Visa fullständig version : Deffa efter en kort period träning?
Jag har kommit igång med träningen igen efter ett längre uppehåll. Jag har lagt på mig endel fett, men tränat ett par månader nu. Jag kör nu på mycket proteinrika måltider/tillskott med kreatin, samt tränar 5 ggr per vecka. Vatten dricker jag cirka 3-4 liter om dagen utav också.
Resultatet har blivit att jag har blivit fastare, men större (vattnig) och musklerna käns som att de helt klart ökat i volym.
Jag misstänker att jag efter min 6-veckors kreatinperiod kommer ha så mkt muskelmassa och styrka som jag vill ha för att må bra!
Nu till frågan;
Skall jag deffa efter en så relativt kort träningsperiod, eller måste kroppen "vänja sig" vid musklerna under en längre tid för att de inte skall försvinna i deffningen?
Jag kommer naturligtvis hålla igång träningen efter deffningen; men försvinner muskler lättare om de funnits på kroppen en kortare tid?
Tack på förhand,
//K
Kung Bruno
2007-08-16, 22:09
Jag vet inget om det där med att musklerna försvinner mer om blablabla.
Däremot så försvinner ju musklerna självklart mindre om du tränar tung styrketräning (1-6 reps) samt ligger på ett relativt hälsosamt underskott (ca 500 kcal) och timar in näringen till träningen.
Ett par månader är inte en lång tid för att bygga massa. Den massa du tycks känna att du har lagt på dig är mindre än vad du tror. Fett gör också att du ser "kralligare" ut och den biten försvinner som sagt när du deffar.
Beroende på hur dina mål ser ut så tycker jag att du ska bygga ett lite längre tag. Upp till 12 månader eller så? Antingen det eller tills du har kommit till den punkt att du inte står ut med ditt fett längre. Kreatinet kommer hjälpa men samtidigt så kommer du inte göra fantastiska monsterökningar.
Att bygga muskler tar tid, låt det ta den lilla extra tiden så lönar det sig i längden.
Lycka till! Vilket beslut du än väljer att ta så kommer det att funka bäst för dig. Jag delger min åsikt, synpunkter och tips.
Tack för svaren! För att kommentera Rahf: "den punkt att du inte står ut med ditt fett längre" -jag är inte väldigt långt ifrån kan jag säga.
Går det ö.h.t. att bygga muskler samtidigt som jag stannar av fettökningen? Nu menar jag inte under en flerårsperiod, men det käns bara som att för muskelmassan jag ökar, ökar fettet också. Jag äter inte alls onyttigt... men ändå går jag upp i fett. Jag ligger på 2000ckal om dagen, vilket inte borde göra att jag ökar något fett med tanke på min träning... varför blir jag fetare? :(
-eller är det vattnet som får mig att se fetare ut?
Vattnet gör att du ser mer svullen ut, speciellt i ansiktet brukar det tydligen märkas för vissa. Du körde kreatin nu va? Då är det förmodligen en av anledningarna till att du tycker kroppen ser mer svullen ut.
Och för att svara på din fråga så säger jag nej. Du kan inte avstanna fettökningen och samtidigt fortsätta bygga muskler. Du kan bygga under en väldigt lång period i form av en långsam viktökning, men då snackar vi att det kommer ta år innan saker verkligen börjar hända och din form kommer inte bli bättre.
2000kcal om dagen, är du kvinna eller man? Beroende på hur lång du är och hur mycket du väger så borde du nästan stå still, alternativt gå ner på det intaget.
Man, 180cm... Gå ner på Kcal-intaget när jag bygger??
2000kcal om dagen, är du kvinna eller man? Beroende på hur lång du är och hur mycket du väger så borde du nästan stå still, alternativt gå ner på det intaget.
Man, 180cm... Gå ner på Kcal-intaget när jag bygger??
Läs: Tappa vikt på det intaget.
180cm och 2000kcal. Snackar vi byggperiod så är jag väldigt förvånad om du lägger på dig vikt på det.
Kung Bruno
2007-08-16, 23:44
Personligen blir jag förvånad om han inte går ner i vikt.
Personligen blir jag förvånad om han inte går ner i vikt.
Jo visst, vi vet dock inte hans utgångsvikt så...
Förövrigt tror jag du underskattar ditt kcal-intag. 2000 kcal för en 180 cm lång man med "en del fett" som du beskriver är absolut för lite för att ligga på - för att inte tala om att bygga på!
Gör som du känner för, har du mkt midjemått? Bristningar? Onöjd med din kropp? Det kan vara bra att fråga dig vad du är ute efter med din träning, om du inte kommer på dina långsiktigta mål så kan du väl ange vad du har för mål för det närmaste året typ?
Goode rucke! :thumbup:
Deceiver85
2007-08-17, 01:11
Det tog två år innan jag försökte mig på min första deff, och jag blev ändå bara tanig när deffen var klar...satsa på att käka på ordentligt och träna hårt i minst 3-4 år innan du lägger ner energi på en ordentlig deff.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.