Logga in

Visa fullständig version : Jobbdilemma, råd o rön?

Lellan
2007-08-07, 00:06
På min meritlista har jag ett jobb som jag tror nya arbetsgivare skulle vilja ha en referens till.

Problemet är att jag på det jobbet började umgås privat med en tjej, som visade sig vara lite creepy. Ville ALLTID ses, respekterade inte ett nej, jag toklessnade hursomhelst och lång historia kort jag tom betalade 3 tusen för att slippa se henne mer och nu bor vi inte i samma stad.

Nu har denna tjej gått och blivit sekreterare på stället, ALL kontakt går via henne och till saken hör att jag inte litar på hennes inflytande över övrig personal jag kan tänkas få tag på som referens. Förhoppningsvis är de professionella nog att de ser till min arbetsinsats där (de var mer nöjda med mig än henne då iaf), men nu många år senare kanske de påverkas av henne. Jag TROR inte att det är så, men vågar inte chansa..

Något råd? De vet inte om att jag "gjorde slut" med henne och jag vet inte vilken version hon lagt fram om de frågat efter mig (då de vet att vi umgicks). Jag vill ju vara säker på att de är ärliga men samtidigt kan det ju bli en liten hämnd från hennes sida om hon får ett finger med i spelet.

Tack på förhand gott folk! :thumbup:

Lellan
2007-08-07, 00:07
(eh, det lät som att jag mördade henne vilket jag inte gjorde - jag gav henne pengar)

Allan
2007-08-07, 04:07
Ditt liv före barn verkar ju en aning....annorlunda

Granatgiraffen
2007-08-07, 07:16
Du måste väl ha nummer eller mail till någon som du vill ha som referens på kontoret. Fråga dom istället för ett forum på internet.

Konstigt att hon sitter och screenar mail.

mathor
2007-08-07, 07:33
Jag ställer mig frågande till vad du egentligen sysslade med tidigare i livet. Betalade 3000kr för att slippa se någon?

Som tidigare nämnts låter det även väldigt märkligt att hon var den enda kommunikationskanalen in på företaget. Är det ett kvinnofängelse eller?

Solros
2007-08-07, 10:15
Minns jag fel nu, eller hade du även givit någon annan person pengar för att bli av med denne?

Cilia
2007-08-07, 10:28
Jag skulle göra som giraffen föreslår alltså ta kontakt med någon annan utan att gå via henne dvs direkt.

Eller var det här samma jobb som du pratade om tidigare där i stort sett alla har slutat?

Ta då kontakt med din gamla chef på dennes nya jobb och fråga om den kan vara referens.
När jag tar referenser bryr jag mig inte om var den personen jobbar nu utan vilken relation ni hade.

Lellan
2007-08-07, 17:35
Ditt liv före barn verkar ju en aning....annorlunda

Allan anger tonen..?

Jag ställer mig frågande till vad du egentligen sysslade med tidigare i livet. Betalade 3000kr för att slippa se någon?

Som tidigare nämnts låter det även väldigt märkligt att hon var den enda kommunikationskanalen in på företaget. Är det ett kvinnofängelse eller?

Å resten hakar på? *rolleyes* Här är länk där jag funderat över saken tidigare: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2410004&highlight=dammsugare#post2410004

Du måste väl ha nummer eller mail till någon som du vill ha som referens på kontoret. Fråga dom istället för ett forum på internet.

Konstigt att hon sitter och screenar mail.

Doh, NÄ det är det som är problemet. Jag har inga kontaktuppgifter, bara en kontaktperson (henne). Det är inget "företag" per se, utan ett universitet. Professorn ("bossen") är en upptagen man halvt utbränd som mest befinner sig i usa, därför har han en sekreterare som sållar och är till för att underlätta hans förehavande i sverige. Hans högra hand...

Själva jobbet utförde jag tillsammans med psycho-bruttan och några doktorander. Känns som om professorn eg vore det självklara valet eftersom det var han som använde den data vi bidrog med mm, samtidigt så träffades vi bara någon enstaka gång eftersom han mest är i usa. Men som sagt, tjejen jag snackar om är nu projektsekreterare och hon borde vara nästa steg men att lämna en så skum referens är jag inte sugen på.

Det är anledningen att jag inte har någon att fråga och istället frågar här.

Minns jag fel nu, eller hade du även givit någon annan person pengar för att bli av med denne?

Det var samma tjej. Fan, va tror ni om mig... *slap* Tro mig, ni skulle också betalat..*screwy* (en del av er hade kanske legat först iofs..?;) )

Jag skulle göra som giraffen föreslår alltså ta kontakt med någon annan utan att gå via henne dvs direkt.

Eller var det här samma jobb som du pratade om tidigare där i stort sett alla har slutat?

Exakt, handlade om en longitudinell studie med projektanställda. Dvs att den återkom men i olika konstallationer, dock med henne och mig som kvarvarande.

Ta då kontakt med din gamla chef på dennes nya jobb och fråga om den kan vara referens.
När jag tar referenser bryr jag mig inte om var den personen jobbar nu utan vilken relation ni hade.

Ja, jag ville inte att någon skulle kunna räkna ut vem det är osv, men han har alltså inte slutat utan är utomlands med henne som kontaktperson och det rör sig inte om ett företag i egentlig mening.

Blä. Hilfe? :(

WheyProtein
2007-08-07, 17:45
Lellan: Kan du skriva den dialog som fördes mellan dej och denna kvinnan när du erbjöd henne 3000 för att slippa se henne igen?

Tack :)

Granatgiraffen
2007-08-07, 18:00
Men vafan? Professorn måste ju ha en PRIVAT mail/nummer/adress? Hör med universitetet då, ta kontakt med någon annan som har kontakt med professorn(förslagsvis på universitetet, dom andra doktoranderna kanske). Hur svårt kan det vara liksom?
Låter ju som hans sekreterare är någon (jävla) ogenomtränglig mur som omringar denna mystiska man.

Rahf
2007-08-07, 18:18
Lellan: Kan du skriva den dialog som fördes mellan dej och denna kvinnan när du erbjöd henne 3000 för att slippa se henne igen?

Tack :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2410004&highlight=dammsugare#post 2410004

Pudzianovski
2007-08-07, 18:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2410004&highlight=dammsugare#post 2410004

Haha :laugh:

Hon var nog lite tänd på Lellan. *cupid*

X-Change
2007-08-07, 19:57
Lita på att ett psyco ger ett bra omdöme till potentiell arbetsgivare? Nja, knappast! Endera skiter du i den referensen, eller så mutar du henne igen. Hon verkar åtminstone vara frisk nog för att uppskatta pengar. T ex lovar du henne 3000 ifall hon inte jävlas med dig och är ärlig mot arbetsgivaren. Och säger att hon får 1000 spänn i förskott och resten när du fått besked från företaget.

Lellan
2007-08-07, 22:11
Men vafan? Professorn måste ju ha en PRIVAT mail/nummer/adress? Hör med universitetet då, ta kontakt med någon annan som har kontakt med professorn(förslagsvis på universitetet, dom andra doktoranderna kanske). Hur svårt kan det vara liksom?
Låter ju som hans sekreterare är någon (jävla) ogenomtränglig mur som omringar denna mystiska man.

Träffande beskrivning av hur det känns! Ringer man växeln ska de snabbt som ögat koppla till henne "all kontakt med X sker via X", på hemsidan finns ingen kontaktinfo + att de doktorander jag jobbade med då (är nåt år sedan, har ju varit föräldraledig osv) inte är kvar.
"Bossen" som omringas av psychot har jag som sagt inte haft mycket kontakt med egentligen, är nästan säker på att han skulle förknippa mig med henne eftersom vi var som ler och långhalm jag å tanta. Å typ fråga henne vad hon kunde säga om mig. Å tja... va fan kan hon säga om mig?

Lita på att ett psyco ger ett bra omdöme till potentiell arbetsgivare? Nja, knappast! Endera skiter du i den referensen, eller så mutar du henne igen. Hon verkar åtminstone vara frisk nog för att uppskatta pengar. T ex lovar du henne 3000 ifall hon inte jävlas med dig och är ärlig mot arbetsgivaren. Och säger att hon får 1000 spänn i förskott och resten när du fått besked från företaget.

Öh hörru, jag är fattig nu å att muta skulle nog inte ställa mig i bättre dager..;) Alltså grejen är att de har inte frågat ÄN om referens därifrån - men jag ska på intervju nästa vecka och det vore så typiskt om de är kåta på en sån å jag måste antingen fixa nåt då eller komma på en väldigt bra förklaring.

Haha

Hon var nog lite tänd på Lellan.

Haha, vet du vad hon skickade när HON var i usa en tid? Calvin Klein-trosor. Whhassaaaup with that liksom? :MrT: Å när vi sågs slet hon i byxan "ååå får jag se".

Å när vi skulle ut körde hon med något amerikans talesätt, minns inte exakt hur det var men gick ut på att hennes "glans" skulle smitta av sig på mig så att jag också ansågs lite tilldragande (nåt med fjädrar.. ja, skitsamma). Det gick i alla fall ut på att osynliga jag skulle bli mer tilldragande i hennes sällskap, i själva verket var det väl snarare så att hon skulle se snyggare ut med en ful kompis. Ju mer jag berättar desto sundare låter hela relationen... *rolleyes* Närå, nu ska jag inte mobba henne/mig mer. Hon är säkert helt normal i alla andra kontakter med alla andra människor i alla andra situationer än de med mig. Dålig mix med oss 2 kanske.:cool:

Kom på en bra referens-förklaring nu folks? :)

Rahf
2007-08-07, 22:36
Jag ser en lösning men då gäller det att du verkligen inte tar upp någonting av eran gamla relation:

Du kör på "Jag-känns-inte-vid-dig-längre"-attityden och behandlar henne som en komplett främling. Du introducerar dig själv som du skulle introducera dig själv till en ny arbetsgivare och ditt syfte med telefonsamtalet. Du ber att, efter lite mellansnack, få uppge dem som referens osv utan att ta upp något av eran gamla relation. Hennes svar kommer förmodligen bli det som gäller, om hon inte är en väldigt manipulativ och sadistisk hynda dvs. Förstår du vad jag försöker få fram? Min ungefärliga tanke?

Några bättre förslag verkar det inte dyka upp iallafall.

Lellan
2007-08-07, 22:52
Jag ser en lösning men då gäller det att du verkligen inte tar upp någonting av eran gamla relation:

Du kör på "Jag-känns-inte-vid-dig-längre"-attityden och behandlar henne som en komplett främling. Du introducerar dig själv som du skulle introducera dig själv till en ny arbetsgivare och ditt syfte med telefonsamtalet. Du ber att, efter lite mellansnack, få uppge dem som referens osv utan att ta upp något av eran gamla relation. Hennes svar kommer förmodligen bli det som gäller, om hon inte är en väldigt manipulativ och sadistisk hynda dvs. Förstår du vad jag försöker få fram? Min ungefärliga tanke?

Några bättre förslag verkar det inte dyka upp iallafall.

Mjo, jag fattar. Bra tanke, tack! Lite typ "vatten under broarna" + "jag visar att jag är proffesionell, är du lika mogen?". Åtminstone borde jag via henne få någon form av kontaktinfo till guben. Då kan jag ju fråga honom om han tycker att han är nöjd med mitt arbete där, dra några exempel på vad jag gjorde (för att friska upp hans minne, om inte annat) som var bra.

Säger han att han kan prata vidare med henne som jobbade nära mig kan jag ju be att få en skriftlig referens skickad (då får jag ju chans att läsa vad han kan skriva under på)+ fråga om det är ok om jag kan lämna ett direktnummer till honom som ref (sånt måste han väl för sjutton ha??).

För, som sagt, manipulativ är hon med fett råge, sadistisk I cant tell.

Rahf
2007-08-07, 22:57
1. Antingen börjar du intala dig själv att du ska ringa och styra upp det här. Alltså slutar du älta om det på internet. Samtala med folk i din närhet från och med nu

2. Du skiter i den referensen och slipper undan den sociala situation som kan uppkomma. Du slutar älta det på internet. Du behöver inte ta upp det med nån i din närhet om du inte vill.

3. Du ringer din mor/far (den du har bäst kontakt med) och berättar historien. Du gör vad de säger åt dig att göra. Du slutar älta det på internet.

Varför skriver jag som jag gör? För jag tror inte att du kommer bli klokare eller lugnare av att skriva av dig från och med nu. Du måste göra eller inte göra det först innan du får någon lugn. Du vet innerst inne precis vad du måste göra för att få en duglig referens därifrån, gör det då!

Lycka till hur du än gör! Jag har mantlat Tolkias roll tillräckligt länge nu ;)

Lellan
2007-08-07, 23:18
1. Antingen börjar du intala dig själv att du ska ringa och styra upp det här. Alltså slutar du älta om det på internet. Samtala med folk i din närhet från och med nu

2. Du skiter i den referensen och slipper undan den sociala situation som kan uppkomma. Du slutar älta det på internet. Du behöver inte ta upp det med nån i din närhet om du inte vill.

3. Du ringer din mor/far (den du har bäst kontakt med) och berättar historien. Du gör vad de säger åt dig att göra. Du slutar älta det på internet.

Varför skriver jag som jag gör? För jag tror inte att du kommer bli klokare eller lugnare av att skriva av dig från och med nu. Du måste göra eller inte göra det först innan du får någon lugn. Du vet innerst inne precis vad du måste göra för att få en duglig referens därifrån, gör det då!

Lycka till hur du än gör! Jag har mantlat Tolkias roll tillräckligt länge nu ;)

Killar ser det som ältande när en tjej kollar att hon tolkat förslaget rätt.. ;)

1: Tro det el ej, men hade inte tänkt "skriva av mig mer" 2. Tack för omtanken 3. Jo jag vet, jag har handlingsförmåga. MEN jag är ödmjuk nog att inse att det jag själv kan komma på inte nödvändigtvis inte är det bästa sättet, därav att man "ältar" online.

Tack för lyckönskning!

(när ska moderatorerna inse att mitt gamla "babblig medlem" stämmer sååå mkt bättre än "En 8a"?;) )

Rahf
2007-08-07, 23:23
Killar ser det som ältande när en tjej kollar att hon tolkat förslaget rätt.. ;)

1: Tro det el ej, men hade inte tänkt "skriva av mig mer" 2. Tack för omtanken 3. Jo jag vet, jag har handlingsförmåga. MEN jag är ödmjuk nog att inse att det jag själv kan komma på inte nödvändigtvis inte är det bästa sättet, därav att man "ältar" online.

Tack för lyckönskning!

(när ska moderatorerna inse att mitt gamla "babblig medlem" stämmer sååå mkt bättre än "En 8a"?;) )

Jag personligen ser det som ältande om man inleder en diskussion med vilt främmande människor om ett personligt beslut. Jag ser det också som ältande eftersom detta innebär för många att de redan pratat av sig med vänner och bekanta samt funderat på det om och om igen med sig själva. Att du är tjej spelar för mig ingen roll, hade du varit kille hade svaret varit detsamma.

Jag skrev det mest för att jag ville se handling. Många fastnar lätt i planeringsstadiet med tillhörande ångest över hur de ska göra. Handling övervinner planering i slutändan.

Lycka till ännu en gång!

Lellan
2007-08-07, 23:39
Jag personligen ser det som ältande om man inleder en diskussion med vilt främmande människor om ett personligt beslut. Jag ser det också som ältande eftersom detta innebär för många att de redan pratat av sig med vänner och bekanta samt funderat på det om och om igen med sig själva.

Jag har inte pratat av mig med vänner och bekanta, jag är velig och ville ha någon annans tänk, du bidrog å jag tackar.

Att du är tjej spelar för mig ingen roll, hade du varit kille hade svaret varit detsamma.

För vissa personer (tex en tjej), behöver inte att "tänka högt" vara att älta, utan ett sätt att formulera saken i ord, göra det till "sitt eget" samtidigt som man kollar av att man uppfattat något rätt. Ungefär som en annan person (tex en kille) upprepar ett telefonnummer man får för att se om man uppfattat det rätt.

(Funktionen är densamma men ordmängden skiljer, och ja - jag tror det är en könsfråga. Många tjejer pratar om en sak länge i olika formuleringar och sedan är det klart. Vissa killar vill ha en viss persons åsikt, frågar en gång och nöjer sig med svaret utan mer prat.)

Jag skrev det mest för att jag ville se handling. Många fastnar lätt i planeringsstadiet med tillhörande ångest över hur de ska göra. Handling övervinner planering i slutändan.

Lycka till ännu en gång!

Jag har ingen ångest iom att jag "ältar". Då funderar jag på det just när jag skriver och släpper det sedan för att ta upp det när jag handlar. Alla funkar olika.

Tyvärr, på internet, är det sjukt otacksamt om man vill se handling. Ger man ett råd i kostdelen om broccoli kan fanskapet ändå sitta och moffa choklad. Det är det sura, å andra sidan kanske personen förvaltar broccolirådet väl - men din del i saken är oberoende av utkomsten hur otacksamt det än är.

NU senaste inläggen skriver däremot jag också på att vi ältar, å andra sidan gillar jag ält. Thanx. :)

Rahf
2007-08-07, 23:41
All min osammanhängande text är givetvis skriven av från hur jag ser situationen ;) folk i min närhet (ej familj) har för vana att älta och älta utan att göra nåt åt skiten.

mini
2007-08-08, 07:17
Jag skulle inte ange en referens jag anade kunde bli dålig.
Om de undrar varför du inte lämnar en referens från just den arbetsplatsen kan du säga som det är - att professorn arbetar utomlands och hänvisar all kontakt till sin sekreterare som inte känner dig och således inte kan vara referens.

Granatgiraffen
2007-08-08, 07:41
Tycker fortfarande det hela låter fånigt. Att inte universitetet kan få tag på denna professorn eller någon i hans närhet, jag tror inte du har försökt tillräckligt då. Eller du har inte försökt tillräckligt! Ring universitetet igen och säg sanningen, utan att gå in på detaljer.
I värsta fall så kan du ju professorns namn och nuvarande bostadsort. Sök honom i USA.

För övrigt så är du inte 5 år längre, om det inte finns några andra utvägar så ring denna tjej och säg att du vill ha kontakt med honom.

Granatgiraffen
2007-08-08, 07:45
Testa http://www.whitepages.com/ t.ex.? :) Vad vet jag. Hittade min bror där iallafall.

Snafu
2007-08-08, 11:16
Du behöver ju inte lämna referenser precis när du söker ett jobb. Oroa dig för det senare om företaget faktiskt vill ha referenser.

Granatgiraffen
2007-08-08, 11:49
Du behöver ju inte lämna referenser precis när du söker ett jobb. Oroa dig för det senare om företaget faktiskt vill ha referenser.

Du menar att hon har mer med tid att fixa fram referenserna den dagen någon frågar om det? Bra plan kompis.

Snafu
2007-08-08, 11:57
Du menar att hon har mer med tid att fixa fram referenserna den dagen någon frågar om det? Bra plan kompis.

Alltså, en referens är en person man hänvisar företaget till. Dvs, företaget kontaktar referensen.

Granatgiraffen
2007-08-08, 12:47
Alltså, en referens är en person man hänvisar företaget till. Dvs, företaget kontaktar referensen.

Vet inte hur du brukar göra men jag tycker att det är bra att prata med referensen innan man lämnar ut den. :hbang:

Snafu
2007-08-08, 13:17
Vet inte hur du brukar göra men jag tycker att det är bra att prata med referensen innan man lämnar ut den. :hbang:

Du bara vill inte förstå, jag ger upp.

Stoltz
2007-08-08, 13:26

Det kan dock vara bra ifall man är beredd med referenser när de frågar, så man visar att man faktiskt tänkt så långt. Det blir lite bättre än "Äh...Ja, jag återkommer, ska bara ringa...", speciellt i en sådan här krånglig situation.

Lellan, jag hade förmodligen gjort som någon föreslog och kört en proffessionell stil och mer eller mindre kört på som om du inte kände personen. Men jag hade INTE gjort henne till referens. Snarare någon annan du jobbat med där eller din överordnade.

The_RobRoy
2007-08-08, 13:37
Kan du inte bara säga till den som intervjuar, att du inte når proffesorn och förklara situationen med kvinnan, men kanske utelämna att du betalade pengar *whistle*

Semiramis
2007-08-08, 15:01
Vet inte hur du brukar göra men jag tycker att det är bra att prata med referensen innan man lämnar ut den. :hbang:Definitivt! Jag har blivit helt ställd när jag har blivit lämnad som referens utan att vara förberedd på det, och det lät nog hur konstigt som helst.

Krille 87
2007-08-08, 15:10
Har du redan varit på intervju eller tänker du skicka in CV?

Lellan
2007-08-08, 23:50
Jag skulle inte ange en referens jag anade kunde bli dålig.
Om de undrar varför du inte lämnar en referens från just den arbetsplatsen kan du säga som det är - att professorn arbetar utomlands och hänvisar all kontakt till sin sekreterare som inte känner dig och således inte kan vara referens.

Faktiskt ungefär så jag bestämt mig för att göra! Säga att jag inte får tag på professorn som är upptagen med projekt utomlands (sant), hans sekreterare kan inte utgöra referens och mina dåvarande arbetskamrater är doktorander som inte arbetar kvar. Vill de verkligen ha någon form av referens därifrån kan jag säga att jag kan försöka leta upp någon av doktoranderna (eller höra med universitetet om de har något vi arbetat med med mitt namn på kanske, lite väl långsökt iofs).

Tycker fortfarande det hela låter fånigt. Att inte universitetet kan få tag på denna professorn eller någon i hans närhet, jag tror inte du har försökt tillräckligt då. Eller du har inte försökt tillräckligt! Ring universitetet igen och säg sanningen, utan att gå in på detaljer.
I värsta fall så kan du ju professorns namn och nuvarande bostadsort. Sök honom i USA.

För övrigt så är du inte 5 år längre, om det inte finns några andra utvägar så ring denna tjej och säg att du vill ha kontakt med honom.

Men om jag ska jaga en man, jag knappt träffat, som mest haft kontakt med mina prestationer i form av rapporter från ett team jag ingick i, där hans högra hand hade tät kontakt med mig så lär den där kontakten ev påverka hans utlåtande. Han har henne just för att han är helt uppe i sitt, för att slippa folk som jagar tag på honom och stör honom. Hade jag varit en person med ekonomiska medel jag vill bidra med till hans forskning hade det nog varit en annan femma.

Testa http://www.whitepages.com/ t.ex.? :) Vad vet jag. Hittade min bror där iallafall.

Som sagt, det var flera år sedan och korta möten. Han minns med all säkerhet inte mitt namn, teamets prestationer är han nog glad för men om mig personligen kan han nog inte säga så mycket. Det är väl just nämnda tjej som jag arbetade nära som skulle kunna det. Hade jag vetat att han hade koll på mig och att han skulle kunna säga något om just mig hade det varit annorlunda.

Kan du inte bara säga till den som intervjuar, att du inte når proffesorn och förklara situationen med kvinnan, men kanske utelämna att du betalade pengar *whistle*

Jag tror att folk drar öronen till sig när de hör att man har haft samarbetsproblem, "inte ens fel att två träter" (om man kan kalla det "träta"). Anar även här på kollo att det låter märkligt alltihop i mångas öron/ögon (även utan pengarna).

Har du redan varit på intervju eller tänker du skicka in CV?

Intervju nästa vecka, men oavsett hur det går där så tänkte jag ha en strategi hur jag gör med just den refen för framtida intervjutillfällen. :)

Kul med engagemang å svar från er iaf!

shadowfire
2007-08-09, 00:01
1) Ja, referenser är ett måste och om nu ett nytt jobb är i närheten av det jobbet du hade där, så är det troligt att man vill ringa på referenser. En person som jag intervjuar som undanhåller eller vägrar lämna ut referenser utan att förklara varför ratar jag direkt.

2) Hellre en person som ärligt säger att denne tror sig ha dåliga referenser från en arbetsplats och förklarar varför - särskilt om det finns andra goda referenser som kan intyga att personen är en reko medarbetare. Störa sig med arbetsgivare händer lite titt som tätt och få personer som arbetat i +10 år har klarat sig utan konflikter med någon.

3) Jag förstår inte heller vad problemet skulle vara, ringer man referenser så söker man inte medarbetare, utan närmaste chef för den personen man intervjuar. Om nu professorn inte kommer ihåg dig så är det rekryteraren + denne människas problem, inte ditt.

4) Jag skulle nog undvika o nämna det där med att du betalat någon för o slippa se denne iaf. Det kan lätt tolkas som samarbetsproblem och problem att hantera konflikter :)

shadowfire
2007-08-09, 00:03
Definitivt! Jag har blivit helt ställd när jag har blivit lämnad som referens utan att vara förberedd på det, och det lät nog hur konstigt som helst.

Korrekt, det är INTE roligt att bli uppringd och utfrågad oförberett om någon person. Särskilt inte om denne är anställd hos en samtidigt och man kanske inte tagit ställning till om man vill ha kvar medarbetaren längre eller ej (vilket ofta kan styra referenserna åt endera hållet).

Avesta
2007-08-09, 00:46
Förlåt mig men får jag konstatera att du kommer med helt sjuka och absurda historier :D, inte på något dåligt sätt, de låter bara så knasiga! Om jag får säga så... kul o läsa för övrigt.:D

Lellan
2007-08-09, 01:14
Nu har jag funderat ett varv till (=ältat ;) ). Om jag säger såhär:
Han inte går att nå direkt utan man hänvisas till att förklara sitt ärende till hans sekreterare, men att jag skulle föredra om de inte nämner mitt namn när de talar med henne eftersom det är en person jag kände privat. Säg att jag är osäker på om hon är professionell nog att inte låta det påverka henne. Låter det galet? :confused:

Han KAN ju komma att fråga henne, om han råkar minnas att hon och jag umgicks och arbetade samtidigt i projektet och då återstår det ju att se vad han säger om mig, om han skulle låta sig påverkas av något negativt. Då kanske de ändå är medvetna om varför i så fall iom det jag sagt?

1) Ja, referenser är ett måste och om nu ett nytt jobb är i närheten av det jobbet du hade där, så är det troligt att man vill ringa på referenser. En person som jag intervjuar som undanhåller eller vägrar lämna ut referenser utan att förklara varför ratar jag direkt.

Det tidigare jobbet liknar inte det jag sökt, men när jag "testvisat" min CV för folk har de varit nyfikna på just den arbetsplatsen. Det är det arbete där jag fått mest användning av min kompetens och visar andra färdigheter än de övriga i cv:n. Antagligen högre "status", bättre lön hade jag iaf där.

Skulle aldrig falla mig in att undanhålla el vägra att lämna ref. Som sagt tänkte jag tala om att jag inte får tag på professorn som var projektansvarig eftersom han är upptagen med projekt utomlands. Dessutom hade jag tänkt nämna att han inte hade direktkontakt med mig personligen, utan att han snarare tog del av data som det team jag ingick i tog fram. Jag kan visa en delar av studien som publicerats och som jag bidragit till, samt söka rätt på någon utflyttad medarbetare om de vill. Vet inte, kan det tolkas som att jag undanhåller något?

2) Hellre en person som ärligt säger att denne tror sig ha dåliga referenser från en arbetsplats och förklarar varför - särskilt om det finns andra goda referenser som kan intyga att personen är en reko medarbetare. Störa sig med arbetsgivare händer lite titt som tätt och få personer som arbetat i +10 år har klarat sig utan konflikter med någon.

Arbetet var självständigt, jag åkte ensam (ibland i sällskap med den där tjejen) och besöktet olika platser för datainsamling jag sedan behandlade och redovisade. Konflikten var ju inte med någon i högre befattning/nära medarbetare samt skedde utanför arbetet så att dra upp den ser jag inte helt poängen med även om jag fattar din poäng med att vara ärlig. Det skulle isf vara om det uppfattas som att jag undanhåller... Alla andra arbetsplatser har jag haft kontakt med arbetsgivare i större utsträckning och till dem har jag både skriftliga "arbetsbetyg" och villiga ref som med råge väger upp.

3) Jag förstår inte heller vad problemet skulle vara, ringer man referenser så söker man inte medarbetare, utan närmaste chef för den personen man intervjuar. Om nu professorn inte kommer ihåg dig så är det rekryteraren + denne människas problem, inte ditt.

Om jag inte fått tag på honom för att tillfråga honom om han vill vara min referens och den "nya" arbetsgivaren söker honom via hans sekreterare, får tala med honom och han 1) antingen inte minns mig eller 2) har hunnit kolla med sekreteraren vem jag är som han ska vara referens till och fått dålig uppfattning via henne så är det mitt problem.

4) Jag skulle nog undvika o nämna det där med att du betalat någon för o slippa se denne iaf. Det kan lätt tolkas som samarbetsproblem och problem att hantera konflikter :)

Men jösses, jag uttrycker mig inte i sådana situationer som jag gör här, det förstår nog alla.. :D Dessutom var jag fullt medveten om att jag inte hanterade det på bästa sätt iom pengarna, men där och då var jag så trött på människan som ingen dumpning bet på. Alla kan göra fel. Sur eftersmak det hade! :em:

Lellan
2007-08-09, 01:27
Förlåt mig men får jag konstatera att du kommer med helt sjuka och absurda historier :D, inte på något dåligt sätt, de låter bara så knasiga! Om jag får säga så... kul o läsa för övrigt.:D

Livet är sjukt, knasigt och absurt. Nu vet jag inte exakt vad du tänker på, men numera håller jag mig inte tillgänglig för dramaqueens å sådana varianter av folk.

Just eftersom jag har insett att jag inte kan hålla på och se "det goda" i människor till förbannelse. Har blivit mer ego med tjockare skinn på näsan, däremot har jag fortfarande svårt att inte tycka att människor är intressanta. Men man behöver kanske inte har personlig relation till alla udda varianter man stöter på! :D

Med andra ord är det mkt mindre "drama" i livet nuförtiden. Passar mig bättre. :thumbup:

Lellan
2007-08-09, 01:38
Korrekt, det är INTE roligt att bli uppringd och utfrågad oförberett om någon person. Särskilt inte om denne är anställd hos en samtidigt och man kanske inte tagit ställning till om man vill ha kvar medarbetaren längre eller ej (vilket ofta kan styra referenserna åt endera hållet).

Faktiskt min nuvarande chef som tipsade om tjänsten! Hon vet att hon inte kommer ha tillräckligt med arbete åt mig framöver då gamla långtidsjukskrivna är på väg tillbaks och jag har bara ett vik som är på sluttampen. Henne har jag dubbelkollat med, såklart. Hon sa typ "tråkigt för oss, kul för dig, hör av dig när du fått jobbet!".

MEN jag lär ju ligga i och söka fler, å bestämma mig nån gång för hur jag säger vid ref förfrågan på andra jobbet.. :Virro