handdator

Visa fullständig version : Matematik - logaritm, gör jag rätt?

Fredszky
2007-08-09, 14:07
Hej, tänkte kolla så att detta stämde, ska lämna in en fysik lab men min matte är ringrostig så jag tänkte kolla med er som kan om detta är rätt?

http://img2.putfile.com/thumb/8/22009052373.jpg

Palm
2007-08-09, 14:09
Hej, tänkte kolla så att detta stämde, ska lämna in en fysik lab men min matte är ringrostig så jag tänkte kolla med er som kan om detta är rätt?

Nej. Du missar något...

Torwald
2007-08-09, 14:13
Det ser inte riktigt rätt ut i mina ögon...

Fredszky
2007-08-09, 14:15
minustecknet?

newb123
2007-08-09, 14:17
minustecknet?

Ja.

brill
2007-08-09, 14:17
Tycker det ser rätt ut förutom att du glömt minustecknet.

Torwald
2007-08-09, 14:20
Ni ska ju inte göra hans uppgift ;)

Fredszky
2007-08-09, 14:21
okej! tack så mycket!

tänk vad man missar! tur att man har kolozzeum

Muskelbyggaren
2007-08-09, 14:33
Ska man vara petig är det också typografiskt fel, bråkstrecket ska vara i linje med likhetstecknet.

Palm
2007-08-09, 14:38
Läxhjälp är dessutom förbjudet på kolo ;)

tjabon
2007-08-09, 14:39

Byt plats på R och Ro så blir det rätt !!!

(vill du ha en komplett uträkning. så får du mejla mej)

Fredszky
2007-08-09, 14:40
Läxhjälp är dessutom förbjudet på kolo ;)

ojdå, då ber jag om ursäkt!

läser genast igenom reglerna en gång till.

Fredszky
2007-08-09, 14:52
så nu har jag läst igenom reglerna igen, hittar ingenting om att det skulle vara förbjudet? kan någon peka?

Palm
2007-08-09, 14:59
så nu har jag läst igenom reglerna igen, hittar ingenting om att det skulle vara förbjudet? kan någon peka?

http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=61494

Raggis
2007-08-09, 15:01
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=61494

Ibland dyker det upp innovativa och t o m lärorika exempel på lite högre nivå som vi kan acceptera.

Hmm

Fredszky
2007-08-09, 15:09
tack Palm

om någon moderator läser detta så skriv gärna in att man inte får starta trådar om läxhjälp i regelsamlingen, lättare att hitta, och därmed vara medveten om, istället för en gammal tråd som ligger bland de andra mossbeklädda trådarna på sidan 26 i allmänt-delen.

Palm
2007-08-09, 15:36
tack Palm

om någon moderator läser detta så skriv gärna in att man inte får starta trådar om läxhjälp i regelsamlingen, lättare att hitta, och därmed vara medveten om, istället för en gammal tråd som ligger bland de andra mossbeklädda trådarna på sidan 26 i allmänt-delen.

Lugnt. Vet inte hur strikt det är... Man ska naturligtvis göra så mycket man kan på egen hand och tänka efter en och två gånger, men ibland kör man ju faktiskt fast. De vill nog undvika att ett kropssbyggarforum förvandlas till ett gör-mina-läxorforum ;)

tjabon
2007-08-09, 21:47
Varsågod för hjälpen,
det var så lite så..........:confused:

Zakath
2007-08-09, 21:52
Oroa dig inte ang. läxhjälpen, det var ju massor av folk som svarade vilket tyder på intresse, och då tycker jag att det är okej. Bra med repetition för oss andra. :)

gibfel
2007-08-09, 22:02
Var lär man sig sådan matte :S Verkar inte va på gymnasiet iaf?

Windstalker
2007-08-09, 22:21
Var lär man sig sådan matte :S Verkar inte va på gymnasiet iaf?

Jag kunde det och jag har bara läst till Matte D..

/Wind

gibfel
2007-08-09, 22:27
Jag kunde det och jag har bara läst till Matte D..

/Wind

KK. Då kommer jag och alla andra Naturare också lära oss det till slut :P Fin fint! Hatar att inte kunna saker nämligen *mini* Vetgirig!

Erik__
2007-08-09, 23:16
vi fick lära oss logaritmer första året på gymnasiet, dom tycte vi behövde det i fysik och kemi.

gibfel
2007-08-09, 23:22
vi fick lära oss logaritmer första året på gymnasiet, dom tycte vi behövde det i fysik och kemi.

Antar att det inte behövdes för vi har aldrig använt det *screwy*
Fått MVg i dom flesta NV ämnen ändå.

Raggis
2007-08-09, 23:25
Antar att det inte behövdes för vi har aldrig använt det *screwy*
Fått MVg i dom flesta NV ämnen ändå.

Logaritm och derivata går hand i hand.

iNCREDiBLE
2007-08-09, 23:56
Logaritm och derivata går hand i hand.

På vilket sätt då? *whistle*

gibfel
2007-08-09, 23:58
På vilket sätt då? *whistle*

EXACLY!? Varför går dom hand i hand? Vi har haft den enklaste formen av derivata men jag har inte märkt av logaritm...

Raggis
2007-08-10, 00:02
EXACLY!? Varför går dom hand i hand? Vi har haft den enklaste formen av derivata men jag har inte märkt av logaritm...

Det kommer min käre vän ^^. Tror vi stötte på logaritmer första gången i matte c.

iNCREDiBLE
2007-08-10, 00:03
Det kommer min käre vän ^^. Tror vi stötte på logaritmer första gången i matte c.

Jag vill gärna höra dig berätta om hur de går hand i hand *popcorn*

gibfel
2007-08-10, 00:05

Kk. Ibland frågar jag mig själv varför vi går matte c-d-(e)-((diskret)).
Man har verkligen ingen nytta av den ute i vardagslivet eller i arbetslivet om man ska jobba inom sjukvård. Har träffat många ingenjörer som säger att dom inte kommer ihåg mkt av sina kunskaper från gymnasiets matematik eftersom alla uträkningar görs med datorer nu för tiden *gah!*

Raggis
2007-08-10, 00:06
Jag vill gärna höra dig berätta om hur de går hand i hand *popcorn*

Nvm, jag tänkte lite galet. Är en hobbyprogrammerare. Så, jag blandar ihop termer ibland. Skyller på att det börjar bli sent *whistle*

Raggis
2007-08-10, 00:07
Man har verkligen ingen nytta av den ute i vardagslivet eller i arbetslivet om man ska jobba inom sjukvård. Har träffat många ingenjörer som säger att dom inte kommer ihåg mkt av sina kunskaper från gymnasiets matematik eftersom alla uträkningar görs med datorer nu för tiden *gah!*

Ja, det är lite galet. Matte diskret skiljer sig dock väldigt mycket från vanlig matte (tyckte jag personligen, iallafall). Man var tvungen att kunna tänka mer logiskt, etc. Var riktigt roligt faktiskt :)

iNCREDiBLE
2007-08-10, 00:08
Nvm, jag tänkte lite galet. Är en hobbyprogrammerare. Så, jag blandar ihop termer ibland. Skyller på att det börjar bli sent *whistle*

Hehe, jag som hade hoppats på lite underhållning :D

gibfel
2007-08-10, 00:09

Vavvvava? Vad är "Nvm"?

PS. Har du några spel på gång eller programerar du bara tråkiga saker?

Raggis
2007-08-10, 00:12
Vavvvava? Vad är "Nvm"?

PS. Har du några spel på gång eller programerar du bara tråkiga saker?

Nvm = nevermind.

Programmerar mest php och html. Funderar att ta mig an java snart. Själv?

gibfel
2007-08-10, 00:15
Nvm = nevermind.

Programmerar mest php och html. Funderar att ta mig an java snart. Själv?

Jag programmera :S Nja. Är inte så high-tech när det gäller datorer. Får jag fråga dig om du ser det logiska i matte D? Har bara hört av ALLA jag har träffat att det bara är att plugga in för att logiken försvinner i den kursen...

Raggis
2007-08-10, 00:18
Jag programmera :S Nja. Är inte så high-tech när det gäller datorer. Får jag fråga dig om du ser det logiska i matte D? Har bara hört av ALLA jag har träffat att det bara är att plugga in för att logiken försvinner i den kursen...

Det är logik i allt vi gör. Men, så mycket logik tyckte jag inte att det var. Bara massa formler, hit och dit. Vi höll mest på med linjära funktioner, och integraler. Sjukt sega grejer.

iNCREDiBLE
2007-08-10, 00:18
PHP är det roligaste (läs; bekvämaste) språket jag kodat i. Men steget från PHP till JAVA är riktigt stort :MrT:

Raggis
2007-08-10, 00:19
PHP är det roligaste (läs; bekvämaste) språket jag kodat i. Men steget från PHP till JAVA är riktigt stort :MrT:

Yes, mycket bekvämt :D Håller jag med om. Dessutom är det väldigt användbart. Jag har varit och snokat på java många gånger. Har många vänner, som pluggar just till programmerare. Så, har blivit en del snack när man är med dom. Men, all kodning bygger ju egentligen på samma principer.

Man måste tänka på ett speciellt sätt, när man kodar. Men, visst är steget stort, det råder det inga tvivel om.

gibfel
2007-08-10, 00:21
Det är logik i allt vi gör. Men, så mycket logik tyckte jag inte att det var. Bara massa formler, hit och dit. Vi höll mest på med linjära funktioner, och integraler. Sjukt sega grejer.

Självklart är det logik i allt men för en hederlig vanlig människa menar jag :cool:
Eller det kanske är så att du är en uber-smart IQ snubben som behärskar och förstår matematikens alla aspekter??? ;)
Eller?

PS. Höll ni på med linjära-funktioner i matte D kursen? Är inte olinjära några snäpp svårare om man ser till formlern?

Raggis
2007-08-10, 00:23
Självklart är det logik i allt men för en hederlig vanlig människa menar jag :cool:
Eller det kanske är så att du är en uber-smart IQ snubben som behärskar och förstår matematikens alla aspekter??? ;)
Eller?

PS. Höll ni på med linjära-funktioner i matte D kursen? Är inte olinjära några snäpp svårare om man ser till formlern?

Haha, knappast. Jag var nog bland som sämre i klassen, när det kom till mattedelen. Yes, vi höll på med linjära funktioner i matte d kursen :|. Vår lärare sög f.ö. Inga pedagogiska erfarenheter öht.

gibfel
2007-08-10, 00:29
Haha, knappast. Jag var nog bland som sämre i klassen, när det kom till mattedelen. Yes, vi höll på med linjära funktioner i matte d kursen :|. Vår lärare sög f.ö. Inga pedagogiska erfarenheter öht.

Ok. Mysko. Måste försöka komma på hur allting var nu igen *screwy*
Linjär var: y=kx+m
Då är k=lutning och m=upp/ner/höjd

Olinjära har vi hållt på med ett litet tag. Är ganska kul men ganska avancerat tycker jag. Typ räkna ut hur många säker man ska tillverka för att få maximal vinst och maximala höjden en sten uppnåt om man kastar den m.m. Ganska roande :D För NV-ungar då såklart. Samhällsvetare skulle dö av uttråkning antar jag!

Raggis
2007-08-10, 00:30

Olinjära har vi hållt på med ett litet tag. Är ganska kul men ganska avancerat tycker jag. Typ räkna ut hur många säker man ska tillverka för att få maximal vinst och maximala höjden en sten uppnåt om man kastar den m.m. Ganska roande :D För NV-ungar då såklart. Samhällsvetare skulle dö av uttråkning antar jag!

Ja, det är riktigt roligt när man får använda det i praktiken^^ (eller, bästan i praktiken). Så värdelöst när man bara ska räkna ut ett tal, som i sig inte har något syfte.

iNCREDiBLE
2007-08-10, 00:31
Ma D täcker följande: trigonometri, härledning av derivata, andraderivata, primitiva funktioner, differentialekvationer och lite till...

Erik__
2007-08-10, 00:35

blir inte kasta-sten-saken en andragradare? y = px+q ?

gibfel
2007-08-10, 00:42
Ja, det är riktigt roligt när man får använda det i praktiken^^ (eller, bästan i praktiken). Så värdelöst när man bara ska räkna ut ett tal, som i sig inte har något syfte.

Kom ihåg när vi räknade ut vår skolas höjd med hjälp av en spegel och 2 meters måttband. Var ganska enkelt ifs. Använde oss av likformighet. Ställde en person 12 meter från väggen. La spegeln 2 meter framför honom så att han såg skolans tak i den. Mätte från hans fötter till spegelbilden av skolans tak. Blev typ 2m. Mätte hur hög killen var. Typ 1,8m. Mätte sedan från spegelbilden av skolans tak till skolans vägg. Typ 10m. Tog bara 10/2=5 gånger större. Sedan1,8x5=9m

Är skitkul att göra enkel matte som funkar i verkligheten! Rätta mig om jag har skrivit upp fel :em:

gibfel
2007-08-10, 00:43
blir inte kasta-sten-saken en andragradare? y = px+q ?

Jo såklart. Det var därför jag skrev "olinjära" funktioner :P

Erik__
2007-08-10, 00:49
Jo såklart. Det var därför jag skrev "olinjära" funktioner :P

sry är alldeles för trött hehe

Noodles
2007-08-10, 06:55

Ska du bli ingenjör är den matematiken en nödvändig grund. Om du tycker att gymnasiets matte är överflödig kommer du säkert att älska högskolans variant. Efter ett tag kommer du dock att upptäcka hur användbar även den är. Även om mycket kan göras med datorer idag så måste du (oftast) veta principerna bakom. Det är klart att jag hellre låter ett program som Matlab göra grovjobbet i en tråkig uträkning men jag måste fortfarande kunna matten.

gibfel
2007-08-10, 11:31
Ska du bli ingenjör är den matematiken en nödvändig grund. Om du tycker att gymnasiets matte är överflödig kommer du säkert att älska högskolans variant. Efter ett tag kommer du dock att upptäcka hur användbar även den är. Även om mycket kan göras med datorer idag så måste du (oftast) veta principerna bakom. Det är klart att jag hellre låter ett program som Matlab göra grovjobbet i en tråkig uträkning men jag måste fortfarande kunna matten.

Ändå drygt som få saker när matten är så svår att man inte förstår logiken bakom den. Då är idrotten i skolan några snäpp roligare *flex*