Visa fullständig version : Fibrex
hej hej jag undrar om det är någon här som använder sig av fibrex på nåt vis? är det en bra fiberprodukt? såg att jag hade en i skafferiet(oanvänd) och tänkte att där kan den ju inte bara stå o inte göra nån nytta. Men är det ej en bra vara kan jag ju lika gärna slänga den eftersom den bara tar plats:D
Betfibrer.
Hyffsat bra. Innehåller mest cellulosa som ger volym till avföringen och mindre av gelbildande som har GI-sänkande effekt. Alltså likt kruskakli.
Mal det extra fint och blanda i brödet eller i köttbullssmeten.
King Grub
2007-08-11, 20:06
Lätt att få för mycket fibrer, om man äter en någorlunda vettig och oraffinerad kost i övrigt.
hej hej jag undrar om det är någon här som använder sig av fibrex på nåt vis? är det en bra fiberprodukt? såg att jag hade en i skafferiet(oanvänd) och tänkte att där kan den ju inte bara stå o inte göra nån nytta. Men är det ej en bra vara kan jag ju lika gärna slänga den eftersom den bara tar plats:D
Jag får blödningar i magsystemet av fibrex, så jag tycker inte du ska chansa.
Dessutom som Grub säger, så får man snarare mer fibrer än man behöver, än för lite, om man äter grovt bröd, havregrynsgröt och t.ex. fullkornspasta.
Kollade min egen kost och jag låg på en bit över 100g fibrer per dag som mest, vid ca 2800 kcal.
Ronja. Vad jag vet så lider du av en ätstörning. Att fylla magen med en massa fibrer helt i onödan är ingen klok idé, eller hur?
Jag tror att du får i dig tillräckligt med fibrer utan bukfylla som fibrex. Har du dessutom lite låga värden, vitamin- mineralstatus m.m. skall du absolut inte äta för mkt fibrer.
Ät "vanlig mat" utan att konstla till det för mycket är mitt tips.
Ät av allt, ät varierat, regelbundet och tugga maten riktigt ordentligt.
Önskar dig ett stort lycka till.....vet precis vad du går igenom..
Har haft precis samma tankar som du......
Fibrex har pajjat min mage 1 ggr....inte kul!
Nu äter jag nästan aldrig fiberberikade produkter. Får i mig massa fibrer från frukt och grönt, det räcker.
Fiber- och fullkornsberikade produkter i all ära, men välj det som är gott!
Jag tror jag kommit fram till att göra såhär med min fibrex :D
fibrex = kastas bort :)
elderberry
2007-08-12, 09:33
nej! bränn den! fibrex tycks vara satans påfund! :P
HAHA!! Ja det ska jag göra! :D
Kung Bruno
2007-08-12, 16:35
Vad är fibrex? Var kan man köpa det? Vad är det för näringsinnehåll?
Det är en biprodukt när du kokar ut sockret ur sockerbetorna. Innehåller ca 75 % fibrer. Mest cellulosa som är ren bukfylla. Finns i ett antal olika bröd på marknaden. Finns också i påsar att köpa i butiken.
Perfekt beslut!
En fråga: Fibrex, är det nyttigt och bra som tex havregryn? Eller är det något onödigt fiberströ som kruskakli som inte kroppen kan ta upp?
Havregryn är protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler. Alltså så mycket mer.
Fibrex är enbart fibrer. Medan havregryn innehåller gelbildande beta-glukaner så är det mest cellulosa i Fibrex.
ah ok.. men om man käkar mest LCHF-mat, så är det ett bra och nyttigt tillskott för lite extra fibrer?
Det är nog bättre att få i sig vattenlösliga fibrer via grönsaker, beroende på hur känslig du är. Fryspåsar broccoli/blomkål/morot är utmärkta.
Om du inte snålar på mängden fett och inte äter för mycket ost tror jag inte heller att du behöver jättestora mängder fibrer heller, för övrigt.
Ristretto
2010-02-10, 21:00
Är det någon som märkt av en ganska rejäl gasbildning av Fibrex?
Jag har käkat 35g idag och sen blev det 300g broccoli, har dock aldrig märkt av gas av broccoli tidigare.
Annars börjar jag misstänka Trück...
Jag får det av jättemängder broccoli efter ungefär en vecka, pga osmältbara sockerarter.
Fibrex har jag inte haft några problem med än, dock bara 60g/dag i några dagar.
Ristretto
2010-02-10, 21:18
Ja, men några 60g är det inte frågan om för mig. Jag ska prova minska dosen av trück och se vad som händer.
Jag vill äta min broccoli!
creperiet
2010-02-10, 22:33
Fibrex är något man använder för att uppnå graviditetslooken om du frågar mig. Ingen vettig näring. Möjligen lite saftigare köttbullar, men då går det lika bra med ströbröd, så slipper man fisarna. Totalt värdelöst livsmedel.
Använder det som nästan kcal-fri müsli.. 30g Fibrex blandat med 1dl mjölk, kanel och sötningsmedel ---> låt stå i 10min = Blanda med lite fil.. grymt gott! :)
Har ätit 500-1000g broccoli dagligen i ett par månader nu, gasig i magen har jag varit i stort sett hela tiden, men efter att ha inspirerats av mikaelj's Fibrex musli så kunde gick det knappt att skita längre *rolleyes* Kanske fick för mycket fibrer, ca 80g fibrer på 2000kcal...
Ja, Fibrex verkar vara stoppande i för stora mängder.
Fibrer kan ge gaser, vara förstoppande (främst sk olösliga fibrer som Fibrex är) och det finns ingen anledning att överdriva intaget så varför äter man t ex 60 g Fibrex/dag?
Har man problem med för lite fibrer och därför trög mage så skulle jag rekommendera katrinplommon.
Samma fråga som om fibrerna kan jag iofs ställa när det gäller broccoli, varför bara äta en grönsak och det i stora mängder?
Ristretto
2010-02-14, 10:32
Samma fråga som om fibrerna kan jag iofs ställa när det gäller broccoli, varför bara äta en grönsak och det i stora mängder?
För att det är gott och har bra näringsvärde. Mer protein per 100g än kolhydrat.
Sedan mättar det bra och är djuriskt gott.
För att det är gott och har bra näringsvärde. Mer protein per 100g än kolhydrat.
Sedan mättar det bra och är djuriskt gott.
Mättnadskänslan kan jag delvis förstå men är det så många som måste äta 0,5-1 kg broccoli för att hålla koll på mätnaden? Det är inte bara i den här tråden det förekommer så jag har undrat ett tag. Vad blir skillnaden på 0,5 kg blandade grönsaker med ett mer varierat näringsintag och där broccolin självklart kan ingå som en del vs 0,5 kg bara broccoli?
Proteinvärdet är runt 3-4 g/100 g så det känns lite överdrivet att framhäva proteinandelen, särskilt som protein som äts tillsammans med fibrösa grönsaker har ett något sämre upptag.
Anton Fräs
2010-02-14, 12:39
Mättnadskänslan kan jag delvis förstå men är det så många som måste äta 0,5-1 kg broccoli för att hålla koll på mätnaden? Det är inte bara i den här tråden det förekommer så jag har undrat ett tag. Vad blir skillnaden på 0,5 kg blandade grönsaker med ett mer varierat näringsintag och där broccolin självklart kan ingå som en del vs 0,5 kg bara broccoli?
Proteinvärdet är runt 3-4 g/100 g så det känns lite överdrivet att framhäva proteinandelen, särskilt som protein som äts tillsammans med fibrösa grönsaker har ett något sämre upptag.
För min del handlar det enbart om att hålla det enkelt, kan inte svara för andra. Min standard är en påse frysta grönsaker, tina, ät.
Anledningen till mitt broccoli intag är dels enkelheten, samt att jag föredrar såväl smaken som konsistensen framför andra grönsaker.
Ristretto
2010-02-15, 09:39
Det är ändå mer än antalet gram kolhydrat och fett, vilket är bra för mitt kostupplägg just nu.
Sen ver jag inte vart du fått dina siffror på 0,5-1kg broccoli ifrån? Skulle jag äta 500g skulle det vara över minst två måltider.
Broccoli är den grönsak jag finner mest prisvärd med tanke på allt.
Använder emellanåt fibrex uppblött i vatten i matbröd med gott resultat. Hade det även i mina lussebullar i år och de blev faktiskt saftigare är tidigare så jag skulle inte slänga lådan om du bakar då och då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.