Visa fullständig version : Någon här som funderar på flytt till USA?
Någon här som funderar på o flytta till USA på obestämd tid? Går iaf i dessa tankar så jag fått lite kontakter där.
Det jag pratar om då är LA...
Går i valet o kvalet just nu om att köpa lägenhet här i Sverige och börja livet som de flesta andra eller bara åka dit.
Inga större problem att komma in på ett college..Läsa några kurser så man håller sig flytande på sina poäng samtidigt att man jobbar där.
Besökte LA i juni månad. Spenderade en del tid på i Santa Monica......det är där jag hör hemma.;)
Har du möjligheten och vill det så tycker jag inte du bör tveka en sekund!
Jag drömmer själv om att en dag kunna göra samma sak. :)
I luv Santa Monica, var också där i Juli. Nu ska jag plugga här i Sverige några år, så det blir ingen US and A på ett tag. Om möjligt så ska jag plugga där också.
LadyInsane
2007-08-13, 21:19
Jag ska flytta till New York hösten jag fyller 21. Har redan folk jag kan bo hos, men vet inte ifall det blir för jobb eller plugg. Oavsett så är det något som definitivt kommer ske. :) På obestämd tid självklart..!
Känns det rätt så kör på :thumbup:
Gör du det inte nu så kanske det aldrig blir av
Om du har tankar att plugga på uni så gör det innan och se till att du har alla poäng avklarade. Jag talar av egen erfarenhet, när du väl är i det nya landet är det jävligt jobbigt att veta att man har poäng kvar i hemlandet. Nu kunde jag iofs lösa det då jag endast saknade 10 poäng.
Sen, om du åker, se till att du inte har något kvar hemma du måste pyssla med typ lägenhet och skit. Det är så mkt skönare att bara kunna leva i det nya landet utan att behöva fixa och trixxa med andrahandsuthyrning und so weiter.
Sen tycker jag helt klart att du ska dra utomlands, gärna med en examen i bagaget.
Jag var i LA och New York nu i vintras. Om jag själv kunde och hade råd hade jag nog flyttat. Vet inte riktigt vad det är som drar, men nått är det.
Alfred Nobel
2007-08-13, 23:09
USA framstås som världens bästa land i de filmer Holywood producerat, men är det verkligen som på film? Ha det i åtanke gott folk.
Eddie Vedder
2007-08-13, 23:13
USA framstås som världens bästa land i de filmer Holywood producerat, men är det verkligen som på film? Ha det i åtanke gott folk.
USA framstår som världens bästa land på film säger killen men American Psycho som avatar, nu skrämmer du mig Niklas.:D
NiXPhoenix
2007-08-13, 23:16
Om du tjänar bra redan i Sverige och kan få ett liknande jobb i USA så ja. Kanske inte bäst i världen, men bra mycket bättre än Sverige med sina "superskatter".
Mycket större möjligheter uppåt, samtidigt som det är samma sak nedåt.
Alfred Nobel
2007-08-13, 23:20
USA framstår som världens bästa land på film säger killen men American Psycho som avatar, nu skrämmer du mig Niklas.:D
HAHA :) Christian Bale är ju kung, den rollen spelar han fan bra!
Fast å andra sidan är det en film med Christian Bale och inspelad i USA, eh whatever, go Bateman! :D
Just det. Då ett av de stora länderna i väst är mitt andra hemland är jag van vid den grå, mörkgrå vardagen där. Det är roligt att plugga runt, festa runt, resa runt några månader eller år, men sedan…
Att plugga, jobba ett tag, resa lite, då är man hela tiden skyddad av svenska försäkringar osv. När man inte är det längre är det inte samma sak. Beroende på hur man är funtad kanske, i USA finns ett kulturellt vacuum som inte existerar i Europa. Det tar flera sidor att beskriva känslan man får efter ett tag. Det går nog inte. Mina upplevelser och förväntningar blev fyllda ganska snabbt. Nu känner jag ibland en mörk ångest där som jag inte känner i andra länder. När jag var 20-25 så där och inte tagit i skiten där förstod jag inte riktigt nybyggar-böckerna och de kritiska franska 60-tals författarna som levt i USA, det gör jag däremot nu, av egen erfarenhet.
San Diego eller Boston kommer jag jobba ett tag när jag är klar med studierna, har redan averkat mellanvästern, känns som jag kommer hålla mig borta därifrån i fortsättningen :D Kände aldrig av det "kulturella vakumet" finns lika mycket som man kan spendera sin tid på i vardagen här som där.
Fast sök green card asap, du kan få problem med att jobba på student visa på endel ställen.
Ser ganska troligt ut att jag flyttar med jobbet till Miami nästa sommar...
High1ander
2007-08-14, 07:06
Man maste fa arbetsvisum om man vill jobba i USA eller sa maste vinna ett greencard...
Men det finns gott om jobbmojligheter, helt sjukt hur jag far jobb slangt pa mig och inga daliga heller. Imorrn kommer jag aka o antagligen fa ett jobb som e "to die for" om man vill ta sig in inom film :D Jag kommer fa en feature film credit vilket innebar att jag sedan inte bor ha nagra problem alls fa andra jobb. Det grymt :)
Man kan leva gott i USA om man fixar ett bra jobb, mindre skatter och lite högre löner, med en bra utbildning verkar det vara lättare få ett jobb därborta än här hemma i Sverige. T ex om man pluggar till jurist, så anställer en del advokatbyrån folk redan efter junior (tredje året). Jag vet inte kanske är det så i Sveadalen också.
Greencard is the shit dock. Dörrarna öppnas om man skaffar sig det.
Granatgiraffen
2007-08-14, 08:42
Jag ska nog flytta dit om några år ja. Har släkting som har skaffat greencard där, jag kan skaffa det genom släktingen inom något år. Skoj att röra lite på sig i livet.
Man maste fa arbetsvisum om man vill jobba i USA eller sa maste vinna ett greencard...
Men det finns gott om jobbmojligheter, helt sjukt hur jag far jobb slangt pa mig och inga daliga heller. Imorrn kommer jag aka o antagligen fa ett jobb som e "to die for" om man vill ta sig in inom film :D Jag kommer fa en feature film credit vilket innebar att jag sedan inte bor ha nagra problem alls fa andra jobb. Det grymt :)
Grattis till dina fantastiska framgangar, kul att hora. Visst ar det du som bor i USA?
[…] Kände aldrig av det "kulturella vakumet" finns lika mycket som man kan spendera sin tid på i vardagen här som där.
Självklart gör det det. Men du förstod inte vad jag menade :D . Trodde inte det heller. Många amerikaner klagar på detta själva men det beror lite på vilka man umgås med och vad man själv gjort i Europa innan och framför allt, tror jag, hur länge man befinner sig där. Själv kämpar jag för att hålla kvar mina rejält uttänjda band till moder Svea. De börjar ledsamt nog, kännas rejält uttänjda.
Vad menar ni med kulturellt vakum?
hockeyFREAK
2007-08-14, 10:31
Jag ska nog flytta dit om några år ja. Har släkting som har skaffat greencard där, jag kan skaffa det genom släktingen inom något år. Skoj att röra lite på sig i livet.
Green Card processen är inget som går smidigt. Känner en familj i USA och de har väntat i 7 år på att få sitt gröna kort och har inte fått det ännu! De är dock på slutklämmen nu. De har haft en advokat som har arbetat med det aktivt.
mystic[-_-]
2007-08-14, 10:33
Ja jag funderar faktiskt på det*popcorn*
Det är en dröm jag alltid haft. Att flytta utomlands och börja jobba eller studera. Börja ett helt nytt liv liksom.
Goddaniel
2007-08-14, 11:28
Ser ganska troligt ut att jag flyttar med jobbet till Miami nästa sommar...
Lyckliga jävel! *drool*
Är en av mina största drömmar här i livet att flytta till Usa och bosätta mig där för gott.
Hur är det med green cards, måste man vinna ett genom dom där green card lotterierna? Och hur får man arbetsvisum och vad exakt innebär det?
Har bott i usa och känner ingen som helst "dragning" till att flytta tillbaka. Småstadslivet där som 13-åring var ingen höjdare imo.
Granatgiraffen
2007-08-14, 17:16
Green Card processen är inget som går smidigt. Känner en familj i USA och de har väntat i 7 år på att få sitt gröna kort och har inte fått det ännu! De är dock på slutklämmen nu. De har haft en advokat som har arbetat med det aktivt.
cash is king
Jag förstår inte riktigt vad det är som lockar. Vi svenskar är extremt bortskämda och inser nog inte hur bra vi har det.
Ni kan väl berätta hur kul ni hade på er långa semester som inte kommer ha när ni väl börjar arbeta där borta...
Ni vet om att det inte är som i Baywatch och Sex and the city va?
Granatgiraffen
2007-08-14, 17:44
Jag förstår inte riktigt vad det är som lockar. Vi svenskar är extremt bortskämda och inser nog inte hur bra vi har det.
Ni kan väl berätta hur kul ni hade på er långa semester som inte kommer ha när ni väl börjar arbeta där borta...
Om man är duktig och smart så belönas det i USA på ett helt annat sätt. Om man är idiot så. ja.
Några exempel...Det finns mer möjligheter där borta. Folk är generellt sett mer positiva av sig, mer framåt osv. Sen att det en hel del ggr är ett spel det är en annan sak men den där positiviteten som jag möttes av har jag ej mött i Sverige innan. För det andra så gillar jag klimatet, talar om LA...., utöver det så var det en allmän känsla där. Jag kände direkt att det är där jag passar in. Det kändes så rätt med allting. Gillar att det är ett helt annat liv där....mkt pga klimatet som gör att man kan hålla till utomhus och göra mkt fysiska saker på ett helt annat sätt än i Sverige.
behöver inte förklara mer. Det bara känns rätt.
Några exempel...Det finns mer möjligheter där borta. Folk är generellt sett mer positiva av sig, mer framåt osv. Sen att det en hel del ggr är ett spel det är en annan sak men den där positiviteten som jag möttes av har jag ej mött i Sverige innan. För det andra så gillar jag klimatet, talar om LA...., utöver det så var det en allmän känsla där. Jag kände direkt att det är där jag passar in. Det kändes så rätt med allting. Gillar att det är ett helt annat liv där....mkt pga klimatet som gör att man kan hålla till utomhus och göra mkt fysiska saker på ett helt annat sätt än i Sverige.
behöver inte förklara mer. Det bara känns rätt.
Förstår vad du menar. Människorna har en annan inställning och inte tala om vädret. Hur blir vädret i LA när det börjar bli höst och vinter här? Sänks temperaturen eller håller den sig kvar uppe vid +25?
Om man är duktig och smart så belönas det i USA på ett helt annat sätt. Om man är idiot så. ja.
Du faller in i den senare kategorin eller?
Mitt exempel gjorde alltså gällande vi svenskars semester, något som man på långa vägar inte kommer i närheten av i USA.
Granatgiraffen
2007-08-14, 18:40
Du faller in i den senare kategorin eller?
Mitt exempel gjorde alltså gällande vi svenskars semester, något som man på långa vägar inte kommer i närheten av i USA.
Det gör man visst det, beroende på vad man jobbar med. Min släkting har t.ex. 4 eller 5 veckors semester.
hockeyFREAK
2007-08-14, 18:50
cash is king
Om det vore fallet för att få ett green card borde han fått det innan de åkte dit...
Kommer bara ha 2 veckor betald semester om mitt företag övertalar mig att flytta...
*cry*
Funderar på detta med, dock vet jag inte vart. USA är ju gigantiskt och jag har aldrig besökt detta ljuva land.
Ni som har varit där, ni kan inte tipsa om något? Eller man kanske måste besöka det själv för att bilda en uppfattning.
redbrigade
2007-08-14, 19:27
skulle inte klara mig med så lite semester som dom har skulle bli helt galen, som Yucko säger man kommer sakna den när man har två veckors semester som fan
Ryska_raketen
2007-08-14, 19:58
Grattis till dina fantastiska framgangar, kul att hora. Visst ar det du som bor i USA?
:D
Det gör man visst det, beroende på vad man jobbar med. Min släkting har t.ex. 4 eller 5 veckors semester.
Visst finns det många undantag som i din släktings fall, men det är två veckor som gäller överlag, regelmässigt betald semester. Somliga kan få mer om man övertalar chefen och som jag tror att jag skrivit tidigare, många tar ut en vecka eller ingen alls. Inget ovanligt. så är det ärligt talat för många jag känner och de arbetar inom sporten, om vi säger så. Inga kassa jobb alls kan jag lova. Jobb året runt. UTOM ofta helgerna som utnyttjas mer.
Sverige är ruskigt bortskämt med semester för övrigt. 21-24 e standard i England, ingen semesterersättning heller för den delen.
Billigare sprit dock, som sig bör.
Även Tyskland och Österrike har helig semester vet inte vilken som har längst, Österrike?
Ni som har varit där, ni kan inte tipsa om något? Eller man kanske måste besöka det själv för att bilda en uppfattning.
San Francisco är en fantastisk stad att besöka. Hur trevligt och fint som helst. Om du ska åka till USA nångång åk dit först.
Någon här som funderar på o flytta till USA på obestämd tid? Går iaf i dessa tankar så jag fått lite kontakter där.
Det jag pratar om då är LA...
Går i valet o kvalet just nu om att köpa lägenhet här i Sverige och börja livet som de flesta andra eller bara åka dit.
Inga större problem att komma in på ett college..Läsa några kurser så man håller sig flytande på sina poäng samtidigt att man jobbar där.
Besökte LA i juni månad. Spenderade en del tid på i Santa Monica......det är där jag hör hemma.;)
Jag skulle INTE flytta till USA om jag inte visste att jag hade en bra utbildning med mig i ryggsäcken som garanterar mig arbete. Vet några skräckexempel på folk som flyttar dit för att "testa på ett nytt liv" och inte inser vilka enorma kostnader utbildningar i USA kräver eller förstår hur hårt samhället är för folk med lite mindre pengar. Kan dock garantera dig att du kan få ett jobb i USA: Soldat. Aftonbladet skrev en del om en svensk kille i 82nd Airborne som flyttade till USA för att typ "pröva sin lycka" för han var arbetslös i sverige. Fick jobb som instruktör på ett gym men tjänade dåligt. Valde att gå med i armén helt enkelt. Är säkert helt OK betalt om man är redo att kanske sätta livet till för presidentens åsikter.
Det är bara att välja egentligen, vill man besöka landet eller jobba där.
Vill du besöka landet kan du bo flera månader utan att behöva söka visum för en längre tid, kan rekommendera Colorado, Kalifornien och Östkusten. Därimellan är det väldigt mycket open space :D
Vill man jobba där finns det 2 alternativ, antingen tar man kontakt med en arbetsgivare som anställer dig och ger dig det visum du behöver.
Eller så söker du green card och har då möjligheten att välja ganska fritt under den tid som ditt tillstånd gäller.
Vad man ska tänka på är att man helst ska ha en utbildning kunna engelska bra eller vara riktigt bra på något speciellt. kan du något som du kan erbjuda andra har du alla möjligheter att lyckas om du verkligen vill. Däremot får du inget extra gratis som du kanske kan få i sverige.
Det positiva är egentligen att du har friheten att välja exakt vart du vill bo och leva, men väljer man ett dyrt ställe så kostar det mycket.
Plugga är egentligen inte heller det ett problem eftersom det finns platser över till i stort sett alla utbildningar man kan tänka sig, men det kostar ganska mycket att utbilda sig. Därför gäller det att vara drivande och söka finansiering på något sätt. Det finns billiga skolor med men dessa brukar ha olika kriterier för att man ska komma in och brukar samtidigt vara det skolor som är svårast att komma in på. Vill man utbilda sig till rimligt kostnad får man helt enkelt räkna bort big12 och söka till ett mindre universitet etc.
Har man visioner och vilja kan man lyckas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.