga ner tid på och vara med.

Tack! Äntligen en som fattar vad tråden handlar om.

The Auditor
2007-08-24, 14:38
Det finns ju massor av jobb som är roliga! Förstår inte hur du kan vara så negativt inställd :)

Ja, tyvärr gör det ju det. Men man kan ju sträva efter att minimera den delen?

Slartibartfast
2007-08-24, 14:42
Det finns ju massor av jobb som är roliga!

Som man kan få med en ekonomexamen?

På vilket sätt har jag negativ inställning? För att jag inte vill jobba mer än absolut nödvändigt?

kharon
2007-08-24, 17:03
Arbete suger, det har det alltid gjort. Jag förstår dig verkligen.

Se bara till att det står 8 h/dag i ditt arbetskontrakt, då du jobbat 8h/dag tackar du för dig och så går du hem. Ha gärna en klocka som plingar till kl 16 så alla förstår att arbetsdagen är över. :D Kommer någon med jobb åt dig i sista minuten så blir det tyvärr ogjort, de borde ha förstått att komma med det tidigare, arbetsdagen är ju snart slut. Om det är bråttom med något så är det ju inte ditt fel att du fått det så sent.

Är man karriärsmänniska och gör allt för att slicka rent hos chefen så får man ju gå sin egen väg och försumma privat-/familjelivet och istället jobba. Gärna för mig! :thumbup:

kharon
2007-08-24, 17:09
Arbete suger, det har det alltid gjort. Jag förstår dig verkligen.

Se bara till att det står 8 h/dag i ditt arbetskontrakt, då du jobbat 8h/dag tackar du för dig och så går du hem. Ha gärna en klocka som plingar till kl 16 så alla förstår att arbetsdagen är över. :D Kommer någon med jobb åt dig i sista minuten så blir det tyvärr ogjort, de borde ha förstått att komma med det tidigare, arbetsdagen är ju snart slut. Om det är bråttom med något så är det ju inte ditt fel att du fått det så sent.

Är man karriärsmänniska och gör allt för att slicka rent hos chefen så får man ju gå sin egen väg och försumma privat-/familjelivet och istället jobba. Gärna för mig! :thumbup:

Hmm mitt "gärna för mig" uppfattas kanske som att jag gärna skulle jobba övertid. Så är inte fallet. :D

Helena B
2007-08-24, 17:16

Min syrra gick ut i våras och fick jobb på Scania. Där har de som policy att man inte ska behöva arbeta över.

Slartibartfast
2007-08-24, 17:21
Härligt Kharon! :thumbup: Du har ramar in vad det hela handlar om perfekt! Stor kram åt dig! Dina ord ger mig hopp.

Helena, Scania säger du? Underbar policy! Hmm. Kanske blir att flytta till Sverige. :MrT:

tigerofsweden
2007-08-24, 17:35
Ha ha Slarti är kung :)

Jag håller helt med dig, arbeta är botten! Från jag kommer till jobbet så räknar ja ner timmarna tills jag slutar :D

Slartibartfast
2007-08-24, 17:38
Även om jobbet är helt ok och man trivs bra så inte fan vill man jobba mera än 8 timmar om dagen för det.

egge
2007-08-24, 19:21
Verkar ju inte som att du är helsåld på ekonomidelen så varför inte söka andra jobb också? Bara för att du har en examen i det behöver du väl inte jobba med det?

Purren
2007-08-24, 20:53

Jag både gillar och äcklas lite av din inställning. En del av mig tänker "Helt rätt, good for you man, att du vågar ta tag i det alla fantiserat om."

En annan del av mig tänker "Men vafan, man tänker kanske på det där, men så gör man för fan inte, man måste ju satsa högt".

Slartibartfast
2007-08-24, 21:17
man måste ju satsa högt.

Varför måste man det? Är det vettigare att satsa hårt på ett jobb som man inte gillar än att satsa på alla de andra saker som verkligen betyder nåt i ens liv?

Jag tycker din inställning är jävligt konstig.

Pudzianovski
2007-08-24, 21:22
Jag håller med Slarti och gänget. Jag hatar att jobba. Jobbar för att leva, lever inte för att jobba.

Slartibartfast
2007-08-24, 21:22
Jobbar folk faktiskt 12-14 timmar om dagen på ett jobb som de avskyr för att det är så "det är meningen man ska göra"? För att "man ska sikta högt"?

Edit: Bra där, Pudde!

Pepparkakssmurfen
2007-08-24, 22:29
Slarti:varför inte söka nåt jobb du kommer att trivas med istället för
ekonomjobbet som du verkar ogilla redan nu?:confused:

Slartibartfast
2007-08-24, 22:32
Slarti:varför inte söka nåt jobb du kommer att trivas med istället för
ekonomjobbet som du verkar ogilla redan nu?:confused:

Det ska jag göra.

Men jag har ju ingen utbildning för något annat än ekonomjobb.

Pepparkakssmurfen
2007-08-24, 22:34
Det ska jag göra.

Det finns ju jobb som inte kräver utbildning.

gibfel
2007-08-24, 22:34
Det ska jag göra.

Flytta till sverige och lev på a-kassa och allt annat skit som finns. Då slipper du att jobba ;)

Slartibartfast
2007-08-24, 22:48
Det finns ju jobb som inte kräver utbildning.

Men då har jag ju kastat bort sex år av högskolestudier. :MrT:

Har inte mer emot ekonomjobb som sådant än något annat jobb (Bara övertiden.)

kharon
2007-08-25, 07:55
Har du gillat att studera då? Kanske en lite småflummig doktorsexamen skulle passa? :)

Nog finns det ekonomjobb där du inte behöver arbeta övertid. Och som jag sa, gör det som en regel att inte arbeta övertid från första början om inte ditt avtal säger att du måste. Låt dom svaga som inte kan säga nej göra övertidsjobbet. Det finss alltid nån bitch på varje företag. Säg att din träning börjar 16.05 och så flexar du tissarna och drar.

Iofs så suger det att jobba 8h också, men det finns ju internet och såna saker nuförtiden att fördriva tiden med.

Aasa
2007-08-25, 08:48
Moi Slarti.

Vill du specifikt ha 07:00-16:00 kontorsjobb, mån-fre med 6v semester eller öppen för andra typer av arbetstider? Jag känner många ganska arbetsskygga sköna snubbar som jobbar t ex i gruvan i Kiruna, som lic. svetsare och maskinförare och annat. De kan ofta ha t ex 14 arbetsdagar / månad med full lön, jobbar hårt och länge i två veckor och sedan ledigt. Finns nog flera såna jobb i olika branscher.

Går säkert att hitta ekonomjobb som inte kräver att du är beredd att offra allt för det. Man kan nog göra sig en hyfsad karriär, iaf i den meningen att arbetsuppgifterna utvecklas något under åren även om man är tydlig med sina chefer om sina egna prioriteringar. Man behöver inte framställa sig som arbetsskygg bara för att man vill prioritera familj och intressen.

westleage
2007-08-25, 09:02
Men då har jag ju kastat bort sex år av högskolestudier. :MrT:

Har inte mer emot ekonomjobb som sådant än något annat jobb (Bara övertiden.)

Varför jobba med något "bara för att man gått en utbildning i det" om du skulle trivas bättre med något annat? Det liknar den inställning du dissade här tycker jag.

Jobbar folk faktiskt 12-14 timmar om dagen på ett jobb som de avskyr för att det är så "det är meningen man ska göra"? För att "man ska sikta högt"?

Edit: Bra där, Pudde!

n1tro
2007-08-25, 09:05
skulle vara RIKTIGT jävla nice med ett 07-16 jobb, om man kan arbeta sig fram till det liksom.. visst en del övertid i början får man överleva med, men det finns myyycket sämre yrken alltså ;).. sen att man kan fördriva sin tid med internet kharon, vilken lyx :D

Viktor_Balck
2007-08-25, 09:58
Min syrra gick ut i våras och fick jobb på Scania. Där har de som policy att man inte ska behöva arbeta över.

Jaså, denna policyn lär inte gälla dom som jobbar på golvet, när jag jobbade på scania för ett par år sedan så jobbade vi över var och varannan helg.

Snafu
2007-08-25, 10:01
Alltså det bästa sättet att slippa övertid är ju att säga att du har barn. Helt plötsligt får du gå precis kl 5, no questions asked. Det måste ju gå och ljuga och säga att man har barn, kan företaget ens kolla det? Sen är det bara att fixa ett foto med dig och en litet bebis och ha på skrivbordet.

Ignatius72
2007-08-25, 10:02
1. Man behöver ju inte jobba som ekonom bara för att man gått den utbildningen. Många företag är nöjda med att man har en examen, oavsett i vad. det visar att man har inläårningsförmåga.
2. Funderade du inte någongång under sex år på att göra något annat?

Snafu
2007-08-25, 10:04
Du måste ju kunna få ett kommunalt jobb nånstans annars in the lower levels.

Danny Devito
2007-08-25, 11:50
Alltså det bästa sättet att slippa övertid är ju att säga att du har barn. Helt plötsligt får du gå precis kl 5, no questions asked. Det måste ju gå och ljuga och säga att man har barn, kan företaget ens kolla det? Sen är det bara att fixa ett foto med dig och en litet bebis och ha på skrivbordet.

Haha, shit vilken grej. :laugh:

Slartibartfast
2007-08-25, 12:04
Haha, shit vilken grej. :laugh:

ja, jag kan låna nåns barn nångång och köra igenom kontoret med barnvagnen och visa upp knodden! Fan vilken idé! :D

The_RobRoy
2007-08-25, 12:05
ja, jag kan låna nåns barn nångång och köra igenom kontoret med barnvagnen och visa upp knodden! Fan vilken idé! :D

Jag tror ni är något på spåren ;)

Men allvarligt, jobba så det ser ut som att du är där länge. Alltså kom tidigt, men ta en lång lunch, gå och träna och ät mat sen, kom tillbaks 2h senare. Så kan du gå sent ifrån jobbet, så ser det ut som du är där länge