handdator

Visa fullständig version : Bra, trögflytande och nyttig sås (till kyckling bl.a.)

Humanist
2007-08-11, 09:30
Ska köra på nypremiär gällande kyckling. Tänkte koka kycklingen denna gång, och därefter tärna den. I koket har jag salt och peppar, samt lagerblad.

Problemet är att jag skulle vilja ha en trögflytande och nyttig sås att kasta i kycklingtärningarna i. Trögflytande så att den enkelt kan fraktas i diverse matlådor (som man inte kan anta sluter tätt) och nyttig för att, ja behöver inte förklaras. Gärna en enkel sås, som inte kräver mängder av ingredienser och d.y.l.

Vore mkt tacksam för tips.

Eddie Vedder
2007-08-11, 09:32
Nån sås baserad på keso och/eller mager ost kanske? Ost och/eller keso, en burk krossade tomater och lite grovt mjöl för konsistensens skull.

Lite kryddor efter behag så blir den både god nyttig och hyfsat trögflytande skulle jag tro.:)

Mirre
2007-08-11, 09:37
Ajvar*drool*

Humanist
2007-08-11, 09:41
Nån sås baserad på keso och/eller mager ost kanske? Ost och/eller keso, en burk krossade tomater och lite grovt mjöl för konsistensens skull.

Lite kryddor efter behag så blir den både god nyttig och hyfsat trögflytande skulle jag tro.:)

Hmmm...Har aldrig testat att värma keso och köra den som sås? Mager ost, menar du då sån här hård ost? Som man använder hyvel på? Läste Piranha som hade tips på chicken wraps och då körde han med nån ost i såsen...

Ajvar*drool*

Ajvar relish eller vad det nu heter?

Eddie Vedder
2007-08-11, 09:44
Hmmm...Har aldrig testat att värma keso och köra den som sås? Mager ost, menar du då sån här hård ost? Som man använder hyvel på? Läste Piranha som hade tips på chicken wraps och då körde han med nån ost i såsen...

Ja smält hårdost, mjukost duger väl förvisso det också men det är ju enkelt att tärna ner hårdost i såsen och låta det smälta till en tjockare konsistens. Även fetaost är ju mycket mycket gott.*drool*

Mirre
2007-08-11, 09:45
Ajvar relish eller vad det nu heter?
Exakt!

Humanist
2007-08-11, 11:12
Ja smält hårdost, mjukost duger väl förvisso det också men det är ju enkelt att tärna ner hårdost i såsen och låta det smälta till en tjockare konsistens. Även fetaost är ju mycket mycket gott.*drool*

Problemet med ost är att jag tycker det är ett något dyrt livsmedel. Använder egentligen aldrig ost överhuvudtaget, även fast det numera finns väldigt proteinrika ostar (tyvärr är dessa också dyra). Visste faktiskt inte att man kunde smälta fetaost med lyckat resultat. För visst är det väl sån ost man brukar finna i grekiska sallader?

Exakt!

Hur står sig Ajvar Relish ur nyttosynpunkt? Vill minnas att det är en massa paprika i relishen, men även en massa olja och annat? Befinner mig i en liten deff, därav mitt intresse av näringsinnehållet.

Förresten: Tack för svaren, lutar åt att bli relish iallafall.

JAJJAS
2007-08-11, 11:33
Tärnad kycklingfile i en röra av minifraiche och wokgrönsaker. Häll i lite söt-sursås och krydda.
Det är nog det godaste jag vet!

Lexidos
2007-08-11, 12:44
Tärnad kycklingfile i en röra av minifraiche och wokgrönsaker. Häll i lite söt-sursås och krydda.
Det är nog det godaste jag vet!

*drool*

Bhavna
2007-08-11, 15:50
Jag vet inte riktigt om det räknas som sås (de blir fast iaf) men mixa keso med soltorkade tomater. väldigt gott och inte så mycket kcal heller, använd minikeso och tomater som inte ligger i olja.

Masson
2007-08-11, 19:56
Nej om du vill ha en bra röra så satsa på att mosa avokado, tillsätt krydda och om du vill ha den rinnigare så även lite olja. MUMS perfekt till kyckling!

Jacky
2007-08-12, 07:52
Ratatouille - "grönsakssås med tomat, squash, aubergine m.m.". Finns färdig på burk, i min affär, coop konsum 25 kcal/100g. SKITGOOOOOOOOOD!

Durayan
2007-08-31, 07:09
Till kyckling i allmänhet är det gott med "krossad tomat med chili". Klart kryddig och god både varm och kall. Dessutom fettsnål.

Jag har också gjort guaccamole (hur stavas det???) och haft som sås till kyckling. Det är ju en massa avocado och kryddor och avocado är ju som bekant "rätt" sorts fett. Och gott!

Koloftw
2007-08-31, 10:33
Kesella 10% fett är extremt god att blanda med kyckling/kött.

loolY
2007-08-31, 11:30
En salsasås tycker jag själv kan passa till kyckling. Tomat, jalapenos etc.

Vin
2007-08-31, 12:13
Denna sås är väldigt god och enkel. 2DL Lättcreimefreiche med 3% fetthalt, sen lägger du bara massa curry i den så blir det en väldigt god currysås.

MyungChul
2007-08-31, 20:37
Ajvar är vad jag vet rostad paprika, olja, kryddor. Oljan är antagligen oliv, om det är en dyrare variant eller solros/raps om det är en billigare. Ingen av oljorna är ju att klaga på. Om du inte vill äta olja, så bör du omformulera dig till "energisnål" sås. I övrigt så beror ju såsen mycket på vad du äter till, grillad kyckling och bara sallad så skulle jag rekommendera en vitlökssås med mycket sälta och gärna lite parmesan till. Så har du en variant av en Caesar sallad.

LasseMan
2007-09-07, 23:33
Halv burk kesella sambalolek efter smak och massa kryddor från skåpet och lite sweetchilly...

euforiah
2007-09-18, 19:55
Ska köra på nypremiär gällande kyckling. Tänkte koka kycklingen denna gång, och därefter tärna den. I koket har jag salt och peppar, samt lagerblad.

Problemet är att jag skulle vilja ha en trögflytande och nyttig sås att kasta i kycklingtärningarna i. Trögflytande så att den enkelt kan fraktas i diverse matlådor (som man inte kan anta sluter tätt) och nyttig för att, ja behöver inte förklaras. Gärna en enkel sås, som inte kräver mängder av ingredienser och d.y.l.

Vore mkt tacksam för tips.

kolla mitt recept på receptsamlingen.. på sista sidan..
visserligen creme fraiche -franska örter..inte SÅÅ nyttigt.. men gött o unna sig.. och så är den ju trögflytande och äckligt enkel :D