Visa fullständig version : Från Pasta till energi...
Haggstar
2003-04-09, 08:18
Om man tränar på morgonen/förmiddagen så vill man ju gärna fylla kroppen med så mycket Kolisar som möjligt innan passet! :eating:
Fråga:
Hur lång tid tar det egentligen för kroppen att göra om kolhydraterna till glykogen, spelar det någon roll hur stor mängd man äter? Kan väl ta Pasta som ett exempel..
Herkulez
2003-04-09, 08:24
om jag inte har fel så är ju en grundregel att det du äter idag förbrukas in morgondagens pass
King Grub
2003-04-09, 09:34
Det är nog som sagt inte det du äter samma dag som använder som energi under passet. Däremot är det viktigt att äta långsamma kolhydrater på samma dag som passet, så inte blodsockerkurvan börjar åka upp och ner, så du riskerar att bli "låg" mitt i knäböjspasset.
Haggstar
2003-04-09, 17:09
Men hur funkar det med sportdryck, gainers och dylikt då? :confused:
King Grub
2003-04-09, 17:20
Samma sak. Det är till för återhämtningen direkt efter ett pass. Inte att ladda med.
Sportdrycker kan hinna ut till musklerna innan ett pass är slut, samma sak om man tar gainer innan passet så kan det hinna ut men det kräver ju att man tränar lite längre.
Grub:
Jag vill bara nämna att min havregrynsdrink funkar ganska bra innan träning, som vi snackade förut om.
Jag kör:
2 dl havregryn, lite proteinpulver, kreatin inblandat i 6-7 dl vatten och dricker cirka 30 minuter före mitt "första set" i gymmet (notera att jag tar denna drink som innan-träning-mål bara på skoldagar då jag inte hinner åka hem o käka).
Någon som vågar gissa på vart GI hamnar? Grub sa till mig förut att det är runt 90-100, vilket säkert är mycket riktigt, men jag vill bara påpeka att jag får helt okej energi i 60-65 minuter under passet. :hbang:
Haggstar
2003-04-10, 08:42
Originally posted by King Grub
Samma sak. Det är till för återhämtningen direkt efter ett pass. Inte att ladda med.
Hur menar du då?
Jag tar också en pre-workout drink och känner mig mycket mera laddad då än om jag skulle strunta i den, tränar alltid på förmiddagen.
Äter runt 100 gram Pasta till frukost med minimjölk eller juice, 2 timmar senare så äter jag 300 gram banan och lite Mini mjölk, självklart Proteindrinkar till båda målen! 30 min innan träning så blir det drink med 30 gram vassle 50 gram dextropure glutamine och kreatine, struntar jag i de 2 sista målen så märker jag av en märkbar skillnad under passet!
Något måste väl ha kommit ut i musklerna, eller vad får jag annars energin från!? Så hård placebo kan jag inte tänka mig att det kan vara... :smash:
Det du upplever är energin till hjärnan som King Grubba skriver.
Glykogenet i muskeln kan du förbränna på någon timmes hård träning men det tar en till tre dagar att fylla upp reserverna igen.
Tränar du biceps på måndagen så är den nästan tom efter träningen men " suger åt sig " kolhydraterna som du äter efter träningen och de efterföljande dygnen.
Så när du tränar biceps igen på fredagen är det inte frukosten som du förbränner utan måndagskvällens pasta.
Haggstar
2003-04-10, 11:57
Men när man äter så höjs ju blodsockret, och då blir man piggare.
Men man kan inte ta åt sig av det och göra om det till energi då direkt eller, måste det bli glykogen först?
Som t.ex. under en hockeymatch så brukar vi få sportdryck och bananer att äta under pauserna, men det blir inte till muskel energi då utan bara lite energi till hjärnan som gör att man blir piggare?
För piggare blir man ju helt klart!!??
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.