Logga in

Visa fullständig version : Shake till frukost?

Honken
2007-08-14, 15:22
Jag har blandat ihopa min egen lilla gainer för de dagarna då jag är väldigt stressad och inte hinner med lagad mat på morgonen (dricker den på vägen)!

Den består av följande:

1L mjölk.
1 scoop vassel.
2 bananer.
2dl frusna hallon (osockrade).
5g jordnötssmör.

*Funderar på att slänga in linfröolja*

Detta blir lite över 1000kcal! Ända nackdelen är att den är väldigt snål på kolhydrater. Är detta något man hade kunnat ta till frukost?

En annan fråga, majoriteten av mina kolhydrater kommer ifrån en måltid pasta (173g kolhydrater). Vilken tidpunkt är det bäst att riktigt smälla på kolhydrater? Brukar käka detta innan träningen vanligtvis.

Eddie Vedder
2007-08-14, 15:28
Shakern är bra tycker jag, sådär jättesnål på kolhydrater lär den ju heller inte vara med en liter mjölk och två bananer. Men visst är det mer protein helt klart.
Men som sagt, drinken är det inga fel på om du gillar den.:thumbup:

Angående riktigt med kolhydrater skulle iaf jag käka det efter träningen om jag nu var tvungen att välja. Kan inte säga att jag förstår meningen med ett jättelass kolhydrater på en och samma gång och sen midre under dagen men det är ju ditt beslut förstås.
Givetvis gör du som du vill och trivs med, hade jag kört samma upplägg hade nog den stora kolhydratmåltiden legat på måltiden efter passet iaf.:)

Pepz
2007-08-14, 15:54
Personligen skulle jag skippat jordnötssmöret och haft i rapsolja istället

Jag kör nått liknande när jag har bråttom.
fast med havregryn och vällingpulver i.

Och kolhydraterna skulle jag tagit efter träningspasset precis som kung Eddie här ovan

Honken
2007-08-14, 16:16
Tack! Härligt med lite positiv respons! Jag äter det innan träningen eftersom jag alltid blivit lärd att man ska ladda med kolhydrater innan... men det ska jag ändra på isåfall!

Anledningen att jag trycker i mig så värst mkt på en måltid är eftersom jag finner det lättare att äta få men stora måltider än många små.

Eddie Vedder
2007-08-14, 18:07
Tack! Härligt med lite positiv respons! Jag äter det innan träningen eftersom jag alltid blivit lärd att man ska ladda med kolhydrater innan... men det ska jag ändra på isåfall!

Anledningen att jag trycker i mig så värst mkt på en måltid är eftersom jag finner det lättare att äta få men stora måltider än många små.

Jag förstår din tanke och den är inte alls dum.:) Det du säger om att det är fördelaktigt att ladda med kolhydrater är sant och det är just det du gör genom att fylla på rejält efter passet.

Kolhydraterna du äter ikväll kommer du använda som lagrad energi på passet imorgon. Maten du äter klockan 13:00 har ganska liten påverkan på passet klockan 16:00. Alltså kommer den kolhydratrika måltiden efter träning fylla på depåerna som tömts under träningen och även lagras inför nästa ansträngning.:thumbup:

Alfred Nobel
2007-08-14, 18:36
40g vassleprotein, 30g dextropur och 35g havregrynsgröt

Testade den kombinationen efter träning och djävular säger jag bara, riktigt gott och smaskens.

Föresten NICKE vet du om havregryn är tillräckligt snabbt för återhämtningen?

(Nu fick jag inte tag på malto då jag inte är hemma i sthlm, utan hos far i norrköping, och fick nöja mig med dextropur. Men det blir för sött i mängder så kompenserade resten med havregryn)

Eddie Vedder
2007-08-14, 18:41
Föresten NICKE vet du om havregryn är tillräckligt snabba kolhydrater efter träning?

"Tillräckligt" snabba beror ju på hur noga man är. Jag tränar alltid, sedan byter jag om, knallar hem, kokar gröt och äter. Det tar först och främst längre tid än att ta det direkt i en shake och det är en del i en komplett måltid. Kan inte påstå att jag känner att jag inte återhämtar mig på det efter styrketräning.

Givetvis är det inte lika snabbt som maltodextrin, frågan är ju om så snabba kolhydrater krävs efter styrketräning. Så jag kan inte svara på om det är "tillräckligt" men känner du dig återhämtad och nöjd är det ju inget fel i valet av havregryn. Beror på hur optimal du vill vara, klart det går långsammare men knappast tror jag dina muskler förtvinar av det valet.;)

...Nicke finns ingen annan än mina släktingar som kallar mig.:D

Anders Carlsson
2007-08-15, 14:06
jag kör 3 dl havregryn 1 banan o 50 g protein o is som morgonshake fint*popcorn*

Honken
2007-08-15, 22:05
Det är lite typo på jordnötssmöret, menade faktiskt 50g! Ska prova med havregryn också, då blir shaken ca 1300kcal! NICE!!

Honken
2007-08-15, 22:13
Matade precis in lite i Hälsovakten*, 2 shakes om dagen plus pasta blir cirkus 3400kcal. Sen när skolan börjar så är det någon baguette här och där, lite mjölk och juice, och 2 gainomax under träningsdagarna...

4000kcal! Shit alltså jag har alltid haft problem att öka kalorierna men herregud alltså! Nu är man stolt, förr låg jag på 2000kcal om dagen!

*Hälsovakten är ett jättebra program som listar näringsvärdet på nästan alla svenska matvaror, hjälper dig med kcal-/kcal+, räknar ut din aktivitetsnivå osv osv. Enda nackdelen är att den är fast på P18/K60/F22, överkänslig för kolesterol och har väldigt underdrivna vitamin/mineral RDI%.

Eddie Vedder
2007-08-16, 04:16
...och har väldigt underdrivna vitamin/mineral RDI%.

Vaddå är det inte baserat på RDI för vuxna människor enligt Svenska näringsrekommendationer? Det lär ju inte finnas någon anledning att gå efter helt egna siffror när det redan finns officiellt RDI.

machine gun
2007-08-16, 11:22
Vaddå är det inte baserat på RDI för vuxna människor enligt Svenska näringsrekommendationer? Det lär ju inte finnas någon anledning att gå efter helt egna siffror när det redan finns officiellt RDI.

Jag har aldrig använt Hälsovakten, men min gissning är att de delar upp RDI för olika ämnen per måltid, så har man ätit 3 måltider är RDI delat på 3 om man ser till varje enskild måltid. Så fungerar iaf väldigt många andra program, där man kan välja att se resultaten antingen per måltid eller för hela dagen. Det är det enda jag kan komma på, alternativt att de använt AR (Avarage recuirement) istället för RDI, men det använder man vanligtvis mer vid kostplanering på gruppnivå.

Honken
2007-08-16, 14:36
Nej det är baserat på allt du äter! Den har den vanliga RDI och baseras på ditt kcal intag, men den är riktig bitchig när du överskrider den.

Om vi säger såhär: 2 liter mjölk om dagen blir överdosering av vitamin D vilket kommer att göra att du blir illamående, trött, minskad aptit och förkalkningar i njurar och lungor. Så när jag ätit mat för en hel dag och överdoserat nästan vartenda vitamin och mineral som finns så börjar det ringa alarm och väsnas för att jag överskridit RDI av just vitaminer/mineraler. Detta är utan att skriva in min vitamin/mineral-tablett på morgonen...

Eddie Vedder
2007-08-16, 14:42
Jaha okej, du menar att den ger "varningsflagg" såfort man ligger lite över RDI? Då förstår jag, trodde du menade att själva siffrorna för RDI var (enligt dig) för låga.

För RDI är ett bra mått att gå efter, vissa verkar tro att bara för att man tränar 4-5 gånger i veckan skjuter behovet av mikronutrienter i höjden och man ligger i farozonen för varenda bristsjukdom då "jag som tränar så hårt inte har samma behov som "medelsvensson har".;) Skillnaden är först och främst inte särskilt stor och för det andra är RDI inte ett mått på vad som är minimumkravet för att undvika bristsymptom, utan RDI är väl tilltagna riktlinjer för att man med en "normal" kost skall kunna fylla sina näringsbehov utan att behöva tänka så mycket mer på det.

Och riktig näringsbrist förekommer knappt i Sverige, möjligtvis bland den äldre befolkningen.

Honken
2007-08-16, 15:39
Jo jag skrev nog lite konstigt där :D. Men enligt hälsovakten så ligger jag uppe i 200%-500% av vissa vitaminer/mineraler regelbundet.

pony
2007-08-17, 13:01
Bra recept där! 1000kcal i en shake är riktigt schysst. Måste provas.