Visa fullständig version : Studera samt betala Akasseavgift - varför?
Hej!
Rak på sak.
Ska studera i två år och kommer därför inte vara/bli arbetslös under denna tid. Vad motiverar att vara med i alfa-kassan och betala 350kr i månaden än att inte vara med och därmed spara in dessa pengar. Har fått CSN beslutet och det var knappast upplyftande, så dessa pengar behövs!
Jag kan ju lika gärna gå ur, och sedan 12månader innan studieslut gå med igen.
Vad är eran åsikt och/eller erfarenhet?
Handcuff
2007-08-17, 11:59
Du har fattat det helt rätt.
Det var med stor glädje jag lämnade mitt fackförbund och sparade 700kr/månaden :) Bara svenska kyrkan kvar att lämna nu...
reduceras inte avgiften till typ nada när man studerar? man betalar ju efter vad man tjänar? akasse avgiften kan man nog skippa. Fackavgiften tror ja blir typ 0kr att man bara är med som stödmedlem eller nått sånt.
Handcuff
2007-08-17, 12:05
reduceras inte avgiften till typ nada när man studerar? man betalar ju efter vad man tjänar? akasse avgiften kan man nog skippa. Fackavgiften tror ja blir typ 0kr att man bara är med som stödmedlem eller nått sånt.
700kr var min avgift som student...
acroyear2
2007-08-17, 12:10
Har fått CSN beslutet och det var knappast upplyftande
Det där kan jag relatera till.
I december, efter att mina räkningar är betalda, kommer jag att ha lite över hundra kronor kvar.
Hundra kronor.
Det får man inte ens en vettig flickvän för.
Hundra kronor.
Det är tvåhundra bugg.
Hundra kronor.
Jag hoppas att mina vänner överger mig så att jag inte behöver köpa julklappar till någon.
Ack och ve.
Scratch89
2007-08-17, 12:11
Vadå? CSN-beslutet är väl samma över hela landet? Alla får väl lika mycket pengar?
acroyear2
2007-08-17, 12:11
700kr var min avgift som student...
That's strange. Jag betalar hundra riksdaler. För hela studetiden.
acroyear2
2007-08-17, 12:12
Vadå? CSN-beslutet är väl samma över hela landet? Alla får väl lika mycket pengar?
Jo, men CSN tar även hänsyn till vissa faktorer. Du får mer om du exempelvis har barn, har jobbat ett visst antal år, etc.
Handcuff
2007-08-17, 12:13
That's strange. Jag betalar hundra riksdaler. För hela studetiden.
Har kollat nu. 780kr/månaden som student 640kr/månaden. A-kassa + fackavgift.
det var dyrt jag tyckte jag hde det hårt med 410kr i månaden :) dock känns det bra nu när jag har fått a-kassa några månader mellan studier och jobb...det baseras ju då på senaste jobbet och då har man ju fått det gott mot vad man är van vid när man haft studielån..:)
acroyear2
2007-08-17, 12:20
Har kollat nu. 780kr/månaden som student 640kr/månaden. A-kassa + fackavgift.
Sorry! Av någon anledning fick jag för mig att det hela handlade om enbart fackavgiften (som för mig är hundra pistoler för hela studietiden), och missade att även a-kassaavgiften var på tal.
Tjosan!
Alltså jag har jobbat nu i 15månader och har varit med i A-kassa under hela tiden. Nu ska jag plugga i 3år, är det onödigt att betala a-kassa då? För jag har hörde att man får ingen arbetslöshetsersättning efter studietiden om man blir arbetslös.
Liten Men Fet
2007-08-17, 12:46
Jag har varit dum nog att betala in till a-kassan nu när jag pluggat för jag har 12 månader a-kassa att plocka ut om jag blir arbetslös. Men när jag pluggat färdigt kan jag då direkt få a-kassa medans jag söker jobb?
Annars är det ju pengar i sjön.
Nej det är inte samma, tas hänsyn till ålder, livssituation, vad du studerar.
26år, 55 arbetande månader. studera KY utbildning , mycket goda chanser till jobb fick 8000 i månaden. ska tillägga att det ska göras praktik på annan ort, inget pendlingsavstånd, och man får betala boende mm själv, då är det bara att räkna hur fett man kommer ha det.
jag ska nog ta banklån.
Jag har varit dum nog att betala in till a-kassan nu när jag pluggat för jag har 12 månader a-kassa att plocka ut om jag blir arbetslös. Men när jag pluggat färdigt kan jag då direkt få a-kassa medans jag söker jobb?
Annars är det ju pengar i sjön.
ja brukar vara att du varit medlem i 12månader och är inskriven på arbetsförmedlingen, samt avslutat dina studier.
fel av mig i förra posten
Gemensamma ersättningsvillkor
Nedanstående villkor gäller både för dig som söker grundersättning och inkomstrelaterad ersättning. Den som är arbetslös och uppfyller villkoren har rätt till arbetslöshetsersättning under 300 dagar (en ersättningsperiod).
Du ska uppfylla grundvillkoren och arbetsvillkoret för att kunna få grundersättning. För att få inkomstrelaterad ersättning måste du även uppfylla medlemsvillkoret. Det innebär att att du måste ha varit ansluten till eller medlem i en a-kassa i minst 12 månader före arbetslösheten.
Arbetsvillkoret
För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen.
detta innenär att man inte får någon ersättning från dag1 om manblir arbetslös efter studierna, fast man varit medlem i 12månader. då är det lika bra gå ur tills 6månader innans, hoppas på jobb direkt och arbeta 6månader då uppfyller man båda kraven.
detta innenär att man inte får någon ersättning från dag1 om manblir arbetslös efter studierna, fast man varit medlem i 12månader. då är det lika bra gå ur tills 6månader innans, hoppas på jobb direkt och arbeta 6månader då uppfyller man båda kraven.
Okej bra att veta.
Okej bra att veta.
om man nu inte kan få använda en tidigare ersättningperiod som man tjänat in? det är komplicerat detta.
Fördelen med att fortsätta betala är om du av någon anledning skulle vilja/behöva hoppa av studierna. Då sitter du kanske i sjön om du inte får a-kassa.
Jag är 0 insatt i sånt här. Hur är det om man nu börjar studera 3-4 år o sen när man är klar inte hittar något jobb direkt? (har inte varit med i a-kassan innan)
Liten Men Fet
2007-08-17, 18:35
Fördelen med att fortsätta betala är om du av någon anledning skulle vilja/behöva hoppa av studierna. Då sitter du kanske i sjön om du inte får a-kassa.
Vad är skillnaden mot att jag tar examen och blir arbetslös?
Jag har jobbat mer än 6 månader i sträck, varit medlem längre än 12 månader och det är längre än 12 månader sen jag arbetade, om jag skulle bli klar i säg september och bli arbetslös kommer jag då kunna få a-kassa eller måste jag först få ett jobb och jobba 6 månader. I det sista alternativet så kan jag ju istället eldat upp alla pengar jag gett a-kassan?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.