Visa fullständig version : Viktigt! Flytta!
Hej, jag heter Adis och är 19 år, har varit medlem här ett bra tag och det är darför jag skriver här.
Ni som inte orkar läsa kan sluta nu för det kommer bli hyffsat långt!
Såhär ligger det till, min pappa berättade nyss för mig att mina föreldrar ska skiljas, vilket är väldigt tråkigt, men jag känner mig inte det minsta deprimerad , vilket jag tycker är konstigt!
Och jag tar det på ett moget sätt, dem har varit gifta i 20 år och om dem nu inte orkar med varandra mer så får det väll bli sådär.
Och största problemet med mig är att jag inte är en sån som skulle klara av o bo hos ena föreldern och senare hos andra osv, det skulle jag verkligen tycka skulle kännas udda.
Så det jag har tänkt på ett litet tag är att flytta till USA, Los Angeles närmare sagt, jag har familj där osv, samt att jag alltid sen barn velat bli skådespelare, jag vet visst låter det långsökt men som sagt inget är omöjligt *cupid* Så jag hade tänkt o flytta dig, o skaffa mig ett jobb, vid sidan om gå på en actor school.
Jag vet att jag kan bara jag vill, har tidigare varit med i teater och har ca 3 års erfarenhet av skådespeleri på teater.
Jag skulle uppskatta väldigt seriösa svar, någon som liksom har erfarenheter eller tips osv, som vet hur jobb funkar, hur klarar man sig, vad gör man vart ska man osv.
Tack på förhand killar o tjejer!
tror inte heller det funkar att börja veckopendla mellan föräldrar när man nästan är vuxen. Det är för sent.
Apropå dina planer så utgår jag ifrån att du är fullt medveten om att hela LA är fyllt av personer med exakt samma planer som du har. Men vissa lyckas och det kan vara du.
Du måste väl ha ett green card för att få arbeta i USA?
Har du kontaktat ambasaden? Dom har not en hel del info.
Det kan ev vara lättare för dig med familj där men är osäker på det.
Aa alldeles för sent o bo hos någon en vecka o en vecka hos någon annan.
Jag vet att det är tusentals som har tänkt likadant som jag men det är en väldigt väldigt stor passion för mig.
Jag har för mig att man måste ha green card, men jag kan absolut INGENTING om det, vad jag ska med det, hur jag ska få tag på det eller något annat. :/
Ja du måste ha green card. Tar väl ett halvår att fixa ungefär så det kan ju vara läge att börja kolla upp det direkt.
Att pendla mellan föräldrarna med bestämda intervaller skulle kännas lite konstigt. Bo helt enkelt där det passar dig bäst för stunden (om det är okej med föräldrarna) annars kan du ju alltid skaffa dig något eget.
Du måste ha visum om du ska bo därborta.
Inte lönt att kontakta din familj då dem kan kolla hur det ligger till?
Vad är skillnaden mellan Green Card och VISA?
Publicerad: 2005-11-19
Hej, jag undrar hur man får ett green card i USA och vad det innebär. Samt vad är det för skillnad mellan green card och VISA'S.
/Bella
--------------------------------------------------------------------------------
Svar: Först skillnaden mellan green card och arbetsvisum. Ett arbetsvisum är tidsbegränsat och knutet till en viss arbetsgivare i en delstat. Byter man jobb måste man skaffa nytt visum för nya arbetsgivaren. Man kan vara på H1 visum i 6 år och sedan får man flytta hem ett tag innan man kan söka nytt. Med H1 visum har man inte rätt till amerikansk A-kassa och så som jag fått det förklarat kan man inte heller delta i amerikanskt pensionssparande (obs däremot i 401K programmen).
Med green card kan man jobba åt vem som helst, var som helst och med vad som helst. Det finns ingen tidsbegränsning. Man är berättigad till A-kassa, social security och pension.
Green card kan man få antingen genom att man jobbar (med visum) hos ett amerikanskt företag som "sponsrar" processen eller genom det s.k. "green card lottery" som äger rum årligen. Det finns andra sätt också (investering av 1 milj dollar t.ex.). Se www.uscis.gov för mer detaljer.
Hittade jag på en sida, alltså så måste jag flytta dit först o börja jobba?
Skaffa en egen lägenhet i Sverige skulle väl funka annars om du stannar i Sverige?
Ja jag skulle kunna stanna i Sverige, men jag vill till L.A
Ja du måste ha green card. Tar väl ett halvår att fixa ungefär så det kan ju vara läge att börja kolla upp det direkt.
Att pendla mellan föräldrarna med bestämda intervaller skulle kännas lite konstigt. Bo helt enkelt där det passar dig bäst för stunden (om det är okej med föräldrarna) annars kan du ju alltid skaffa dig något eget.
Hur fixar man green card på ett halvår? Jag vill veta (jag är inte ironisk om någon skulle tro det).
Jag tycker du skall försöka skaffa dig mer erfarenhet inon skådespeleriet hemma i sverige innan du försöker dig på USA, dels för du har bättre backning här ekonomiskt och socialt antagligen sen misstänker jag konkurensen här är minimal jämfört med L.A, dit ja många många många åker för just den saken.
Jag avråder dig absolut inte ifrån att fullfölja dina drömmar men skola dig gärna här först tycker jag låter smidigare.
LadyInsane
2007-08-08, 11:28
Visum är som sagt knutet till arbetsgivare/skola. Om du förlorar jobb/slutar på skolan, är inte fungerar oftast inte visumet längre.
Jag tycker att du ska göra det du vill. Ska själv flytta till New York när jag fyller 21. Följ din dröm, alldeles för få vågar göra det. :)
Pudzianovski
2007-08-08, 11:45
Eller gift dig...då får man väl Grönt kort också.....fick man förr iaf... :thumbup:
Granatgiraffen
2007-08-08, 11:48
Du kan söka greencard genom din familj som bor där, om dom är amerikanska medborgare och har varit det ett tag(ett par år tror jag!?).
Det kostar dock pengar, vet inte hur mycket. Sen tar den processen säkert något halvår/år.
Hur fixar man green card på ett halvår? Jag vill veta (jag är inte ironisk om någon skulle tro det).
Jag hade otur när jag tänkte. Arbetsvisum menar jag givetvis.
Jag tycker du skall försöka skaffa dig mer erfarenhet inon skådespeleriet hemma i sverige innan du försöker dig på USA, dels för du har bättre backning här ekonomiskt och socialt antagligen sen misstänker jag konkurensen här är minimal jämfört med L.A, dit ja många många många åker för just den saken.
Jag avråder dig absolut inte ifrån att fullfölja dina drömmar men skola dig gärna här först tycker jag låter smidigare.
Det där skriver jag också under på. Sverige smäller dessutom alltid högt utomlands, och svenska meriter, är som vanligt bättre för det mesta än svenskarna själva begriper. Stenhårt. Däremot, skådespelaryrket i Hollywood kräver oftast en fläckfri engelska så skådespelarträning på engelska är nog bra. Om du inte redan pratar flytande. En släng av brittisk brytning är inget minus. Snarare tvärt om.
Slartibartfast
2007-08-08, 14:41
Orka läsa tråden men detta är ju en ypperligt tillfälle för dig att flytta hemifrån speciellt om du inte har någon flickvän för tillfället. Man utvecklas väldigt mycket av att bo alldeles själv.
Och klart som fan att du ska till Hollywood! Kör hårt om det är det du vill och låt ingen ta ifrån dig dina drömmar. Far dit några år. Kör som alla andra som vill bli skådisar: ta ett servitörsjobb eller nåt likande och spring på auditions lediga stunder. Om inte annat så har du fått en hel del livserfarenhet som inte på nåt sätt är bortkastat hur det än går.
Om du har talang utöver det vanliga, så är inget omöjligt i USA.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.