Visa fullständig version : Reflektion över utveckling
Är det här en förbättring?
Jag håller mig ytterst tveksam. Speciellt som jag efter deffen "normaliserat" min vikt till en tidigare vikt jag legat på rätt länge, har tappat kanske 10 kg i knäböj, blivit något klenare i bänk och förmodligen maxar 10kg mindre i marklyft.
Viktskillnaden mellan bilderna är 12 kg. Tycker mest jag ser ut som en mindre version av mitt tidigare jag.
Kanske är så att jag deffat på fel sätt och tappat muskelmassa, eller så är det bara psykologiskt, fast styrkeförändringarna talar ju för att jag tappat muskelmassa som jag inte fått tillbaka ännu.
edit: hmmm när jag ser bilderna i efterhand ser det iofs itne så tokigt ut, men nu vill jag ha någon med kritiska ögon som kommenterar bilderna :)
Helt klart bra skillnad! Visst har du gått ner i muskelmassa, men inte så värst mycket! :D.
martin86
2007-08-20, 19:08
Axlarna ser lite bättre ut på den äldre bilden, men å andra sidan har du blivit av med en del späck. Mycket bättre definition nu, bra jobbat!
Mina amatör-ögon säger mig att du inte tappat så mkt muskelmassa, litegrann, men mest fläsk tycker jag det ser ut som.
En rätt lyckad deff helt enkelt.
Handcuff
2007-08-20, 19:15
Grofv på båda bilderna :thumbup:
Jag märker ingen större skillnad, (alltså, varken att du har deffat fram något, eller att du ser bättre ut nu)
Är du nöjd med resultatet så är allt fine dock.
Jag har väl grubblat en del. Det är väl mest styrkestagnationen jag upplevt.
Jag satte mina PBs på en vikt på 82-83 kg cirka, sedan bulkade jag upp till 88 (första bilden) med nåt nytt PB, tror jag tog lite extra i marklyft. Sen deffa jag ner till 76 och avslutade deffen och kom så småningom tillbaka till 82 kg, fast nu svagare än vad jag var på 82-83 förra gången. Det är väl det som oroar mig. Om jag beslutar mig för att bulka upp till 88 igen, kommer jag verkligen då att ta mina PBs på nytt eller kommer jag vara svagare än förra gången jag vägde 88, isåfall borde jag tappat muskelmassa och bara blivit fetare :-p
Det är inte jättelångt kvar tills det har gått ett år sedan jag tog mina senaste PB så det är väl lite därför jag oroar mig för att jag inte gör framsteg längre och kanske måste komma på hur jag ska ändra på min träning(/matvanor) för att fortsätta göra framsteg.
Hittade några jämförelser till och jag tror faktiskt att jag oroar mig i onödan. Jag hade rätt mycket späck när jag vägde 88. I kronologisk ordning -->
--> ca 83kg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/sc_061103.jpg
ca 85 kg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/sc_061117.jpg
ca 88 kg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/sc_061201.jpg
76 kg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/sc_070509.jpg
Lika bra att ta dessa så blir det kanske lättare att bedömma hur mycket späck och muskelmassa som försvunnit:
ca 83
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_061103.jpg
ca 85
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_061117.jpg
ca 88 (SÄL!)
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_061214.jpg
76
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_070509.jpg
Man ser helt klart att du tappat vaddering runt midjan och på ryggen. Axlar och armar ser mindre ut om man jämför efter-bilden med före-bilden, men samtidigt ser de större ut i proportion till midjan nu. Bra jobbat! :)
76
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_070509.jpg
:bow::bow:
Man ser helt klart att du tappat vaddering runt midjan och på ryggen. Axlar och armar ser mindre ut om man jämför efter-bilden med före-bilden, men samtidigt ser de större ut i proportion till midjan nu. Bra jobbat! :)
Tack, ja axlarna ser ut att ha blivit mindre, men kan vara så också att fett har en tendens att lagras fint över dem så de ger en illusion över att vara stora
:bow::bow:
Tack för ryggdunket :)
Jag antar att det krävs att man tar en ordentlig titt på bilderna som det blev nu när jag postade dem innan man inser att man faktiskt gjort en lyckad deff.
Jag har väl höga krav på mig själv antar jag och hjärnan kan spela en del spratt med en. Får hoppas att jag kan fortsätta växa i samma takt som jag gjort de 3 senaste åren (den tid jag varit reggad på kollo typ) så jag kan bli grov nån gång *flex*
Tack, ja axlarna ser ut att ha blivit mindre, men kan vara så också att fett har en tendens att lagras fint över dem så de ger en illusion över att vara stora
Tack för ryggdunket :)
Jag antar att det krävs att man tar en ordentlig titt på bilderna som det blev nu när jag postade dem innan man inser att man faktiskt gjort en lyckad deff.
Jag har väl höga krav på mig själv antar jag och hjärnan kan spela en del spratt med en. Får hoppas att jag kan fortsätta växa i samma takt som jag gjort de 3 senaste åren (den tid jag varit reggad på kollo typ) så jag kan bli grov nån gång *flex*
Du ska vara grymt nöjd.
Jag tycker bilden där du väger 85 kg e bäst dvs där har du bäst fysik....min åsikt.....du ser mer hålsomsam ut samtidigt som man ser att du har mer tryck i kroppen.
Metal_boy_
2007-09-09, 03:37
Ser förbannat bra ut tycker jag! Jämnt utvecklad fysik! Har du tävlingsplaner?
Jag tycker bilden där du väger 85 kg e bäst dvs där har du bäst fysik....min åsikt.....du ser mer hålsomsam ut samtidigt som man ser att du har mer tryck i kroppen.
+1
Vet inte... kanske bara är jag.... men det ser ut som att brösten släpar om man jämnför med armarna...
Annars ser det ut att vara en mycket lyckad deff :)
shiet:hbang:
bulk nu :naughty:
Xtreme-G
2007-09-09, 19:01
Första bilden tycker jag du har blivit lite "relativt sämre". Resten solklart bättre :thumbup:
Edit: känns dock som det endast är axlarna som ger det intrycket. Samt möjligtvis att du står lite lustigt.
Kul, nya kommentarer :)
Vet inte... kanske bara är jag.... men det ser ut som att brösten släpar om man jämnför med armarna...
Annars ser det ut att vara en mycket lyckad deff :)
Tack, armarna har förbättrats avsevärt sen förra året. Förmodligen för att jag började med curling (hehe). Men även att min bänkpress-styrka ökat på bra.
Jag tyckte verkligen om det känslan man hade då också, man kände sig stor och stark. Också medveten om att jag är rätt sleten på deff-bilderna, röd i huden och ansträngd i ansiktet osv.
Ser förbannat bra ut tycker jag! Jämnt utvecklad fysik! Har du tävlingsplaner?
Ja :em:. Har haft det ett tag och första målet är väl att ställa sig på scen i någon liten viktklass utan att skämmas. Har anlitat en känd och erfaren personlig tränare då jag tycker att jag behöver någon utomstående med erfarenhet som går igenom min träning, både nuvarande och tidigare och även kollar på min kost.
Jag tycker jag nämligen kommit till ett stadie i min träning där jag är lite förvirrad på vad jag behöver göra för att gå framåt.
shiet:hbang:
bulk nu :naughty:
Naw, har hattat lite fram o tillbaka sen maj, återhämtat lite av min förlorade styrka, både gått upp och ner i vikt, men just nu är det på gång neråt igen, ska bli hårdare än nånsin förut är det tänkt.
Första bilden tycker jag du har blivit lite "relativt sämre". Resten solklart bättre :thumbup
Edit: känns dock som det endast är axlarna som ger det intrycket. Samt möjligtvis att du står lite lustigt.
Poserna är inte optimala men man lär väl sig tekniken efter hand.
I princip 3 år sen jag började ta bilder.
Här är jag på 77 kg för 3 år sedan, tränat i ca 7 år. Undrar hur jag såg ut när jag började på 59 kg?
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/FB_050615.jpg
Här är jag på ca 73 kg (japp 4kg lättare) (november förra året)
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_071112.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/tri_071112.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/dbb_071112.jpg
Väger 82 kg idag och har inte lika bra definition men tyckte att dessa jämförelsebilder var väldigt intressanta.
augustsson
2008-06-09, 17:30
jädrars! bra jobbat!
Mattedextrin
2008-06-09, 21:06
I princip 3 år sen jag började ta bilder.
Här är jag på 77 kg för 3 år sedan, tränat i ca 7 år. Undrar hur jag såg ut när jag började på 59 kg?
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/FB_050615.jpg
Här är jag på ca 73 kg (japp 4kg lättare) (november förra året)
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_071112.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/tri_071112.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/dbb_071112.jpg
Väger 82 kg idag och har inte lika bra definition men tyckte att dessa jämförelsebilder var väldigt intressanta.
vad va de drastiska som fick dej att börja växa rejält?
börja du bulka lr? skitbra :thumbup:
Det undrar jag också, du hade tränat i sju år men såg ändå ut som en "average smal-fet joe" eller ungefär som jag själv ser ut som har tränat i sex år :em:
ok inte de bästa bilderna men det ser inte ut som du har så värst mycket muskler på 2005-bilderna, hur mycket lyfte du i bänk,mark & böj vid den tiden resp när den senaste bilden togs?
imponerande utveckling!:thumbup:
Ja herrejävlar vad det har tagit fart på sistone :bow: Något knep att dela med dig?
jädrars! bra jobbat!
Tack!
Tja, jag upplever det inte som om det gått tokfort. Det är ju trots allt 3 år. Men visst, min första bulk började nång gång efter före-bilden. Gick upp 4 kg på 2 månader. Forsatte öka vikt efter bulk utan att räkna kalorier
Det undrar jag också, du hade tränat i sju år men såg ändå ut som en "average smal-fet joe" eller ungefär som jag själv ser ut som har tränat i sex år :em:
ok inte de bästa bilderna men det ser inte ut som du har så värst mycket muskler på 2005-bilderna, hur mycket lyfte du i bänk,mark & böj vid den tiden resp när den senaste bilden togs?
imponerande utveckling!:thumbup:
Nej inte jättemycket, men det måste varit ganska mycket mer än när jag började träna (speciellt som jag kommer ihåg att jag tyckte jag fått en hel del muskler vid det tillfället). När jag började träna hade jag inte alls sådan definition som på förebilden och jag vägde enbart 59 kg så jag kan knappt haft några muskler alls back then. Jag har dessutom samma längd nu som för 10 år sen så jag var färdigväxt när jag började träna så inget utav viktuppgången är längdtillväxt.
På förebilden skulle jag gissa att jag maxade 85 kg i bänkpress, 70-85 kg i böj och 125+ kg i marklyft.
På efterbilden är mina rekord 125 i bänk, 150 i böj och 190 i mark. Även om jag tappat lite styrka av deffen (10-15%). Rekorden togs vid en vikt av 83 kg förra året. Dock tog jag nytt rekord i marklyft, 200, för 2 månader sedan ungefär vid vikt på 77-78 kg.
När jag började träna, curlade jag 5½kilos hantlar, klarade inte av 45 kg i bänk och tränade inte marklyft och knäböj. Dessutom tränade jag itne så strukturerat även om jag var hyfsat regelbunden.
Ja herrejävlar vad det har tagit fart på sistone :bow: Något knep att dela med dig?
Om du menar 3 år med "på sistone" :p
Knep, tja, jag tycker att bulka är effektivt. Samtidigt som man siktar på att bli starkare i bänk, knäböj och marklyft. Blir man inte starkare beror det nog oftast på för mycket träning, skär isåfall ner på andra övningar eller antal set, eller hur ofta man tränar igenom övningarna. Det är min erfarenhet. Under min första bulk körde jag ganska likt Max-OT, fast helkropp 3 ggr i veckan där jag roterade knäböj och marklyft varannan gång. körde 3 set 4-6 reps, ökade när jag klarade 6 reps i alla set. 1 Övning per "kroppsdel". Idag hade jag nog inte kunnat köra på det viset eftersom jag är mycket starkare.
Välj inte att deffa för tidigt heller, låt viktuppgången pågå sansat under lång tid, gärna mer än ett år, kanske 2, jag deffade ju trots allt inte förrän jag vägde 88 kg. Behöver inte gå konstant upp i vikt utan bara när man tycker att man behöver en boost för att komma förbi styrkeplatåer. Sen tycker jag inte man ska deffa direkt när man nått en målvikt, utan snarare stanna kvar ett tag på vikten och fortsätta träna och försöka slå rekord ett tag innan man påbörjar en eventuell deff.
Så där är lite personliga åsikter sammanfattade.
ser ju absolut stabilt och bra ut, men alldra bäst tycker jag du såg ut på 85 kg.
Hur lång är du?
Ganymedes
2008-06-10, 08:08
Riktigt bra, juh! Du oroar dig i onödan. Jag tror inte att du tappat så värst mycket muskelmassa. Det tråkiga med en deff är att man ofta visar sig vara lite mindre än vad man trodde. Du har fått fina definitioner och har en grov och jämn fysik. Kanske lite mer pecs skulle vara pricken över i dock. Men annars, tummen upp. Fortsätt i samma anda, tycker jag iaf!
ser ju absolut stabilt och bra ut, men alldra bäst tycker jag du såg ut på 85 kg.
Hur lång är du?
173 cm ö.h
Riktigt bra, juh! Du oroar dig i onödan. Jag tror inte att du tappat så värst mycket muskelmassa. Det tråkiga med en deff är att man ofta visar sig vara lite mindre än vad man trodde. Du har fått fina definitioner och har en grov och jämn fysik. Kanske lite mer pecs skulle vara pricken över i dock. Men annars, tummen upp. Fortsätt i samma anda, tycker jag iaf!
Det här är ju en update (kolla datumen på inläggen). Det var längesen jag oroade mig för muskelförlust, jag insåg senare hur mycket fett man måste plocka bort för att musklerna ska synas.
DB bakifrån är riktigt tjusig!
Väldigt estetiskt tilltalande tycker jag, bra jobbat :thumbup:
Vet du vad dina armar mäter vid det tillfället DB är tagen?
Ganymedes
2008-06-10, 12:01
Det här är ju en update (kolla datumen på inläggen). Det var längesen jag oroade mig för muskelförlust, jag insåg senare hur mycket fett man måste plocka bort för att musklerna ska synas.
Visst fan. Tittar inte alltid på datumen, nej... *cry* :)
DB bakifrån är riktigt tjusig!
Väldigt estetiskt tilltalande tycker jag, bra jobbat :thumbup:
Vet du vad dina armar mäter vid det tillfället DB är tagen?
Tror det är ca 39 cm om du menar sista bilden.
Vad tror du förresten om att skita i att köra till fail i varje set och istället minska vilan emellan varje set? Kör jag till fail så blir det lång vila innan man känner sig fräsh för nästa set...har hört någonstans att det ska vara bättre för massa att inte faila hela tiden.
Vad tror du förresten om att skita i att köra till fail i varje set och istället minska vilan emellan varje set? Kör jag till fail så blir det lång vila innan man känner sig fräsh för nästa set...har hört någonstans att det ska vara bättre för massa att inte faila hela tiden.
Det är nog faktiskt något jag inte vågar svara på för alla fungerar nog olika. Går jag till failure i en övning är jag inte fräsch igen den dagen.
Jag själv har märkt att längre vila, färre reps, oftast gör en stor skillnad i hur min träning går och vilka vikter jag tränar på. Sänker jag vilan i övningar till 30-60 sekunder så tränar jag helt plötsligt på löjliga vikter, och inte går träningen framåt inte. Angående fail så har jag tidigare fått dåliga resultat av att köra det jämnt och ständigt, tycker man ska använda det sparsamt och kanske max i ett set per muskelgrupp, men återigen finns det säkert dom som utvecklas bra av att använda failure ofta. Det beror ju lite också på resten av upplägget. I DC går man ju t ex till failure 3 ggr på varje övning, allt i "ett" set, men där kör man ju enbart ca 5 övningar per träningstillfälle och tränar inte muskelgrupperna igen förrän 4-5 dagar senare.
Har du hittat ett sätt att träna på som gör att du ökar vikterna med tiden så är det förmodligen det bästa sättet att få muskler på, iaf på lång sikt, så testa dig fram och kom fram till din egen slutsats är mitt tips.
shadowfire
2008-06-24, 17:39
Tjo snigge, jag har ju följt dig lite till och från här.. och jag tycker definitivt att deffen har gjort susen, men det beror ju på hur man ser det, vilka betraktarglasögon man har på sig. Vad jag har förstått så har du ju en hel del fett insprängt mellan musklerna som du släpper en del av vid en deff, så att du sjunker ihop en aning och blir "mindre" är väl kanske inte så konstigt...
Det sköna enligt mig med en bulk är just att du känner dig större, mäktigare, grövre osv. Det ger på någotsätt en "strongman"-känsla, i varje fall om man har varit tunnis innan. Så visst är det lite psykiskt jobbigt att bli "tunnare" igen efter en deff... men jag tycker definitivt du ser riktigt vältränad ut efter deffen. Hälsosamt tränad, bättre hållning, ingen dubbelhaka osv.. :D
Grymt jobbat och jag instämmer med kören ovan, de senaste 3 åren verkar ju utvecklingen formligen ha exploderat. Well done och grattis till en lyckad deff!
Tack Skuggan. De första posterna i tråden stämmer inte överens med hur jag känner i nuläget. Jag var oerfaren deffmässigt och visste inte riktigt ad jag hade mig att vänta. Att jag gjort framsteg de senaste 3 åren vet jag själv också. Jag är bara sådan att så fort det inte verkar gå framåt längre börjar jag leta efter fel. Men jag har i efterhand när jag fått en större överblick över träningen räknat ut att det gått framåt även det senaste året, då speciellt avseende förlorad fettmassa men bibehållen styrka, dvs ökad relativ styrka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.