Logga in

Visa fullständig version : Kräftskiva - era bästa tips

LadyG
2007-08-12, 12:17
Vad, förutom kräftor och nubbe, måste du ha på kräftskivan?

Jag måste prompt ha potatissallad (egengjord på fettfri majonäs och med rädisor och annat gott i), annars svälter man ju ihjäl. Fast kräftorna ska ju ta största platsen förståss, det är dem man ska äta flest av.

Cilia
2007-08-12, 12:31
jag har kommit till att behöva förnedra mig på äldre dar (lite småkinky sådär) så jag måst prompt ha hatt och rulltuta. Sen måste det vara sånger. Inte nödvändigtvis klassiska men gärna nedskrivna så alla sjunger samma. Jag har erfarenhet från att inte ha det och alla har olika idéer om hur texten går. Sen har vi alltid några bubblare eller klassiker som återkommer utan text.

Men du pratar nog mest om mat va?
Det måste finnas god ost, stark sådan
Bröd, gott bröd gärna lite grövre.
Potatissallad har vi nog aldrig.

Däremot brukar vi ha en senare grillmiddag då det är mer matigt.

Fördelen med kräftmiddagen är att det inte behövs så mycket mat.
Kräftorna ska tinas sen är det liksom fixat och klart.

Eddie Vedder
2007-08-12, 12:33
Någon form av alternativt måste det alltid finnas för oss som inte äter dom där förvuxna insekterna.*spy*

Så att baka ett par goda pajer är ju aldrig fel, potatissalladen är ju given som du säger.

Vi brukar alltid ha kräftor, potatissallad, en stor matig grönsallad (typ pasta, fetaost, räkor etc.) och två-tre pajer av olika sorter (beroende på hur många vi blir) samt nybakat bröd.:thumbup: Därtill öl och sprit förstås, fast jag är ju torr och dricker vatten.

LadyG
2007-08-12, 12:34
Hatt och rulltuta är klassiker, fast jag vet inte om jag tar på mig haklapp däremot... Jag tror att min gräns går där faktiskt :)

Mjo, i första hand avsåg jag mat fast kan man verkligen inte äta sin kräfta utan att få sjunga först så är det klart att sången får vara med den också. Vanans makt och allt det där.

mini
2007-08-12, 12:46
Rostbröd och ett par stora goda ostar varav minst en stark. Sedan är jag nöjd.

Cilia
2007-08-12, 12:48
Rostbröd och ett par stora goda ostar varav minst en stark. Sedan är jag nöjd.
hahahahahaha
vi får ordna en kräftis, vi har samma smak
less is more *w*

mini
2007-08-12, 12:53
hahahahahaha
vi får ordna en kräftis, vi har samma smak
less is more *w*

Bra idé!

Tolkia
2007-08-12, 12:55
Någon form av alternativt måste det alltid finnas för oss som inte äter dom där förvuxna insekterna.*spy*
Jag har bara varit på kräftfester i studentsammanhang, och där stod jag ut som den enda som körde med skalade räkor. Maten skall inte titta tillbaka när man tittar på den. :Virro

Ett gott bröd är ett måsta - inte minst för att festen är rolig lite längre om folk äter så pass mycket bröd att de tål snapsandet lite bättre (det är ju inte så mycket substans i en förpackning kräftor). :D

Ronja
2007-08-12, 14:53
Nu blir ni väl upprörda, men jag vill ha surströmming med! Klarar ej att äta så mkt av det (fast det e gudagott!)så då e det perfekt att komplettera med kräftorna.

Måste vara lite borta, men har aldrig varit med om att det funnits potatissallad på kräftskiva ....men men d kanske e en ide för dem som gillar det, själv kör jag pain riche nybakt! :D

Lellan
2007-08-12, 15:31
Gänget firade i år vår 9:e kräftskiva. Grymt mkt vuxenpoäng: jag bakar VARJE år ett supergott vitt bröd smaksatt med dill och grovsalt som ser ut som en stor kräfta (massa blå vallmofrön ska de va på). Extra vp pga att receptet kommer från hemmets journal el nåt sånt. En annan tjej bakar pajer, främst ostpajer. Sallad på det.

1 pkt kräftor per person, snodda haklappar från MacDonalds, typ kubb eller krocket, nubbe som man får bita av hur många gånger man vill å så sånghäfte med foton från året innan.

Låter verkligen supertöntigt när jag beskriver det, å lite larvigt är det också.. :D men grymt gott å kul. :thumbup:

(här har ni en fin nubbevisa åsså: "Inte nu... men nu!!"). / Lellan - kräftnörd:em:

Daniiiel
2007-08-12, 16:29
Gänget firade i år vår 9:e kräftskiva. Grymt mkt vuxenpoäng: jag bakar VARJE år ett supergott vitt bröd smaksatt med dill och grovsalt som ser ut som en stor kräfta (massa blå vallmofrön ska de va på). Extra vp pga att receptet kommer från hemmets journal el nåt sånt. En annan tjej bakar pajer, främst ostpajer. Sallad på det.

1 pkt kräftor per person, snodda haklappar från MacDonalds, typ kubb eller krocket, nubbe som man får bita av hur många gånger man vill å så sånghäfte med foton från året innan.

Låter verkligen supertöntigt när jag beskriver det, å lite larvigt är det också.. :D men grymt gott å kul. :thumbup:

(här har ni en fin nubbevisa åsså: "Inte nu... men nu!!"). / Lellan - kräftnörd:em:

Måste bara kommentera din nubbevisa..den är så jävla bra..den ska man dra i en riktigt grov finsk dialekt. Kör alltid den när man är å super med polare på förfester och sånt, härlig som få.

Annars till kräftskivan så blir det färska vättern kräftor och vitlöksbröd. Efter det blir det pajjer av olika slag och sen kex med massa olika ostar. Sen all form av alkohol till.

lectris
2007-08-14, 06:20
Vad, förutom kräftor och nubbe, måste du ha på kräftskivan?

åhh, kräftor! kräftskive-säsongen är min favorit, senast i lördag pressade jag i mig 2kg. *cupid* Vi gjorde en "förrätt med kräftsmak", det var grillad fisk med nån kräftstjärts-röra, potatissallad och vanlig sallad. Till kräftorna hade vi bröd, ost och paj och till efterrrätt bakade jag fransk royalpaj med egenplockade blåbär. supersmarrigt. :D

LadyG
2007-08-14, 12:00
åhh, kräftor! kräftskive-säsongen är min favorit, senast i lördag pressade jag i mig 2kg. *cupid* Vi gjorde en "förrätt med kräftsmak", det var grillad fisk med nån kräftstjärts-röra, potatissallad och vanlig sallad. Till kräftorna hade vi bröd, ost och paj och till efterrrätt bakade jag fransk royalpaj med egenplockade blåbär. supersmarrigt. :D

Det där låter underbart gott, Royalpaj! Serverade en ädelost-broccolipaj som gick hem i alla läger, men det var ju en matpaj. Efterrättspajer har jag dålig fantasi på, det brukar bli äppelpaj med vaniljsås. :)

Funderar på om en skaldjurspaj kunde passa bra till temat Kräftskiva och sen bara servera skaldjur och närbesläktade ting? Räksallad och skaldjurspaj är ju gottis.

Piranha
2007-08-14, 12:51
Och 7 sorters nubbar.

Sen gillar jag havskräftor, det är helt klart värt i min ögon att lägga lite extra för att få dem.

Räkor, ev krabba vill jag gärna ha på bordet.

Shajjn
2007-08-14, 13:38
Hammare och skärbräda (läs: slagbräda).

olwe
2007-08-20, 12:10
Öl, schnapps och västerbottenpaj. Ett par ostar och lite bröd. + miljoner kilo kräftor.

Masson
2007-08-25, 11:58
LadyG har du receptet på potatissalladen du brukar ha?

Henke
2007-08-28, 09:33
måste rekomendera de färska kräftorna från kaukasus i hink, årets upplaga smakar hur bra som helst, faktiskt tom en konkurent med svenska dito.

MVH

Semiramis
2007-08-28, 12:08
Jag brukar ha kronärtskockor eftersom jag är vegetarian. Det är trevligt att ha något all plocka med tillsammans med de andra.

LadyG
2007-08-28, 12:21
LadyG har du receptet på potatissalladen du brukar ha?

Ingredienser:
700-800 g potatis
2 syrliga äpplen (absolut inte söta!!! Det fungerar INTE med söta!)
1 liten bit purjolök och/eller ½ röd lök (gillar du lök så ta båda)
1 bit ca 15 cm gurka (skär bort det slafsiga i mitten)
8-10 rädisor

Dressing:
2 dl gräddfil
1 dl fettfri majonnäs (fungerar alldeles utmärkt!!!)
1-2 msk slotts senap (eller den du gillar)
2-3 krossade vitlöksklyftor
1 krm salt
Grillkrydda
Chilipeppar
Svartpeppar
Vitpeppar
2-3 msk finhackad gräslök
Finklippt dill

Gör så här:
Koka potatis (helst färskpotatis) och låt kallna (t ex i frysen, då går det fort). Medan potatisen kallnar kan du göra dressingen: Rör samman gräddfil och majonnäs och smaksätt den med senap och kryddor i en skål. Blanda i gräslöken. Skär äpplena och gurkan i tärningar. Ansa och skär purjolöken i tunna strimlor, hacka eventuell rödlök i små bitar. Tärna rädisorna. Skär den nu kokta, kalla potatisen i lagom munsbitar.
Lägg ner alla hackade och tärnade ingredienser i en skål, vänd ner dressingen och rör om ordentligt men försiktigt så att inte potatisen blir mos.
Låt gärna salladen stå kallt en stund och ta smak, under tiden kan du grilla kött eller fågel att servera till. Klipp över dillen det sista du gör före serveringen.

För mig är det en välsignelse att det fungerar precis lika bra med fettfri majonnäs för då kan jag också äta av salladen utan att få knip och besvär. Portionerna är frikostiga, så gör inte som jag och dubbla receptet i tron att det behövs - det gör det inte!

spange
2007-08-28, 21:20
min kockjävel till bror gör en grymt god pizza som tilltugg, den består av en vanlig vetedegsbotten, skivad färskpotatis, mkt västerbottenost samt timjan (tror jag). ingen tomatsås elr dyl. jag kan fan föräta mig på den pizzan

Zakath
2007-08-28, 21:37
Ungefär hur mycket havskräftor är lagom per person? Far min sa 0,5 kg, men nu när lectris sa 2 kg så blev jag tveksam (dock kanske inte hon åt havskräftor).

Kräftskiva på lördag!

machine gun
2007-08-29, 19:24
Jag brukar ha kronärtskockor eftersom jag är vegetarian. Det är trevligt att ha något all plocka med tillsammans med de andra.

Bra idé! Jag är också vegetarian och jag vet aldrig vad jag ska äta på just kräftskivor. Brukar oftast bli det tilltugg som finns, dvs ostmackor och sallad, sådär lagom spexigt...

MyungChul
2007-08-29, 20:34
Ungefär hur mycket havskräftor är lagom per person? Far min sa 0,5 kg, men nu när lectris sa 2 kg så blev jag tveksam (dock kanske inte hon åt havskräftor).

Kräftskiva på lördag!

Beror ju på hur mycket svinn du får. 2kg är i form av frysta, i lag. Alltså är det minst 1kg svinn på bara vatten. Sen ska du ju skala och ha dig. 0,5kg Färska nykokta havskräftor är ju iofs bara 2-3 stycken. Så döm själv.

lectris
2007-08-29, 20:36

Kräftskiva på lördag!

haha!! grunda för allt i världen INTE dina kräftberäkningar på mig. Jag äter kräftor tills de tar slut och mina fingrar blöder - jag älskar kräftor. Fanns det mer hade jag stoppat i mig 3kg ist för 2kg, oavsett om de är färska eller frysta. :D

Vin
2007-08-31, 12:39
Kräftskivan i år körde vi, rostatbröd, rhode island dressing, kräftor. Sen bärs osv, inge mer. Inte direkt matigt , GÅ ALDRIG HUNGRIG TILL EN KRÄFTSKIVA ! :)

Masson
2007-08-31, 17:22
Ingredienser:
700-800 g potatis
2 syrliga äpplen (absolut inte söta!!! Det fungerar INTE med söta!)
1 liten bit purjolök och/eller ½ röd lök (gillar du lök så ta båda)
1 bit ca 15 cm gurka (skär bort det slafsiga i mitten)
8-10 rädisor

Dressing:
2 dl gräddfil
1 dl fettfri majonnäs (fungerar alldeles utmärkt!!!)
1-2 msk slotts senap (eller den du gillar)
2-3 krossade vitlöksklyftor
1 krm salt
Grillkrydda
Chilipeppar
Svartpeppar
Vitpeppar
2-3 msk finhackad gräslök
Finklippt dill

Gör så här:
Koka potatis (helst färskpotatis) och låt kallna (t ex i frysen, då går det fort). Medan potatisen kallnar kan du göra dressingen: Rör samman gräddfil och majonnäs och smaksätt den med senap och kryddor i en skål. Blanda i gräslöken. Skär äpplena och gurkan i tärningar. Ansa och skär purjolöken i tunna strimlor, hacka eventuell rödlök i små bitar. Tärna rädisorna. Skär den nu kokta, kalla potatisen i lagom munsbitar.
Lägg ner alla hackade och tärnade ingredienser i en skål, vänd ner dressingen och rör om ordentligt men försiktigt så att inte potatisen blir mos.
Låt gärna salladen stå kallt en stund och ta smak, under tiden kan du grilla kött eller fågel att servera till. Klipp över dillen det sista du gör före serveringen.

För mig är det en välsignelse att det fungerar precis lika bra med fettfri majonnäs för då kan jag också äta av salladen utan att få knip och besvär. Portionerna är frikostiga, så gör inte som jag och dubbla receptet i tron att det behövs - det gör det inte!

Ser jättegott ut, ska bjuda gästerna på den på Lördag så får vi se om de uppskattar det *popcorn* *popcorn*

LadyG
2007-08-31, 21:48
Ser jättegott ut, ska bjuda gästerna på den på Lördag så får vi se om de uppskattar det *popcorn* *popcorn*

Om man gillar Dijonsenap är det supergott att använda, den är lite sötare än vanlig Slotts. Har testat båda, var för sig, och det blev gott båda gångerna. Blanda senapssorter fungerar nog inte (har inte testat det iofs).

Cilia
2007-09-01, 09:11
Var på kräftis förra helgen

Vi hade parmesanflarn till.
Det är gott.
River parmesanost och formar till flarn och gör dom i ugnen.

Efter maten så ska man ha en god kaka
Dom hade bakat en sockerkaka med lingonsylt och havregryn på.
Det blev riktigt gott.

Sen får man inte glömma det viktigaste på en kräftskiva och det är vickningen.
Vi brukar grilla lite längre frammåt natten.
Men det kan funka bra med korv med bröd med.

nu gillar jag inte att äta på nätterna men alla andra verkar hungriga och det är trevligt

machine gun
2007-09-01, 10:12
Om man gillar Dijonsenap är det supergott att använda, den är lite sötare än vanlig Slotts. Har testat båda, var för sig, och det blev gott båda gångerna. Blanda senapssorter fungerar nog inte (har inte testat det iofs).

Dijonsenap är väl den enda senapssorten som inte är söt? Snarare stark, man brukar ju använda den mer som en krydda. Den innehåller inte ens socker om jag minns rätt.

LadyG
2007-09-01, 11:10
Dijonsenap är väl den enda senapssorten som inte är söt? Snarare stark, man brukar ju använda den mer som en krydda. Den innehåller inte ens socker om jag minns rätt.

Jämfört med Slotts Starka (den med svart etikett) blev det sött och gott med Dijon, som inte alls är lika stark i smaken.

Guybrush
2007-09-01, 15:24
Obligatoriskt på min kräftskiva:

- Minst 3 sorters snapsar, varav en måste vara Besk!
- Ale! (Några favoriter: Fallen Angel, Postiljon, Newcastle Brown Ale, ESB)
- Köttfärspaj + nån annan paj
- Goda ostar (grönmögel, brie, nån hård vällagrad)
- Vitlöksbröd
- Några kräftor bara för sakens skull *rolleyes*

machine gun
2007-09-01, 21:16
Jämfört med Slotts Starka (den med svart etikett) blev det sött och gott med Dijon, som inte alls är lika stark i smaken.

Det kanske handlar om hur smakerna gifter sig i den färdiga maträtten, men jag måste nog hävda att Slotts starka är den söta i sammanhanget om man jämför med Dijonsenap.

machine gun
2007-09-01, 21:17
Obligatoriskt på min kräftskiva:

- Minst 3 sorters snapsar, varav en måste vara Besk!
- Ale! (Några favoriter: Fallen Angel, Postiljon, Newcastle Brown Ale, ESB)
- Köttfärspaj + nån annan paj
- Goda ostar (grönmögel, brie, nån hård vällagrad)
- Vitlöksbröd
- Några kräftor bara för sakens skull *rolleyes*

Låter som en kräftskiva i min smak. Jag skulle dock byta ut köttfärspajen mot Västerbottenpaj.

LadyG
2007-09-01, 22:03
Det kanske handlar om hur smakerna gifter sig i den färdiga maträtten, men jag måste nog hävda att Slotts starka är den söta i sammanhanget om man jämför med Dijonsenap.

Jag har aldrig smakat Dijon "rent" så jag säger inte emot dig där :D
Det är nog som du säger, smakerna passar ihop olika bra. (Och Dijon var överlägset bäst imho, även om Slotts starka inte är illa)

machine gun
2007-09-01, 22:14
Jag har aldrig smakat Dijon "rent" så jag säger inte emot dig där :D
Det är nog som du säger, smakerna passar ihop olika bra. (Och Dijon var överlägset bäst imho, även om Slotts starka inte är illa)

Dijon gör sig väldigt bra i potatissallad enligt min erfarenhet, så det betvivlar jag inte :)

Guybrush
2007-09-03, 21:46
Låter som en kräftskiva i min smak. Jag skulle dock byta ut köttfärspajen mot Västerbottenpaj.

Eller lägga till ;)

MyungChul
2007-09-03, 23:16
Dijon smakar ju bara fränt och nästan ättika om man inte förädlar den. Gör sig riktigt bra till just potatissallader men även i tartarer, såser, dressingar etc.

machine gun
2007-09-04, 18:13
Eller lägga till ;)

Nej, jag är vegetarian ;) Kan även ta bort kräftorna :D

LadyG
2007-09-04, 21:03
Vegetariska pajer är också goda, t ex broccolipaj är ju underbart (i synnerhet med en god ädelost i stanningen) :)

Kan man inte göra paj på quornfärs? Nån som testat?

MyungChul
2007-09-04, 21:17
Förstår inte varför det inte skulle gå. Dock tycker jag quorn i regel är tråkigt i smaken.