Visa fullständig version : Tillfällig uppgång under deff
Om man under dieten lägger om kosten, kommer det då resultera i en tillfällig uppgång om man tex gör följande: Går från ett underskott på ca 1000 kcal/dag till ett underskott på ca 800 kcal/dag och på samma gånga går från stillasittande till en betydligt mer aktiv vardag, träning av något slag 6 dagar i veckan? Kommer detta resultera i en ökad glykogen- och vätskemängd i kroppen som står för uppgången? Har nämligen ökat 1 kg i vikt senaste veckan när jag borde ha tappat 1kg, dvs det skiljer 2kg från hur det borde vara. Har jag gjort något fel eller blir det helt enkelt så när man börjar träna mer?
Om man under dieten lägger om kosten, kommer det då resultera i en tillfällig uppgång om man tex gör följande: Går från ett underskott på ca 1000 kcal/dag till ett underskott på ca 800 kcal/dag och på samma gånga går från stillasittande till en betydligt mer aktiv vardag, träning av något slag 6 dagar i veckan? Kommer detta resultera i en ökad glykogen- och vätskemängd i kroppen som står för uppgången? Har nämligen ökat 1 kg i vikt senaste veckan när jag borde ha tappat 1kg, dvs det skiljer 2kg från hur det borde vara. Har jag gjort något fel eller blir det helt enkelt så när man börjar träna mer?
Öh? Om du ligger på underskott går du inte upp i vikt i något av fallen. Sen är det väl skitsamma hur du ligger på underskott (ur viktnedgångsperpektiv), du kommer i längden gå ner i vikt.
Tips: väg dig naken på samma våg varje morgon vid samma tid efter du gått på toaletten. Då har du eliminerat så många "temporära" faktorer du kan.
Klart det finns en möjlighet att man kan lagra mer glykogen och vätska eller? om inte så vill jag veta varför det är så eftersom jag i så fall skulle ha gått upp i vikt den senaste veckan, vilket jag inte kan ha gjort om man ser till mitt kcalintag.
Eddie Vedder
2007-08-08, 17:21
Klart det finns en möjlighet att man kan lagra mer glykogen och vätska eller? om inte så vill jag veta varför det är så eftersom jag i så fall skulle ha gått upp i vikt den senaste veckan, vilket jag inte kan ha gjort om man ser till mitt kcalintag.
Ja du har rätt Jaive, du kan absolut väga mer från dag till dag även om du fortfarande ligger i negativ energibalans.
Att äta mer innebär mer mat i systemet och givetvis bidrar det med extra vikt. Äter du mer får du i dig mer kolhydrater (vid "normal" kostsammansättning) vilket lagras som glykogen och binder ungefär tredubbel mängd vätska (2.7g vätska/g glykogen) och mer mat innebär troligtvis lite mer salt som även det är vätskebindande.
Så faktorer som mer mat i mag-tarmsystemet, mer lagrat glykogen med därtill bunden vätska samt en viss mängd natriumbunden vätska är alla tre fektorer som kan innebära att du väger lite mer på underskott A än underskott B trots att du som sagt frisätter mer kroppsfett än du lagrar in i båda fallen.:)
Jo, mer kolhydrater har det helt klart blivit för att orka med träningen. Men lagras det MER glykogen i musklerna under de perioder som man tränar mycket än under de perioder som man är relativt inaktiv under dagarna?
Eddie Vedder
2007-08-08, 17:41
Jo, mer kolhydrater har det helt klart blivit för att orka med träningen. Men lagras det MER glykogen i musklerna under de perioder som man tränar mycket än under de perioder som man är relativt inaktiv under dagarna?
Har svårt att tro att det är någon jätteskillnad på vilodagar under en period med mycket träning. En vilodag mellan två pass t.ex. Då tror jag knappast skillnaden är särskilt stor även fast den troligtvis är mätbar.
Så siffror på skillnader finns säkert men inget som spelar särskilt stor roll i praktiken.;)
Är du däremot otränad, eller iaf har varit ifrån träningen en längre tid, så är glykogeninlagringen betydligt mer effektiv när du sätter igång och tränar.:)
Glykogenförbrukningen och glykogeninlagringen är ju dessutom regionell och som högst i den muskeln som tränas/har tränats.
Okej, men då har jag fått min oro stillad. Har kört helkroppspass, löpning och handboll så det lär ju lett till ökad glykogeninlagring i hela kroppen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.