Logga in

Visa fullständig version : Finska kustjägare!?

gibfel
2007-08-13, 12:00
Frågan verkar kanske fånig men jag tycker det hade varit intressant att veta:

Klassas finska kustjägare, enligt svenska mått, verkligen som jägare eller hör det mer till amfibiesoldaternas klass? Tycker utbildningen verkar lite mysko med tanke på att den endast sträcker sig över 6 månader *screwy*
Såg att det fanns några finnar på forumet så dom borde ju ha lite koll på läget.

bubbe
2007-08-13, 12:03
Från Timmes sönderspammade journal,

Inga kustjägare dock

oMENy3JamU8

manko
2007-08-13, 12:06
Från Timmes sönderspammade journal,

Inga kustjägare dock

HAHaha, pulttibois -fifan

Whistler
2007-08-13, 12:08
Med svenska mått har vi bara två jägarförband i Sverige - Norrlandsjägarna och Fallskärmsjägarna.

130kg finsk sisu
2007-08-13, 12:08
Kustjägarna i Finland utbildas i dragsvik och utbildningen sker på svenska vilket gör att det är främst finlandssvenskar som tjänstgör där.
Utbildningstiden är 6 månader för manskap, 9 månader för chafförer&sanitärer och 12 månader för befäl och underbefäl.
Kustjägarna klassas som en reguljär elittrupp. Men vill man se den verkliga eliten inom SA (Suomen Armeija/ Finska Armèn) så är det fallskärmsjägarna och attackdykarna.
Tjänstgjorde själv inom en kustjägarbataljon, dock inom arttileriet.

Markoolio är finsk kustjägare. Vilket är lustigt...*popcorn*

L-Sami
2007-08-13, 12:21
De är jägare. 6 månaders utbildning räcker gott och väl. De är givande och intensiva.

Här har vi finska fallskärmsjägare (12 månader) Samtliga blir underofficerare. Mycket bra fys, balanserat psyke och vilja krävs.

pR9coObmfQY

Mitt regement

EuA2OyCHKo

Slartibartfast
2007-08-13, 12:35
Straffdykarna och hopparna är hårdast.

Vilken nolla som helst kan tjänstgöra som kustjägare. Det är oftast inte han som väljer var han vill tjänstgöra ändå.

Kustjägare i finland är INTE samma sak som kustjägare i sverige.

Timmi
2007-08-13, 12:42
Med svenska mått har vi bara två jägarförband i Sverige - Norrlandsjägarna och Fallskärmsjägarna.

Det är sant, precis som kustjägarna länge var vårt enda riktiga anfallsförband. KJs "grej" har ju inte alltid varit att ligga bakom fiendes linjer och samla information (vilket jägeriet går ut på) utan att panga, ta och hålla terräng i skärgårdsmiljö först och främst.

gibfel
2007-08-13, 12:51
Straffdykarna och hopparna är hårdast.

Vilken nolla som helst kan tjänstgöra som kustjägare. Det är oftast inte han som väljer var han vill tjänstgöra ändå.

Kustjägare i finland är INTE samma sak som kustjägare i sverige.

Har hört det av många personer. Att det snarare är vanliga soldater av amfibie-klassen. Men vilka är finlands svar på svenska kustjägare då???

flux110
2007-08-13, 12:54
Vet inte om jag göra mera klarhet i det hela eller om jag gör det bara mera inveckalt.. Skall försöka

Här är era Amfibiesoldater - http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=GP920&fsgr=3

Här är "Nylands brigad" som utbildar de finskakustägarna - http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/index_sv.dsp

Vad jag kan se utgående från utbildningen så får ni i stort sett samma utbildning som dom finskakustjägarna. Dock är det 330dagar tjänstgörnings tid för er. Manskapen har 180 dagar | Manskap med special utbildning tex. saintär, chafför, militärpolis har 270dagar | Och underofficerarna har alla 362dagar vare sig dom är utbildade till militärpoliser/granatkastare eller pionjärer osv för Nylands Brigad...

Men som L-Sami säger utbildningen är mycket intensiv Under dom första 8veckorna går alla nya rektyter igenom "grundperioden" vartefter man delas upp som militärpoliser, pionjärer, granatkastare, eldledare osv. detta då med 6/9/12 månaders tjänstgörnings tid.

Alla finka kustjägare utbildas att strida i kust förhållanden dvs. rakt på sak fullt ös och inget slappande om man anfaller stränder öar osv. utbildningen är mycket krävande, jag ge 2 exempel då jag var inne som militärpolis året 2006

Det var mitt i sommaren solen gassade på och det var +30 i skuggan och man hör orden "skydds alarm" på med regnkläderna gasmasken vartefter vi sprang 2½km.. 2 personer svimmade under den övningen detta var under dom första 8veckorna i militären..
Ett annat bra exempel är då vi hadde försvarsskjutnungar mot ett annat kompani vi gick och sova 0100, steg upp 0400 åt lite frukost, åkte iväg med lastbil 2h därefter 5km march med full fältarpackning som väger runt 40kg vi grupperade ut i försvarsställningar fienden anföll 1100 och anfallet slutade 1700 vi drog oss tillbaka totalt 5km från fienden.. Efter det fältarmarch 10km till en båthamn ut på en ö slå upp tältet klockan 2200 fick vi äta mat igen gick och sova 0300 steg upp 0600 packade ihop tälten fienden anföll 0800 anfalletslutade 1200.

Så kan det vara ibland bedömm själv om det håller måtten med dom svenska Amfibiesoldaterna vet inte hur deras utbildning ser ut så det är aningen svårt att svara på din fråga eftersom man borde tjänstgjort i båda förbanden isåfall! :)

Hursomhelst en kul och lärsam upplevelse var militärtiden! :thumbup:

Snafu
2007-08-13, 12:56
Fyfan springa i skyddsmask, bläh, jag pallade 200 meter sen mjölksyra i benen. På den tiden klarade jag väl iofs 400m utan skyddsmask om jag hade tur.

L-Sami
2007-08-13, 12:58
Har hört det av många personer. Att det snarare är vanliga soldater av amfibie-klassen. Men vilka är finlands svar på svenska kustjägare då???

Gör man speciella inträdesprov för att bli kustjägare?

L-Sami
2007-08-13, 13:03
"skydds alarm"

Usch! fyfan :D Kläderna blir lite blöta i +30grader.

gibfel
2007-08-13, 13:10

Det beror på vad man anser vara en jägare. Om man ser det som en "Ranger/comando"-soldat. Vilket är ett elit-infanteri eller om det ses som soldater som enbart handhåller underrättelseinhämtning bakom fiendens linje och gerillakrigsföring. Om du föredrar det sistnämnda så bör även dom luftburna jägarsoldaterna på K3 klassas som jägare med tanke på att dom har en underrättelseavdelning som ska kunna operera långt in på fientligt territorium under längre tid.
Även A-dyk ska befinna sig bakom fiendens front och utföra räder samt underrättelseinhämntning.

Personligen tycker jag alla tjänster som kräver "jägartestet" på pliktverket utbildar jägarsoldater/jägare. För om man ser till "hårdhet" så är tex flygbasjägare, som har extramönstring och många avhopp, hårdare än utbildningen vid AJB som inte ens har extramönstring. Och så vitt jag vet så är inte flygbasjägarna innanför fiendens linje.

gibfel
2007-08-13, 13:17
Gör man speciella inträdesprov för att bli kustjägare?

Ja det gör man, i Sveige iaf. Vet inte hur det ligger till i finland men jag skulle GISSA att dom inte har speciella inträdesprov. I sverige gäller ju först vanlig mönstring+jägartest, sedan bli utagen till extramönstring dit 600man söker men endast 200 kommer. Av dom 200 blir ca 60 uttagna till att börja tjänstgöringen som för övrigt början med en testperiod på ex-antal veckor precis som fallskärmsjägarna. Vet inte hur många som brukar ta sig igenom hela utbildningen men årskullen 06/07 bland FALLSKÄRMSjägarna hade 64 ryckt in men endast 28 klarat utbildningen. Vilket resulterade i att av dom 625+ sökande klarade sig mindre än 4,5% hela vägen ;) Låter ganska hårt. Vet dock inte om svenska kustjägarna har det lika jävligt.

bubbe
2007-08-13, 13:18
jag vet väldigt lite om militären, men är det inte så att beteckning jägare är på sättet ett förband jobbar på och inte en skala på hur hård/jobbig tjänstgöringen är?

L-Sami
2007-08-13, 13:45
Ja det gör man, i Sveige iaf. Vet inte hur det ligger till i finland men jag skulle GISSA att dom inte har speciella inträdesprov. I sverige gäller ju först vanlig mönstring+jägartest, sedan bli utagen till extramönstring dit 600man söker men endast 200 kommer. Av dom 200 blir ca 60 uttagna till att börja tjänstgöringen som för övrigt början med en testperiod på ex-antal veckor precis som fallskärmsjägarna. Vet inte hur många som brukar ta sig igenom hela utbildningen men årskullen 06/07 bland FALLSKÄRMSjägarna hade 64 ryckt in men endast 28 klarat utbildningen. Vilket resulterade i att av dom 625+ sökande klarade sig mindre än 4,5% hela vägen ;) Låter ganska hårt. Vet dock inte om svenska kustjägarna har det lika jävligt.

Man har inga speciella inträdesprov för kustjägare i Finland. De som har speciella inträdesprov är fallskärmsjägare, attackdykare, och gränsväktarjägare som har tillkommit nu, och sen förstås de som ska flyga stridsplan och liknande.

Kustjägare är jägare, jägare är vanliga soldater och den lägsta militärgraden i infanteriet. Man behöver inte ha värsta bra konditionen och fysen när man går in i jägarutbildningar, men oftast tränas fysen upp under de första två månaderna, så att man klarar utbildningen bra. Man rekommenderar dock alla som ska rycka in att börja motionera och träna upp fysen, så de flesta är ändå i hyfsat bra form när de rycker in. Finns undantag förstås, så kallde "paskasäkki" skitsäck.

De som inte klarar av utbildningen brukar oftast bli så kallade b-män av egen vilja, eller drar ur lumpen för att göra civilsamhällstjänst istället. Slutligen har man en bra välfungerade stridstrupp, när man har skalat av de flesta loosers.

Om finska kustjägare håller måttet med svenska i slutändan är lite svårt att säga, kan tänka mig att de svenska kan vara i bättre fysisk form i början, sen är det inte allting. Stridsutbildningen är i sig ganska avgörande, vilket jag kan tänka mig är bättre i Finland eftersom man har behållit traditioner från verkliga strider samt att utveckling pågår konstant.

gibfel
2007-08-13, 13:57
Man har inga speciella inträdesprov för kustjägare i Finland. De som har speciella inträdesprov är fallskärmsjägare, attackdykare, och gränsväktarjägare som har tillkommit nu, och sen förstås de som ska flyga stridsplan och liknande.

Kustjägare är jägare, jägare är vanliga soldater och den lägsta militärgraden i infanteriet. Man behöver inte ha värsta bra konditionen och fysen när man går in i jägarutbildningar, men oftast tränas fysen upp under de första två månaderna, så att man klarar utbildningen bra. Man rekommenderar dock alla som ska rycka in att börja motionera och träna upp fysen, så de flesta är ändå i hyfsat bra form när de rycker in. Finns undantag förstås, så kallde "paskasäkki" skitsäck.

De som inte klarar av utbildningen brukar oftast bli så kallade b-män av egen vilja, eller drar ur lumpen för att göra civilsamhällstjänst istället. Slutligen har man en bra välfungerade stridstrupp, när man har skalat av de flesta loosers.

Om finska kustjägare håller måttet med svenska i slutändan är lite svårt att säga, kan tänka mig att de svenska kan vara i bättre fysisk form i början, sen är det inte allting. Stridsutbildningen är i sig ganska avgörande, vilket jag kan tänka mig är bättre i Finland eftersom man har behållit traditioner från verkliga strider samt att utveckling pågår konstant.

Talar du för sverige eller finland? I sverige krävs det trots allt hög fysisk standard vid inryck för att klara utbildningen med tanke på att man kommer få det absolut jobbigast dom första månaderna då folk gallras bort. Sedan har ju en standardsoldat hos kustjägarna 13 månaders utbildning vilket antagligen gör dom till lite bättre soldater rent tekniskt sett i slutänden om nu inte finska kustjägare har 50timmar per dygn vill säga :confused:

L-Sami
2007-08-13, 14:09
Talar du för sverige eller finland? I sverige krävs det trots allt hög fysisk standard vid inryck för att klara utbildningen med tanke på att man kommer få det absolut jobbigast dom första månaderna då folk gallras bort. Sedan har ju en standardsoldat hos kustjägarna 13 månaders utbildning vilket antagligen gör dom till lite bättre soldater rent tekniskt sett i slutänden om nu inte finska kustjägare har 50timmar per dygn vill säga :confused:

Jag menar de som rycker in som kustjägare i Sverige har bättre fysik från början, för att jag antar att man tar bara in de som har bra mycket bra fysik?

sen har jag hört att man gör en massa onödigt i svenska armén som har ingenting med självaste striden att göra. Flera långa marscher, överlevnadsövningar osv, istället för att träna på fältet med vapen och ammunition. Nu vet jag inte om det stämmer in på kustjägarutbildningen, men jag har bara fått det intrycket att i svenska armén är utbildningen inte lika effektiv, just på grund av att man har inte varit i strid på flera hundra år. Man vet inte vad det handlar om. Att bara läsa böcker och kolla på fillmer räcker inte så långt.

Hur kan svenskarna hålla samma mått som finska soldater, när svenskarna var i strid sist när man red med hästar och krigade med svärd och spjut?

Snafu
2007-08-13, 14:17
Jag menar de som rycker in som kustjägare i Sverige har bättre fysik från början, för att jag antar att man tar bara in de som har bra mycket bra fysik?

sen har jag hört att man gör en massa onödigt i svenska armén som har ingenting med självaste striden att göra. Flera långa marscher, överlevnadsövningar osv, istället för att träna på fältet med vapen och ammunition. Nu vet jag inte om det stämmer in på kustjägarutbildningen, men jag har bara fått det intrycket att i svenska armén är utbildningen inte lika effektiv, just på grund av att man har inte varit i strid på flera hundra år. Man vet inte vad det handlar om. Att bara läsa böcker och kolla på fillmer räcker inte så långt.

Hur kan svenskarna hålla samma mått som finska soldater, när svenskarna var i strid sist när man red med hästar och krigade med svärd och spjut?

Allt sånt där marcheringsbjäffs handlar lika mkt om att härda psyket tycker iaf jag. Hela lumpen handlar egentligen om det tycker jag - den som klarar av att leva i skiten längst vinner. Inte den som skjuter bäst eller är starkast.

Snafu
2007-08-13, 14:19
Sen att en stor del av svenska armen inte vet vad dom pysslar med håller jag med om fullständigt. Det är bara att titta på materielen värnpliktiga har/hade, eller bristen på den.

Komradio - nej.
Bra stridsselar - nej (nu skall tydligen bra stridsselar finnas iofs)'
Bra befäl (nej)
Bra reservare (katastrof)

Nu talar jag bara om T3 iofs, knappast den hårdaste stridande enheten i landet men jag hade dött direkt om det hade varit krig i min lilla bv206 utan bepansring.

Det var ett skämt.

130kg finsk sisu
2007-08-13, 14:20
Sami har rätt att kriget gynnar vår värnplikt armè. Men jag tror det är främst psykologiskt. Krigsveteranerna är fortfarande i livet och veteranerna lägger sin prägel på den poltiska debatten och på allmänhetens syn på armèn.

Detta gör att Finland har inte bara en av Europas största armèr men samtidigt en av de mer motiverade. Men samtidigt så blir även Finland mer och mer sekulariserat och den så påtagliga försvarsviljan kommer troligtvis att ebba ut...

olle lindblad
2007-08-13, 14:23
Sami har rätt att kriget gynnar vår värnplikt armè. Men jag tror det är främst psykologiskt. Krigsveteranerna är fortfarande i livet och veteranerna lägger sin prägel på den poltiska debatten och på allmänhetens syn på armèn.

Detta gör att Finland har inte bara en av Europas största armèr men samtidigt en av de mer motiverade. Men samtidigt så blir även Finland mer och mer sekulariserat och den så påtagliga försvarsviljan kommer troligtvis att ebba ut...

Vad har sekularisering med försvarsvilja att göra?

regus
2007-08-13, 14:24
Det är något homoerotiskt varmt med blandningen av finska, vapen och uniformer. *cupid*

Snafu
2007-08-13, 14:25
Vad har sekularisering med försvarsvilja att göra?

Mindre benägen att riskera liv och lem när man kanske inte tror att det finns ett himmelrike som väntar efteråt? Vad vet jag. Jag säger inte att jag håller med.

130kg finsk sisu
2007-08-13, 14:27
Sablar använde fel ord. Sekularisering är ju då samhället blir "oreligiöst".

Jag menar att då samhället mer och mer går mot individens bästa så kommer försvarsviljan att ebba ut. Ber om ursäkt för att jag skrev fel...

flux110
2007-08-13, 14:46
We still love you Suomi hurri 130kg! :D;)

L-Sami
2007-08-13, 14:51
Allt sånt där marcheringsbjäffs handlar lika mkt om att härda psyket tycker iaf jag. Hela lumpen handlar egentligen om det tycker jag - den som klarar av att leva i skiten längst vinner. Inte den som skjuter bäst eller är starkast.

Att öva så pass verklighetsbaserat som möjligt är det bästa, då härdas psyket, stridstekniken förbättras och även fysen. Då är inget bortkastat och man tränar det man behöver, och inte tvärtom.

130kg finsk sisu
2007-08-13, 14:54
We still love you Suomi hurri 130kg! :D;)

Bend over son! *cupid*

olle lindblad
2007-08-13, 14:59
Sablar använde fel ord. Sekularisering är ju då samhället blir "oreligiöst".

Jag menar att då samhället mer och mer går mot individens bästa så kommer försvarsviljan att ebba ut. Ber om ursäkt för att jag skrev fel...

Det kan nog det kan ligga en del i det. Ah, skriver fel gör vi alla. Själv är jag expert på att utelämna ord mitt i en mening, det kan bli helt obegripligt ibland.

MojjMojj
2007-08-13, 15:15
Gallringen i Norrlandsjägarna var ganska intensiv om man tänker på det, fast den räckte iaf inte till att få bort en stor del som inte borde varit där uppe (de flesta av dessa avrustades allt eftersom).

Test-dagarna (där gav folk upp innan de ens börjat lumpen) och sedan GJU'n i 3 månader (där folks "mörkade" skador kom fram och mesar, som trodde de hade pannben innan de börja, avrustades/försvann) gallra bort de flesta svaga länkarna iaf.

behöver svenskaläraret igen tror jak

Edit: test-dagarna inte test-veckan ^^

shibi
2007-08-13, 15:24
Jag vill göra lumpen, fick papper från dem där de sa att det skulle kontakta mig innan mönstring. Fyllde i slutet av maj och fortfarande har jag inte hört av dem.

Men jag är också finsk medborgare, kan jag då istället be om att få göra lumpen i finland? som Kustjägare 6 mån grejen.

Iofs är jag inte speciellt vältränad, men envis och fastän min spinkiga kroppsbyggnad ligger jag i samma fysikklass som de som väger 10-15 kg mer än mig. Och göra lumpen i Finland är respekt. =)

Pudzianovski
2007-08-13, 15:29
Nu vet jag inte om det stämmer in på kustjägarutbildningen, men jag har bara fått det intrycket att i svenska armén är utbildningen inte lika effektiv, just på grund av att man har inte varit i strid på flera hundra år. Man vet inte vad det handlar om. Att bara läsa böcker och kolla på fillmer räcker inte så långt.

Svenska kustjägarna ingår inte i svenska armèn, de tillhör marinen.
Man läser inte bara böcker och kollar på film om man är KJ i Sverige. Man utbildas oftast av väldigt duktiga befäl. De svenskar som utbildas för strid håller vad jag vet ganska bra klass. Angående stridsvana/utveckling Vi har i Sverige ett förband som heter SSG och de har varit i flera strider i "modern" tid. Dessutom samarbetar vi med andra länder för utveckling. :thumbup:

L-Sami
2007-08-13, 15:36
Svenska kustjägarna ingår inte i svenska armèn, de tillhör marinen.
Man läser inte bara böcker och kollar på film om man är KJ i Sverige. Man utbildas oftast av väldigt duktiga befäl. De svenskar som utbildas för strid håller vad jag vet ganska bra klass. Angående stridsvana/utveckling Vi har i Sverige ett förband som heter SSG och de har varit i flera strider i "modern" tid. Dessutom samarbetar vi med andra länder för utveckling. :thumbup:

En försvarsmakt i strid :Virro , vad är det för "strider" de har varit med i?
Fredsbevarande operationer kallar jag inte för strider om det vad det handlar om.

Snafu
2007-08-13, 15:40
Fredsbevarande operationer kallar jag inte för strider om det vad det handlar om.

Afghanistan och Sierra Leone tror jag? (åtminstone).

Pudzianovski
2007-08-13, 15:40

SSG har tillfällen medverkat i strider i mellanöstern (officiellt). Möjligen fler ställen.
Många? knappast...men ändå i modern tid med moderna vapen osv.
Och jag kan lova dig att varje "strid" som svenskar kommer helskinnade ur används på ett sätt som gör att utveckling kan ske. :thumbup:

L-Sami
2007-08-13, 15:41
Jag vill göra lumpen, fick papper från dem där de sa att det skulle kontakta mig innan mönstring. Fyllde i slutet av maj och fortfarande har jag inte hört av dem.

Men jag är också finsk medborgare, kan jag då istället be om att få göra lumpen i finland? som Kustjägare 6 mån grejen.

Iofs är jag inte speciellt vältränad, men envis och fastän min spinkiga kroppsbyggnad ligger jag i samma fysikklass som de som väger 10-15 kg mer än mig. Och göra lumpen i Finland är respekt. =)

Har inte du fått några papper från Finland? Om inte så är det bara kontakta dem, så får du säkert gå och göra lumpen där istället. Om du tjänstgör 6 månader där, så slipper du lumpen i Sverige. Måste ju vara lite roligare tjänstgöra där man vet vad man håller på med.

Motorbreath
2007-08-13, 15:50

Om du lyckas få frisedel i Sverige så det inte krockar på något sätt. Är också både svensk- och finsk medborgare. Så om allt fungerar som det ska får du mönstringspapper ifrån Finland såsmåningon.

viktore
2007-08-13, 15:54

med tanke på att SSG sägs omfatta runt 50 man får deras stridsinvolverande nog ses som rätt stort.

L-Sami
2007-08-13, 16:11
SSG har tillfällen medverkat i strider i mellanöstern (officiellt). Möjligen fler ställen.
Och jag kan lova dig att varje "strid" som svenskar kommer helskinnade ur används på ett sätt som gör att utveckling kan ske. :thumbup:

Vad är det för utveckling du pratar om?
SSG skyddar människor och befolkningen i de drabbade länderna.

sunkan
2007-08-13, 16:17
Så det ni (L-sami) säger är alltså att man måste varit i krig för att veta vad som funkar och inte?

Pudzianovski
2007-08-13, 16:20
Vad är det för utveckling du pratar om?
SSG skyddar människor och befolkningen i de drabbade länderna.

SSG används till mer än enkla uppdrag (om man nu skall kalla det enkelt...). De används ensamma eller tillsammans med andra förband vid spaning mm. De har även vid flera tillfällen blivit inblandade i regelrätta strider. Detta står på Mil.se.

Utvecklingen.

Vi utvecklas här i Sverige också även om du har svårt att se det. Det var det jag syftade på.

Trekker
2007-08-13, 16:30
Svenska förband var i regelrätta strider i Kongo, alltså har vi fräschare stridserfarenhet är vad finland har, eller? Tro inte att en erfarenhet som grundade sig 60år sedan, med den taktiken och vapenteknologin som fanns då ska ligga som grund för hur effektiv utbildning vi bedriver idag. Samma argument använder de flesta amerikanerna om deras stridsvagnar, Leopard2 har aldrig varit i strid, alltså kan den ju inte fungera.

SSG har varit i strider i Kongo, Sierra Lione och afghanistan, officielt alltså.
För att inte tala om all erfarenhet som drogs under de tidiga BA missionerna, där svenskarna var i strider rätt ofta.

L-Sami
2007-08-13, 16:38
Så det ni (L-sami) säger är alltså att man måste varit i krig för att veta vad som funkar och inte?

Nej, men erfarenheter leder till bättre och mer trovärdig utbildning. Finland har försvarat sitt land i modern tid och därför kan jag tänka mig att de utbildar just bättre soldater för det än vad Sverige gör. En tradition som jag vet har följt med sen över 60år tillbaka är den militäradisciplinen som jag har jättesvårt att tro att Sverige vet vad det handlar om, och det är en stor del av en soldats karaktär. Det kan vara avgörande om du kommer levande från stridsfältet eller inte.

En svensk kan öva i 3år, men utan den finska disciplinen kommer den finska 6månaders mannen ändå vara snäppet effektivare. För att de har fått reda på vad det handlar om, när man är i krig.

Timmi
2007-08-13, 16:45
.
En svensk kan öva i 3år, men utan den finska disciplinen kommer den finska 6månaders mannen ändå vara snäppet effektivare. För att de har fått reda på vad det handlar om, när man är i krig.

En människa kan ha hur mycket disciplin som helst innan h*n har varit i en krigssituation vet denne inte hur den reagerar. Oavsett om h*n fått höra i sex månader eller tre år att krig är jävligt. Det är upp till var och en och inte ens träning hur effektiv man blir i strid skulle jag säga, även om en vettig utbildning (finsk som svensk) som nötts i nått förjävligt i benmärgen ger en något rationellt att falla tillbaka på och bara göra.

sunkan
2007-08-13, 16:47
Nej, men erfarenheter leder till bättre och mer trovärdig utbildning. Finland har försvarat sitt land i modern tid och därför kan jag tänka mig att de utbildar just bättre soldater för det än vad Sverige gör. En tradition som jag vet har följt med sen över 60år tillbaka är den militäradisciplinen som jag har jättesvårt att tro att Sverige vet vad det handlar om, och det är en stor del av en soldats karaktär. Det kan vara avgörande om du kommer levande från stridsfältet eller inte.

så du tror inte att sverige sugit åt sig och lärt sig av ändra länder som varit i strid mer än sverige och däribland finnarna? Det finns folk med tjockare glasögon än både dig och mig som planlägger utbildning inom den svenska armèn.

Daniel_S
2007-08-13, 17:13
Jag kan stoltsera med att själv vara kustjägare i finska marinen, som KJ hör till idag. Utbildningen var så o-elit som någonting kan bli. De flesta var placerade utan att ha sökt dit, ambitionsnivån hos det stora flertalet var att under inga omständigheter stanna längre än 6 månader. Därav började de flesta underprestera ganska omgående för att inte tas ut till underofficersutbildning.

Ett fåtal gånger kände vi oss lite som en elitstyrka. I slutet av tjänstgöringstiden hade vi en övning/tävling mot övriga infanteriförband i södra halvan av Finland. Vårt kompani visade sig vara allra bäst att bära minor, skjuta ballonger och springa minst långsamt av alla kompanier.

Vi hade dock inte varit totalt usliga, eftersom vi blev inbjuda (nåja) på repetitionsövning för ett par tre år sedan. Det var dock trevligt att träffa lumpenpolare. Övningarna var då att inta öar på ett par hektar med pansarminor och annat jävulskap som gjorde att vi var lika mobila som godståg. Sista dagen lyckades ena plutonen dessutom orientera sig så långt bort att vi inte fick radiokontakt. Tack och lov fick vi tag på dem via mobiltelefon, så vår hemfärd inte försenades.

Nej vi får nog skärpa oss ett par snäpp om det blir skarpt läge. Jag skulle inte vara helt trygg i det sällskapet om man har spetsnaz (a.k.a. "fienden") på andra sidan backkrönet.

Trekker
2007-08-13, 17:18
Jag har mött finska soldater både på övningar i europa samt på missioner och det är långt ifrån den kadaverdisciplinen som du beskriver. Både sverige och finland har väldigt lika disciplin och utbildning.

L-Sami
2007-08-13, 17:19
så du tror inte att sverige sugit åt sig och lärt sig av ändra länder som varit i strid mer än sverige och däribland finnarna? Det finns folk med tjockare glasögon än både dig och mig som planlägger utbildning inom den svenska armèn.

Både Finland och Sverige suger ut sig information från USA, Israel bl a, båda utvecklas framåt på det sättet, men ändå saknar Sverige en grund när det kommer till försvarsbiten. Sverige bygger på tom yta, medan Finland har någonting att bygga på. Där är skillnaden. Finland ligger några steg före och kommer alltid att göra det.

L-Sami
2007-08-13, 17:24
Jag har mött finska soldater både på övningar i europa samt på missioner och det är långt ifrån den kadaverdisciplinen som du beskriver. Både sverige och finland har väldigt lika disciplin och utbildning.

Vad är det för soldater du har mött? Efter värnpliktstiden eller under?

Daniel_S
2007-08-13, 17:27

Lite skillnad på de som blir uttagna till sådana övningar, och det som sker på random regemente i Sverige och Finland va?

sunkan
2007-08-13, 17:31
Lite skillnad på de som blir uttagna till sådana övningar, och det som sker på random regemente i Sverige och Finland va?

ja men det är ju ändå det folket som kommer att synas internationellt.

L-Sami
2007-08-13, 17:40
Både sverige och finland har väldigt lika disciplin och utbildning.

Det märks ju redan tydligt på svenskarnas hårlängd :D

sunkan
2007-08-13, 17:43
Det märks ju redan tydligt på svenskarnas hårlängd :D

man vinner inga krig på att ha kort hår, det gör man på att skjuta och träffa först.

L-Sami
2007-08-13, 17:49
man vinner inga krig på att ha kort hår, det gör man på att skjuta och träffa först.

Onödigt bara att ha långt hår, man slipper en massa bakterier, löss, fästingar och parasiter i håret när man har inte duschat på flera veckor. Mer militäriskt att ha det kort, men det vet ju svenska soldater så mycket om.

Pudzianovski
2007-08-13, 17:49
Både Finland och Sverige suger ut sig information från USA, Israel bl a, båda utvecklas framåt på det sättet, men ändå saknar Sverige en grund när det kommer till försvarsbiten. Sverige bygger på tom yta, medan Finland har någonting att bygga på. Där är skillnaden. Finland ligger några steg före och kommer alltid att göra det.

Har du någon koll alls på vad svenska försvaret gör? När du säger att Sverige bygger på tom yta upplever jag det som om du inte har koll på vad som idag händer inom svenska försvaret.

Sverige har inget invasionsförsvar längre. Precis som många andra länder i Europa går Sverige mot ett insatsförsvar. Det är utvecklingen idag. Världen förändras, det gäller att hänga med. Sverige bygger knappast på tom yta. De bygger ett modernt insatsförsvar med de resurser som finna att tillgå, väl anpassat till dagens uppgifter.

Varsågod: http://www.mil.se/article.php?id=10809

L-Sami
2007-08-13, 17:54
Har du någon koll alls på vad svenska försvaret gör? När du säger att Sverige bygger på tom yta upplever jag det som om du inte har koll på vad som idag händer inom svenska försvaret.

Sverige har inget invasionsförsvar längre. Precis som många andra länder i Europa går Sverige mot ett insatsförsvar. Det är utvecklingen idag. Världen förändras, det gäller att hänga med. Sverige bygger knappast på tom yta. De bygger ett modernt insatsförsvar med de resurser som finna att tillgå, väl anpassat till dagens uppgifter.

Varsågod: http://www.mil.se/article.php?id=10809

Och Finland håller på med andra grejer, som de har alltid gjort. Kanske onödigt då ens jämföra finska kustjägare med svenska, eller vad tycker du?

Pudzianovski
2007-08-13, 17:59
Och Finland håller på med andra grejer, som de har alltid gjort. Kanske onödigt då ens jämföra finska kustjägare med svenska, eller vad tycker du?

Jag vet inte vad finska försvarsmakten sysslar med. Jag försöker bara klargöra vad Sveriges försvarsmakt gör. :thumbup:

L-Sami
2007-08-13, 18:14
Jag vet inte vad finska försvarsmakten sysslar med. Jag försöker bara klargöra vad Sveriges försvarsmakt gör. :thumbup:

Det här sysslar finska försvarsmakten med, lite skillnad va? :thumbup:

Försvarsmakten tryggar Finlands intergritet

"Territoriell övervakning, tryggande av den territoriella integriteten, att i alla lägen försvara självständigheten Försvarsmakten förutsätts alltid kunna fullgöra dessa uppgifter.

Vår försvarsförmåga ska kunna förebygga militära hot och att vårt land utsätts för ett militärt angrepp.

En trovärdig försvarspolitik för med sig att det blir på alla sätt olönsamt att anfalla vårt land eller utnyttjande av vårt territorium för angrepp mot tredje part."

Nitrometan
2007-08-13, 18:28
Kanske onödigt då ens jämföra finska kustjägare med svenska, eller vad tycker du?
Och vad var det du gjorde?

Trekker
2007-08-13, 18:49

Jag antar att Finland precis som Sverige skickar random förband på sådana övningar och inte något uppvisningsförband.

Allan
2007-08-13, 18:49
Lyssna nu på Trekker - han vet mer om det här än ni kan läsa er till på Internet

Daniel_S
2007-08-13, 19:39
Jag antar att Finland precis som Sverige skickar random förband på sådana övningar och inte något uppvisningsförband.

Alternativt så är de värnpliktiga mycket mer motiverade när det drar ihop sig till "landskamp", att finska soldater skulle låta sig förnedras av svenska dito finns inte :)

Nitrometan
2007-08-13, 19:45
Alternativt så är de värnpliktiga mycket mer motiverade när det drar ihop sig till "landskamp", att finska soldater skulle låta sig förnedras av svenska dito finns inte :)
Precis som i hockey då? Finska landslaget skulle aldrig låta svenskarna vinna. ;)

egge
2007-08-13, 19:51
Har Finland allmän värnplikt? Nej, har inte läst hela tråden om det nämnts innan.

Slartibartfast
2007-08-13, 19:54
Har Finland allmän värnplikt? Nej, har inte läst hela tråden om det nämnts innan.

Japp.

130kg finsk sisu
2007-08-13, 20:46
Finlands värnplikt är så allmän den bara kan bli.

Onödigt att gemföra olika förband här. Kustjägarna i Finland är snäppet bättre är random förband i finska reserven, men långt ifrån speznaz eller finska fallskärmsjägarna. Därför skrev jag "elitförband bland reguljär trupp".

Finska och svenska lumpen är säkert lika på många vis. Det främsta som skiljer det åt är att man i Finland går man ur huse medans i Sverige väljs främst frivilliga ut. Båda sakerna har sina fördelar!*popcorn*

L-Sami
2007-08-13, 20:54
Och vad var det du gjorde?

Jämförde, tills att jag fattade att Sverige håller inte på med samma saker man gör i Finland.

Daniel_S
2007-08-13, 21:04
Precis som i hockey då? Finska landslaget skulle aldrig låta svenskarna vinna. ;)

Orka älta idrott! *mini*

Nitrometan
2007-08-13, 21:08
Finska och svenska lumpen är säkert lika på många vis. Det främsta som skiljer det åt är att man i Finland går man ur huse medans i Sverige väljs främst frivilliga ut. Båda sakerna har sina fördelar!*popcorn*
Vetefan vilka de tar ut nuförtiden. Inte många i en årskull får göra lumpen då de bara ska spara pengar och dra ner på försvaret.

Vad ska vi göra när ryssen kommer?

L-Sami
2007-08-13, 21:09
Vad ska vi göra när ryssen kommer?

Bjuder dem på vodka, och köttbullar.

sunkan
2007-08-13, 21:25
har hört ett rykte om finska hemvärnet å nu när det ändå är på tal.

Inte nu men på säg 80-talet är det sant att finska hemvärnsmän hade upp till 5 pansarskott hemma då?:D

Det ska tydligen finnas en flygbas i nordnorge som ryssarna gärna vill åt och snabbaste vägen dit var via finland-sverige efter vägarna och då var det tydligen nån som sagt: "kommer ryssen så kommer han till fots".(sägs med halvknagglig svenska med finsk brytning) Just p.g.a. att finska hemvärnsmän hade så många p-skott hemma. Nån som vet mer om det kan stämma?

gibfel
2007-08-13, 22:08

Med tanke på vad du skriver verkar du tro att krig enbart består av soldater som skjuter mot varandra ute på ett fält. Du tycker alltså det är onödigt med överlevnadsövningar som är livsviktigt för att soldater ska kunna leva i jordens alla klimat och marcher som ska härda och träna honom/henne för dom framtida fottransporterna med full packning är helt onödig? Nejnej, bara släng på ryggsäcken när kulorna börjar vina runt huvudet och gå flera mil då. Funkar nog inte riktigt på det sättet.

När det gäller svenska kustjägarna är tempot väldigt högt under utbildningen med många av helgerna i tjänst och sena dagar. Det är också väldigt många fältdygn/övningar som du kanske inte tycker hör till krig. När det gäller böcker och filmer så tror jag inte det utgör någon betydande storlek av den totala utbildningen utan läses mest utanför tjänsten (ledig tid) precis som min bror gör nu under sin tjänstgöring.
Svenskarna har trots allt fler utlandsmissioner i ryggsäcken än finland vilket gör att jag tror vi har minst lika mycket erfarenhet av modern krigsföring även om ni kanske har bättre koll på 40-talets. När det gäller motivation så tror jag vi får 5000 ganska taggade 19åringar varje år istället för 50 000 halv-motiverade som vi hade innan vi byggde om till insatsförsvar.

burre
2007-08-14, 02:23
lol på sami. Större glorifiering av finnarna har jag inte hört.
Under swe-fin -06 (övning mellan afm1 å nylandbrigader) så fick vi känna å klämma på varandras utrustning*rolleyes* . Båtförare övade med båtförare skytte med skytte osv. Det jag kan säga om deras båtförare (var det själv) är ju att dom var klart undermåliga oss. dom hade ingen utbildning i mörkernavigation, dom höll sig alltid i farleder osv. Deras Jurmobåtar höll iofs sämre klass än sb90 men utbildningsnivån var klart lägre. Om det gäller för KJ lr inte låter jag vara osagt.

130kg finsk sisu
2007-08-14, 09:52
Måste hjälpa Sami här trots att jag delvis tycker han har fel. Eller rättare sagt irrelevant diskussion.

Finlands har ett invasionsförsvar. Detta pga av närheten till ryssland. Och historien vet vad denna närhet för med sig. Därför är en bred enighet från sossar till yttersta högern att ett starkt invasionsförsvar är det enda rätta för Finland i kombination med en smart och delvis undfallande politik gentemot Ryssland.

Sen att ni diskuterar vilka som är bättre eller tuffare är ju egentligen lite löjligt. Jag skulle gissa på att skillnaderna är små. Sverige kanske har mer tekniskt kunnande????
MEN än så länge så vet de finska värnpliktiga vad de är inne för.(även om ALLA hatar det som pesten) Dvs att försvara fosterlandet som finnarna säger(finlandssvenskar använder det uttrycket sällan) Krigsveteranerna har efter Sovjet fall blivit ett starkt psykolokiskt kraft både gentemot politikerna och allmänheten. Det är en skam i Finalnd (inte så stor i svenskfinland) att ta s.k "civiltjänstgöring".
Så där vill jag hålla med Sami att Finland är psykologiskt mer förberett än vad sverige är. Detta kan ni ju tycka är onödigt, men ni diskuterar ju annant skit också...:thumbup:
Opionsundersökningar om "försvarsviljan" är extremt höga med europeiska mått.

Men som sagt vartefter krigsveteranerna dör och samhället globariseras så försvinner denna unika sak, sakta men säkert. Det är en del av utvecklingen.
Både på gott och ont...

Men som sagt vi Finlandssvenskar som i de flesta fall representerar "finnar på kolo" är ju mer liberala och mer försvenskade i vår "syn på fosterlandet" än inlandsfinnarna.

L-Sami
2007-08-14, 10:54
Jag har utgått ifrån mina erfarenheter från 2:a jägarkompaniet, (hederskompani) i Gardesjägarregementet, Sandhamn. Det som händer i övriga i kompanier, regement och brigader, ska jag inte snacka mer om. Jag utgick bara att de flesta var som oss, men hade tydligen fel. Disciplinen var hård och bland de hårdaste i Finland, pga hederskompani uppgifter där det fanns ingen utrymme att göra bort sig inför internationella statschefer och dylikt. Utbildningen var ypperlig övrigt och vi fick bra omdöme av en NATO general, fd officer i amerikanska NAVY som var och kollade på våra övningar. Jämförde oss att vi låg på samma nivå som amerikanska jägare kunskapsmässigt, men saknade verkliga stridstida erfarenheter.

MasterChief
2007-08-14, 11:22
Utbildningen var ypperlig övrigt och vi fick bra omdöme av en NATO general, fd officer i amerikanska NAVY som var och kollade på våra övningar. Jämförde oss att vi låg på samma nivå som amerikanska jägare kunskapsmässigt, men saknade verkliga stridstida erfarenheter.

Det är märkligt att nästan varenda jägarslusk har lumpenminnen om en NATO-general som berättar hur duktiga de är. Vet inte hur många sådana berättelser jag hört.

Ignatius72
2007-08-14, 11:25
Ska vi inte bara hålla varandras händer och sjunga "we shall overcome........"?

L-Sami
2007-08-14, 11:59
Det är märkligt att nästan varenda jägarslusk har lumpenminnen om en NATO-general som berättar hur duktiga de är. Vet inte hur många sådana berättelser jag hört.

Nej, det tror jag inte de har. Bara de som har presterat bra.

gibfel
2007-08-14, 14:22
Under swe-fin -06 (övning mellan afm1 å nylandbrigader) så fick vi känna å klämma på varandras utrustning*rolleyes* . Båtförare övade med båtförare skytte med skytte osv. Det jag kan säga om deras båtförare (var det själv) är ju att dom var klart undermåliga oss. dom hade ingen utbildning i mörkernavigation, dom höll sig alltid i farleder osv. Deras Jurmobåtar höll iofs sämre klass än sb90 men utbildningsnivån var klart lägre. Om det gäller för KJ lr inte låter jag vara osagt.

+1 Kom ihåg i sommras då finska kustjägare var i Karlskrona och tränade ihop med svenska amfibieskyttesoldater för att vi skulle lära dom hur man handskas med kravaller och transporterar VIP. Var under övningen "Noble Mariner 07". Dom hade ingen utbildning på det området heller innan dom kom hit *screwy*
Varför är finland så rädda för att ryssen ska komma? Risken är idag näst intill obefintlig så jag ser inte meningen med ett invasionsförsvar. Kvalitén på både utrustning och soldater blir ju sämre!

L-Sami
2007-08-14, 14:36
+1 Kom ihåg i sommras då finska kustjägare var i Karlskrona och tränade ihop med svenska amfibieskyttesoldater för att vi skulle lära dom hur man handskas med kravaller och transporterar VIP. Var under övningen "Noble Mariner 07". Dom hade ingen utbildning på det området heller innan dom kom hit *screwy*
Varför är finland så rädda för att ryssen ska komma? Risken är idag näst intill obefintlig så jag ser inte meningen med ett invasionsförsvar. Kvalitén på både utrustning och soldater blir ju sämre!

Det är inte amfibieskyttsoldater som tar hand om kravaller och VIP transport i Finland. De får ingen utbildning för det. Det är militärpolisernas uppgift. Inte så *screwy*.

130kg finsk sisu
2007-08-14, 14:39
Det mest sannolika scenario som hotar Finland är tyvärr Ryssland. Tror du att finska regeringen har nuvarande försvar för att det är kul? Nej, de vet att förr eller senare är Ryssland ett hot och man kan inte rusta en duglig krigsmaskin från ingenting. Nu säger jag inte att det blir krig imorgon. Men det är dumt att inte vara förberedd.
Du har rätt i att soldatkvaliten sjunker, men vi har ju ffs specialförband som fallskrmsjägarna, attackdykarna + rapid deployment force ifall man vill hitta elitstyrkor som håller lika god klass som andra specialförband runtom i Europa och världen. I Finlands försvarsdoktrin så står det att "hela Finland skall försvaras, från lappland till Hangö udd." För detta ändamål behövs soldater och många. För att föra ett effektivt gerillakrig behövs soldater som kan hantera det nödvändigaste. Sen är allting upp till den egna vilja och lokalkännedomen.

Finland har kallats "en fredbevarande stormakt" pga sitt stora arbete inom fredsbevarandet. Bara för att inte dessa kustjägare hade fått utbildning inom kravall och VIP-personer betyder väl inte att hela finska försvarsmakten är oduglig?

Gibfel! Vart vill du komma med dina uttalanden?

L-Sami
2007-08-14, 14:40
Edit. menar att det är inte kustjägarnas uppgift att ta hand om kravaller och VIP transport, utan militärpolisernas. Bra att finska kustjägare har fått utbildning på det området nu också, det är väl därför man har såna övningar att man lär sig av varandra.

gibfel
2007-08-14, 15:21
Edit. menar att det är inte kustjägarnas uppgift att ta hand om kravaller och VIP transport, utan militärpolisernas. Bra att finska kustjägare har fått utbildning på det området nu också, det är väl därför man har såna övningar att man lär sig av varandra.

Nja. OFTAST är det militärpolisen som sköter det, men inte alltid. Amfibiesoldaterna som var i Karlskrona visste vad dom gjorde iaf och hur en transport av VIP skulle genomföras, tex vid fritagning. Det visste dock inte dom finska kustjägarna.

Stämmer säkert att ryssland är finlands största hot, men det gäller även Sverige. Just nu är risken väldigt långt borta och om spänningarna blir för stora ska invasionsförsvaret sättas in igen. Eller så är försvarsmaktens tanke iaf. Det tar ju trots allt inte mer än 1år att få fram 50 000 värnpliktiga och därtill tiotusentals/hundratusentals frivilliga+ dom som finns inom försvaret just nu. Så om ryssland mot förmodan skulle få rådamp helt plötsligt så går det nog åt helvete men det är knappt ens en (mar)dröm idag eftersom det är så långt borta.

BisseN
2007-08-14, 15:22
Vi hade slutövning i Finland Nylandsbrigaden.. vi fick känslan av att vi var mycket snärtigare/kärvare än våra finska bröder.. vad som kunde gjort att dom uppnått samma kärva nivå är deras utrustning som var mycket sämre än våran, finlands försvar är väl dubbelt så stort som sveriges men till samma peng.. vill minnas då det var omgruppering 4 på morgonen och deras stridsbåt pajjade, vår var redan überfull med materiell och ändå så skulle dom ha med sin materiell plus de förbannade vedsäckarna (sauna, som vi för övrigt slog dom i, vedsäckarna fick stå kvar på stranden, undrar om dom satte post på dom?)..haha det där skämtar vi fortfarande om.. och baskerstuket va det inte elitnivå på.. jag är för övrigt från österbotten, Finland från scratch ;)

gibfel
2007-08-14, 15:25
Vi hade slutövning i Finland Nylandsbrigaden.. vi fick känslan av att vi var mycket snärtigare/kärvare än våra finska bröder.. vad som kunde gjort att dom uppnått samma kärva nivå är deras utrustning som var mycket sämre än våran, finlands försvar är väl dubbelt så stort som sveriges men till samma peng.. vill minnas då det var omgruppering 4 på morgonen och deras stridsbåt pajjade, vår var redan überfull med materiell och ändå så skulle dom ha med sin materiell plus de förbannade vedsäckarna (sauna, som vi för övrigt slog dom i, vedsäckarna fick stå kvar på stranden, undrar om dom satte post på dom?)..haha det där skämtar vi fortfarande om.. och baskerstuket va det inte elitnivå på.. jag är för övrigt från österbotten, Finland från scratch ;)

Haha :D :thumbup:

L-Sami
2007-08-14, 23:26
Nja. OFTAST är det militärpolisen som sköter det, men inte alltid. Amfibiesoldaterna som var i Karlskrona visste vad dom gjorde iaf och hur en transport av VIP skulle genomföras, tex vid fritagning. Det visste dock inte dom finska kustjägarna.

Jag menade att militärpolisen i Finland sköter kravaller och VIP-transport,finska kustjägare har andra uppgifter och man ska inte då förvänta dem att klara av militärpolisens uppgifter.

gibfel
2007-08-14, 23:32
Jag menade att militärpolisen i Finland sköter kravaller och VIP-transport,finska kustjägare har andra uppgifter och man ska inte då förvänta dem att klara av militärpolisens uppgifter.

Trodde finska kustjägare mer mer flexsibla. Men dom utför alltså aldrig fritagningar eller räddar nödställd personal antar jag. Hinner väl inte lära sig det under sina 6 månader:cool:

L-Sami
2007-08-14, 23:54
Trodde finska kustjägare mer mer flexsibla. Men dom utför alltså aldrig fritagningar eller räddar nödställd personal antar jag. Hinner väl inte lära sig det under sina 6 månader:cool:

Det är väl bara fallskärmsjägare, attackdykare, gränsväktarjägare som är sådär allround i Finland + specialjägare, fast de är yrkessoldater inte värnpliktiga. Jag vet inte vad kustjägarna håller på med, det jag vet är att militärpoliser har såna uppgifter som du beskriver, eftersom jag själv är specialutbildad militärpolis.

Body Guard
2007-08-15, 00:33
ett litet inlägg, även i Sverige är de MP som sköter personskydd och riot control.

Till Sami - Vad innebär special utbildad MP?

gibfel
2007-08-15, 00:35
ett litet inlägg, även i Sverige är de MP som sköter personskydd och riot control.

Ja. Men inte enbart när det gäller tex transporter vid fritagningar mm. Vilket finlands kustjägare inte kunde. Vad jag såg kunde Amf även sköta kravaller.

Jägermeister
2007-08-15, 05:06
En polare som låg på amf gjorde sin sluövning med de finlandssvenska kustjägarna och han sa att de var deras motsv. till amfibiesoldat. Däremot var det mkt som skillde dem åt: bland annat så lämnade finnarna deras vapen i tälten osv (vilket ju skulle vaar otänkbart i sverige t.ex.) därmed inte sagt att den ena är bättre än den andra men det visar ju lite på skillnaden i filosofi och hur man lägger tonvikt på olika saker.

Jägermeister
2007-08-15, 05:18
Med anledning av diskussionen om uthållighetsövningar är nödvändiga eller ej kan jag ju bara säga att i alla moderna krig är det absolut mest väntan (ca 90% minst sa de till oss). Så då är det väl troligt att den som kan hålla stt stridsvärde högst och hålla ut mellan striderna är den som kommer gå segrande ur den.
Ett bra exempel är ur finska vinterkriget när ryssarna anföll numerärt överlägsna men de hade inte fått någon mat på lång tid. När de framryckte över den finska linjen så kände de lukten av korvsoppa och fortsatte till finnarnas koktross där de stannade och åt vilket ledde till att finnarna än en gång fick initiativet och kunde slå ryssen.

L-Sami
2007-08-15, 09:05

Under specialutbildningsperioden så blev vi utbildade till militärpoliser och det är vår fredstida uppgift. Vi är huvudsakligen stadsjägare (specialiserade för strider i bebyggda områden) under krigstid med militärpolisutbildning. En specialutbildning som militärpolis kräver 9 månaders tjänstgörning.

L-Sami
2007-08-15, 09:08
En polare som låg på amf gjorde sin sluövning med de finlandssvenska kustjägarna och han sa att de var deras motsv. till amfibiesoldat. Däremot var det mkt som skillde dem åt: bland annat så lämnade finnarna deras vapen i tälten osv (vilket ju skulle vaar otänkbart i sverige t.ex.) därmed inte sagt att den ena är bättre än den andra men det visar ju lite på skillnaden i filosofi och hur man lägger tonvikt på olika saker.

Nej, det är oacceptabelt om de lämnas obevakade. Det leder oftast till förundersökning och nåt typ disciplinärt straff. Vi var alltid tvunga att bära med vapnen med oss.

130kg finsk sisu
2007-08-15, 09:19
På FinSwe övningar brukar de flesta vara reservister.
så diciplinen och småsaker står inte så högt på dagordningen. Diciplinen på värnpliktiga är nog bra mycket hårdare!!!

Men detta bryr de här killarna knappast sig om Sami, de vill bevisa att de är hårdare än finnarna. Låt dom göra det. Vi såg då det begav sig för 60 år sedan vem som var hårdare. Och jag tror nog det håller sträck ännu idag...

z_bumbi
2007-08-15, 09:35
Inte för att regna på någons parad men även Finland är troligtvis på väg bort från ett invasionsförsvar för att spara pengar och/eller bli mer effektiva. Finland har dock fördelen av att de kan skrota mycket omodern utrustning och därmed spara in på underhåll till skillnad från Sverige som redan hade beställt en hel rad med moderna grejer i betydligt större mängd anpassat till ett invasionsförsvar när vi började införa förändringen, därmed inte sagt att det inte fanns ganska mycket prylar som hade paserat sitt bäst före datum även i Sverige.

Vilka som pissar mest napalm finner jag ganska ointressant då soldater i västvärlden troligtvis inte varierar så mycket i utbildning och "hårdhet" om de är utbildade för samma uppgifter, pedagogiken varierar troligtvis däremot ganska mycket mellan olika länder då man har olika syn på vad som funkar bäst.

130kg finsk sisu
2007-08-15, 09:55
Finland krymper sitt invasionsförsvar hela tiden Zumbi. (Förstod att det ar min parad du pissar på) Men fortfarande behålls den allmänna värnplikten vilket är grunden till "rätt inställning". nästa år dvs 2008 kommer en ny "försvarspolitisk redogörelse". I den kommer det stå mellan följande 2 alternativ:
1. Fortsatt stark och trovärdigt invasionsförsvar
2. Nato-medlemskap och ett försvar typ Sveriges

Jag kan bara inte förstå varför alla verkar vara så glada att pissa på det finländska försvarstänkandet? Jag menar det är inte precis ni som måste göra lumpen eller betala för kalaset...

Ignatius72
2007-08-15, 09:58
Både vad gäller den finska och den svenska militären så är det väl ytterst få som gjort annat än lekt krig.

olle lindblad
2007-08-15, 10:10
Skojig debatt det här. Vem som är störst, bäst och vackrast kan det nog tjatas om så länge folk har kvar sina lumparminnen.

130kg finsk sisu
2007-08-15, 10:13
+1 på Olle
Jag har inte försökt gemföra finska och svenska soldater. jag har sagt att de troligtvis är ganska lika. Men jag har påpekat att mentaliteten och inställningen skiljer sig lite. Kanske...

Sedan har jag försökt påpeka det unika med finska försvaret dvs att det fortsättningsvis är ett invasionsförsvar. Och försökt förklara varför...

Snafu
2007-08-15, 10:28
T3 var hårdast i hela Sverige, och Finland. Sådeså.

z_bumbi
2007-08-15, 10:59
Finland krymper sitt invasionsförsvar hela tiden Zumbi. (Förstod att det ar min parad du pissar på) Men fortfarande behålls den allmänna värnplikten vilket är grunden till "rätt inställning". nästa år dvs 2008 kommer en ny "försvarspolitisk redogörelse". I den kommer det stå mellan följande 2 alternativ:
1. Fortsatt stark och trovärdigt invasionsförsvar
2. Nato-medlemskap och ett försvar typ Sveriges

Jag kan bara inte förstå varför alla verkar vara så glada att pissa på det finländska försvarstänkandet? Jag menar det är inte precis ni som måste göra lumpen eller betala för kalaset...

Vi har också allmän värnplikt, i teorin i alla fall, men just av de skäl jag nämde kanske Finland kan hålla kvar en större andel värnpliktiga trots att det troligtvis blir ett insatsförsvar. Sverige var ju tvunget att betala redan beställda grejer så avvecklingskostnaden blev så stor att pengarna tyvärr inte räcker till ens hålla igång de regementen som finns kvar.

L-Sami
2007-08-15, 11:06
Vi såg då det begav sig för 60 år sedan vem som var hårdare.

Precis.

pw3e64sosEg

:D

Zetor99
2007-10-08, 05:22
Är ledsen för att väcka tråden från sitt slummer, men som finländsk kustjägarreservist kunde jag helt enkelt inte låta bli att kommentera några detaljer.

Ja. Men inte enbart när det gäller tex transporter vid fritagningar mm. Vilket finlands kustjägare inte kunde. Vad jag såg kunde Amf även sköta kravaller.
Militärpolisens uppgifter är militärpolisens uppgifter. Inte går väl heller era kockar runt och är experter på landstigningar? Till kustjägarkompaniernas uppgifter hör anfall och försvar på land, i bebyggelse och speciellt i skärgården, skydd av fartygstransporter (i praktiken att söka igenom varje ***** holme som en viktig konvoj passerar) och sökning och tillintetgörande av fiendens specialstyrkor, för att nu nämna de viktigaste.

En finsk kustjägare lämnar aldrig sitt vapen i terrängförhållanden, med undantag av bastubesök (och även då endast under bevakning). Vi bl.a. sov med det under huvudet (finns väl bättre kuddar, men kängorna/stövlarna dämpar lite). Reservister kan nog bete sig oborstat, men har lättare att tro att din polare ljög än att någon gjort ett så allvarligt reglementsbrott (som nämnts blir det problem, oftast förundersökning).

Som du kanske förstått tillåter inte disciplinen i den finska armén/flottan helt enkelt dylika lättsinningheter. Här lever resterna av den tyska/tzar-ryska traditionen fortfarande vidare, på gott och ont, och jag hade då aldrig trott en svensk skulle beskylla vår militärdisciplin för att vara svag. *screwy*

Tja, Jurmobåtarna kan jag inte försvara, det var mer än tillåtet kallt och fuktigt inne i dem (efter fem timmars förflyttning i det sköna höstvädret blir man bra trött på dem), men avsaknaden av mörkernavigationsutbildning för båtskuffarna var en nyhet för mig. Intressant med tanke på alla de mörkeroperationer vi gjorde med båtarna, trots allt hittade vi alltid fram även i novembernätterna. Utan en endaste grundstötning.

Jag tänker inte personligen skälla på era svenska kustjägare/amfibiesoldater, har bara hört andrahandsinformation om hur odisciplinerade och odugliga de varit, och som bekant brukar lumpenhistorier vara mer än lovligt subjektiva. Hoppas ni andra också tar detta i beaktande förrän ni nästa gång sprider falsk information.

För övrigt kan kanske nämnas att även vi finländare har vår beskärda del av skogsäventyr, marscher och andra träningsaktiviteter, så all träning är ingalunda låtsaskrig, även om de flesta läger försöker vara verklighetstrogna, då speciellt slutkriget (11 dagar för min del, med som sämst 30 minuter sömn per natt kombinerat med nästan ett dygn utan föda, vet inte ännu i denna dag om detta var avsiktligt eller berodde på brister i organisationen). Kommer ej längre ihåg antal skogsövernattningar exakt, men klart är att flera skogs/skärgårdsläger på mer än fem dagar var existerade och det totala antalet icke var ringa.

Soldatmaterialet i KustJK var på min tid ingalunda optimalt och endast på samma nivå som i andra jägarkompanier, en stor del hoppade av redan under de första veckorna och ofrivilliga påfyllningar togs från andra enheter, så motivationen var inte den bästa för alla. Dessutom är de enda gallringskraven ett löjligt 2200m i det första Cooper-testet och tjänstgöringsklass A. Så gott som ingen information om de olika utbildningarna ges åt kommande rekryter, så materialet väljs till en del ut baserat på hur dålig tur folk har (det finns aldrig tillräckligt med självplågare för att fylla ut leden i hela kompaniet på närmare 200 man).
Av en eller annan orsak förlorade vi dock aldrig en enda träningsstrid ens mot andra jägartrupper (inkl. pansarjägare med sina vagnar), så det är väl inte helt fel att kalla de finska kustjägarna elittrupper. Klart är att en såpass kort utbildning utan inträdesprov inte kan anses leda till specialtrupper som är experter på det mesta, men i uppgifter inom utbildningens ramar kan jag utan samvetskval påstå att 1. KustJK inte har något att skämmas för.

Ifall någon råkar vara intresserad av kustjägarkompaniets struktur består det av tre vanliga plutoner, en granatkastarpluton, en kommandopluton samt en underhållspluton. Kustjägarbataljonen består i sin tur av tre kustjägarkompanier, ett granatkastarkompani, ett pionjärkompani och en stab. Strukturmässigt talar vi alltså om relativt normalt infanteri.