Visa fullständig version : Frågor om framkallning av foton
Tänkte få ut mina bilder från digitalkameran samt digitala systemkameran. Alla dagens fotoalbum är ju 10*15cm. Men vissa säger att fotona från digitalkamerorna blir dåliga om man väljer 10*15 formatet. Vilken storlek blir bäst att skriva ut i 10*15 eller 11*15?
Är det någon som framkallat foton på expert? Blir dom bra där? Brukar firmorna använda samma fotopapper? Vad är det som skiljer i kvalite firmorna emellan? Papper?, skrivare?
Jag kör från www.pixdiscount.se, bra kvalla på bilder och billiga.
Tänkte få ut mina bilder från digitalkameran samt digitala systemkameran. Alla dagens fotoalbum är ju 10*15cm. Men vissa säger att fotona från digitalkamerorna blir dåliga om man väljer 10*15 formatet. Vilken storlek blir bäst att skriva ut i 10*15 eller 11*15?
Är det någon som framkallat foton på expert? Blir dom bra där? Brukar firmorna använda samma fotopapper? Vad är det som skiljer i kvalite firmorna emellan? Papper?, skrivare?
Kontrollera vilken storlek din bild har. Är det en vanlig kompaktkamera så tar den väl bilder som är i samma proportion som skärmupplösningen på en vanlig datorskärm, dvs ex 1024*768. De proportionerna ger 15*11,25 dvs 15*11 är bäst (de förändringar inga proportioner i bilden hoppas jag).
Tar du med en systemkamera så tror jag det kan bli andra proportioner. Min ger 3008*2000 alltså samma proportion som 1024*681. Det ger 15*9,97. Antar att det är samma som vanliga analoga kompaktkameror ger därav är alla fotoalbum 15*10.
Slutsats: har du en digital kompaktkamera så bör du använda dig av 15*11 och försöka hitta ett fotoalbum för det. Ganska går att köpa av dem du framkallar hos?
En sak till jag tänkte på. När man tar kort på relativt höga och smala objekt så vänder man ju ofta kameran för att allting så komma med på kortet. Och i datorn så brukar jag vända på bilderna för att dom inte ska ligga ner. Gör det någonting att jag vänt bilderna när jag ska lämna in dom till fotoaffären för utskrivning? Försämras bildkvaliten när man vrider bilderna?
bengdoktor
2007-08-07, 20:35
Kvaliten kan försämras något, ser så ut i datorn iaf. Jag väntar på foton som är levererade från pixdiscount idag. när du laddar upp bilderna där känner den av vilken storlek det ska vara, och du kan dessutom ändra storleken om du vill på varje eller flera foton.
sist jag beställde därifrån vart bilderna bra. denna gången beställer jag dock utan vit kant. pixdiscount rekommenderas!
Det beror på om programmet sparar om bilden eller om den bara sparar en inställning om hur bilden ska visas. Kontrollera den exakta bildstorleken. Ändrar den sig så har din kvalité försämrats. En jpg-bild som sparas om förlorar alltid i kvalité.
Mer tips på bra ställen att framkalla på är http://www.scandinavianphotolab.se/.
Har framkallat bilder där och är mycket nöjd med färgerna. I de tester jag har sett i fototidningar så får de bra betyg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.