handdator

Visa fullständig version : Köpa ny hemmabio och TV m.m

Officer
2007-08-22, 10:20
Det är så att jag nu ska köpa lite nya grejer - bl a ny plasma-TV och ny hemmabio.

Om jag vill kunna ansluta datorn till TV'n för att se filmer och samtidigt få 5.1-ljud - är det HDMI som gäller då? Jag har ju dock ingen HDMI-ut från grafikkortet! (Geforce 7300GS). Ska jag koppla det till den kommande TV'n eller hemmabion? Vad ska jag ha för hemmabio som har HDMI-in isåfall?

Vad exakt behöver jag köpa för att fixa det som jag vill?

joonah
2007-08-22, 11:50
Generellt sett är det inte så många TV-apparater som har 5.1 ljud inbyggt därav tappar du det om du kopplar ljudet via TV'n.

Ska du ha 5.1 ljud är det bättre att koppla in det till din hemmabio, sen hur den inkopplingen ska ske beror på vilket ljudkort du har. Har du ett bra ljudkort kan det löna sig att koppla in det analogt och därigenom låta datorn sköta avkodningen av ljudet, har du ett enklare ljudkort eller ett inbyggd sådant är det oftast bättre att köra över ljudet digitalt till förstärkaren och låta denna sköta avkodningen.

En annan sak som kan vara bra att veta om du ska köpa plasma så är det åtminstone vissa modeller som du måste köra via vga för att kunna få en pixelmappad bild (samma upplösning på datorn som din panel i TV'n har). Så kolla upp det innan du handlar kabel.

blekfet2
2007-08-22, 12:49
kopplar du från grafikkortet så är det väl genom DVI- till hdmi på tvn.?

Officer
2007-08-22, 12:56
kopplar du från grafikkortet så är det väl genom DVI- till hdmi på tvn.?

Mjao men jag vill ju ha ljudet ur hemmabion..

blekfet2
2007-08-22, 13:10
Mjao men jag vill ju ha ljudet ur hemmabion..

då blir det väl att koppla ljudkortet från datorn till förstärkaren.

Eller gör du som jag gör just och skiter i att ha datorn ihopkopplad med tvn och då istället bränner ut film jag ska se. Köp bara en dvd som klarar xvid så är saken biff (700mb-skivor är stort sett gratis idag så det handlar om en väldigt liten kostnad)

Officer
2007-08-22, 13:20
...har du ett enklare ljudkort eller ett inbyggd sådant är det oftast bättre att köra över ljudet digitalt till förstärkaren och låta denna sköta avkodningen.

Hur?

Litecore
2007-08-22, 13:23
Hur?
skaffa ett ljudkort som har coaxial eller digital ljudutgång om du inte redan har ett sånt..
lite osäker på vad ett billigt, men samtidigt bra, kostar men du får nog räkna med minst 500.

vad har du för budget på hela kalaset föresten så jag/vi kan hjälpa till bättre? :)

Officer
2007-08-22, 13:24
skaffa ett ljudkort som har coaxial eller digital ljudutgång om du inte redan har ett sånt..
lite osäker på vad ett billigt, men samtidigt bra, kostar men du får nog räkna med minst 500.

vad har du för budget på hela kalaset föresten så jag/vi kan hjälpa till bättre? :)

Jag kan tänka mig lägga ut en 14 lakan för en 42 tums (vill inte ha nåt mindre) LCD-tv och cirkus 4000 för hemmabio. Hemmabiot måste ha såna stativ/långa högtalare.

Litecore
2007-08-22, 13:30
Det är så att jag nu ska köpa lite nya grejer - bl a ny plasma-TV och ny hemmabio.[...]
Jag kan tänka mig lägga ut en 14 lakan för en 42 tums (vill inte ha nåt mindre) LCD-tv och cirkus 4000 för hemmabio. Hemmabiot måste ha såna stativ/långa högtalare.
Plasma eller LCD, hur ska du ha det? ;)

Officer
2007-08-22, 13:40
Plasma eller LCD, hur ska du ha det? ;)

Plasma ELLER LCD var det tänkt att skrivas från början men men..
så kom med förslag o sätt ihop nåt schysst till mig så bjuder jag på middag *kissass*

hahavaffan
2007-08-22, 13:54
lite osäker på vad ett billigt, men samtidigt bra, kostar men du får nog räkna med minst 500.Coaxial eller optisk utgång är mer rätt. En digital utgång helt enkelt. Mitt förra ljudkort köpte jag endast därför att det var billigt och hade en optisk utgång, kostnad ca 150kr. En sladd från classe (olsson, inte classé :)) kostar typ 50-150 beroende på längd.

Litecore
2007-08-22, 13:57
så kom med förslag o sätt ihop nåt schysst till mig så bjuder jag på middag *kissass*
håller på och letar för fullt här, men jag återkommer när jag är "klar" :)
hur pass insatt är du i HD-format och vilka behov du har av det?

och varför vill du ha högtalarna på stativ?
komplett paketlösning?
separata enheter (högtalare & reciever) så du kan uppgradera i framtiden på ett enkelt sätt?

agazza
2007-08-22, 13:58
lcd till datorn annars får du inbränningar.
finns moderkort med hdmi utgång nu.
www.swedx.se <--- fullhd 40 tum, 8000kr äkta mahogny = snyggt, varmt

vet ej ifall den pixelmappar dock

blekfet2
2007-08-22, 14:06
Ett litet tips är ändå när du ska köpa en plasma/lcd att kika på den IRL, inte kika sig blind på siffror.

Litecore
2007-08-22, 14:06

ngga, plz.. nyare generationers plasma har inte samma problem med inbränning som de tidigare.
har själv en plasma som jag kör från datorn och spelar mycket 360 - aldrig haft det problemet.
hur svårt kan det vara att bara stänga av tv när den inte användas så slipper man oroa sig :thumbup:

tntballe
2007-08-22, 14:08

ej genom dvi, enbart hdmi o vga. då borde det gå med dvi-->hdmikabel

Officer
2007-08-22, 14:09
håller på och letar för fullt här, men jag återkommer när jag är "klar" :)
hur pass insatt är du i HD-format och vilka behov du har av det?

och varför vill du ha högtalarna på stativ?
komplett paketlösning?
separata enheter (högtalare & reciever) så du kan uppgradera i framtiden på ett enkelt sätt?

Högtalare vill jag ha såna "höga o långa". Rent för att jag tycker det är snyggast så. Inte på stativ (återigen - felformulering av mig)

tntballe
2007-08-22, 14:15
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=27539
http://www.dynavoice-av.com/pictures/dynavoice-magic-f-6-calvados.jpg

Litecore
2007-08-22, 14:26
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=27539
http://www.dynavoice-av.com/pictures/dynavoice-magic-f-6-calvados.jpg
Dynavoice Magic F-6 i all ära, men det är INTE en varken lång eller smal stativhögtalare ;)

tntballe
2007-08-22, 14:38
Dynavoice Magic F-6 i all ära, men det är INTE en varken lång eller smal stativhögtalare ;)

han ville inte ha på stativ, sen klassar jag allt annat än satelliter som långa

agazza
2007-08-22, 15:01
ej genom dvi, enbart hdmi o vga. då borde det gå med dvi-->hdmikabel

Snackar du pixelmappning på swedx:en nu?

fresten har dantax (osäker på namnet just nu) ett par otroligt prisvärda frontar för 1400kr paret. Grymt fylligt ljud och dom ser ut att kosta 4000

PowPow
2007-08-22, 15:04
Kpper man swidx trä-monitorer eller tv-aparater så borde man bli avstängd från allt i all evighet. Omedelbums. Men det är bara min åsikt.

Litecore
2007-08-22, 15:05
Kpper man swidx trä-monitorer eller tv-aparater så borde man bli avstängd från allt i all evighet. Omedelbums. Men det är bara min åsikt.
lite +1 på den faktiskt, den är styggt ful :D

tntballe
2007-08-22, 15:21
Snackar du pixelmappning på swedx:en nu?

fresten har dantax (osäker på namnet just nu) ett par otroligt prisvärda frontar för 1400kr paret. Grymt fylligt ljud och dom ser ut att kosta 4000

ja, kanske man skulle ha nämnt :smash:

agazza
2007-08-22, 15:41
ja, kanske man skulle ha nämnt

säker på att den pixelmappar? jag tänkte nämligen byta ut min myrica :)

jo den är helt klart mycket fulare än snygga plastiga fake silver tv apparater *whistle* *rolleyes*

http://www.swedx.se/image/download/env_04.jpg

den va lite stor :( flåt

mer bilder http://www.swedx.se/env_frame.php

hahavaffan
2007-08-22, 16:25
Swedx är så jävla gräsliga.

PowPow
2007-08-22, 17:02
Alla delar vi inte samma smak, agazza. Jag tycker en sak är snyggt, du och ett antal zenegalesiska prinsar tycker något annat ät snyggt ;)

tntballe
2007-08-22, 18:37
säker på att den pixelmappar? jag tänkte nämligen byta ut min myrica :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=200712

agazza
2007-08-22, 19:21
Alla delar vi inte samma smak, agazza. Jag tycker en sak är snyggt, du och ett antal zenegalesiska prinsar tycker något annat ät snyggt ;)

Jag vet, men jag blir så ledsen när alla säger att den är ful *cry* jag som ska köpa en.

I ALLA FALL så är det en av världens tunnaste och den billigaste full hd som finns i sverige, och trä är varmt och mysigt.

jag tyckte den var ful första gången jag såg den men efter att ha lekt lite med mina inredningstankar så skulle man kunna bygga ett otroligt mysigt tv rum med den där och tillhörande surround paket :D

därimot kommer aldrig dator tillbehören funka *spy*

blekfet2
2007-08-22, 21:31
Jag vet, men jag blir så ledsen när alla säger att den är ful *cry* jag som ska köpa en.

I ALLA FALL så är det en av världens tunnaste och den billigaste full hd som finns i sverige, och trä är varmt och mysigt.

jag tyckte den var ful första gången jag såg den men efter att ha lekt lite med mina inredningstankar så skulle man kunna bygga ett otroligt mysigt tv rum med den där och tillhörande surround paket :D

därimot kommer aldrig dator tillbehören funka *spy*

Usch usch usch, fulare får man nog leta efter ;)

Ser ut som något en zigenare släpat med.

Litecore
2007-08-22, 23:17
här har du ett gäng olika full HD-apparater som kan vara värt att kika på :)
en länk från prisjakt som jämför modellerna (http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=124922,121287,117169,170272,)

och här är ett annat gäng med ljudpaket där allt är i ett om man säger så..
en till länk som leder till prisjakt jämförelse (http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=112760,92137,30248,92104,158058,)