Visa fullständig version : Nån som har tips på gym med "plate loaded"-utrustning?
Jag har nyligen upptäckt den underbara känslan att gymma med utrustning som är "plate loaded", dvs i mina ögon rena hardcore-maskiner.
Det är alltså utrustning/maskiner där du laddar på själv med viktplattor, inte väljer vikt i ett "vikt-rack", utan skiva för skiva lassar på den vikt du vill uppnå.
Dessutom ska de helst ha enskilt rörliga armar, att maskinens armar är rörliga var för sig, så att en överstark högerarm inte får en chans att kompensera vänsterns svaghet, utan båda armarna tvingas göra samma arbete med samma vikt...
Det ger en helt annan kontroll, du vet alltid vilka vikter du jobbar med, samt långt mer flexibilitet... Helt underbara :hbang:
Exempel på sådana maskiner är:
*GymLeco (min favvo!)
*Hammer Strength
*Nautilus XPLoad
mfl gissar jag?
Jag är sugen på att byta anläggning/gymkedja och vill kolla runt innan jag väljer...
Nån som kan tipsa om gym med sådana maskiner? I mitt fall är jag mest nyfiken på runt om i Stockholm, men det kanske finns de som vill veta på fler håll?
Jag har hittills upptäckt att vissa World Class gym har en del av dessa maskiner (Kungsholmen har tex några ur Nautilus serie), men i Hudiksvall (där jag f.ö blev frälst *cupid* ) och i Linköping finns kompletta GymLeco gym - rekommenderas verkligen!
Vad är det för fel på fria vikter då?
Nitrometan
2007-08-10, 07:48
Det ger en helt annan kontroll, du vet alltid vilka vikter du jobbar med, samt långt mer flexibilitet... Helt underbara :hbang:
Nej? Det beror ju på hävarmarnas längd. Visst du vet vad du lastar på, men det vet du ju i vilken kabel som helst också.
Flexibilitet? Nej. Inte det heller. Maskinerna är gjorda för att göra en rörelse och bara en.
Skivstång och viktskivor?
Gillar också friviktsmaskinerna, dock inte Nautilus.
Huddingehallen (Gymleco)
Athletic, slagsta strand (Gymleco)
Flex hagstätra (hammer)
Balance, stureplan (hammer)
Dem jag kan komma på rakt av.
Nej? Det beror ju på hävarmarnas längd. Visst du vet vad du lastar på, men det vet du ju i vilken kabel som helst också.
Flexibilitet? Nej. Inte det heller. Maskinerna är gjorda för att göra en rörelse och bara en.
Skivstång och viktskivor?
I kabel vet du bara på just den maskinen, ställer du dig sen vid en annan kabel kan vikten skilja väldigt mycke = ingen koll...
Känns lite som du inte testat den typ av maskiner jag menar... ?
Vad är det för fel på fria vikter då?
Inget fel, bara inte samma sak :)
Har alltid förespråkat fria vikter före maskiner innan jag fick prova på dessa...
Gillar också friviktsmaskinerna, dock inte Nautilus.
Huddingehallen (Gymleco)
Athletic, slagsta strand (Gymleco)
Flex hagstätra (hammer)
Balance, stureplan (hammer)
Dem jag kan komma på rakt av.
Mm, jag hittade också Balance igårkväll när jag sökte, ska kolla in det idag.
De andra var bara så fasligt långt ut :(
Nitrometan
2007-08-10, 11:09
I kabel vet du bara på just den maskinen, ställer du dig sen vid en annan kabel kan vikten skilja väldigt mycke = ingen koll...
Känns lite som du inte testat den typ av maskiner jag menar... ?
Jodå. Jag har testat dem. Det jag säger är bara att olika maskiner har olika långa hävarmar och därför skiljer de sig på samma sätt som olika kabelmaskiner skiljer sig.
Jag gillar dem också. Sköna att träna i. Ville bara påpeka att dina argument inte håller. Men trots det är maskinerna sköna att använda.
Mm, jag hittade också Balance igårkväll när jag sökte, ska kolla in det idag.
De andra var bara så fasligt långt ut :(
Balance är bra, riktigt bra.
Priset däremot är saftigt, annars skulle jag nog tränat där.
Balance är bra, riktigt bra.
Priset däremot är saftigt, annars skulle jag nog tränat där.
Var dit med en polare idag och kollade - riktigt fräscht, stort och lyxigt!
595kr/mån dock, men jämfört med de 525kr/mån som jag lagt hittills på Sats och f.ö inte är nöjd med längre, så kan en liten ökning på 70kr vara värt det för min del, blev iaf grymt impad av gymmet!
Kan också tillägga att både jag och min polare fick var sina provkort(!) som innefattade 2 GRATIS provveckor!! Inte bara ett fjuttigt tillfälle som de flesta andra ställen, så här ska nu lyxas i två veckor :thumbup:
Var dit med en polare idag och kollade - riktigt fräscht, stort och lyxigt!
595kr/mån dock, men jämfört med de 525kr/mån som jag lagt hittills på Sats och f.ö inte är nöjd med längre, så kan en liten ökning på 70kr vara värt det för min del, blev iaf grymt impad av gymmet!
Kan också tillägga att både jag och min polare fick var sina provkort(!) som innefattade 2 GRATIS provveckor!! Inte bara ett fjuttigt tillfälle som de flesta andra ställen, så här ska nu lyxas i två veckor :thumbup:
Sjutton också.
Nu måste jag också dit å provträna :D
Sjutton också.
Nu måste jag också dit å provträna :D
meeee 2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.