Visa fullständig version : Pasta Recept
Alfred Nobel
2007-08-14, 17:44
Har ni något gott recept som inkluderar pasta så skriv gärna ned det här, jag behöver lite tips och råd. Jag tänkte själv bjuda på något jag ätit mycket av senaste tiden, som både är gott och nyttigt!
Ingredienser:
Pene pasta
Mini creame fraiche
Ärtor
Lax
Kräftstjärtar
Grönsaksbuljon
Citrus grillkrydda.
Pensla laxfilérna med lite olja och krydda på med citrusgrillkryddan, lägg dem på en ugnsform och låt stå i ugn, ca 20min, på 200grader.
Koka pastan, enligt anvisningarna, i en kastull och häll sedan ut vattnet. Därefter vänder du ner creame fraiche, ärtor och grönsaksbuljongen tillsammans med pastan, i kastrullen, under omrörning.
När Laxen är färdig serverar du den tillsammans med den gräddiga och goda pasta/ärtsåsen och på toppen 6-7st kräftstjärtar.
Tar ca: 30min att göra och superduper gott *drool*
Bacon & Zucchiniröra:
4 pers
160 gram bacon
200 gram zucchini
1 strimlad röd paprika
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök
4 dl krossade tomater
240g kokta svarta bönor
on top: 40g ost 10%
Skiva baconet och stek tills de får en sjysst knaprig yta, lägg det på hushållspapper. bryn den hackade löken + vitlöken i baconfettet, lägg till zucchini och paprika. Häll i de krossade tomaterna och bönorna och puttra lite så att tomaterna göttar till sig lite. Krydda med tex lite örter, curry och ingefära.
Ta valfri mängd färsk pasta, häll på zucchiniröran. Lägg på det knapriga baconet och strö över lite ost. done! *cupid*
Blir ca:
267 kcal per portion, varav
15g protte
14g fett
18g kolisar
(exklusive pastan då)
Alfred Nobel
2007-08-14, 18:44
Lectris, det låter verkligen jätte gott :) Nästa vecka tänkte jag köra en pastavecka med mycket variation, den där lär dyka upp på tallriken och på bild i journalen. Var så säker! :thumbup:
Eddie Vedder
2007-08-14, 18:49
Vegansk pastarätt:
Fullkornsmakaroner eller proteinberikad pasta.
En blandning med 1/3 sojabönor och 2/3 Black-eyed bönor (fördelningen samt valet av bönor är såklart efter eget behag men det här är mitt förslag:)).
Tärningar av kokta morötter, lite gröna ärtor, hari-coverts, hackad lök och champinjoner.
Blanda ihop allt och tillsätt lite smaksatt olivolja eller smör. Smör är godast men vill man hålla rätten helvegansk är smaksatt olivolja mycket gott det oxå.:thumbup: Glöm heller inte att krydda ORDENTLIGT!
Kidneybönor och krossade tomater + lök, chili, salt o peppar
Alfred Nobel
2007-08-14, 18:59
Eddie vedder, oh yes lite vegetariskt till vardags var länge sedan, så jävla gott och underskattat.
(Har du ätit/prövat på?) Jag brukar göra en Toscanasås med kantareller(champinjoner i nödfall), lök och soltorkade tomater tillsammans med Pasta. Ibland dyker även några skedar pesto ner i röran, men det är inviduellt :)
Tillaning:
Smörstek/fräs svamp och lök i en stekpanna. Tillsätt tomaterna och i med matlagningsgrädde/vispgrädde och låt dra ihop sig. Krydda med oregano och vitpeppar(obs!) innan servering med pastan.
Så jäääävla gott *drool*
Alfred Nobel
2007-08-14, 19:01
Kidneybönor och krossade tomater + lök, chili, salt o peppar
Simpelt och bra, tackar :)
Kom på en till grej som är ett hett alternativ om du gillar pesto :D :
4 pers
2 vitlöksklyftor
2 dl färsk persilja
100 gram hasselnötter
3 msk olivolja
1 tsk örtsalt
125 gram keso
Kör allt förutom hälften av oljan i en mixer. När du får en slät massa - ha i resten av oljan.
Ta en lagom klick och rör runt i din nykokta pasta, strö lite parmesan eller annan god ost över. smaskens! ;)
MyungChul
2007-08-14, 20:41
4 pers
2 vitlöksklyftor
2 dl färsk persilja
100 gram hasselnötter
3 msk olivolja
1 tsk örtsalt
125 gram keso
Kör allt förutom hälften av oljan i en mixer. När du får en slät massa - ha i resten av oljan.
Ta en lagom klick och rör runt i din nykokta pasta, strö lite parmesan eller annan god ost över. smaskens! ;)
en svensk pesto! snyggt
gjorde en liknande fast på västerbotten, mycket bra. :thumbup:
Alfred Nobel
2007-08-14, 21:32
4 pers
2 vitlöksklyftor
2 dl färsk persilja
100 gram hasselnötter
3 msk olivolja
1 tsk örtsalt
125 gram keso
mmmmmmhh...... *drool* ME LIKE, BIG TIME!
På tal om pesto-pasta...
Grunden:
- Pasta
- Pesto
- Tärnad avokado
Valfri kombo:
- Tonfisk eller räkor och ärter
- Kyckling och småhackad broccoli
Så mättande och såååå gott :)
PS. Ska testa det där pesto-receptet, nån som har fler tips på såna?
MyungChul
2007-08-15, 08:59
Olivolja
Hasselnötter
Västerbotten/Prästost
Persilja/Dill
Citron/Vitlök
Salt
Peppar
Mixtra lite med ingredienserna beroende på vad du ska använda det till. Några exakta mått har jag inte, höftar oftast tills det blir bra. :thumbup:
tagliatelle med kotlettbacon och stekt vitkål
valfri pasta med morötter, broccoli, kassler, lite matlagningsgrädde, lägg i en ugnsform med lite ost på toppen.
sedan eftersom jag är lat...brukar köpa färdig pastasås (pulver med ostsmak) och sedan blanda i majs, och spenat och äta det med pasta och skinka.
pasta med stekta grönsaker, lök, champinjoner, ärter och lite stark sås (chilisås, har även haft tacosås) ibland äter jag kött eller kyckling till annars eller så lägger jag till mer grönsaker och bönor.
pasta
tonfisk
sallad
dressing
mumms!
blåvalen
2007-09-05, 21:05
Finns det något som går snabbt och är nyttigt som man kan ha till pasta. Skall gärna gå på max 15 min att göra.
MyungChul
2007-09-05, 22:16
Uhm..
Bolognese, dock rekommenderar jag att den ska koka i flera timmar för att få ut riktigt bra smak ur allt jag skulle haft i.
Laxsås, Räksås, Kräftsås, Skaldjurssås, Carne(Oxfile i strimlor), Pollo(Kyckling), Tomat/Basilika/Mozzarella... Ja, blanda i va du vill i stort sätt. Allt är gott med pasta. Dessutom så kan du variera dig så mycket med de olika pastasorterna osv. Nu orkar jag inte skriva mer.
HailZortY
2007-09-23, 14:05
Tycker det inte kommit in ngt nytt på bra länge här nu! Behöver massa bra o nyttiga recept!! hit me!:smash:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.