Visa fullständig version : 14åring våldtagen och smittad med HIV.
Flickan var på rymmen från ett behandlingshem tillsammans med en väninna och drev omkring på stan. Hon följde med 35-åringen hem eftersom hon inte hade någonstans att bo. Mannen kom enligt flickans berättelse in i hennes rum och tvingade henne till samlag.
Men trots att flickan berättat för sin bästa vän om våldtäkten någon vecka senare och det således finns viss stödbevisning dömer inte tingsrätten för våldtäkt. Det beror på att hon anmälde våldtäkten först två år senare när hon fick veta att hon var hivsmittad. Dessutom kan hon ha skämts inför sina föräldrar för att hon blivit smittad vid ett frivilligt samlag. Så även om flickan talat sanning friar tingsrätten mannen "med hänsyn till de beviskrav som i rättssäkerhetens intresse måste upprätthållas".
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16720225.asp
Fruktansvärt med folk som ser värde i människoliv, undra just hur han kommer bete sig i sitt hemland när han blir utvisad...
shut teh face
2007-08-16, 17:05
Våldtäksmän är ett jävla pack.
Hur tänker en sån människa?
Vad är det för typ?
Alla är kapabla till mord - tror jag.
Men med våldtäkter, det är ju helt annorlunda. Och ändå är det utbrett.
Så vad tänker dem?
Detdär händer i tredje världen 24/7 men ingen skriver om det. :(
LadyInsane
2007-08-16, 17:22
Fruktansvärt med folk som ser värde i människoliv, undra just hur han kommer bete sig i sitt hemland när han blir utvisad...
Var står det att han inte skulle vara svensk?
Första texten man ser när man går in på länken:
En 35-årig hivsmittad man dömdes i dag till tre års fängelse och livstids utvisning för att ha smittat en 14-årig flicka.
:P
Han borde väl ändå dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig. Det är trist att världen är inte rättvis alltid :(
Nitrometan
2007-08-16, 17:27
Han borde väl ändå dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig.
Varför?
Hur vet du att det inte var våldtäkt?
Mannen kom enligt flickans berättelse in i hennes rum och tvingade henne till samlag.
Varför?
Hur vet du att det inte var våldtäkt?
Jag vet inte det, men om han ska nu frias, så är det iaf bättre att en sån jävel döms för någonting.
Nitrometan
2007-08-16, 17:31
Jag vet inte det, men om han ska nu frias, så är det iaf bättre att en sån jävel döms för någonting.
Ah. Japp. Men åklagaren satsade väl bara på ett åtal.
Fast han dömdes ju för grov misshandel* till tre års fängelse.
*Att ha oskyddat sex med någon trots att man vet att man är hivsmittad rubriceras som grov misshandel.
Ah. Japp. Men åklagaren satsade väl bara på ett åtal.
Fast han dömdes ju för grov misshandel* till tre års fängelse.
*Att ha oskyddat sex med någon trots att man vet att man är hivsmittad rubriceras som grov misshandel.
men han hade sex med en minderårig :Virro , han borde väl dömas för det också.. *screwy* och alldeles för dåligt straff. Minst 20år till livstid för att förstöra en annan människas liv.
LadyInsane
2007-08-16, 17:34
Första texten man ser när man går in på länken:
En 35-årig hivsmittad man dömdes i dag till tre års fängelse och livstids utvisning för att ha smittat en 14-årig flicka.
:P
Sorry, läste nog lite slarvigt.
För upprörd för detaljer... :(
Sjuk jävel. Hemskt att han inte döms för våltäckt, grov misshandel är inte tillräckligt.
von huff
2007-08-16, 17:39
Är det inte ganska vanligt nuförtiden att tjejer påstår att de blivit våldtagna fast det inte är så?Bara en tanke,menade inte det här fallet
olander08
2007-08-16, 17:41
Nu försvarar jag inte våldtäcktsmän, men jag tycker att det är väldigt enkelt att bara säga "han våldtog mig" och så åker männen in i fängelse (om de har otur) när det, som det också är i många fall, varit på bådas termer.
LadyInsane
2007-08-16, 17:42
Är det inte ganska vanligt nuförtiden att tjejer påstår att de blivit våldtagna fast det inte är så?Bara en tanke,menade inte det här fallet
Vanligt?
Har du hört talas om "Den andra våldtäckten"? Ev att en/två ljugit ihop historier men jag tror att i princip alla talar sanning.
olander08
2007-08-16, 17:42
Precis, många attention-whores som försöker få fast män.
LadyInsane
2007-08-16, 17:43
Nu försvarar jag inte våldtäcktsmän, men jag tycker att det är väldigt enkelt att bara säga "han våldtog mig" och så åker männen in i fängelse (om de har otur) när det, som det också är i många fall, varit på bådas termer.
Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om uppenbarligen. Hur kan du tro att det är så lätt?
olander08
2007-08-16, 17:44
Vanligt?
Har du hört talas om "Den andra våldtäckten"? Ev att en/två ljugit ihop historier men jag tror att i princip alla talar sanning.
Kan säga dig att så är inte fallet, har ingen länk nu, men enligt en rapport ifrån stb så var det en betydligt större procentenhet som försökte framea andra för våldtäckt.
De flesta frias från väldtäktsanklagelser.
olander08
2007-08-16, 17:45
Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om uppenbarligen. Hur kan du tro att det är så lätt?
Det är inte lätt, det är inte många som åker fast för våldtäckt, men som jag nämde i min tidigare post så är det en väsentlig procentenhet som ljuger.
Nej, det är varken vanligt att det sker eller att de vinner i rätten när det sker. Men det är av någon anledning en omhuldad myt.
Nitrometan
2007-08-16, 17:48
Det är inte lätt, det är inte många som åker fast för våldtäckt, men som jag nämde i min tidigare post så är det en väsentlig procentenhet som ljuger.
Och en övervägande majoritet av de som går till domstol frias.
Därtill kommer att många tjejer inte anmäler och att en stor andel anmälningar avskrivs.
Animalistic
2007-08-16, 17:50
häng jäveln NU
Nitrometan
2007-08-16, 17:50
men han hade sex med en minderårig :Virro , han borde väl dömas för det också.. *screwy*
Japp. Det borde han. Men du får ta det med åklagaren som valde att inte åtala för det. Domaren kan ju inte döma honom till nåt som åklagaren glömmer att åtala för.
Jäkla pack det finns alltså.
De har vell ändrat i lagen så att om man har sex med en minderårig så rubriceras det alltid som våldtäkt?
Jäkla pack det finns alltså.
De har vell ändrat i lagen så att om man har sex med en minderårig så rubriceras det alltid som våldtäkt?
Det borde vara så, grov våldtänkt tom.
LadyInsane
2007-08-16, 17:54
Nej, många åker inte fast. Men många våldtäckter sker. Alldeles för få anmäls och alldeles för få åtalas.
Det borde vara så, grov våldtänkt tom.
Finns det något som heter grov våldtäkt?
Ja. Vet dock inte vad som skiljer våldtäkt från grov våldtäkt.
Där ser man. Antagligen är skillnaden något mindre trevligt..
ZHTOHELLAS
2007-08-16, 18:05
Enligt svensk rätt är våldtäkt att uppsåtligen genom våld eller genom hot som innebär (eller för den hotade framstår) som trängande fara tvingar någon annan till samlag eller till annat sexuellt umgänge, om gärningen med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med påtvingat samlag. Med våld jämställs att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
För våldtäkt döms enligt 6 kap. 1 § 1 st. brottsbalken till fängelse, lägst två och högst sex år; för grov våldtäkt kan längre fängelsestaff utdömas. Är brottet med hänsyn till våldets eller hotets art och omständigheterna i övrigt att anse som mindre allvarligt, döms enligt 6 kap. 1 § 2 st. brottsbalken till fängelse i högst fyra år.
Grov våldtäkt
"Vid bedömande av om brottet är grovt
skall särskilt beaktas, om våldet var livsfarligt eller om den
som har begått gärningen tillfogat allvarlig skada eller
allvarlig sjukdom eller, med hänsyn till tillvägagångssättet
eller offrets låga ålder eller annars, visat särskild
hänsynslöshet eller råhet. Lag (1998:393).. "
Jag tycker för övrigt att man ger alltför låga straff här i Sverige.
Nitrometan
2007-08-16, 18:06
Ja. "Grov" brukar syfta på mängden våld som var inblandat.
T.ex. om en tjej hålls fastbunden i en säng i flera timmar och våldtas under knivhot så finns det en chans att åklagaren väljer att åtala för grov våldtäkt (iaf om det finns tillräcklig bevisning). Eller också blir det bara misshandel... :(
Edit: Bra där salami!
Nitrometan
2007-08-16, 18:09
tillfogat allvarlig skada eller allvarlig sjukdom
Klart tillämpligt i det aktuella fallet.
Men då han valde att inte åtala för våldtäkt så föll ju det.
Det tråkigt att straffen är så klena i Sverige. Hade detta hänt en person jag stått nära hade jag gärna skött straffet själv.
Våldtäckt är riktigt hemskt men våldtäckt på barn är så långt värre tycker jag och det finns bara ett straff som passar ett svin som utfört denna handling.
Nitrometan
2007-08-16, 18:15
Våldtäckt är riktigt hemskt men våldtäckt på barn är så långt värre tycker jag och det finns bara ett straff som passar ett svin som utfört denna handling.
Mera våldtäkt?
Nu börjas det. Såna här trådar brukar alltid spåra ut på detta sätt... Hårda straff, våld, prygel, tortyr...
Fast det brukar vara yngre killar än du som börjar.
LadyInsane
2007-08-16, 18:16
Det tråkigt att straffen är så klena i Sverige. Hade detta hänt en person jag stått nära hade jag gärna skött straffet själv.
Kastrering
och ja, jag är seriös.
Ignatius72
2007-08-16, 18:17
Denna filur hävdar att man i undersökningar i USA kommit fram till att uppemot 60% av våldtäktsanklagelserna är fabricerade.
http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10456673
"Att ha oskyddat sex med någon trots att man vet att man är hivsmittad rubriceras som grov misshandel." - låter mera som mordförsök...
har hört nånstans att våldtäkt är det brott som flest oskyldiga döms för... är det någon som är insatt här?
har hört nånstans att våldtäkt är det brott som flest oskyldiga döms för... är det någon som är insatt här?
sannorlikt också det brott där de flesta skyldiga slipper undan.. Bevisbördan är alltför komplicerad.
Deceiver85
2007-08-16, 19:25
De vanligaste gemensamma faktorerna för våldtäktsmän:
1) Manligt kön
2) Heterosexuella
3) Utländsk härkomst
De vanligaste gemensamma faktorerna för våldtäktsmän:
1) Manligt kön
2) Heterosexuella
3) Utländsk härkomst
Det där är ganska rasistiskt att påpeka, faktiskt. Jag anser inte att etniskt ursprung har relevans bland faktorer som förknippas med våldtäktsmän.
Deceiver85
2007-08-16, 19:41
Det där är ganska rasistiskt att påpeka, faktiskt. Jag anser inte att etniskt ursprung har relevans bland faktorer som förknippas med våldtäktsmän.
Jag har bara nämnt de tre vanligaste gemensamma nämnarna bland våldtäktsmän, så isåfall är sanningen rasistisk, kvinnofientlig och homofobisk.
Din sanning är sådan, min är inte det. Jag påpekade att min åsikt är att etniskt ursprung inte har med saken att göra eftersom det totalt saknar relevans för brottet. Jag tror att den vanligaste gemensamma nämnaren är att personer som utför våldtäkter har kläder på sig, eller att de bli sexuellt tillfredställda av det. Bara genom att använda ett annat perspektiv så skapade jag precis 2 stycken gemensamma nämnare som toppar listan.
Att du sedan använder det faktum att de tre vanligaste RELEVANTA (enligt dig) gemensamma nämnarna är: 1) Manligt kön 2) Heterosexuella
3) Utländsk härkomst som svar på frågan "Var står det att han inte skulle vara svensk?" tyder ju på att du hyser ett visst mått rasistiska värderingar.
Suck. Nej, etnicitet har inget med våldtäktsfrekvens att göra. Inte heller kvinnomisshandel eller nåt annat. Våld mot kvinnor är ingen gren där svenska män står som skinande ljus och förebilder - våld mot kvinnor kan inte heller förklaras med socio- eller andra orsaker än just att det är män som bär sig illa åt.
Deceiver85
2007-08-16, 19:58
Din sanning är sådan, min är inte det. Jag påpekade att min åsikt är att etniskt ursprung inte har med saken att göra eftersom det totalt saknar relevans för brottet. Jag tror att den vanligaste gemensamma nämnaren är att personer som utför våldtäkter har kläder på sig, eller att de bli sexuellt tillfredställda av det.
Bara genom att använda ett annat perspektiv så skapade jag precis 2 stycken gemensamma nämnare som toppar listan.
Att du sedan använder det faktum att de tre vanligaste RELEVANTA (enligt dig) gemensamma nämnarna är: 1) Manligt kön 2) Heterosexuella
3) Utländsk härkomst som svar på frågan "Var står det att han inte skulle vara svensk?" tyder ju på att du hyser ett visst mått rasistiska värderingar.
Det är ingen hemlighet att invandrare är överrepresenterade bland våldtäktsmän (eller generell kriminalitet för den delen heller), så jag förstår inte vad du försöker komma med?
En våldtäkt är alltid en våldtäkt, men du tycker inte det är ett oroväckande mönster att så många våldtäktsmän är av utländsk härkomst? Att 65-70% av alla våldtäktsmän är av utländsk härkomst, du tycker det inte är relevant då att diskutera etnisk bakgrund? Det kan tyda på att integrationen inte gått helt rätt till, alternativt att de personer som invandrat till Sverige inte har rent mjöl i påsen.
Deceiver85
2007-08-16, 20:00
Suck. Nej, etnicitet har inget med våldtäktsfrekvens att göra. Inte heller kvinnomisshandel eller nåt annat. Våld mot kvinnor är ingen gren där svenska män står som skinande ljus och förebilder - våld mot kvinnor kan inte heller förklaras med socio- eller andra orsaker än just att det är män som bär sig illa åt.
I runda slängar finns det 1 miljon människor av utländsk härkomst i Sverige just nu, om 70% av alla våldtäkter i Sverige begås av personer av utländsk härkomst, är då inte etnicitet en faktor man måste ta med i beräknandet?
I runda slängar finns det 1 miljon människor av utländsk härkomst i Sverige just nu, om 70% av alla våldtäkter i Sverige begås av personer av utländsk härkomst, är då inte etnicitet en faktor man måste ta med i beräknandet?
Där skrev du ett par sanna ord.
Det är ingen hemlighet att invandrare är överrepresenterade bland våldtäktsmän (eller generell kriminalitet för den delen heller), så jag förstår inte vad du försöker komma med?
En våldtäkt är alltid en våldtäkt, men du tycker inte det är ett oroväckande mönster att så många våldtäktsmän är av utländsk härkomst? Att 65-70% av alla våldtäktsmän är av utländsk härkomst, du tycker det inte är relevant då att diskutera etnisk bakgrund? Det kan tyda på att integrationen inte gått helt rätt till, alternativt att de personer som invandrat till Sverige inte har rent mjöl i påsen.
Precis lika relevant som att alla våldtäktsmän har byxor på sig, faktiskt. Att den sveriges integrationspolitik inte har fungerat exemplariskt är en helt annan fråga som jag inte heller kan koppla till våldtäkter eftersom jag i så fall på samma gånga säger att det i invandrarnas samhällen är okej med våldtäkt.
I övrigt vill jag se din källa till "65-70% av alla våldtäktsmän är av utländsk härkomst".
Utländsk härkomst är inte samma sak som etnicitet. Då får man snällt redogöra för hur många danskar, fransmän, turkar och indier som är med i den gruppen. Och alla andra. Och hur man räknar nån som har thailändsk mamma och svensk pappa. Och om det är så att samma siffror går igen i mörkertalet.
Nej, etnicitet är ingen avgörande faktor när det gäller våldtäkt. Även om Sverigedemokraterna bygger en hel myt omkring det
Frågan är om Deceiver85 kan skilja på "etnicitet" och "utländsk härkomst"...
Det är insidan av skallen som avgör hur man är inte vilken hudfärg man har...
Kung Bruno
2007-08-16, 20:17
[QUOTE=Jaive:2463089]Det där är ganska rasistiskt att påpeka, faktiskt.
[QUOTE]
Absolut inte. Det är fakta (vet inte om det är det), men på sättet han framförde det så är det inte rasistiskt.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
[QUOTE=Jaive:2463089]Det där är ganska rasistiskt att påpeka, faktiskt.
[QUOTE]
Absolut inte. Det är fakta (vet inte om det är det), men på sättet han framförde det så är det inte rasistiskt.
Att han väljer att använda det som statistik i det här fallet tyder på det, det är utifrån hans värderingar som han väljer vilken fakta som är relevant och vilken som inte är det.
Som jag sa innan så kan man välja att ta med fakta som tex att våldtäktsmän väljer att gå runt i byxor om man ser en relevans i det, detta är enligt mig lika relevant som att personer med "utländsk härkomst" skulle vara överrepresenterade i våltäktsstatistiken.
Doctor Snuggles
2007-08-16, 20:32
Utländsk härkomst är inte samma sak som etnicitet. Då får man snällt redogöra för hur många danskar, fransmän, turkar och indier som är med i den gruppen. Och alla andra. Och hur man räknar nån som har thailändsk mamma och svensk pappa. Och om det är så att samma siffror går igen i mörkertalet.
Nej, etnicitet är ingen avgörande faktor när det gäller våldtäkt. Även om Sverigedemokraterna bygger en hel myt omkring det
Med tanke på att våldtäkt handlar om makt, och att kanske fler invandrare än infödda svenskar känner sig marginaliserade av samhället (läs: maktlösa) så kan det finnas en koppling. Etnicitet är för övrigt kopplat till invandring = stereotypen av en invandrare: Hur ser han/hon ut?
Nitrometan
2007-08-16, 20:32
Av de dömda eller av de åtalade? Eller av de misstänkta?
Om det är av de dömda kanske det tyder på att "svenskar" oftare klarar sig undan?
Deceiver85
2007-08-16, 20:36
Precis lika relevant som att alla våldtäktsmän har byxor på sig, faktiskt. Att den sveriges integrationspolitik inte har fungerat exemplariskt är en helt annan fråga som jag inte heller kan koppla till våldtäkter eftersom jag i så fall på samma gånga säger att det i invandrarnas samhällen är okej med våldtäkt.
I övrigt vill jag se din källa till "65-70% av alla våldtäktsmän är av utländsk härkomst".
Givetvis (http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=0108074996.pdf&url=/dynamaster/file_archive/050126/d694c96c3768ea4ae796823a25b1b274/0108074996.pdf#search='v%C3%A5ldt%C3%A4kt+invandra re')
Av de personer som misstänktes för gruppvåldtäkter under 1990-talet var 58 procent svenskar, 32 procent invandrare (utrikes födda och folkbokförda i Sverige) och 10 procent personer som inte var folkbokförda i Sverige. Av svenskarna hade en fjärdedel invandrarbakgrund (minst en förälder född utrikes).
....
Tidigare undersökningar har visat att våldtäkt är det brott där invandrarandelen är högst, cirka 40 procent. (deceiver85 kommentar: även här räknar man inte med personer med minst en person född utomlands som invandrare)
Etnicitet/utländskt härkomst är en faktor, även om du har blivit uppfostrad av massmedia att tro annat.
Frågan är om Deceiver85 kan skilja på "etnicitet" och "utländsk härkomst"...
Givetvis, men i det här sammanhanget är de synonyma.
Nationalitet sitter i hjärnan, inte i blodet...
man måste våga fråga varför även om man inte är politiskt korrekt då
man kan inte tiga bort problem
Okej, men uppenbarligen så lyckas vi inte övertyga dig om att etnicitet inte är en faktor. Vad är det då du anser avgörande med det etniska ursprunget vid våldtäkter och på viket sätt är INTE dina åsikter rasistiska.
Jag förstår inte denna diskussion....Det spelar ingen roll var man är född.
Våld mot oskyldiga är alltid fel.
Är det, Deceiver, ok att generalisera och anta hur en individ är baserat på hans folkgrupps brottsstatistik, även när man vill bedöma medlemmar ur ditt favoritparti inom politiken?
Ignatius72
2007-08-16, 20:50
Om Tornedalingar som invandrat till skåne (komiskt nog precis det jag är) vore överrepresenterade i någon form av brottsstatistik så kan det ju vara en intressant fakta uppgift som man skulle vilja studera närmare. Det innebär ju inte att tornedalingar per automatik är på ett visst sätt.
Att bara slå ifrån sig fakta uppgifter för att de beskriver invandrargruppen på ett icke fördelaktigt sätt är i mitt tycke ett märkligt förhållningssätt.
Att det sedan står "60 procent av gärningsmännen är svenskar" i rapporten från BRÅ som du länkade till hjälper inte din sak.
Deceiver85
2007-08-16, 21:00
Okej, men uppenbarligen så lyckas vi inte övertyga dig om att etnicitet inte är en faktor. Vad är det då du anser avgörande med det etniska ursprunget vid våldtäkter och på viket sätt är INTE dina åsikter rasistiska.
När inte ens BRÅ-rapporter kan övertyga dig om att etnicitet är en faktor så behöver jag inte förklara något för dig...
Är det, Deceiver, ok att generalisera och anta hur en individ är baserat på hans folkgrupps brottsstatistik, även när man vill bedöma medlemmar ur ditt favoritparti inom politiken?
Nej, men sådana generaliseringar görs hela tiden ändå. Gudrun Spyman och hennes gelikar pratar ofta om våldtäkt som ett problem för män, och många i media kör också det problemet, att det är vi män som bör bära hundhuvudet, och visst är det så, vi män står för den överlägsna majoriteten av alla våldtäkter (säkert 98-99%) men gruppen män är alldeles för generell, så jag väljer att lyfta fram en vanlig gemensam bakgrund bland männen, nämligen en utländsk bakgrund/etnicitet i ett annat land än Sverige.
Även invandrare är alldeles för generell grupp att beskylla för att vara överrepresenterade bland våldtäktsmännen, och jag vill minnas den förra BRÅ-rapporten från slutet av 90-talet om invandrares etnicitet som visade att det var främst somalier, irakier och chilenare (?) som låg bakom majoriteten av våldtäkterna bland invandrarna.
Så där har ni det, den bittra sanningen...
Deceiver85
2007-08-16, 21:01
Att det sedan står "60 procent av gärningsmännen är svenskar" i rapporten från BRÅ som du länkade till hjälper inte din sak.
Av svenskarna hade en fjärdedel invandrarbakgrund (minst en förälder född utrikes) (samma rapport)
Dessutom redovisar man inte djupare än andra generation, tredje generationens invandrare räknar man inte med.
Jaha, men du kan ju inte förvränga det som står i en rapport till vad du VILL att det ska stå. Sedan tror jag visst att det finns en skillnad mellan "etnicitet" och "utländskt ursprung" som du inte vill ta hänsyn till, en detta kan jag inte få klart för mig eftersom du fortfarande undviker frågan: Vad är det som gör "utländsk härkomst" en relevant faktor vid våldtäkter?
Av svenskarna hade en fjärdedel invandrarbakgrund (minst en förälder född utrikes) (samma rapport)
Dessutom redovisar man inte djupare än andra generation, tredje generationens invandrare räknar man inte med.
Vad har det för betydelse var man är född....Ett brott är ju ett brott oavsett..
Varför hitta syndabockar ..det är ju endast dom personerna som begår brotten som ska straffas. Inte vilken hudfärg/födelsort/musiksmak/Politiska/osv
Nitrometan
2007-08-16, 21:08
Tredje generationen? Skärp dig för fan, då är de ju definitivt svenskar.
146:e generationens invandrare då? Hur är de representerade?
Nitrometan
2007-08-16, 21:09
Vad har det för betydelse var man är född....Ett brott är ju ett brott oavsett..
Varför hitta syndabockar ..det är ju endast dom personerna som begår brotten som ska straffas. Inte vilken hudfärg/födelsort/musiksmak/Politiska/osv
:thumbup:
Rätt.
Deceiver85
2007-08-16, 21:12
Jaha, men du kan ju inte förvränga det som står i en rapport till vad du VILL att det ska stå. Sedan tror jag visst att det finns en skillnad mellan "etnicitet" och "utländskt ursprung" som du inte vill ta hänsyn till, en detta kan jag inte få klart för mig eftersom du fortfarande undviker frågan: Vad är det som gör "utländsk härkomst" en relevant faktor vid våldtäkter?
Det är ingen faktor, slarvigt och inkonsekvent ordval av mig, det är vanlig gemensam nämnare för många våldtäktsmän. En förnedrande syn på kvinnor skulle jag säga är den vanligaste faktorn bland våldtäktsmän.
Det blotta faktum att många våldtäktsmän har utländsk härkomst är dock ett problem, både för rättsväsendet och integrationen (och inte minst rätten att uttrycka sina åsikter på internetforum)
Det blotta faktum att många våldtäktsmän har utländsk härkomst är dock ett problem, både för rättsväsendet och integrationen (och inte minst rätten att uttrycka sina åsikter på internetforum)
Det är ett problem att folk begår våldtäkter oavsett var dom är födda...
Spelar ingen roll var dom är födda ..det är lika illa ändå
Jaja, kalla det vad du vill men vad vill du få fram genom att påpeka att "utländsk härkomst" är en gemensam nämnare? Jag ser som sagt inte relevansen och du verkar ju ovillig att avslöja varför du känner att det är relevent. Det är ett problem säger du, ett problem på vilket sätt?
Deceiver85
2007-08-16, 21:18
Givetvis, men i brottsförebyggande syfte kan det vara intressant. Om vi tänker rent hypotetiskt, att 50st av 100st asylsökande från Syldavien (ni som läst Tintin känner igen detta land) begår en våldtäkt när de kommer till Sverige, så kan man minska våldtäkterna med 50st om man nekar all syldavier uppehållstillstånd i Sverige.
Tredje generationen? Skärp dig för fan, då är de ju definitivt svenskar.
146:e generationens invandrare då? Hur är de representerade?
Många tredje generationens invandrare springer runt i förorterna idag med sina bruuuschor, så helt galet är det inte. Men det är högst individuellt. En del invandrare blir svenskar redan i första generation, andra inte...
Givetvis, men i brottsförebyggande syfte kan det vara intressant. Om vi tänker rent hypotetiskt, att 50st av 100st asylsökande från Syldavien (ni som läst Tintin känner igen detta land) begår en våldtäkt när de kommer till Sverige, så kan man minska våldtäkterna med 50st om man nekar all syldavier uppehållstillstånd i Sverige.
Många tredje generationens invandrare springer runt i förorterna idag med sina bruuuschor, så helt galet är det inte. Men det är högst individuellt. En del invandrare blir svenskar redan i första generation, andra inte...
Bra, då kan jag med gott samvete säga tack och hej. Du har just bevisat det jag försökt lirka fram i några timmar nu. Känner inte att det finns så mycket mer att säga. Men om du mot förmodan säger något värt att fundera över så svarar jag på det i morgon.
Ärligt talat, man kan vara hur jävla politiskt korrekt man vill. Men faktum kvarstår ändå att män från t.ex. mellanöstern har en helt annan syn på kvinnor än vad män från Sverige har. Och ja, de är överrepresenterade när det gäller våldtäkter, så är det.
Det är bara att lägga ihop ett och ett. Deras nedtryckande syn på kvinnor resulterar i våldtäkter. End of story.
Jag har bara nämnt de tre vanligaste gemensamma nämnarna bland våldtäktsmän, så isåfall är sanningen rasistisk, kvinnofientlig och homofobisk.
Jag tror att du just nämnde ytterligare tre gemensamma nämnare.
Deceiver85
2007-08-16, 21:24
Bra, då kan jag med gott samvete säga tack och hej. Du har just bevisat det jag försökt lirka fram i några timmar nu. Känner inte att det finns så mycket mer att säga. Men om du mot förmodan säger något värt att fundera över så svarar jag på det i morgon.
Du har inte bevisat ett skit, vad i "rent hypotetiskt" är det du inte förstår?
Jag tror att du just nämnde ytterligare tre gemensamma nämnare.
Ja?
Om man tänker så kan man ju börja neka folk till allt möjligt....
Nitrometan
2007-08-16, 21:33
Så om det är en dansk som begår en våldtäkt i sverige så ska vi stoppa alla danskar?
Eftersom det finns ungefär 5,5 miljoner danskar så skulle man då förhindra 5,5 miljon våldtäkter?
Deceiver85
2007-08-16, 21:36
Verkar som många har svårt att tänka i teoretiska banor här....
Verkar som många har svårt att tänka i teoretiska banor här....
Vad vill du säga med ditt hypotetiska exempel?
Så om det är en dansk som begår en våldtäkt i sverige så ska vi stoppa alla danskar?
Eftersom det finns ungefär 5,5 miljoner danskar så skulle man då förhindra 5,5 miljon våldtäkter?
Meh.. neh? *rolleyes*
2,75 miljoner våldtäkter förhindras.
Det är ju uppenbarligen bara 50 av de där 100 danskarna som våldtar.
Fniss..
Men wey, korsfästning ftw på kolo. Det kommer en liknande tråd varje vecka i princip... *suck*
Deceiver85
2007-08-16, 21:51
Vad vill du säga med ditt hypotetiska exempel?
Att genom en ansvarsfull och mer restriktiv invandrings och flyktingpolitik kan man minska antalet våldtäkter.
Ignatius72
2007-08-16, 21:54
Det är ett problem att folk begår våldtäkter oavsett var dom är födda...
Spelar ingen roll var dom är födda ..det är lika illa ändå
Det har du rätt i, det är precis lika illa. Men om man kan hitta signifikanta mönster av förbrytare så borde det vara lättare med brottsprevention.
Att genom en ansvarsfull och mer restriktiv invandrings och flyktingpolitik kan man minska antalet våldtäkter.
Tror du verkligen på det där eller skriver du bara så för att forsätta debatten..
Och minska arbetskraften och andra positiva saker.
Deceiver85
2007-08-16, 21:58
Tror du verkligen på det där eller skriver du bara så för att forsätta debatten..
Givetvis, men det är väl ganska självklart att om vi helt stängde gränserna och slängde ut alla "icke-svenskar" så skulle inga invandrare kunna komma hit och begå brott? (eftersom gränserna är helt stängda)
OBS! JAG FÖRESPRÅKAR INTE DETTA! JAG ILLUSTRERAR BARA ETT EXEMPEL!
Det har du rätt i, det är precis lika illa. Men om man kan hitta signifikanta mönster av förbrytare så borde det vara lättare med brottsprevention.
Jag gillar inte sättet att leta mönster bara ...var man är född/hudfärg ska inte vara med i en sån sökning eller mönster ...Man får utgå från annat ...
Deceiver85
2007-08-16, 21:59
Och minska arbetskraften och andra positiva saker.
När vi redan har en hög arbetslöshet, varför ska man då ta in fler att konkurrera om jobben?
Vilka är de andra positiva sakerna? Pizza-argument undanbedes...
Att genom en ansvarsfull och mer restriktiv invandrings och flyktingpolitik kan man minska antalet våldtäkter.Det finns ju ingen möjlighet att veta vem som kommer att bli våldtäktsman eller inte.
Tror knappast att dom sätter en lögndetektor på någon som vill komma till Sverige, och frågar honom om han ska våldta någon eller inte.
Det är samma svar från alla "Sverigedemokrater/Nynazistiska" partier / medlemmar. Det enda ni tänker på är invandrar politik.
Frågade en av dem häromdan om skatt osv. då svarade han, "Vi ska inte ta några skatter från de svenska folket.." :smash:
Givetvis, men det är väl ganska självklart att om vi helt stängde gränserna och slängde ut alla "icke-svenskar" så skulle inga invandrare kunna komma hit och begå brott? (eftersom gränserna är helt stängda)
OBS! JAG FÖRESPRÅKAR INTE DETTA! JAG ILLUSTRERAR BARA ETT EXEMPEL!
Som sagt jag har sagt det förut...det spelar ingen roll om man är "Svensk" eller"icke-svensk" som begår brotten.
Vilka är de andra positiva sakerna? Pizza-argument undanbedes...Finns många invandrar läkare.. Om det inte är positivt så skicka gärna ett PM till mej.
När vi redan har en hög arbetslöshet, varför ska man då ta in fler att konkurrera om jobben?
Vilka är de andra positiva sakerna? Pizza-argument undanbedes...
Det finns mycket lediga jobb nu.
Deceiver85
2007-08-16, 22:06
Det finns ju ingen möjlighet att veta vem som kommer att bli våldtäktsman eller inte.
Tror knappast att dom sätter en lögndetektor på någon som vill komma till Sverige, och frågar honom om han ska våldta någon eller inte.
Först så vill jag be dig att inte göra liknelser mellan Sverigedemokraterna och nazism, det är under din eller någons nivå och ren osanning.
För det andra, givetvis kan man inte veta vilka som kommer begå brott eller inte i förväg (minns ni den där sunkiga filmen med Tom Cruise, Minority Report?) men däremot måste man inse problemen med en allt för stor invandring, just det att många hamnar i utanförskap, ett utanförskap som leder till kriminalitet av diverse slag, och varför hamnar många i denna utanförskap?
Till skillnad från riksdagen, som har bestämt att det är svenskarnas rasism och diskriminering som orsakar utanförskapet, så skulle jag vilja påstå att det är just den stora invandringen som orsakar den, vi har inte kapacitet att integrera/assimilera alla de som kommer till Sverige. Jag tror inte svenskar är mer rasistiska eller diskriminerande än något annat folk, tvärtemot har vi en stolt tradition av tolerans, men det har bara varit möjligt då invandringen har legat på en så pass låg nivå att samhället har klarat att integrera alla nyanlända.
Deceiver85
2007-08-16, 22:08
Finns många invandrar läkare.. Om det inte är positivt så skicka gärna ett PM till mej.
Inte för att låta negativ eller pessimistisk, men Jaive krävde källa för mitt påstående att invandrare är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, så då vill jag nog också ha en källa på ditt uttalande om att många invandrare ska vara läkare.
OK, nu börjar vi spåra ur lite väl mycket. Den som vill diskutera Sverigedemokraternas politik, synen på svensk kultur kontra icke svensk, specifika Kolozzeummedlemmars ideologiska hemvist etc. ombedes göra detta i tråd ägnat ämnet av intresse. Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94785&page=42&highlight=Sd+politik+invandrare) finns t.ex. en redan påbörjad diskussion som det bara är att fortsätta.
Först så vill jag be dig att inte göra liknelser mellan Sverigedemokraterna och nazism, det är under din eller någons nivå och ren osanning.
För det andra, givetvis kan man inte veta vilka som kommer begå brott eller inte i förväg (minns ni den där sunkiga filmen med Tom Cruise, Minority Report?) men däremot måste man inse problemen med en allt för stor invandring, just det att många hamnar i utanförskap, ett utanförskap som leder till kriminalitet av diverse slag, och varför hamnar många i denna utanförskap?
Till skillnad från riksdagen, som har bestämt att det är svenskarnas rasism och diskriminering som orsakar utanförskapet, så skulle jag vilja påstå att det är just den stora invandringen som orsakar den, vi har inte kapacitet att integrera/assimilera alla de som kommer till Sverige. Jag tror inte svenskar är mer rasistiska eller diskriminerande än något annat folk, tvärtemot har vi en stolt tradition av tolerans, men det har bara varit möjligt då invandringen har legat på en så pass låg nivå att samhället har klarat att integrera alla nyanlända.
Jag förstår din tanke och alla får tycka som dom vill...
Jag skiter fullständigt i om hur många som kommer till Sverige eller inte, alla är ju människor..Jag skiter i oxå vilka som begår brott..Det jag inte skiter i det är att alla som begår brott ska straffas på det sättet som står i lagen oavsett var dom är födda eller hudfärg....
När inte ens BRÅ-rapporter kan övertyga dig om att etnicitet är en faktor så behöver jag inte förklara något för dig...
Nej, men sådana generaliseringar görs hela tiden ändå. Gudrun Spyman och hennes gelikar pratar ofta om våldtäkt som ett problem för män, och många i media kör också det problemet, att det är vi män som bör bära hundhuvudet, och visst är det så, vi män står för den överlägsna majoriteten av alla våldtäkter (säkert 98-99%) men gruppen män är alldeles för generell, så jag väljer att lyfta fram en vanlig gemensam bakgrund bland männen, nämligen en utländsk bakgrund/etnicitet i ett annat land än Sverige.
Även invandrare är alldeles för generell grupp att beskylla för att vara överrepresenterade bland våldtäktsmännen, och jag vill minnas den förra BRÅ-rapporten från slutet av 90-talet om invandrares etnicitet som visade att det var främst somalier, irakier och chilenare (?) som låg bakom majoriteten av våldtäkterna bland invandrarna.
Så där har ni det, den bittra sanningen...
Hur tänkte du när du lägger som exempel den dummaste generaliseringen av alla som backning till din vilja att dra alla invandrade män över en kam? Går klockorna saktare i Örebro?
Hur tänkte du när du lägger som exempel den dummaste generaliseringen av alla som backning till din vilja att dra alla invandrade män över en kam? Går klockorna saktare i Örebro?
Dra nu inte alla Örebroare över samma kam nu bara :D
Dra nu inte alla Örebroare över samma kam nu bara :D
Jag ber om ursäkt! :)
Deceiver85
2007-08-16, 22:19
Det har jag inte gjort heller. Är läsförståelse förbjudet i Eskilstuna?
Jag ber om ursäkt! :)
*kissass*
Det har jag inte gjort heller. Är läsförståelse förbjudet i Eskilstuna?
Du själv generaliserar hårt till höger och vänster gällande invandrares brottsstatistik; Schyman generaliserar hårt till höger - eller tja, mest till vänster - gällande mäns benägenhet att våldta allt som inte är fastskruvat. Hennes generalisering tycker du är pantad men din egen är det inte? De bygger på samma grund, de är ämnade att läsas av samma kategori dumstrutklädda dumleklubbelapande tomtar med skillnaden i att Schyman riktar sig till pantade kvinnor, du till pantade män.
Deceiver85
2007-08-16, 22:28
Du själv generaliserar hårt till höger och vänster gällande invandrares brottsstatistik; Schyman generaliserar hårt till höger - eller tja, mest till vänster - gällande mäns benägenhet att våldta allt som inte är fastskruvat. Hennes generalisering tycker du är pantad men din egen är det inte? De bygger på samma grund, de är ämnade att läsas av samma kategori dumstrutklädda dumleklubbelapande tomtar med skillnaden i att Schyman riktar sig till pantade kvinnor, du till pantade män.
Du generaliserade ganska hårt om Örebroare nyligen, så du bör hålla tyst ;) Här, en unik chans att läsa om inlägget, nu med understrykningar av de väsentliga delarna
Även invandrare är alldeles för generell grupp att beskylla för att vara överrepresenterade bland våldtäktsmännen, och jag vill minnas den förra BRÅ-rapporten från slutet av 90-talet om invandrares kriminalitet (ursprungligen etnicitet, fel i originaltexten) som visade att det var främst somalier, irakier och chilenare (?) som låg bakom majoriteten av våldtäkterna bland invandrarna.
Nu kan vi säkert gå ner på ännu djupare nivå och hitta information som tyder på att det är främst somalier under 170cm från Mogadishus västra förorter som ligger bakom våldtäkterna...
Du har inte bevisat ett skit, vad i "rent hypotetiskt" är det du inte förstår?
Mitt problem med dina hypotetiska frågeställningar är att de enligt mig verkar rasistiska, men att du sälv inte vill säga vad du tycker utan gömmer dig bakom teorier och hypoteser. Säg vad du själv tycker och sitt inte där och provocera bara för provocerandets skull, eller ska vi ta och börja med andra "teoretiska exempel" så som att om man låste in alla som hyser rasistiska värderingar så blir vi av med hatbrotten. Eller ännnu bättre, vi gör en grovt generaliserad mall av personer dömda för hatbrott och sen låser vi in dem.
Du kan inte komma med massvis med sjuka generaliseringar utan att vilja få fram någonting med det och trots att du vägrar säga vad dina åsikter är så kan man ändå dra vissa slutsatser av vad du skriver.
Mitt problem med dina hypotetiska frågeställningar är att de enligt mig verkar rasistiska, men att du sälv inte vill säga vad du tycker utan gömmer dig bakom teorier och hypoteser. Säg vad du själv tycker och sitt inte där och provocera bara för provocerandets skull, eller ska vi ta och börja med andra "teoretiska exempel" så som att om man låste in alla som hyser rasistiska värderingar så blir vi av med hatbrotten. Eller ännnu bättre, vi gör en grovt generaliserad mall av personer dömda för hatbrott och sen låser vi in dem.
Du kan inte komma med massvis med sjuka generaliseringar utan att vilja få fram någonting med det och trots att du vägrar säga vad dina åsikter är så kan man ändå dra vissa slutsatser av vad du skriver.
Be honom bara förklara varför vi inte ska spekulera om hans brottsliga bana eller t ex hans utnyttjande av diverse bidrag eftersom det är kutym i HANS folkgrupp.
Kastrering
och ja, jag är seriös.
En kastrering som gör att dom inte kan använda sitt egna "verktyg" gör att dom tar till andra otrevliga tillhyggen istället.
Kastrering
och ja, jag är seriös.
Du bör läsa på lite om det du förordar först. Som MaRRtin skriver behöver man ingen snorre för att våldta. Vilken typ av kastrering pratar du om? Kemisk bygger på medicinering och funkar inte om patienten inte är samrbetsvillig. Att kapa av den går helt emot hela principen att man kan sona sitt brott och hör inte hemma i ett civilicerat samhälle. Så, hur hade du tänkt dig lösningen?
MacGyver
2007-08-17, 09:17
Be honom bara förklara varför vi inte ska spekulera om hans brottsliga bana eller t ex hans utnyttjande av diverse bidrag eftersom det är kutym i HANS folkgrupp.
Jag vill gärna se statistik som sätter nuvarande SD i relation till övriga partier i avseendet brottsbelastning.
LadyInsane
2007-08-17, 09:23
Du bör läsa på lite om det du förordar först. Som MaRRtin skriver behöver man ingen snorre för att våldta. Vilken typ av kastrering pratar du om? Kemisk bygger på medicinering och funkar inte om patienten inte är samrbetsvillig. Att kapa av den går helt emot hela principen att man kan sona sitt brott och hör inte hemma i ett civilicerat samhälle. Så, hur hade du tänkt dig lösningen?
En kastrering som gör att dom inte kan använda sitt egna "verktyg" gör att dom tar till andra otrevliga tillhyggen istället.
Självklart har ni rätt om att det förmodligen inte skulle få männen att sluta vålta, men en bra skrämseltaktik skulle det nog vara. Dessutom lär det aldrig bli aktuellt ändå.
Jag vill gärna se statistik som sätter nuvarande SD i relation till övriga partier i avseendet brottsbelastning.
Ursäkta mig men jag kanske är dum i huvudet men vad har det du skriver med saken att göra? Ingen orkar ta debatten om SD i den här tråden så håll dig till ämnet.
Självklart har ni rätt om att det förmodligen inte skulle få männen att sluta vålta, men en bra skrämseltaktik skulle det nog vara. Dessutom lär det aldrig bli aktuellt ändå.
Nä för antagligen så är inte en vistelse i fängelset för en våldtäktsman avskräckande nog... Som det sagts så många gånger innan, hårdare straff hjälper inte när det kommer till förebyggande av brott.
MacGyver
2007-08-17, 09:34
Ursäkta mig men jag kanske är dum i huvudet men vad har det du skriver med saken att göra? Ingen orkar ta debatten om SD i den här tråden så håll dig till ämnet.
Jag vill gärna veta eftersom jwzrd antydde att SD skulle vara mer brottsbelastade än andra partier.
Nu förstår jag inte. Om det inte får någon att sluta våldta, är syftet att de ska vara lite räddare under själva våldtäkten? Kan man ha vilka icke underbyggda åsikter som helst bara för att de inte kommer att bli verkliga? Då tycker jag att vi ska kastrera alla män som är fula, elaka eller korkade och hålla resten i avelsfarmer.
Jag vill gärna veta eftersom jwzrd antydde att SD skulle vara mer brottsbelastade än andra partier.
Jag ser inte att jwzrd nämner SD någonstans, att du sedan väljer att tolka det som SD är ditt problem.
För övrigt så syftar du på det "nya" SD, det som efter att blivit granskat faktiskt rensade lite bland de egna leden när det kom fram att man hade en del brottslingar inom partiet? Rensade, på samma sätt som när partiet bestämde att det var dags att "förnya" sig och rensade bort de mest extrema inslagen i sin politik och på så sätt putsade sin image utan att egentligen byta riktning rent politiskt?
Ärligt talat har jag extremt lågt förtroende för SD, lägre än för de flesta andra partier men som sagt: stick to the subject, har du något att tillägga till diskussionen så gör det.
Nu förstår jag inte. Om det inte får någon att sluta våldta, är syftet att de ska vara lite räddare under själva våldtäkten? Kan man ha vilka icke underbyggda åsikter som helst bara för att de inte kommer att bli verkliga? Då tycker jag att vi ska kastrera alla män som är fula, elaka eller korkade och hålla resten i avelsfarmer.
Tolkar det som:
Själva ingreppet skull inte få dem att sluta våldta.
Vetskapen om att riskera kastrering skulle dock kunna avskräcka.
Jag vill gärna se statistik som sätter nuvarande SD i relation till övriga partier i avseendet brottsbelastning. (...) Jag vill gärna veta eftersom jwzrd antydde att SD skulle vara mer brottsbelastade än andra partier.
Diskussionen fördes i denna tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94785&page=42&highlight=Sd+politik+invandrare). Vänligen håll den där, eller skapa en ny för diskussion med fokus på SD och dess anhängare.
Även om det inte är det som diskuteras i den här tråden som så, så blir jag nyfiken om hur många av damerna här som är medvetna om att kvinnor också kan och har våldtagit män.
Inte ett försök att göra våldtäktsbrottet verka mindre hemskt, utan helt enkelt eftersom det ofta dyker upp "kastrering av snopp", "få män att sluta", etc.
Jävla äckel!
Utvisning räcker knappt, han kommer bara fortsätta dit han kommer. Ska vi flytta problemet? Livstids fängelse. Tyvär har vi väl inte plats eller pengar här i Sverige.
Jävla äckel!
Utvisning räcker knappt, han kommer bara fortsätta dit han kommer. Ska vi flytta problemet? Livstids fängelse. Tyvär har vi väl inte plats eller pengar här i Sverige.
Eller så tar man med honom ut på bakgården och sätter ett skott i nacken, då lär han ju inte orsaka fler problem...
Tolkar det som:
Själva ingreppet skull inte få dem att sluta våldta.
Vetskapen om att riskera kastrering skulle dock kunna avskräcka.
Borde väl ha samma avskräcksfaktor som fängelse, dvs ingen alls.
Mycket möjligt. :)
Jag tolkade bara hennes inlägg så att mini skulle förstå.
Langster
2007-08-17, 14:39
Antagligen, för när de väl begår en våldtäkt tror jag att de gått förbi alla tankar om risker. Det är väl hela grejen med våldtäkt på nåt sätt, att inte längre kunna kontrollera sig. Jag tror inte det förekommer särskillt många överlagda våldtäkter.
Angående kastrering, inte för att jag tycker det är ett användbart straff i ett civiliserat samhälle, men en del här påstår att våldtäktsmännen skulle fortsätta våldta trots att man avlägsnat testiklarna. Skulle det vara så?
Jag har fått för mig att en man utan testiklar i princip inte har någon sexdrift alls. Så oavsett om han skulle kunna använda föremål istället för pillesnoppen så skulle han inte ha någon lust till det.
Är det andra lustar än sexdriften som ligger bakom dessa övergrepp i så fall? (Självklart är det väl det, men skulle de vara starka nog om libidon var död?)
Antagligen, för när de väl begår en våldtäkt tror jag att de gått förbi alla tankar om risker. Det är väl hela grejen med våldtäkt på nåt sätt, att inte längre kunna kontrollera sig. Jag tror inte det förekommer särskillt många överlagda våldtäkter.
Angående kastrering, inte för att jag tycker det är ett användbart straff i ett civiliserat samhälle, men en del här påstår att våldtäktsmännen skulle fortsätta våldta trots att man avlägsnat testiklarna. Skulle det vara så?
Jag har fått för mig att en man utan testiklar i princip inte har någon sexdrift alls. Så oavsett om han skulle kunna använda föremål istället för pillesnoppen så skulle han inte ha någon lust till det.
Är det andra lustar än sexdriften som ligger bakom dessa övergrepp i så fall? (Självklart är det väl det, men skulle de vara starka nog om libidon var död?)
De klipper inte av några testiklar utan använder kemisk kastrering. Förutom det kan de sätta effekten ur spel genom att själva administrera testosteron.
Langster
2007-08-17, 14:48
De klipper inte av några testiklar utan använder kemisk kastrering. Förutom det kan de sätta effekten ur spel genom att själva administrera testosteron.
Jo jag vet att det är den metoden som används idag om gärningsmannen själv vill det. Men jag antog att det var kirurgisk kastrering som diskuterades på sidorna innan, eftersom det snackades om straff, inte om behandlingsmetod.
Hade det varit kemisk kastrering jag pratade om hade ju min frågeställning inte varit särskillt relevant eftersom effekten antagligen inte är lika stark som att de facto inte ha några könshormonsproducerande organ i kroppen, dessutom kan de ju strunta i/slarva med medicinen eller få fel dos osv.
Det kommer inte ske något liknande bestraffning i Sverige så länge vårat rättsystem är byggt kring att det är förbrytaren som ska ha vård.
Som det är nu är fängelset ett ställe där man återanpassas till samhället. Tanken i det är väl bra, men de som förbises är ju de drabbade. Straff finns också i samhället för att ge någon sorts rättvisa. Känns som vi förlorat den rättvisan när våldtäktsmän och mördare kan klara sig undan så lättvindigt.
Det kan tyda på att integrationen inte gått helt rätt till, alternativt att de personer som invandrat till Sverige inte har rent mjöl i påsen.
Gnnnh...kämpa...emot...impulsen...att...skriva...o smakligt...skämt...gnnnh*whistle*
edit: seriöst, mitt osmakligt särskrivs automatiskt...wtf
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.