handdator

Visa fullständig version : Något som verkligen funkar mot Akne??

finsken
2007-08-12, 21:17
Hej allihopa, jag har lite problem med finnar och undrar om det finns något som ni har provat och som ni kan rekomendera? Kom med saker som både har gett bra och dåligt resultat. T.ex. Vitamin B5, Tetralysal, Differin etc osv mm

Tackar ödmjukas för svar...

DanielF
2007-08-12, 21:20
Roaccutan.

Men det har sina biverkningar... om man säger så.

Tolkia
2007-08-12, 21:21
Jag har inte provat själv, men min lillebror använde Roaccutan med gott resultat (Citat: "Du fattar inte hur skönt det är att kunna luta sig bakåt mot ett ryggstöd igen ..."). Det har dock en del jobbiga biverkningar, t.ex. att man blir vanvettigt torr i huden (han använde typ försvarets hudsalva som ansiktskräm).

L-Sami
2007-08-12, 21:24
Solarium räddade mig från aknevärlden.

NotoriousEreko
2007-08-12, 21:27
Solarium räddade mig från aknevärlden.

+1 Har mina perioder då jag kör på solarium, har inte blitt på senaste tiden men får börja igen snart :D

olle lindblad
2007-08-12, 21:30
Roaccutan är ruskigt effektivt även om det som sagt är lite otrevligt också. Värst tyckte jag att det var med att det var så lätt att få munsår och näsblod, framför allt i början. Har du svår acne rekommenderar jag det ändå.

NiXPhoenix
2007-08-12, 21:37
Var det inte D-vitamintillskott som funkade bra för rätt många?
Finns ju åtminstone en tidigare finntråd som var uppe i våras.

Har själv funderat på det där med D-vitamin (eller vad det nu var) men har inte kommit till skott och testat än. :P
Sol funkar till viss del tycker jag, i alla fall för finnarna på kroppen, eller rättare sagt alla fd finnar som nu bara är röda märken. De går liksom in i solbrännan och syns inte. Men tyvärr har det inte blivit mycket solande i sommar för min del. :(

Zqvirk
2007-08-12, 21:52
Gå till en hudläkare och få en bedömning. Det gjorde jag, även om jag inte ansedde att jag hade så kraftig acne så tyckte hon att jag skulle träffa henne ändå (känner henne privat). Har använt någon salva ett tag nu, jag tycker att den funkar rätt så bra. Duac heter den.

nossralj
2007-08-12, 21:53
Var det inte D-vitamintillskott som funkade bra för rätt många?
Finns ju åtminstone en tidigare finntråd som var uppe i våras.

Har själv funderat på det där med D-vitamin (eller vad det nu var) men har inte kommit till skott och testat än. :P
Sol funkar till viss del tycker jag, i alla fall för finnarna på kroppen, eller rättare sagt alla fd finnar som nu bara är röda märken. De går liksom in i solbrännan och syns inte. Men tyvärr har det inte blivit mycket solande i sommar för min del. :(

Vitamin B5, googla på det :)

Började använda det förra året och såg resultat efter 1,5 månader.. Jag har alltid haft akne.. Inte allt för mkt men tillräckligt för att irritera.. Inget har hjälpt.. Sen började jag med Vitamin B5 (tabletterna).. Var skeptisk till en början men funkade grymt bra.. Nu har jag INGA finnar alls, varken i ansikte, på rygg, bröst osv. Kör bara underhållsdosering nu för tiden cirka 5-10 tabletter om dagen.. Har inte sett en finne på 6 mån :)

Biverkningar: Lite lösare i magen och lite torr i ansiktet men inget livshotande ;)

Rekommenderas !

champion
2007-08-12, 21:58
Roaccutan är riktigt jobbig.

dared
2007-08-12, 22:04
Roaccutan funkade kanon på mig, inga biverkningar, förutom lite torrhud men bara o smörja in sig noggrant.

Bara bra saker och säga om det. Antar Biverkningarna är högst personliga. Syrran använde roa också och tycker samma sak.

gibfel
2007-08-12, 22:17
På denna länk står det om Roaccutan:

http://www.akne.nu/roaccutan.php

Lan lägga in några stycken ur texten.

"Roaccutan fungerar på liknande sätt som vitamin B5 genom att minska hudens produktion av sebum. Den avsevärda skillnaden är att Roaccutan har extrema biverkningar."

"I sverige är Roaccutan förbjudet men kan skrivas ut på licens vid mycket allvarliga fall av acne."

"Aftonbladet har till exempel skrivit om Jimmy Lindgren som begick självmord på grund av medicinen."

"Många patienter får reda på biverkningarna först efter att de fått permanenta skador de måste leva med resten av livet."

Hudproblem
Bland annat läppinflammation, håravfall, ljuskänslighet.

Påverkan på muskler och skelett
Bland annat ledsmärta.

Psykiska problem
Bland annat depressioner och personlighetsförändringar.

Biverkan på lever och galla
Bland annat skrumplever.

Mag- och tarm-påverkan
Bland annat kräkningar och ändtarmsinflammationer.

Neurologiska biverkningar
Bland annat huvudvärk, yrsel och muskelsvaghet.

Ögonproblem
Bland annat ögoninflammationer och ljusskygghet.

Allmänna biverkningar
Bland annat frånvaroattacker, viktökning och anorexi.

Påverkan på ämnesomsättningen
Bland annat höga blodsocker halter och högt kolestorol.

Påverkan på luftvägarna
Bland annat andfåddhet.

Blodbiverkan
Bland annat näsblod, blodbrist.

Endokrina biverkningar
Bland annat ökad behåring och bröstförstoring hos män.

Påverkan på cirkulationen
Bland annat hjärnpropp.

Biverkningar på kvinnliga könsorgan
Bland annat missfall.

Tandpåverkan
Bland annat tandlossning.

Biverkan på urinvägarna
Bland annat njurinflammation.

Autoimmuna reaktioner
Bland annat att kroppen bildar antikroppar mot ett kroppseget ämne.

Fosterpåverkan
Bland annat missbildningar.

"Nya biverkningar upptäcks med jämna mellanrum, ovanstående lista är ej komplett."

Så jag skulle personligen föreslå att du använder vitamin B5 istället för Roaccutan.

ManuelIT
2007-08-12, 22:22
till oavstående, akne.nu var tidigare en shop för vitamin b5. de verkar gjort om den till lite av en smygreklam sida nu, så inte direkt den bästa sidan att hämta information från. Men ja, Roa har biverkningar, som är sälsynta. Jag har träffat två hudläkare som båda menade att biverkningarna med Roa är väldigt överdrivna, och att de flesta sällan upplever allvarliga biverkningar.

Iaf, jag har själv kört Vitamin B5 som bara gjorde mig dålig i magen. Började sedan med Roa som var som ett mirakelmedel, och den ända biverkningen jag hade var torra läppar under 2-3 månaderna. Inget annat.

olle lindblad
2007-08-12, 22:28
Den läkaren jag fick det utskrivet av menade att pratet om biverkningar av roaccutan var oerhört överdrivet. Man skulle inte dricka och var tvungen att ha en frisk lever. Torr hy och slemhinnor. Jag ställer mig tveksam till akne.nu. När det inte står vem som står bakom en sådan sida är det dags att dra öronen åt sig.

gibfel
2007-08-12, 22:29
till oavstående, akne.nu var tidigare en shop för vitamin b5. de verkar gjort om den till lite av en smygreklam sida nu, så inte direkt den bästa sidan att hämta information från. Men ja, Roa har biverkningar, som är sälsynta. Jag har träffat två hudläkare som båda menade att biverkningarna med Roa är väldigt överdrivna, och att de flesta sällan upplever allvarliga biverkningar.

Iaf, jag har själv kört Vitamin B5 som bara gjorde mig dålig i magen. Började sedan med Roa som var som ett mirakelmedel, och den ända biverkningen jag hade var torra läppar under 2-3 månaderna. Inget annat.

Dock är allt som nämns sant. Man vågar inte ljuga om sådana saker om man inte vill betala MYCKET pengar i skadestånd till företaget som tillverkar Roaccutan. Alla får ju inte biverkningar men så är det ju med det mesta.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____4155.aspx

Läkemedelsverket påstår samma sak. Tror dom vet vad dom talar om*whistle*

http://www.max001.proboards42.com/

Ännu mer fakta.

oath5
2007-08-12, 23:18
Vitamin B5. Det var mitt mirakel, och utan det skulle jag förmodligen hoppat framför tåget.

Davidoff
2007-08-12, 23:23
Som vanligt vid självmord, mord, misshandel osv så letar media efter droger/medeciner för att kunna skapa rubriker som säljer.

Dreas
2007-08-13, 02:30
Hej! Ni som ätit vitamin B5 och tyckt att det funkat bra, vilket märke har ni använt? Hittade ett tillskott som skulle tas 4-5 ggr per dag och totalt 20 piller per dag! Tycker det verkar lite mycket.

NiXPhoenix
2007-08-13, 13:59
Vitamin B5, googla på det :)

Började använda det förra året och såg resultat efter 1,5 månader.. Jag har alltid haft akne.. Inte allt för mkt men tillräckligt för att irritera.. Inget har hjälpt.. Sen började jag med Vitamin B5 (tabletterna).. Var skeptisk till en början men funkade grymt bra.. Nu har jag INGA finnar alls, varken i ansikte, på rygg, bröst osv. Kör bara underhållsdosering nu för tiden cirka 5-10 tabletter om dagen.. Har inte sett en finne på 6 mån :)

Biverkningar: Lite lösare i magen och lite torr i ansiktet men inget livshotande ;)

Rekommenderas !

Låter ju bra, men underhållsdosering på 5-10 tabletter? Är det såna där brustabletter som löser sig i vätska eller? Tabletter som man måste svälja hela känns lite jobbigt.

Hej! Ni som ätit vitamin B5 och tyckt att det funkat bra, vilket märke har ni använt? Hittade ett tillskott som skulle tas 4-5 ggr per dag och totalt 20 piller per dag! Tycker det verkar lite mycket.

Jo precis, håller med.
På http://www.vitaminb5.se/ (snacka om ensidig affär :D) så fanns det ju pulver också dock.

Tolkia
2007-08-13, 14:13
Ang. Roaccutan är det frågan om det inte är indraget; det finns inte listat i FASS (finns överhuvudtaget inga godkända läkemedel med isotretinoin listade). Möjligen är det ett licensläkemedel.

NiXPhoenix
2007-08-13, 14:17
Ang. Roaccutan är det frågan om det inte är indraget; det finns inte listat i FASS (finns överhuvudtaget inga godkända läkemedel med isotretinoin listade). Möjligen är det ett licensläkemedel.

Risigt om så är fallet. En del med grava problem kan säkert hoppa framför tåget precis som oath5 sa bara för att de inte blir av med finnarna.
Men man borde kunna åka till andra länder där det är tillåtet och få hjälp där.

gibfel
2007-08-13, 14:18

Det är ett licensläkemedel som enbart ska användas vid mycket svår acne enligt läkemedelsverket. Snackas just nu om det ska totalförbjudas pga sina biverkningar. Tyvärr fixar läkare det hit och dit hela tiden till acnepatienter.

watertouch
2007-08-13, 14:25
För övrigt så hålls det på med en utredning av läkemedelsverket om Roacuttans psykiska biverkningar. Det skumma var att då jag ringde och prata med han som höll i det så sa han att dom inte fick gå tillbaka och kolla upp patienter pga sekretessskäl så det lär ju komma snart som det redan står att den "kan" ge psykiska problem *bs*

oath5
2007-08-13, 14:36

Jag använder Great Earth's 1000mg'are. Det är det bästa märket enligt mig. Har testat lite olika märken samt pulver, men great earth ger bäst effekt på mig. 20 piller låter mycket om det är 1grammare. 15g/dag får du räkna med i några månader åtminstonde för att få effekt. Jag är nere på 12 g/dag nu efter 1.5 års användande. Äter jag mindre så kommer skiten tillbaka.

Farzan
2007-08-13, 14:53
Jag använder Great Earth's 1000mg'are. Det är det bästa märket enligt mig. Har testat lite olika märken samt pulver, men great earth ger bäst effekt på mig. 20 piller låter mycket om det är 1grammare. 15g/dag får du räkna med i några månader åtminstonde för att få effekt. Jag är nere på 12 g/dag nu efter 1.5 års användande. Äter jag mindre så kommer skiten tillbaka.

Aj då, blir inte det väldigt dyrt i längden? Då går du igenom en burk var fjärde/femte dag. Eller är det bara jag som är trög i huvudet idag.

Farzan
2007-08-13, 15:31
Jag köpte nyss "clearly gone". Det är Aknemedicin med vitamin B5 och den verkar ha fått positiva resultat. Priset är inte så farligt heller. Det blir drygt 200kr i månaden, så jag kan berätta om hur bra den funkar efter att jag har använt den i några veckor. Men du får nog påminna mig för annars kommer jag nog att glömma bort det. :)

finsken
2007-08-13, 16:43
Tack alla för era svar

zzyber
2009-09-02, 20:23
En produkt min syrra berättat om (hon bor i USA) finns nu i Sverige. Kolla in www.cleane.se
Jag hånade henne tills jag själv provade den i somras då jag va på besök och det är helt sjukt va effektiv den är. Med blått ljus och värme behandlar man finnen och ser redan efter första behandlingen 2min att det fungerar. Mina va helt borta efter ett par dagar. Ps: har nyss beställt en själv, lite krångligt då inte kortbetalningen fungerar ännu men what ever, snart har jag min egen clean!!! Jag kan varmt rekommendera den.

von huff
2009-09-02, 20:27
Har inte hört om många som skulle ha allvarliga problem med roaccutan.Roaccutan är det bästa omman har en envis acne annars finns det inga direkta bra medel som funkat för mig fast det hjälper att inte äta mycket fett och att inte röra ansiktet hela tiden

mikaelj
2009-09-02, 20:40
En hel del blir hjälpta av lågkolhydratkost.

Snobbe
2009-09-02, 20:51
En produkt min syrra berättat om (hon bor i USA) finns nu i Sverige. Kolla in www.cleane.se
Jag hånade henne tills jag själv provade den i somras då jag va på besök och det är helt sjukt va effektiv den är. Med blått ljus och värme behandlar man finnen och ser redan efter första behandlingen 2min att det fungerar. Mina va helt borta efter ett par dagar. Ps: har nyss beställt en själv, lite krångligt då inte kortbetalningen fungerar ännu men what ever, snart har jag min egen clean!!! Jag kan varmt rekommendera den.

Jag tror dock inte det handlar om enstaka finnar vilket den där produkten verkar vara för?

zzyber
2009-09-02, 22:05
Sant! Jag tackar gudarna för att jag inte drabbats så hårt. Kanske en clean kan vara till stor hjälp efter en antibiotika-kur, jag menar botad blir man ju aldrig. Åldern tar väl ut sin rätt :-)

Trapper Buzz
2009-09-02, 22:17
Sol, bastu, tvål på kvällen, vatten på morgon. Sömn.
Kallt vatten avslutar helst alla ansiktstvättar.
Duscha inte onödigt ofta.
Ge fanken i de drabbade områdena.
Håll handhygienen god, tvätta naglar och baksida händer.
Jag är 45 och har fortf akne, så ingen borde iofs lyssna på mig..
Men jag vet hur man borde göra.

Klein
2009-09-03, 01:45
Alpha Lipoic Acid (r-isomeren) funkar bra mot acne. Att skippa pastöriserade mjölkprodukter (dvs alla mjölkprodukter som säljs i livsmedelsbutik) är också att rekommendera. Sen beror det ju lite på vad det är för typ av acne. Lite småfinnar kan man ju få av att sitta och svettas mycket och gnida huden mot skitiga kläder / lakan. För mer besvärlig acne måste man ta till kostförändringar.