handdator

Visa fullständig version : ska landstinget betala skönhetsoperationer?

Misha
2007-08-08, 16:13
Ytterligare en tuttrelaterad tråd.. (har bara bröst i huvudet just nu*whistle* )

Om en kille har betydande gynekomasti (dvs. börjar utveckla kvinnobröst) och lider av det, är det rätt att landstinget ger bidrag, trots att det handlar om en ren skönhetsoperation?

Gäller samma svar om det handlar om en tjej som har mycket små/fula bröst och lider av det?

Om inte, varför?

(De flesta landsting betalar inte längre bröstförstoringar pga. besparingar. Killar med gynekomasti kan dock fortfarande få sin operation betald.)

ZHTOHELLAS
2007-08-08, 16:17
Ytterligare en tuttrelaterad tråd.. (har bara bröst i huvudet just nu*whistle* )

Om en kille har betydande gynekomasti (dvs. börjar utveckla kvinnobröst) och lider av det, är det rätt att landstinget ger bidrag, trots att det handlar om en ren skönhetsoperation?

Gäller samma svar om det handlar om en tjej som har mycket små/fula bröst och lider av det?

Om inte, varför?
(De flesta landsting betalar inte längre bröstförstoringar pga. besparingar. Killar med gynekomasti kan dock fortfarande få sin operation betald.)

Ja till killen, Nej till tjejen.

Tjejens problem kan liknas med att en kille är missnöjd med sin penis storlek och lider av det..

Medans Killens är pga hormonella förändringar i kroppen.

Yes
2007-08-08, 16:32
En omöjlig gränsdragning skulle jag säga. Om man nu accepterar att sjukvården ska betalas via skattesedeln, varför ska det då inte gälla all typ av sjukvård?

Annars, går gränsen vid att lägga snygga stygn vid ett sår, gynekomasti eller botox-injektioner?

L-Sami
2007-08-08, 16:42
Kvinnobröst på män är inte normalt, men småbröst på kvinnor är det. Där är en skillnad.

NiXPhoenix
2007-08-08, 16:44
Uh, har landstinget nånsin betalat för bröstförstoringar??
Låter knasigt. Tror inte det gäller många isåfall.
Självklart är det ju nåt annat om det är en femtioåring som drabbats av bröstcancer, då kan jag förstå om de betalar en del.

Ang gynekomastin så tycker jag det helt okej om de betalar för det bara killen fått det naturligt så att säga.

Palm
2007-08-08, 16:45

Om inte, varför?

Grava missbildningar (som gör att folk vänder sig om och tittar igen) kan vi bjussa på. Kvinnobröst på en man får väl klassas som sjukdom, så det också (försöker komma på motsvarande situation för kvinnor men misslyckas). Men en liten snopp eller sneda bröst - nej. Nånstans måste man dra gränsen, även om det alltid blir en gråzon där folk känner sig orättvist behandlade. Beror väl lite på hur pass ovanliga fallen är också. Män med bröst är en aning ovanligare än kvinnor missnöjda med sina diton.

Deceiver85
2007-08-08, 16:47
Det är skillnad på skönhetsoperationer och skönhetsoperationer. Vissa operationer är till följd av sjukdom (som vid cancer, gynekomasti etc) medan dåligt självförtroende är små bröst är ett jobb för en psykiatriker.

Misha
2007-08-08, 16:59
Själv kan jag inte se någon skillnad. Jag ser total avsaknad av bröstvävnad hos en kvinna som en lika stor missbildning som bröstutveckling hos en man (förutsatt att de lider lika mycket av det).

Varför skulle det vara mer "förnedrande" för en man att ha kvinnobröst, än för en kvinna att ha obefintliga eller missbildade? Jag ser inget av det som en sjukdom, utan som rena missbildningar. Det är ju det psykiska som ska läkas..inte fysisk smärta.

Raggis
2007-08-08, 17:00
Själv kan jag inte se någon skillnad. Jag ser total avsaknad av bröstvävnad hos en kvinna som en lika stor missbildning som bröstutveckling hos en man (förutsatt att de lider lika mycket av det).

Varför skulle det vara mer "förnedrande" för en man att ha kvinnobröst, än för en kvinna att ha obefintliga eller missbildade? Jag ser inget av det som en sjukdom, utan som rena missbildningar. Det är ju det psykiska som ska läkas..inte fysisk smärta.

Vänta lite.. Vad räknas som "obefintliga" bröst hos en kvinna? Jag har då aldrig stött på ett fall, där en kvinna helt saknar bröst?

Hemi
2007-08-08, 17:05
För en som inte är så insatt, är "skönetsoperation" en term som används av vården? Är "plastikoperation" det? Går den första under den andra? Spontant känns det som att jag har svårare att se att det betalas för en killes silikontoppning i bicebs, än någons… ja var går gränsen?

Misha
2007-08-08, 17:07
Vänta lite.. Vad räknas som "obefintliga" bröst hos en kvinna? Jag har då aldrig stött på ett fall, där en kvinna helt saknar bröst?

Japp! Det finns!

Här är fler exempel på missformade bröst hos kvinnor (inte alltför ovanliga faktiskt)
http://www.plasticsurgery.nu/swe/breast_deformity.htm

Misha
2007-08-08, 17:09
Att tillägga: operation av tubulära bröst betalas inte av landsting, trots att det klassas som genetisk defekt.

Jackie Dee
2007-08-08, 17:11
Japp! Det finns!

Här är fler exempel på missformade bröst hos kvinnor (inte alltför ovanliga faktiskt)

I dessa fall som bilderna visar tycker jag helt klart att landstinget ska hjälpa till.

Misha
2007-08-08, 17:14
I dessa fall som bilderna visar tycker jag helt klart att landstinget ska hjälpa till.

Det tycker jag med. Själv fick jag punga ut med 60 000 kr. (Men det var ändå billigt med tanke på hur mycket bättre jag mår nu efteråt:))

nr16
2007-08-08, 17:44
Kvinnobröst på män är inte normalt, men småbröst på kvinnor är det. Där är en skillnad.

Dagens sanning!

gibfel
2007-08-08, 18:09

Helt rätt. Folk som har missbildningar ska få hjälp. Även om det handlar om en kvinna med enbart ett bröst eller en man med kvinnobröst. Folk som vill ha pengar för att deras bröst är "för små" kan gå till psykologen istället. Dessamma gäller män med "för liten".
Så länge det fungerar i det syfte vi har det till så är allt bra.

Raggis
2007-08-08, 18:12
Man kan aldrig förlänga en penis. Den ser bara större ut i slakt tillstånd. När den väl står upp, så är den lika lång som innan "penisförlängningen".

egge
2007-08-08, 18:32
Man kan aldrig förlänga en penis. Den ser bara större ut i slakt tillstånd. När den väl står upp, så är den lika lång som innan "penisförlängningen".

Det är alltså en synvilla...:confused:

Raggis
2007-08-08, 18:44
Det är alltså en synvilla...:confused:

Den blir längre i slakt tillstånd - ja. Men, vid erektion, så är den fortfarande lika lång som innan förlängningen.

egge
2007-08-08, 18:46
Den blir längre i slakt tillstånd - ja. Men, vid erektion, så är den fortfarande lika lång som innan förlängningen.

Man kan aldrig förlänga en penis.

Ja, jag är dryg, skyller på trötthet och dåligt pokerspel;)

Raggis
2007-08-08, 18:50
Ja, jag är dryg, skyller på trötthet och dåligt pokerspel;)

Det är väl ändå erektionen som är viktigast? Visst kan man förlänga den, så att den ser längre ut i slakt tillstånd (omg, synvilla!111). Men, den är fortfarande lika lång vid erektion.

Jackie Dee
2007-08-08, 22:10
Det är väl ändå erektionen som är viktigast? Visst kan man förlänga den, så att den ser längre ut i slakt tillstånd (omg, synvilla!111). Men, den är fortfarande lika lång vid erektion.

Du verkar påläst i ämnet.

Raggis
2007-08-08, 22:48
Du verkar påläst i ämnet.

Såg en dokumentär för längesen. Själv är jag mycket nöjd med min längd :cool:

gibfel
2007-08-09, 00:10
Såg en dokumentär för längesen. Själv är jag mycket nöjd med min längd :cool:

Ja klart. 19cm har jag...slak då alltså:naughty:
Nej fan. Tycker synd om killar som har FÖR stor. Lagom är alltid bäst, en riktigt svensk mentalitet :Virro

Cilia
2007-08-09, 08:33
Japp! Det finns!

jag tycker inte alla dom där var så farliga.
Bröst ser olika ut.
Det första paret vara bara lite unika men inte så konstiga.

dom som har 2 helt olika storlekar på bröst kan jag förstå tycker det är jobbigt.
Hade en kompis som hade det. Hon hade alltid bylsigt på sig på överkroppen.

Misha
2007-08-09, 11:29
jag tycker inte alla dom där var så farliga.
Bröst ser olika ut.
Det första paret vara bara lite unika men inte så konstiga.

dom som har 2 helt olika storlekar på bröst kan jag förstå tycker det är jobbigt.
Hade en kompis som hade det. Hon hade alltid bylsigt på sig på överkroppen.

Alldeles riktigt. Bröst ser olika ut. Det är även som du säger, endast det exemplet med extremt assymetriska, olikformade bröst som kan få bidrag till reduktion av det större bröstet. (Även de med extremt stora bröst kan få bidrag, men av fysiska orsaker, så det är en helt annan sak..)

Gynekomasti är inte något ovanligt, inte heller "missformade" bröst hos kvinnor. Vad definierar egentligen en sjukdom respektive missbildning? Är det värre för män att ha missformade bröst än kvinnor?

Raggis
2007-08-09, 12:01
Alldeles riktigt. Bröst ser olika ut. Det är även som du säger, endast det exemplet med extremt assymetriska, olikformade bröst som kan få bidrag till reduktion av det större bröstet. (Även de med extremt stora bröst kan få bidrag, men av fysiska orsaker, så det är en helt annan sak..)

Gynekomasti är inte något ovanligt, inte heller "missformade" bröst hos kvinnor. Vad definierar egentligen en sjukdom respektive missbildning? Är det värre för män att ha missformade bröst än kvinnor?

Män med gynekomasti, löper större risk att drabbas av följdsjukdomar, så som bröstcancer.

Nitrometan
2007-08-09, 12:13
Män med gynekomasti, löper större risk att drabbas av följdsjukdomar, så som bröstcancer.
Påstår du att risken för bröstcancer är högre bland män med gyno än bland kvinnor?

Raggis
2007-08-09, 12:17
Påstår du att risken för bröstcancer är högre bland män med gyno än bland kvinnor?

Nop. Men, att riskerna ökar för gynodrabbade (precis som jag skrev alltså).

Angel
2007-08-09, 13:51
nej landstinget ska höjja min lön istället

manko
2007-08-09, 14:06

Tjejens problem kan liknas med att en kille är missnöjd med sin penis storlek och lider av det..

Håller med. För annars hade jag ju lagt mig i kö för snopp fixeri + eller - cm vill jag inte säga :(

MEDiAHORAN
2007-08-09, 14:15
Japp! Det finns!

http://www.plasticsurgery.nu/swe/breast_deformity.htmNär det är sådan asymmetri tycker jag definitivt att landstinget skall gå in och betala. Men om brösten bara är små (alltså normalt små, inte non-existent) men symmetriska tycker jag att man själv får stå för eventuella förstorningar.

Dnepr
2007-08-09, 14:17
Ja det tycker jag. Om landstinget skulle bekosta så fler kupor blev fylligare - så skulle ju både män och kvinnor bli lyckligare. Heja landstinget.

pony
2007-08-09, 14:21
Nu är det här visserlligen inte en tråd om lingvistik men jag skulle fortfarande vilja inflika med att man åtminstone bör använda termen "plastikoperation".
Att en brännskadad får ansiktshud rekonstruerad har exempelvis inte så mycket att göra med skönhet som med legitim sjukvård för att försöka ge människan ett drägligare liv.

Och samma sak KAN gälla bröstoperationer av alla de slag. Vissa män med gyno lider inte det minsta utav det. Medan det för andra kan vara ett rent handikapp.
Att en bröstförstoring skulle vara svår att få för en kvinna kan jag vittna emot. Det är, citat "bara gå dit och gråta lite". Sad but true. Men man kan ju inte utgå ifrån att människor ljuger eller överdrivet sina problem.

Dock kvarstår det faktum att om man tillsynes lider extremt av en fysisk åkomma som är förhållandevis liten så hänger det oftast på den psykologiska biten.
Inte för att det finns resurser eller på något sätt är billigare att behandla det...

Misha
2007-08-09, 16:21
Nu är det här visserlligen inte en tråd om lingvistik men jag skulle fortfarande vilja inflika med att man åtminstone bör använda termen "plastikoperation".
Att en brännskadad får ansiktshud rekonstruerad har exempelvis inte så mycket att göra med skönhet som med legitim sjukvård för att försöka ge människan ett drägligare liv.

Och samma sak KAN gälla bröstoperationer av alla de slag. Vissa män med gyno lider inte det minsta utav det. Medan det för andra kan vara ett rent handikapp.
Att en bröstförstoring skulle vara svår att få för en kvinna kan jag vittna emot. Det är, citat "bara gå dit och gråta lite". Sad but true. Men man kan ju inte utgå ifrån att människor ljuger eller överdrivet sina problem.

Dock kvarstår det faktum att om man tillsynes lider extremt av en fysisk åkomma som är förhållandevis liten så hänger det oftast på den psykologiska biten.
Inte för att det finns resurser eller på något sätt är billigare att behandla det...

Även fast det nog kan skilja en hel del mellan olika landstings policy har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara lätt så att få remiss för bröstförstoring (eller någon typ av bröstoperation för den delen). Landstinget där jag bor ger inte bidrag till någon typ av brösoperation för kvinnor, med två undantag: förminskning av extremt stora bröst och korregering av bröst som är väldigt assymetriska (minst 2 kupors diff, dock ingår inte implantat).

Egentligen tycker jag det är rätt att ha en sträng policy. Korregeringar av externa defekter såsom krokiga näsor, hängiga, utammade bröst, utåtstående öron, vanprydande födelsemärken och sneda tänder tycker jag inte ska bekostas av statliga medel. Det jag är irriterad på är att en kille som opererades för gyno samtidigt som mig fick hela sin operation betald, utan problem bara sådär! Han tyckte själv det var konstigt att jag inte ens fick ett bidrag till min, eftersom min defekt uppenbarligen begränsat mitt liv i betydligt större grad än hans (eller som jag upfattade det när vi pratade).

Jag tror att många associerar "implantat" och "förstoring" till slitz-brudar och fåfänga tjejer som söker uppmärksamhet, trots att det kan handla om ett rent rekonstruktivt syfte där allt tvärt om handlar om att passa in i mängden och slippa känna sig missbildad.

Sen är det ju givetvis fint om alla bara kunde acceptera hur man är skapt och inte begränsas av det yttre. blablabla..jaddajadda osv. Och tycker man inte en gyno-op. är värd 15 000 kr kanske man inte har tillräckligt stora komplex heller.. Har själv sparat i åtta år, 60 000 kr för min operation, jobbat extra helger, kvällar osv. Och det var fan så värt!

LunaSpice
2007-08-10, 22:45
nej landstinget ska höjja min lön istället

Min också! *mini*

Ska fråga min sambo, hon jobbar på Hand & Plastik/BRIVA här i Lkpg. Hon kanske kan ge svar på flera av dessa frågor. De rent etiska och moraliska frågeställningarna kan man självklart inte ge svar på.

Ignatius72
2007-08-11, 09:26
Sen finns de dem som betalar sin tuttförstoring själva men där försäkringskassan betalar sjuklön tills de kan jobba igen. Skandal.

Misha
2007-08-11, 10:09
Sen finns de dem som betalar sin tuttförstoring själva men där försäkringskassan betalar sjuklön tills de kan jobba igen. Skandal.

Men gäller inte det även personer som skadar sig i högrisk idrotter? Typ bestiga livsfarliga berg mm. Får knäskador i fotboll? (gäller typ 99% av alla fotbollsspelare) osv. Är det ok att få betald sjuklön i fall där man nästan garanterat vet en hobby kommer resultera i skada? Eller det kanske de inte gör föressten..jag kan faktiskt inte reglerna..

Nu kom jag iof lite utanför ämnet.. Huvudfrågan var ju framförallt varför liknande defekt hos kvinnor och män värderas så olika.

Tolkia
2007-08-11, 11:05
Varför? Sjuklön betalas ut om en person inte kan jobba, för att personen är för sjuk/skadad för att kunna jobba. Det skall vara en fråga om fysisk/psykisk status, inte om någons personliga moral. Annars kan man ju lika gärna invända att du inte skall få vara sjukskriven när du har krossat foten efter att ha tappat en viktskiva på den, inte sant?

Erik__
2007-08-11, 11:26
Men gäller inte det även personer som skadar sig i högrisk idrotter? Typ bestiga livsfarliga berg mm. Får knäskador i fotboll? (gäller typ 99% av alla fotbollsspelare) osv. Är det ok att få betald sjuklön i fall där man nästan garanterat vet en hobby kommer resultera i skada? Eller det kanske de inte gör föressten..jag kan faktiskt inte reglerna..

Nu kom jag iof lite utanför ämnet.. Huvudfrågan var ju framförallt varför liknande defekt hos kvinnor och män värderas så olika.

för att fotboll och andra idrotter är förjävla nyttigt, tränar man som barn och har svinkul samtidigt känns som att det är lite bättre än alla ätaochspelaxbox - ochfåhjärtinfarktnärdeär20 lite överdrivet men kanske förstår hur jag menar.

Tolkia
2007-08-11, 11:37
för att fotboll och andra idrotter är förjävla nyttigt, tränar man som barn och har svinkul samtidigt känns som att det är lite bättre än alla ätaochspelaxbox - ochfåhjärtinfarktnärdeär20 lite överdrivet men kanske förstår hur jag menar.
Nej, det gör jag faktiskt inte. Eller snarare, jag förstår hur du menar, men jag håller inte med dig. Det som skall avgöra om man får sjukersättning etc. anser jag skall vara om man BEHÖVER sjukersättning, inte om random person tycker att man är sjuk på "rätt" sätt. Jag antar att du inser att rätt många skulle tycka t.ex. att en klättrare eller en crossförare som skadar sig kunde ha låtit bli att hålla på med en extrem sport som man visste var farlig så att han/hon inte skulle kosta samhället så mycket pengar "av fåfänga"?

Erik__
2007-08-11, 11:42
Nej, det gör jag faktiskt inte. Eller snarare, jag förstår hur du menar, men jag håller inte med dig. Det som skall avgöra om man får sjukersättning etc. anser jag skall vara om man BEHÖVER sjukersättning, inte om random person tycker att man är sjuk på "rätt" sätt. Jag antar att du inser att rätt många skulle tycka t.ex. att en klättrare eller en crossförare som skadar sig kunde ha låtit bli att hålla på med en extrem sport som man visste var farlig så att han/hon inte skulle kosta samhället så mycket pengar "av fåfänga"?

Tycker båda är former av motionsutövande och är därför "ok" enligt mig. Dessutom är inte skadan avsiktlig, det är en olycka.

Lexidos
2007-08-11, 12:07
Tycker båda är former av motionsutövande och är därför "ok" enligt mig. Dessutom är inte skadan avsiktlig, det är en olycka.

Håller med.

Ignatius72
2007-08-11, 14:06
Varför? Sjuklön betalas ut om en person inte kan jobba, för att personen är för sjuk/skadad för att kunna jobba. Det skall vara en fråga om fysisk/psykisk status, inte om någons personliga moral. Annars kan man ju lika gärna invända att du inte skall få vara sjukskriven när du har krossat foten efter att ha tappat en viktskiva på den, inte sant?

Jag undrar varför samhället ska betala sjukpenning för någon som frivilligt opererar sig för 50000 av ren fåfänga? Man får antingen spara ihop tillräckligt med pengar så man kan avstå från att jobba alternativt ta semester. Jag är övertygad om att skattepengarna kan användas på bättre sätt.

Hades
2007-08-11, 14:26
Jag tycker att landstinget kan betala - eller åtminstone sponsra - skönhetsoperationer i de fall det anses nödvändigt för normalt välmående. Jag tror att många som aldrig haft några större utseendemässiga defekter har svårt att sätta sig in i vad det kan göra med självkänsla och psyke.

Hur bedömningen ska göras, och av vem, kan man ju diskutera, men jag tycker inte alls att det är orimligt att folk ska kunna få hjälp med sånt.

Nitrometan
2007-08-11, 16:24
för att fotboll och andra idrotter är förjävla nyttigt,
Nej. Fotboll är en diagnos på en knäskada.

Motion är nyttigt. Men kommer man upp på "lite nivå" i de flesta idrotter så är det en hel del skador och förslitningar.

OL och SL verkar ganska förskonade när man tittar på Folksams skadestatistik.

Jägermeister
2007-08-12, 06:11
Jag tycker inte att staten (alltså alla vi andra) ska behöva betala för att någon inte är nöjd med sina bröst. Visst kan man må dåligt av det, men då är väl det bästa att man tar och tänker efter vad som är mest värt; köpa bil eller förstora brösten? För mår man dåligt är det väl mer värt 100 000 för att må bra än att få en bmw ist för en skoda?

Det finns säkert människor som skäms nått otroligt och mår dåligt för att de inte har en ny merca, men inte betalar väl resten av samhället mercan för det?

Psykiska problem försvinner inte bara för att man får något matrielt. Det ligger djupare och för att anknyta till detta exemplet är det många kvinnor (sjlävfallet inte alla) som inte nöjer sig med en operation utan senare vill ha fler och fler.

Därför tycker jag att man självfallet ska erbjuda psykiatri för de som mår så pass dåligt för deras kropp, men de som ändå vill ändra på sin kropp genom kirurgi borde betala det själva.

mini
2007-08-12, 07:01
Jag tycker inte att staten (alltså alla vi andra) ska behöva betala för att någon inte är nöjd med sina bröst osv
Innebär det män med gyno också alltså?

bulldozer
2007-08-12, 07:54
Jag tycker landstinget ska betala för vissa skönhetsoperatiner... T.ex.
om man behöver fixa sig pga yttre omständighet såsom brännskada.
Även om man har medfödda "missbildningar" t.ex. gomspalt.
Saken är att mår man såå dåligt över sina små bobs eller vad det nu
kan vara så är det ju bara att operera själv..

Allså 30 lax eller så är ju inte så mkt (även för mig med dålig ekonomi)
däremot tänker man kanske igenom sina prioriteringar både 1 o 2 ggr
innan man bestämmer sig för att hosta upp de stålarna..
Personligen tror jag det mer psykiskt än fysiskt. Kanske skulle landstinget
snarare erbjuda gratis psykriatisk hjälp för de som har svårt att acceptera
sina kroppar..

Vill tillägga att jag absolut inte är emot skönhetsoperationer, men tycker
att om jag vill ändra nåt av mina företräden så är det upp till mig att
bekosta det. Pengarna inom vården behövs till de som är sjuka..

Misha
2007-08-12, 11:43
Jag tycker inte att staten (alltså alla vi andra) ska behöva betala för att någon inte är nöjd med sina bröst. Visst kan man må dåligt av det, men då är väl det bästa att man tar och tänker efter vad som är mest värt; köpa bil eller förstora brösten? För mår man dåligt är det väl mer värt 100 000 för att må bra än att få en bmw ist för en skoda?

Det finns säkert människor som skäms nått otroligt och mår dåligt för att de inte har en ny merca, men inte betalar väl resten av samhället mercan för det?

Psykiska problem försvinner inte bara för att man får något matrielt. Det ligger djupare och för att anknyta till detta exemplet är det många kvinnor (sjlävfallet inte alla) som inte nöjer sig med en operation utan senare vill ha fler och fler.

Därför tycker jag att man självfallet ska erbjuda psykiatri för de som mår så pass dåligt för deras kropp, men de som ändå vill ändra på sin kropp genom kirurgi borde betala det själva.

Jag tycker också att man ska vara restriktiv med vilka man erbjuder bidrag för plastikirurgiska ingrepp. Däremot tycker jag samma ska gälla för män och kvinnor: vanskapta bröst hos kvinnor ska klassas samma som för män. De psykologiska aspekterna är ju i princip identiska.

Det är alltid bra att gå till psykolog. Då kan man reda ut varför man egentligen vill göra ingreppet och klargöra ens egna värderingar. Däremot förvinner inte vare sig gyno eller andra defekter genom några snack med en psykolog. Det ena utesluter ju inte det andra.

Det var faktiskt tack vare samtal med psykolog som jag insåg att ett plastikkirurgiskt ingrepp var den rätta vägen för mig:)

(nu vet jag att det är skillnad på psykolog och psykiatriker, men hoppas ingen hänger upp sig på det;))

Erik__
2007-08-12, 12:10
Nej. Fotboll är en diagnos på en knäskada.

Motion är nyttigt. Men kommer man upp på "lite nivå" i de flesta idrotter så är det en hel del skador och förslitningar.

OL och SL verkar ganska förskonade när man tittar på Folksams skadestatistik.

Bättre att sitta hemma än att spela fotboll då eller?

Misha
2007-08-12, 13:23
Bättre att sitta hemma än att spela fotboll då eller?

Jag tror nog att en 31-årig elitfotbollspelare har kostat sjukvården betydligt mer än en lika gammal bröstopererad, normaltränad tjej.

Palm
2007-08-12, 13:50
Jag tycker också att man ska vara restriktiv med vilka man erbjuder bidrag för plastikirurgiska ingrepp. Däremot tycker jag samma ska gälla för män och kvinnor: vanskapta bröst hos kvinnor ska klassas samma som för män. De psykologiska aspekterna är ju i princip identiska.

Eh... nej? Ett par symmetriska tubulära bröst på en man är värre än ett par exakt likadana på en kvinna. Och, för säkerhets skull, åt andra hållet: en kvinna med kraftig hårväxt i ansiktet och på bröstet har ett större problem än en man med identisk hårväxt.

Misha
2007-08-12, 14:08
Eh... nej? Ett par symmetriska tubulära bröst på en man är värre än ett par exakt likadana på en kvinna. Och, för säkerhets skull, åt andra hållet: en kvinna med kraftig hårväxt i ansiktet och på bröstet har ett större problem än en man med identisk hårväxt.

Tror du misstolkade min formulering där! Vad som kan anses "vanskapta" är ju givetvis olika beroende på kön! Sen vem som har rätt att avgöra vad som anses vara missbildade eller vanskapta bröst på kvinnor respektive män är en helt annan fråga. Men givetvis kan en kvinna ha minst lika stora psykiska men som en man beroende på bröstets utformning.

Har läst mer om gyno på nätet nu och det visar sig vara betydligt mer vanligt än vad jag tidigare trott, dock ofta övergående efter puberteten. De flesta bilder jag sett är inte alls heller så farliga att jag skulle klassa det som en "missbildning", inte mer än vad symmetriska tubulära bröst är på en kvinna iaf. (Sen finns det givetvis extremfall på båda sidor)

Tolkia
2007-08-12, 14:10
Frågan är väl hur många som opereras för gynekomasti egentligen. När man läser trådar här kan man lätt få intrycket att det är var och varannan, men det tvivlar jag uppriktigt sagt på. Det finns säkert en gräns där också. Framför allt tror jag inte att man opererar alla tonåringar (där det ju som sagt är vanligt att det är övergående).

gibfel
2007-08-12, 14:36
Jag tror nog att en 31-årig elitfotbollspelare har kostat sjukvården betydligt mer än en lika gammal bröstopererad, normaltränad tjej.

Jag tycker personligen det är en väldigt dålig jämförelse. En elitforbollsspelare jobbar med fotboll tex. Samma sak gäller hockeyspelare och andra athleter. Dom blir skadade i sitt yrke. Och det är just vad det är för dom som spelar på den nivån, ett yrke. Dom lever utav det. Precis som en industriarbetare, som min far tex, ibland blir skadad. Han har ryggproblem och fått ett och annat brutet ben men det ser jag inte som samma sak som att förstora bröst för syns skull. Det viktigaste är att kroppen fungerar i det syfte den är till för enligt mig.

Misha
2007-08-12, 14:56
Jag tycker personligen det är en väldigt dålig jämförelse. En elitforbollsspelare jobbar med fotboll tex. Samma sak gäller hockeyspelare och andra athleter. Dom blir skadade i sitt yrke. Och det är just vad det är för dom som spelar på den nivån, ett yrke. Dom lever utav det. Precis som en industriarbetare, som min far tex, ibland blir skadad. Han har ryggproblem och fått ett och annat brutet ben men det ser jag inte som samma sak som att förstora bröst för syns skull. Det viktigaste är att kroppen fungerar i det syfte den är till för enligt mig.

Ja, fast det handlar ju mer om dina egna värderingar. Det finns ju de som har sina kroppar som yrke också, ex. modeller;) Man skulle kunna ta andra sportrelaterade exempel tex. extremklättrare eller ännu bättre: kampsportare. Människor som sätter sig i situationer som mer eller mindre garanterat kommer innebära skada, och som de enbart gör för sin egen skull, adrenalinkick, fåfänga, utseende, whatever.

Allan
2007-08-12, 15:09
För de som inte visste det förekommer det att landsting bekostar olika plastikoperationer - näsor, bröst etc. Det föregås av en noggrann medicinsk utredning som sköts av psykiatriska enheter. Ofta finns det rent fysiska bedömningar med - t ex är det vanligt med bröstreduktion, men det förekommer också rena skönhetsoperationer. Ansökningarna är dock många, många fler än de som beviljas; när det gäller bröstoperationer är det mycket sällsynt att någon beviljas det innan de t ex fått barn, och då ska det finnas en diagnos som stenhårt visar att vederbörande verkligen lider av hur bysten ser ut.
För visst kan det i dagens utseendefixerade samhälle vara ett rent helvete att vara platt, eller ha fula bröst. Så jag svarar ja - det är riktigt att i vissa fall göra renodlade skönhetsoperationer på landstingets bekostnad. Här kan också ligga elektrolys, påsar under ögonen etc.

Ignatius72
2007-08-12, 15:17
men det finns ju också de som får ett par tuttar i 40-års present av sin gubbe. jag gillar itne att mina skattepengar går till sjukpenning för att D-kupan inte kan gå till jobbet på x-antal veckor.

Mescreant
2007-08-12, 15:44
Jag har blivit opererad för relativt mild gynekomasti, som jag led något helvetiskt av. Jag tycker definitivt att staten ska hjälpa till.

Antagligen hade jag inte tyckt det innan jag själv drabbades, om ändringen beror på egoism eller att jag helt enkelt numera kan sätta mig in i den drabbades situation vet jag inte. Men med den vetskapen kan jag inte tvärt säga att situationen borde vara annorlunda för kvinnor.

Mescreant
2007-08-12, 15:46
men det finns ju också de som får ett par tuttar i 40-års present av sin gubbe. jag gillar itne att mina skattepengar går till sjukpenning för att D-kupan inte kan gå till jobbet på x-antal veckor.
Du gillar det inte, men tolererar det, eller? Bra exempel på andra självförvållade 'skador' som leder till sjukskrivning har redan tagits upp i tråden, vad tycker du om dessa?

Raggis
2007-08-12, 15:58
Jag har blivit opererad för relativt mild gynekomasti, som jag led något helvetiskt av. Jag tycker definitivt att staten ska hjälpa till.

Antagligen hade jag inte tyckt det innan jag själv drabbades, om ändringen beror på egoism eller att jag helt enkelt numera kan sätta mig in i den drabbades situation vet jag inte. Men med den vetskapen kan jag inte tvärt säga att situationen borde vara annorlunda för kvinnor.

Betala landstinget din operation?

Mescreant
2007-08-12, 16:02
Mm. Vid 18-års ålder fanns det absolut inga 15-20k över till någon operation och jag är evigt tacksam till staten.

Raggis
2007-08-12, 16:03
Mm. Vid 18-års ålder fanns det absolut inga 15-20k över till någon operation och jag är evigt tacksam till staten.

Okej :) Skönt. Vart resultatet bra?

Mescreant
2007-08-12, 16:06
Hmm skulle nog säga 7/10. Resultatet blev inte perfekt men jag gick från att aldrig kunna gå utan ett extra linne under t-shirten till att utan problem gå i bar överkropp - så extremt positivt över lag.

Misha
2007-08-12, 16:36
Hmm skulle nog säga 7/10. Resultatet blev inte perfekt men jag gick från att aldrig kunna gå utan ett extra linne under t-shirten till att utan problem gå i bar överkropp - så extremt positivt över lag.

Jag förstår precis hur du kännt det! Själv skolkade jag från skolgymnastiken, trots att jag älskade idrott, för att jag slippa byta om med de andra tjejerna. Jag undvek alla typer av träning där man tvingades dela omklädningsrum, såsom simning och vissa lagsporter. Löpning gick bra, för då kunde jag duscha hemma;) Sen hade jag jättesvårt att hitta underkläder som passade, fick gå till svindyra specialbutiker. Och för att inte tala om baddräkt eller bikini..det var ett riktigt helvete!

Jag blev förbannad på mig själv för att jag lät mina bröst begränsa mitt liv såpass mycket. Av någon outgrundlig anledning började jag iallafall jobba som modell..i tron om att jag skulle få bekräftelse av andra att jag dög. Det fick precis motsatt effekt, fick jobba stenhårt för att ingen någonsin skulle få se hur mina bröst egentligen såg ut. (Gick åt en hel del tejp och fyllningmaterial för att forma brösten "rätt";))

Efter 13 år av komplex och en del samtal med psykolog hade jag sparat ihop tillräckligt med pengar för en mycket välplanerad operation. Och jisses vilken skillnad det blev! Har i sommar både hunnit med att bada och basta, utan att det kännts en minsta jobbigt (trots massa tejpade ärr). Det var det mest genomtänkta jag gjort i hela mitt liv. Mycket välinvesterade pengar med andra ord:) Mina bröst kommer aldrig kunna se "perfekta" ut, men nu kan jag iallafall smälta in i mängden.

Mescreant
2007-08-12, 16:47
Jag förstår precis hur du kännt det! Själv skolkade jag från skolgymnastiken, trots att jag älskade idrott, för att jag slippa byta om med de andra tjejerna. Jag undvek alla typer av träning där man tvingades dela omklädningsrum, såsom simning och vissa lagsporter. Löpning gick bra, för då kunde jag duscha hemma;) Sen hade jag jättesvårt att hitta underkläder som passade, fick gå till svindyra specialbutiker. Och för att inte tala om baddräkt eller bikini..det var ett riktigt helvete!

Jag blev förbannad på mig själv för att jag lät mina bröst begränsa mitt liv såpass mycket. Av någon outgrundlig anledning började jag iallafall jobba som modell..i tron om att jag skulle få bekräftelse av andra att jag dög. Det fick precis motsatt effekt, fick jobba stenhårt för att ingen någonsin skulle få se hur mina bröst egentligen såg ut. (Gick åt en hel del tejp och fyllningmaterial för att forma brösten "rätt";))

Efter 13 år av komplex och en del samtal med psykolog hade jag sparat ihop tillräckligt med pengar för en mycket välplanerad operation. Och jisses vilken skillnad det blev! Har i sommar både hunnit med att bada och basta, utan att det kännts en minsta jobbigt (trots massa tejpade ärr). Det var det mest genomtänkta jag gjort i hela mitt liv. Mycket välinvesterade pengar med andra ord:) Mina bröst kommer aldrig kunna se "perfekta" ut, men nu kan jag iallafall smälta in i mängden.
Kul att det gick bra för dig och visst kan det vara ett helvete. Kan förstöra hela ens liv.

Sen ska man absolut inte underskatta den individuella skillnaden på hur man upplever sådana här saker och ha det i åtanke när man väljer sina värderingar.

Värd att nämna är en kompis till mig som har mild gynekomasti. Samma som jag, d.v.s hans bröstvårtor är större än normalt och står ut. Hans fall är t.o.m snäppet värre än vad mitt var men han lider knappt alls. Han går runt utan tröja när han känner för det, har en flickvän och är allmänt lycklig. Medan jag inte vågade visa mig i tshirt, undvek närkontakt med tjejer och var så gott som självmordsbenägen.

Ignatius72
2007-08-12, 17:04
Du gillar det inte, men tolererar det, eller? Bra exempel på andra självförvållade 'skador' som leder till sjukskrivning har redan tagits upp i tråden, vad tycker du om dessa?

Det vore bra tradigt om folk bara pysslade med boule för att minimera skaderisken. En tuttoperation är säkert kul för den som vill ha den men den bringar inget större mervärde för allmänheten. Fotboll (även eller kanske i synnerhet på korpnivå) bidrar till samhället på många sätt. Så ett benbrott eller korsband är lite svinn man får räkna med. Därtill skadar sig folk inte med flit för att få uppsöka sjukvård.

Mescreant
2007-08-12, 17:23
Det vore bra tradigt om folk bara pysslade med boule för att minimera skaderisken. En tuttoperation är säkert kul för den som vill ha den men den bringar inget större mervärde för allmänheten. Fotboll (även eller kanske i synnerhet på korpnivå) bidrar till samhället på många sätt. Så ett benbrott eller korsband är lite svinn man får räkna med. Därtill skadar sig folk inte med flit för att få uppsöka sjukvård.
Men var drar man gränsen och framförallt; hur tillämpar man den?
Måste allt ha ett "mervärde för samhället" innan staten ska hjälpa till? Som någon redan sagt: Att du svettas på gym för att bli snygg har väl inget mervärde för samhället? Så vad händer när du tappar viktskivan på foten?

De som genomgår operationen skadar sig inte heller med flit. Det är en otrevlig biverkning av ett ingrepp som ibland är nödvändigt.
Kul med tuttoperation? Ja, det finns många fall där operationen inte är nödvändig. Min operation var nödvändig. Samma gäller uppenbarligen för Misha.
Ska vi utvärdera varje fall enskilt för att avgöra om personen ska ha rätt till sjukersättning?

Ignatius72
2007-08-12, 18:27
Ska vi utvärdera varje fall enskilt för att avgöra om personen ska ha rätt till sjukersättning?

Självklart ska man det.
Som Allan skrev, det finns många fall där det är befogat. Men jag pratar om tanter som får bröstförstoringar av sina gubbar, eller andra som tar Finax lån för att ragga bättre.
Det finns hur många exmpel som helst där individen skulle må bättre om staten gick in och sponsrade en massa, allt från gymkort till semesterresor.

Cilia
2007-08-12, 18:39
För mig känns det lite som ett lyxproblem även om jag förstår att man mår dåligt av det.

Som jag nämnde tidigare hade jag en kompis i skolan som hade 2 bröst som var extemt olika storlek på. Det ena var nog typ A-kupa och det andra kanske D-kupa. Hon tyckte nog att det var jobbigt men då fanns inte operationer som en naturlig lösning på samma sätt som nu.

Det har alltid funnits olikheter i hur bröst, näsa, fötter etc ser ut. Nu ska alla se likadana ut. Jag tycker t ex tonårstjejer blir mer och mer mainstream även killar. Ser man inte exakt ut som idealet så ska det åtgärdas. Toleransen är helt enkelt lägre

Misha
2007-08-12, 18:52

Tubulära bröst kan orsakas av förhöjda testosteronvärden.. Bröstkörtlarna inte utvecklas normalt och brösten saknar därmed naturlig "fyllning" och blir små och tubformade, ofta assymetriska med väldigt stora, ojämna vårtgårdar. Det innebär dessutom att kvinnot med tubformade bröst kan helt eller delvis sakna förmåga att producera mjölk och därmed inte kan amma. Det var inte alls kul att läsa:(

Med andra ord är tubulära bröst direkt jämförbara med gynekomasti, fast tvärtom..om det nu hängde på det hormonella dvs.

http://www.007b.com/gallery-16.php

Misha
2007-08-12, 18:57
För mig känns det lite som ett lyxproblem även om jag förstår att man mår dåligt av det.

Som jag nämnde tidigare hade jag en kompis i skolan som hade 2 bröst som var extemt olika storlek på. Det ena var nog typ A-kupa och det andra kanske D-kupa. Hon tyckte nog att det var jobbigt men då fanns inte operationer som en naturlig lösning på samma sätt som nu.

Det har alltid funnits olikheter i hur bröst, näsa, fötter etc ser ut. Nu ska alla se likadana ut. Jag tycker t ex tonårstjejer blir mer och mer mainstream även killar. Ser man inte exakt ut som idealet så ska det åtgärdas. Toleransen är helt enkelt lägre

Här har du en undebar sida med massor av kvinnor med bröst i alla storlekar och former som är nöjda och mår bra:)
http://www.007b.com/breast_gallery.php

Erik__
2007-08-12, 18:59
För mig känns det självklart, att om man har något som kan klassas som missbildning så kan man få det betalt. Men om de ser normala ut, och man bara är ute efter en större storlek så kan man få bekosta det och ledigheten själv.

Ang. fotbollen, tror det finns pengar att tjäna då alla verkar dö av stillasittande och onyttighet, är det inte RÄTT vanligt med hjärt och kärlsjukdomar som kan knytas till levnadssättet? att utöva en idrott ger flera timmar motion per vecka. Dessutom är skadorna oavsiktliga och inte en frivillig förändring av kroppen för att man är utseendefixerad.

Misha
2007-08-12, 19:04
Ang. fotbollen, tror det finns pengar att tjäna då alla verkar dö av stillasittande och onyttighet, är det inte RÄTT vanligt med hjärt och kärlsjukdomar som kan knytas till levnadssättet? att utöva en idrott ger flera timmar motion per vecka. Dessutom är skadorna oavsiktliga och inte en frivillig förändring av kroppen för att man är utseendefixerad.

Typ..alla öl-drickande 30-åringar som sitter inne och kollar på fotboll då? ;)

Mirre
2007-08-12, 19:09
Vill man operera brösten så varsågod. Mår man dåligt av olika stora, platta, små eller vad det nu är för "defekt", gör operationen. Det är värt det om man inte trivs med nuvarande utseende.
Dock ska du bekosta det själv och ta ut ett par semesterdagar. Det räcker med max en vecka i de flesta fall.

De bröstoperationer som landstinget godkänner idag skall istället bekostas av den enskilde. Jag tycker att landstinget/staten skulle kunna erbjuda ett fördelaktigt lån (reporäntan), för dem som anses vara behövande och inte har råd men mår dåligt av sina olika stora/små bröst.

EDIT: Sålänge det inte är skadligt för din fysiska hälsa ska du alltså stå kostnaden själv.

Jägermeister
2007-08-12, 20:33
Det jag menade var inte att man INTE skulle operera sig, utan att om man vill göra det så borde man betala det själv. Åtminstone som vuxen. Självfallet borde ungdommar, både killar och tjejer som har olika vanskapningar såsom gynokomasti (grov) och motsv. för tjejer få det betalt, men då ska det handla om fysiska sjukdommar och skador inte en skadad självbild.

Det jag säger är att de som vill göra det borde fundera vad de tycker att det är värt. Det är ytterst få människor i Sverige som inte har råd med 60 000 om de VERKLIGEN tycker att det är värt det.

Men man måste dra en gräns vid vad som är sjukligt och missbildat och de som bara inte är nöjda med sin kropp.

Vissa människor i priviligerade länder verkar tycka att t.ex. sånt här är en männsklig rättighet, men någonstans måste vi dra gränsen för vad alla ska behöva vara med och betala och vad den enskilde ska betala.

Så operera på, tvinga bara inte mig att betala för det.