Logga in

Visa fullständig version : Valencia - Elfsborg

nr16
2007-08-13, 00:57
Elfsborgs IF från lilla Borås fick alltså möta det spanska storlaget Valencia CF i den tredje och sista omgången av Champions League - kvalet. Så sent som förra året så slog Valencia ut dom överlägsna Italienska serie vinnarna Inter med 2-2 på San Siro och så spelade dom 0-0 på Estadio Mestalla i Valencia (Valencia gick vidare på fler bortmål). I kvartsfinalen så åkte Valencia (tyvärr) ut mot det hårt satsande Chelsea från London i England. 1-1 på Stamford Bridge i London och 0-0 i 89o minuter i Valenica men då släppte Valencia in ett billigt mål... Valencia som har spelat två Champions Leauge finaler på 2000 -talet med förluster mot Real Madrid och Bayern München...

Så det är ett ruskigt bra lag Elfsborg ställs mot. Valencia brukar kallas för de laget med värdens bästa försvar och dom har kanske en av världens vassaste anfallare på topp i form av David Villa som jagas av alla dom Europeiska toppklubbarna.

Elfsborg börjar alltså borta nu på Onsdag. Matchen spelas som sakt på Estadio Mestalla som är en av fotbollsvärdens absolut häftigaste arenor med sina branta läktare och härliga tryck från dom. Här är en bild: http://www.globalstadia.com/campo_valencia.jpg

Kanal 6 visar matchen som börjar 20.45 på Onsdag. Sänningen börjar en kvart tidigare.

Laguppstälningar och sånnt återkommer jag med. Men börja diskutera redan nu, det var 9 år sen ett Svenskt lag var i CL så det är hög tid igen.

_henkee
2007-08-13, 01:39
Laguppstälningar och sånnt återkommer jag med. Men börja diskutera redan nu, det var 9 år sen ett Svenskt lag var i CL så det är hög tid igen.

Var det inte 7år sedan?
Har för mig att mitt kära helsingborg gick till cl-gruppspel 2000?

Tror för övrigt att Elsfborg loosar med 2-0 bortaplan, men spelar lite bättre samtidigt som valencia bara kontrollerar bortamatchen och Valencia vinner därmed med 1-0 på svensk mark.
My guess ;)

Tigerkotten
2007-08-13, 02:18
tror det kommer sluta med över 5mål till Valencias fördel, totalt då.

Exhale_
2007-08-13, 09:27
Man får inte förglömma att Elfsborg är mitt uppe i sin säsong och att Valencia troligtvis ligger i slutet av sin uppbyggnadsträning.

Jag tror Valencia går vidare, men att det blir jämnt i Borås

olle lindblad
2007-08-13, 09:37
Om Elfsborg skall ha en chans, krävs det två heroiska insatser. Man kan ju alltid hoppas på att de inte är taggade på hemmaplan och sedan får pisk med ett slumpmål i Borås. Annars tror jag på 4-5 måls marginal för Valencia.

Solros
2007-08-13, 09:55
Kommer såklart bli fruktansvärt svårt för Elfsborg. Men jag kommer sitta bänkad på onsdag! Inte för att jag är något stort Elfsborg-fan, utan mera för att det är kul att ett svenskt lag tar sig såpass långt.

Glöm inte vinter-OS 1980, allt kan hända :D

-Niklas-
2007-08-13, 09:58
Tror tyvärr det bli råpisk för Boråslaget :(

Gädda
2007-08-13, 10:00
Anders Svensson måste damma av snurrfinten från 02 om det ska finnas en chans.

manko
2007-08-13, 10:03
Anders Svensson måste damma av snurrfinten från 02 om det ska finnas en chans.

Och sätta sina frisparkar som mot argentina VM 02 :D

nr16
2007-08-13, 10:06
Var det inte 7år sedan?
Har för mig att mitt kära helsingborg gick till cl-gruppspel 2000?

Tror för övrigt att Elsfborg loosar med 2-0 bortaplan, men spelar lite bättre samtidigt som valencia bara kontrollerar bortamatchen och Valencia vinner därmed med 1-0 på svensk mark.
My guess ;)

Jo självklart var det de :)

nr16
2007-08-13, 10:16
Eftersom jag har så jävla tråkigt så lägger jag upp ett bar bilder till på mestalla

http://www.netsport.ro/data/news/articole/Echipe-Fotbal/Spania/Stadium/Mestalla.jpg

http://www.eurostadiums.com/images/stadium/prMestalla_1.jpg

http://www.stadiumguide.com/mestalla1.jpg

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.znanje.org/zan/goran/5-stadioni/mestalla3.jpg&imgrefurl=http://www.znanje.org/zan/goran/5-stadioni/desni.htm&h=293&w=440&sz=36&hl=sv&start=3&tbnid=ndu-1uR1acitsM:&tbnh=85&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3DMestalla%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl% 3Dsv%26newwindow%3D1

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.znanje.org/zan/goran/5-stadioni/mestalla3.jpg&imgrefurl=http://www.znanje.org/zan/goran/5-stadioni/desni.htm&h=293&w=440&sz=36&hl=sv&start=3&tbnid=ndu-1uR1acitsM:&tbnh=85&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3DMestalla%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl% 3Dsv%26newwindow%3D1

nr16
2007-08-13, 18:45
Och nu har Valencia släppt sin trupp till matchen på Onsdag:

Målvakter: Cañizares, Hildebrand.

Försvarare: Caneira, Miguel, Marchena, Albiol, Helguera, Moretti.

Mittfältare: Albelda, Vicente, Angulo, Joaquín, Baraja, Gavilán.

Anfallare: Arizmendi, Silva, Morientes y Villa.

Och då kan man tro att dom ställer upp så här:

----------- Hildebrand
Miguel - Albiol - Helguera - Moretti

Joaquín - Baraja - Albelda - Silva (brukar spela här)

Morientes - Arizmendi

evil
2007-08-13, 18:48
Hoppas det går åt helvete för det där äckellaget från Borås.

hio
2007-08-14, 17:40
Euhm, matchen är ju idag?

Einar
2007-08-14, 17:44
Hoppas det går åt helvete för det där äckellaget från Borås.

Det var moget sagt... ;)

Jag håller själv inte på Elfsborg i Allsvenskan, men jag unnar dem gott en seger ikväll.

Einar
2007-08-14, 17:46
Euhm, matchen är ju idag?

Ja, 21:50 på TV6.

Lallle
2007-08-14, 19:19
Ja, 21:50 på TV6.

najs som faaaan. :)

petah
2007-08-14, 19:58
Det vore kul somfan om Elfsborg skulle vinna, men jag tror att Valencia kommer vinna med minst typ tre mål.

Deceiver85
2007-08-14, 20:51
10 minuter kvar! Snygg brud i TV6 studion...

schabo-labo
2007-08-14, 21:05
spännande

Frantic
2007-08-14, 21:11
Bra start

Deceiver85
2007-08-14, 21:15
Elfsborg kommer bli helt överkörda...

Deceiver85
2007-08-14, 21:20
Haha, vattenspridaren gick igång av sig själv :D Vattnet bara sprutar!

daja
2007-08-14, 21:21
det är lite pinsamt att se men har svårt att slita mig från matchen, allt annat än en förlust med 3-4 mål är en seger för Elfsborg. det enda de egentligen kan hoppas på är att individuellt göra två riktigt bra matcher och bli sedd av någon scout och på så sätt komma till en annan klubb, Wiland har ju en riktigt bra chans att bli sedd iaf, han lär ju knappast vara sysslolös.

Deceiver85
2007-08-14, 21:29
det är lite pinsamt att se men har svårt att slita mig från matchen, allt annat än en förlust med 3-4 mål är en seger för Elfsborg. det enda de egentligen kan hoppas på är att individuellt göra två riktigt bra matcher och bli sedd av någon scout och på så sätt komma till en annan klubb, Wiland har ju en riktigt bra chans att bli sedd iaf, han lär ju knappast vara sysslolös.
Pinsamt var ordet, inte i närheten av en enda målchans för Elfsborg. Spel mot ett mål...

Frantic
2007-08-14, 21:57
Från aftonbladet

Sevilla har skakat fram två, tre riktigt bra möjligheter efter kvarten spelad men Wiland storspelar.

Sevilla?

Deceiver85
2007-08-14, 22:31
...och så var det helt punkterat, 3-0

Exhale_
2007-08-14, 22:51
10 minuter kvar! Snygg brud i TV6 studion...

Du ljög *cry*

xarizma
2007-08-14, 22:56
Klass skillnad helt klart.

Exhale_
2007-08-14, 23:07
*SUCK*

Jaha, då har det hänt ännu en gång. Svensk klubbfotboll har skämt ut sig i den riktiga fotbollsvärlden. Än en gång har man sett fram emot att få se ett av Sveriges för tillfället bästa klubblag mäta krafterna med bra internationellt motstånd. Än en gång har man blivit besviken över att ett svenskt lag kan vara så långt efter.

Nu är jag inte riktigt insatt i svensk klubbfotboll. Jag har varken spelat på nån högre nivå själv eller följt Allsvenskan speciellt intensivt. Därför frågar jag nu er Kolozzeumiter vad som är problemet med svensk klubbfotboll?

Några tankar som flög igenom mitt huvud under matchens gång var följande:

1. Svenska lag är ansedda att lägga stor vikt på att vara i bra form. Vi har troligtvis den längsta försäsongen om man jämför med de andra större internationella serierna. Ingen annan högstaliga sägs ha mer fysiskt inriktade försäsonger än Allsvenskan.

Hur kommer det sig då att Elfsborg är, enligt kommentatorerna (och det jag ser själv), slutkörda en halvtimme in i första halvlek? Ett Elfsborg som är mitt uppe i sin säsong, dvs ska vara i sitt bästa slag, mot ett Valencia som är ett par veckor från sin säsongsstart, dvs troligtvis är nedtränade. Det för mig är ett frågetecken.

2. Hur kan David Silva (170 cm lång, vägandes 67 kg) nicka in 2-0 mot 2 st resliga mittbackar?

3. Vad höll Elfsborg på med under i princip hela matchen? Spelar dem sådär i Allsvenskan, dvs tjongar iväg bollen på måfå så fort en motspelare kommer inom en 10 meters radie från dem. Varför spelar dem inte runt bollen och försöker skapa något?

4. Hur kommer det sig att svenska lag aldrig blir någe bättre? Varför lär dem sig inte spela fotboll, vårda bollen, passa runt den till varandra? Skaffa sig lite teknik som kan komma till användning, t ex att ta emot en passning, istället för att se vem som kan jonka mest gånger på stortån.

Var tvungen att få ur mig några tankar..

Solros
2007-08-15, 09:26
*SUCK*

1. Svenska lag är ansedda att lägga stor vikt på att vara i bra form. Vi har troligtvis den längsta försäsongen om man jämför med de andra större internationella serierna. Ingen annan högstaliga sägs ha mer fysiskt inriktade försäsonger än Allsvenskan.

Hur kommer det sig då att Elfsborg är, enligt kommentatorerna (och det jag ser själv), slutkörda en halvtimme in i första halvlek? Ett Elfsborg som är mitt uppe i sin säsong, dvs ska vara i sitt bästa slag, mot ett Valencia som är ett par veckor från sin säsongsstart, dvs troligtvis är nedtränade. Det för mig är ett frågetecken.

2. Hur kan David Silva (170 cm lång, vägandes 67 kg) nicka in 2-0 mot 2 st resliga mittbackar?

3. Vad höll Elfsborg på med under i princip hela matchen? Spelar dem sådär i Allsvenskan, dvs tjongar iväg bollen på måfå så fort en motspelare kommer inom en 10 meters radie från dem. Varför spelar dem inte runt bollen och försöker skapa något?

4. Hur kommer det sig att svenska lag aldrig blir någe bättre? Varför lär dem sig inte spela fotboll, vårda bollen, passa runt den till varandra? Skaffa sig lite teknik som kan komma till användning, t ex att ta emot en passning, istället för att se vem som kan jonka mest gånger på stortån.

Var tvungen att få ur mig några tankar..

1. Valencia kan med sina tekniskt skickliga spelare spela runt Elfsborg, och på så sätt trötta ut dom.

2 Markeringsmiss.

3 Nej. (Valencia spelar inte i Allsvenskan)

4 Det är på grund utav våra skattesystem och pengar. Duktiga spelare sticker ifrån Sverige alldeles för tidigt. Vi har inte råd att ha kvar dom. I Danmark så har dom artistskatt exempelvis. Klubben Valencia omsätter ungefär lika mycket som hela Allsvenskan.

Svenska spelare är det inget fel på, vi har ett mycket kompetent landslag. Grejen är att spelarna lämnar landet när dom bara är i startskottet på sina karriärer, fullt förståeligt.

Danny Devito
2007-08-15, 09:47
4 Det är på grund utav våra skattesystem och pengar. Duktiga spelare sticker ifrån Sverige alldeles för tidigt. Vi har inte råd att ha kvar dom. I Danmark så har dom artistskatt exempelvis. Klubben Valencia omsätter ungefär lika mycket som hela Allsvenskan.

Svenska spelare är det inget fel på, vi har ett mycket kompetent landslag. Grejen är att spelarna lämnar landet när dom bara är i startskottet på sina karriärer, fullt förståeligt.

+1

Vi har inte stålarna att hålla kvar ens halvduktiga spelare, eller köpa stora spelare från utlandet. Då blir det bara mest mediokra spelare kvar till skillnad från dom stora ligorna dit alla bra spelare istället drar.

teal
2007-08-15, 11:13
Svensk fotboll är inte bättre än så här. Valencia är ett ruskigt bra lag men med tanke på att Elfsborg hade bollen i typ 10 av 90 minuter så skäms man ännu mer.

Och bort med den där äckliga Taco Anders..årets glaslirare, årets tomte, årets "jag-springer-fram-till-tv6-och-ber-om-att-få-bli-intervjuad".
Taco var "bra" 02 för att vi inte hade några andra spelare som hade samma stil som honom. Men det är 5 år sen..

Jag tror på 0-2 i hemmamötet om valencia ställer upp med max 6 från deras start-elva. med fler än så..då blir det nog 0-4

Exhale_
2007-08-15, 11:30
1. Valencia kan med sina tekniskt skickliga spelare spela runt Elfsborg, och på så sätt trötta ut dom.

2 Markeringsmiss.

3 Nej. (Valencia spelar inte i Allsvenskan)

1. Varför kan inte Elfsborg lära sig spela runt bollen? Spelar man fotboll på elitnivå bör man ju kunna lägga ett 10-20 meterspass till en medspelare och sen ta en ny position?

2. Dem var ju 3 st + Silva som gick upp i samma duell?

3. Jag vet, men vad har det med saken att göra?

4. Är definitionen av en duktig spelare att dem kan passa bollen till varandra? För Elfsborg kunde då inte trixa runt kulan i laget

Exhale_
2007-08-15, 11:32
+1

Vi har inte stålarna att hålla kvar ens halvduktiga spelare, eller köpa stora spelare från utlandet. Då blir det bara mest mediokra spelare kvar till skillnad från dom stora ligorna dit alla bra spelare istället drar.

Men vad lär sig de svenska spelarna i tidig ålder egentligen? Vad tränar ni som spelar fotboll på?

Står ni en hel träning och ser vem som kan sparka bollen högst? Är det inget lag som försöker skapa sig ett grundspel där man spelar runt bollen i laget och försöker ha stort bollinnehav?

Solros
2007-08-15, 11:38
Aha, du är 13, kan inget om fotboll och är jettearg för att Elfsborg inte vann. Då får du diskutera med dig själv. Gday!

Exhale_
2007-08-15, 11:43
Aha, du är 13, kan inget om fotboll och är jettearg för att Elfsborg inte vann. Då får du diskutera med dig själv. Gday!

:laugh:

Snarare så spelar du fotboll på relativt hög svensk nivå men kan likt förbannat inte slå ett 10 meterspass till en medspelare *kissass*

Arnold Armstrong
2007-08-15, 15:40
Det jag såg igår på kanal 6 var ett bevis på hur bra svensk fotboll är i dagsläget. Det var kvickhet, teknik, löpteknik och kreativitet på ena sidan. På andra sidan var det 10 spelare som varken kunde springa, passa eller skapa något. Blytunga fötter verkade de ha, fanns det överhuvudtaget något tempo? Nej Silva och Jaouqin visade hur fotboll skall spelas.

Samtidigt är det sorligt att ett av sveriges bästa lag stressar upp sig så fort de får bollen. Tempo är något sm ej finns i allsvenskan.

Wiland får VG men Johan Karlsson undrar jag vad han hade sina får! Nej tacka vet jag ESK det är laget framför alla!

Arnold Armstrong
2007-08-15, 15:47
1. Hålle rmed om att de borde vara i bättre form. Men det jobbigaste som finns är att jaga boll konstant. Att bara springa fram och tillbaka utan att få något uträttat tar kål på de flesta atleter. Men tror att vi i Sverige borde träna mer snabbhet med boll tex ta denna boll och spring 1000 meter så fort du kan. Kommer du inte hem innan 5 kan du gott vara utan husrum!

2. Handlar mycket om Tajming. Silva är duktig men sen är det helt klart dåligt försvarsspel av backarna.

3. I allsvenskan får de mycket mer tid på sig och då hinner de fälla ut sina bamsefötter sikta i 1 sekund och sen passa. Men mot ett lag som Valenica är bollen borta innan de börjat sikta HEHE!

4. Det kräver lång tid att svetsa samman ett lag. Allsvenskan har ej resuserna. Men vi kan ju vara nöjda med ca 3-4 spelare som blommar ut varje år.

Wikner
2007-08-15, 16:26
Valencia har ju helt enkelt bättre spelare på alla platser. Finns väl knappt någon i allsvenskan som skulle platsa i Valencia. Som har bättre passningsspel. Sedan att de flesta i valencia kan göra en gubbe men ingen i Elfsborg. Det är ju ett topplag i en av världens bästa ligor. Elfsborgs spelare är väl värda typ 150 miljoner kr och valenicas spelar 2,5 miljarder kr(eller nått liknande). Vad är Svensson värde ? 30 miljoner och david villa typ 10-11 gånger mer. Varken spelarmässigt eller ekonomiskt kan en klubb i sverige konkurrera med de större klubbarna i europa.

ligne
2007-08-15, 17:03
svenska lag borde inte få kvala till CL för dom har ändå inget där att göra.

det är sorgligt och pinsamt att se hur allsvenskan står sig mot bättre ligor.

Osciz
2007-08-15, 17:07
Valencia har ju helt enkelt bättre spelare på alla platser. Finns väl knappt någon i allsvenskan som skulle platsa i Valencia. Som har bättre passningsspel. Sedan att de flesta i valencia kan göra en gubbe men ingen i Elfsborg. Det är ju ett topplag i en av världens bästa ligor. Elfsborgs spelare är väl värda typ 150 miljoner kr och valenicas spelar 2,5 miljarder kr(eller nått liknande). Vad är Svensson värde ? 30 miljoner och david villa typ 10-11 gånger mer. Varken spelarmässigt eller ekonomiskt kan en klubb i sverige konkurrera med de större klubbarna i europa.

Jo, Marcus berg platsar överallt :)

ligne
2007-08-15, 17:10
Jo, Marcus berg platsar överallt :)

:laugh: :laugh: :laugh:

nr16
2007-08-15, 17:17

Valencia har tackat nej till 1 miljard från Chelsea men Valencia har tackat nej...

ligne
2007-08-15, 17:19
Valencia har tackat nej till 1 miljard från Chelsea men Valencia har tackat nej...

bra komponerad mening ?

nr16
2007-08-15, 17:19
bra komponerad mening ?

Hehe såg det nu med ;)

Greg
2007-08-15, 17:25
Det är inte skillnad på tekniken något nämnvärt, både svenska lag klarar att springa lika långt som utländska lag.

Visst, det är skillnad på spelarmaterialet.

1. Problemet är att svenska klubbar drivs på exakt samma sätt, skitsamma om du spelar i allsvenskan eller i division 4. Det är fortfarande den där helylle-föreningen som är så gemytlig och "svensk". Den känns inte proffsig i jämförelse med utländska klubbar.

2. Fel träningsupplägg. Sluta springa springa springa och börja öva på att passa. Proffs kommer hem och berättar hur de kunde undvara en 2-timmars träning på att öva in passningsvägar. Om du ser att någon springer till höger ska du lägga det på den foten, samtidigt som passar den personen som springer i den luckan.

3. Titta på matchen igen och jämför. Hur många spelare i Valencia springer när de anfaller? Precis alla tar offensiva löpningar och rör sig otroligt mycket. Vad gör svenska lag? 3-5 personer springer. Det är så enkelt att markera spelare som inte rör sig.

4. Tränar-ankdammen. Alla tränare går i samma skola, de känner varandra, de har varit i en hel del klubbar. Det blir inget nytt, svensk fotboll evolverar aldrig.

Vilka är de största svenska tränarna i nutida-historia? Stuart Baxter, Sven-Göran, Bob & Roy.

Det finns inte en endaste tränare i Sverige som ser hungrig ut.

Hela vägen, från på plan, till ledarna, till de anställda, upp till styrelsen sköts amatörmässigt.

Det är dags att skippa ryggdunkandet och boka in ett besök på Old Trafford, Camp Nou och se hur dessa hanterar allting.

Allan
2007-08-29, 19:52
Vi fortsätter den här tråden. Just nu spelar ett svenskt topplag mot ett spanskt topplag. Det går inge bra för di svenske....

Allan
2007-08-29, 20:20
Men lite kul hände det!

tp_88
2007-08-29, 20:22
Vi fortsätter den här tråden. Just nu spelar ett svenskt topplag mot ett spanskt topplag. Det går inge bra för di svenske....
Allt under 3-0 i baken är bra imho.

Danny Devito
2007-08-30, 06:04
Mission Failed for Ellos FC.