handdator

Visa fullständig version : Bränna HT,Gymma VT

Carlfjord
2007-08-19, 01:36
Tjena

jag är en kille på ca 109kg och är ca 175-180 lång coh är 17år, jag har hållt på att "banta" ett tag nu och har gått ner ca 0,8-1kg i veckan och satt och tänkte, om jag forsätter i denna takt så bör jag ju om jag räknat rätt vara nere i 95-100kg i början av december och då har jag tänkt att börja bygga upp min kropp.

har läst att man lika gärna kan börja gymma i den vikten jag är nu på vissa ställen men i nuet så är det att gå ner i vikt som är det viktiga, sen när man fått en liten "slankare" kropp så kan man ju börja bygga lite :)

så vad säger ni kunniga om detta?

L-Sami
2007-08-19, 02:22
Träna styrketräning medan du går ner i vikt, då bibehåller du muskelmassan som du har och tung styrketräning ökar förbränningen en del, och du kan gå ner mer än 1kg i veckan om du väger 109kg otränade mest feta? kilon på 177cm. Satsa på 2-3kg i veckan den första månaden, om du har jättemycket överflödigt fett på dig.

Whistler
2007-08-19, 02:24
Styrketräning har en positiv effekt även när du går ned i vikt, då träningen gör så att du sparar den muskelmassa du redan har medan du förlorar fett.

Börja styrketräna redan nu, och när du är nöjd med din vikt/fettmängd så kan du börja äta upp dig för att lägga på dig muskler i en lagom takt (vilket oftast omskrivs som +0,5kg per vecka).

Du är redan inne på rätt väg genom att skriva här, och det märks att du delvis redan har de grundläggande kunskaperna som behövs för att komma igång. Fortsätt läsa här på Kolozzeum och kör hårt! Nybörjaravdelningen och de "klistrade" trådarna i varje forumsdel rekommenderas varmt! :)

:::EDIT:::
Fasen, pucktvåa. Sami is teh shit. :thumbup:

Aasa
2007-08-19, 12:09
Hej!

Har varit i ungefär samma sits som du. Jag snubblade in på ordentlig träning när jag redan var ganska överviktig och tog kompisarnas råd att träna på hårt och vara ganska fet. Det var okej i ungefär ett år, gick upp ytterligare några kilon och började gå ner i vikt efter det året.

I efterhand inser jag att det hade varit smartare för mig att först gå ned ordentligt i vikt tills jag var någorlunda nöjd med mig själv. Året som fet, styrketränande och överätande tonåring var inte det gladaste hittills.

Jag tycker helt klart att du ska gå ned först, men träna för all del rejäl styrketräning under tiden.

apa_ola
2007-08-19, 12:25
Styrketräning är som sagt bra för att bibehålla muskelmassa under viktnedgång.
Däremot är det inte direkt tidseffektivt som energiförbrukare om man inte tränar i väldigt högt tempo och kort vila (om ens då?). Alltså kommer kanske inte viktnedgången gå lika fort om du byter ett par timmar jogg tex mot ett par timmar gym.

Men om du har tid och ork är det jättebra.

Carlfjord
2007-08-19, 15:38
tack för alla svar oh posetiv respons, det är väldigt mkt det som man forstätter när man få denna posetiva responsen av folk, ork kommer jag ha när man haft denna kropp i några år så vill man verkligen gå ner och det SKA jag göra.

räcker det med att man andvänder hantlar och gör lite olika övninger? (har hantlarhemma som jag kan få 18kg, på) eller borde man gå till ett gym för att underhålla musklerna?