handdator

Visa fullständig version : En veckovis inhandlingslista med recept?

Ram Dass
2007-08-12, 19:03
Jag har stora problem med att veta vad jag ska köpa för mat. Vanligtvis, blir det att man har ris och pasta hemma. Sen köttbullar och korv i frysen, sallad osv. förekommer endast i form a frysta grönsaker som jag brukar steka till köttbullarna. Enda såsen jag använder i princip är ketchup.

Om jag fick önska skulle jag vilja ha en inhandlingslista för varje vecka (gärna råvaror som finns på ICA Maxi, då det ligger 20 meter från dörren) där jag får mat får 4 portioner mat om dagen (frukost, lunch, middag, kvällsmål) för en veckas tid. Fick jag önska vidare fanns det en bok där det stod vad jag skulle laga till varje dag för dessa 4 måltider och jag har alltid råvarorna hemma eftersom jag har min händiga inhandlingslista. :) Finns det någon sådan bok tro?

På detta sätt skulle det bli roligare att laga mat, hoppas även på godare och nyttigare mat!

För går jag och handlar spontant nu får jag slänga hälften då man inte använder det, för man vet inte hur. Och saker man aldrig provat tidigare blir det lätt att hoppa över när man handlar, då man inte vet hur det smakar eller tillagas för delen.

Om det finns någon som kan ge mig tips eller hjälp här är jag evigt tacksam! *cupid*

Nu ska jag ta ut min frysta matlåda med sönderbränd falukorv och makaroner i, med örtsalt och ketchup så smakar det lite också... *cry*

Ram Dass
2007-08-12, 20:24
Har suttit och knåpat ihop mat som jag tycker låter bra att ha hemma. Kom gärna med kommentarer och tips om vart kan få tag i recept på Internet. Tycker ni att det fattas något? Något överflödigit? Dela med dig av dina tankar! :)

(X) - Behöver handlas hem efter X dagar.
Övriga varor är frysvaror eller har hög hållbarhet

Frukost/Kvällsmål:
Mjölk (4.5L) (3-4)
Grovt bröd (4-5)
Brödsmör
Ost (10-12)
Kalkon (10-12)
Havregryn
Ägg (10-12)
Kaviar
Keso (10-12)
Fil (1.5L) (3-4)
Banan (5)
Kanel
Äpple (5)
Hårdbröd

Lunch/Middag:
Böner
Tonfisk
Lax
Fiskpinnar
Kroketter
Klyftpotatis
Pasta
Ris
Gurka (5)
Tomater (5)
Bacon
Korv
Falukorv
Köttbullar
Kyckling
Frysta köttprodukter
Grönsallad (5)
Musslor
Makrill
Falafel
Räkor
Blodpudding
Oliver
Pyttipanna
Färsk broccoli (10)
Färsk avokado (10)
Wokgrönsaker
Kassler
Hamburgare
Majs
Köttfärssås
Tomatpuré

Tillbehör/såser:
Hamburgerdressing
Tzatziki
Vitlöksdressing
Vinäger
Jordnötter

LadyInsane
2007-08-12, 20:29
Ett tips är annars en funktion på tasteline där man kan skriva just vad man har hemma och deras databas genererar recept med ens valda ingredienser. :)

lectris
2007-08-12, 20:42
Stående inköpslista hos mig:

Havregryn (går åt typ 1,5kg i månaden)
Minimjölk
Keso mini
Kesella 1%
Bananer
Random grönsaker/lök
Avokado
Kikärter
Olika bönsorter
Krossade tomater
Russin
Kanel
Ägg
Kycklingfilé
Köttfärs
Lövbiff
Alaskan pollock
Lax
Räkor
Wasa sport knäcke
Ost 10%
Råris
Bulgur
Potatis
Olivolja
Svarta oliver
Rågmjöl
Grahamsmjöl
Dinkel
Psyllium

..osv.

Bra recept/inspiration brukar jag hitta på kollo :thumbup: , nlife.se, arla.se och tasteline.com

annars är det en rejäl nypa fantasi som gäller. :D

Ram Dass
2007-08-12, 21:00
Ett tips är annars en funktion på tasteline där man kan skriva just vad man har hemma och deras databas genererar recept med ens valda ingredienser. :)

Åh! Tack så mycket, det kommer nog verkligen göra mina smaklökar mer tacksamma! :)

syrén
2007-08-13, 20:38
Åh vad smart att lägga till hur ofta grejorna behöver köpas! Jag har oxå varit ute efter någon liknande kokbok, eller bara en veckomatsedel med inhandlingslista för den veckan. Ännu hellre en inhandlingslista för hela månaden med kompletteringar någon gång i veckan.

Kanske börja klura lite jag med... Jag lagar iof väldigt gärna annorlunda mat och provar recept, men dock är det så trist att göra det när jag äter ensam.. Hmm

Ram Dass
2007-08-14, 09:38
Åh vad smart att lägga till hur ofta grejorna behöver köpas! Jag har oxå varit ute efter någon liknande kokbok, eller bara en veckomatsedel med inhandlingslista för den veckan. Ännu hellre en inhandlingslista för hela månaden med kompletteringar någon gång i veckan.

Kanske börja klura lite jag med... Jag lagar iof väldigt gärna annorlunda mat och provar recept, men dock är det så trist att göra det när jag äter ensam.. Hmm

Ja om du kokar ihop något bra koncept så får du gärna dela med mig, samma för mig. :)