handdator

Visa fullständig version : Yoghurt

Big_Vik
2003-04-10, 19:16
är det bra att äta? undrar eftersom jag gillar samken och käkar en hel del till mellanmål.
när på dagen är det bäst att äta yoghurt?

King Grub
2003-04-10, 19:45
Visst är yoghurt nyttigt! Långsamma kolhydrater och högkvalitativt protein, plus nyttig yoghurtkultur. Gott som attan också. Vaniljyoghurt regerar. I och för sig har yoghurt högt insulinindex, men det spelar säkert mindre roll om du inte är i slutet av en deff och försöker toppa formen. Men som kvällsmål kanske det inte är så lämpligt att höja insulinnivåerna.

Big_Vik
2003-04-10, 20:08
fattar inte...långsamma kolhydtrater och höjd insulinnivå samtidigt?

ivandrago
2003-04-10, 20:13
japp.. t.ex. mjölk har den egenskapen att den får kroppen att frigöra mycket insulin, samtidigt som den höjer blodsockret långsamt.. den har alltså väldigt lågt GI men väldigt högt II (insulinindex). Man får alltså det låga GIs fördelar med en jämn blodsockerkurva, men det höga IIs nackdelar med en ökad fettinlagring.. dock tror jag inte GI och II är sådär jätteviktiga så länge man äter nyttigt. T.ex. sockerkaka har lägre GI än potatis, men det säger sig självt att potatis är nyttigare.

King Grub
2003-04-10, 20:21
Originally posted by Big_Vik
fattar inte...långsamma kolhydtrater och höjd insulinnivå samtidigt?

Det är inte bara kolhydrater som höjer insulinet. Insulinindex är mycket komplexare än så. I den här tabellen kan du hur vissa matvaror påverkar insulinet:

http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm

Som du ser påverkar t ex fisk insulinnivåerna mer än pasta, och det finns inga kolhydrater i fisk, utan det är proteinet som gör det.

shirunai
2003-04-10, 22:43
ni bara förstör jag som trott jag ätit nyttig yogurt och havat gott samvete....:cryout:

King Grub
2003-04-11, 07:06
Originally posted by shirunai
ni bara förstör jag som trott jag ätit nyttig yogurt och havat gott samvete....:cryout:

Yoghurt är nyttigt! Du kan inte gå omkring och tänka på insulinindex hela tiden, för då kan du inte äta något annat än vattensoppa. Huvudsaken är att helheten är bra, och yoghurt kan definitivt ingå som en del i en bra diet, på alla sätt. GI och II är inte fullständigt avgörande för vad som är nyttigt eller inte.

Däremot är GI och II helt olika saker. T ex höjer protein II, medan det sänker GI. :)

Grahn
2003-04-11, 07:15
Håller med Grub...stirrar man sig blind på alla tabeller blir man mest förvirrad. Iaf om man tänker äta sammansatta måltider.

shirunai
2003-04-11, 07:17
näh det var inte så att jag skulle sluta äta yoghurt men kanske inte ta den på deffen :)

RealElwood
2003-04-11, 08:31
Fruktyoghurt då?

Den måste väl ha betydligt höre GI än den vanliga Milda Lättyoghurten???

King Grub
2003-04-11, 08:51
Nej, fruktyoghurt med socker har 47 i GI och fruktyoghurt sötad med sötningsmedel har GI 20. De flesta frukter har ju lågt GI i sig, och yoghurtens surhetsgrad påverkar också GI:t nedåt. Och då menar jag inte själva smaken.

Sverker
2003-04-11, 09:03
Originally posted by King Grub

Det är inte bara kolhydrater som höjer insulinet. Insulinindex är mycket komplexare än så. I den här tabellen kan du hur vissa matvaror påverkar insulinet:

http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm

Har du fler bra artiklar King Grub ?

Artikeln är sedan 2000 och författaren påpekar själv på slutet att vissa saker måste studeras ytterligare.

Man blir ju nyfiken på mekanismerna här som styr insulinfrisättningen.

King Grub
2003-04-11, 09:14
Originally posted by Sverker

Har du fler bra artiklar King Grub ?

Artikeln är sedan 2000 och författaren påpekar själv på slutet att vissa saker måste studeras ytterligare.

Man blir ju nyfiken på mekanismerna här som styr insulinfrisättningen.

Det finns tyvärr alldeles för lite material att finna, tycker jag. Det är svårt att bilda sig en uppfattning när det inte finns något att läsa om det. :(

Här är dock en färsk artikel, med tabeller, som iofs hänvisar tillbaka till artikeln ovan:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Haggstar
2003-04-11, 16:48
Men vanlig Naturell Yoghurt har väl 50 gram kolhydrater per liter gram Yoghurt, Vanilj har väl 100 gram kolhydrater per liter Yoghurt om jag inte missminner mig!!

Vad är skillnaden i dem??

Båda är ju :thumbup:

King Grub
2003-04-11, 17:15
Originally posted by Haggstar
Men vanlig Naturell Yoghurt har väl 50 gram kolhydrater per liter gram Yoghurt, Vanilj har väl 100 gram kolhydrater per liter Yoghurt om jag inte missminner mig!!

Vad är skillnaden i dem??

Båda är ju :thumbup:

Skillnaden är 50 gram. ;) Socker, antagligen. Men om du inte deffar stenhårt: so what?