Visa fullständig version : Tonfisk
Morsan hetsar hela tiden om att jag kommer att bli sjuk eftersom jag äter så mycket tonfisk...Nån fler som har det så? Ett par tonfiskburkar i veckan kan väl aldrig skada. eller?
:eating:
oj blev visst i allmänt forum :)
måste va förkylningen...
Niclaaas
2003-04-08, 21:42
ett par i veckan är väl ändå ingenting? har väldigt svårt att tro att det skulle kunna påverka på nåt sätt. själv blir det 1-2 om dagen
Samma här, två eller fler om dagen.
Herkulez
2003-04-09, 06:59
har förätit mig på tonfisk,bluuääh
tonfisk direkt ur burken blev jag ganska snabbt less på.
däremot att ha det på mackor är gott.
RealElwood
2003-04-09, 07:23
Va d inte massa snack om tungmetaller i nån viss sorts fisk för ett par år sedan. Men d rörde sig ju bara om fisk fångad runt den svenska kusten. Nästan all tonfisk kommer väl ifrån Asien va?
King Grub
2003-04-09, 09:30
Jo, tonfisk samlar på sig mycket tungmetaller, men inte den art som finns i t ex Abbas och ICA's burkar. Hur det är med ÖBs of Euroshopper törs jag inte uttala mig om. Står det ens var den är fiskad på deras burkar?
Euroshopper är ICA-ägt, va?
Så icas och abbas tonfisk e fri från tungmetaller då???
Vart fiskar dom den tonfisken i sådana fall och vilken art är det:confused:
Fredszky
2003-04-11, 13:36
testade en euroshopper igår... den var inte god!!!!
trodde inte det knde va sån stor skillnad mellan :hbang: abbas:hbang: och sunk-euoshopper
jag käkar den som finns på konsum. ingen aning vilket märke
King Grub
2003-04-12, 10:44
Originally posted by woods
jag käkar den som finns på konsum. ingen aning vilket märke
Rainbow, kanske?
GhostFace
2003-04-12, 10:49
Föredrar ABBA´s & ICA-Handlarnas filébitar. Mkt bra kvalité !
Snapphanen
2003-04-12, 12:06
käkar ni tonfisk rätt ur burken!? tar ni det som mellanmål eller när käkar ni det? kvantiteter?
King Grub
2003-04-12, 12:18
Originally posted by Erik84
käkar ni tonfisk rätt ur burken!? tar ni det som mellanmål eller när käkar ni det? kvantiteter?
Det händer att jag slevar i mig det direkt ur burken, men för det mesta försöker jag se till att det smakar någorlunda anständigt också. Tonfiskmackor på flerkornsbröd med majonnäs (fettfri om man är rädd för fett) smakar mycket bättre och tar ingen tid att göra iordning.
Favoriten är dock tonfisk med pasta. Två burkar Abba's, ca 125 gram okokt pasta, 75 gram majs, en burk skivade champinjoner och 75 gram keso. Koka pasta och rör samman alltihop. Ätes med fördel kallt. En riktig proteinbomb, som smakar förträffligt.
Snapphanen
2003-04-12, 12:56
hehe tack för tipset! ;)
Äter direkt ur burken, har gjort så i många år. Faktiskt inte blivit less på smaken, blir oftast en burk mellan lunch och middag och en till innan läggdags.
Snapphanen
2003-04-12, 13:53
är makrill=tonfisk i protein/fett ?
King Grub
2003-04-12, 13:55
Förstår inte riktigt frågan. Makrill är en fiskart, tonfisk en annan. Båda innehåller protein, även om det finns mer i tonfisk. Tonfisken som hamnar i konservburkar är nästan fettfri, medan makrill är en fet fisk.
Annars är de som äpplen och päron: båda är frukter, men där slutar likheterna.
ivandrago
2003-04-12, 13:56
nej, tonfisk är i princip fettfritt och har mer protein än makrill, om jag inte missminner mig.
Det är dock mycket Omega-3 i makrillen :smokin:
Så onyttigt är det ju inte :thumbup:
King Grub
2003-04-12, 14:05
Originally posted by Bamse
Det är dock mycket Omega-3 i makrillen :smokin:
Så onyttigt är det ju inte :thumbup:
Allt fiskfett är bäst! Ju fetare fisk desto bättre, tycker jag, och oftast är de billigare också.
Snapphanen
2003-04-12, 14:08
Klart jag vet att de är två olika arter men jag menade om de har lika mycket protein/fett. Vilket jag fick svar på ;)
Makrill på macka är ju asgott medan tonfisk inte varit en favorit för mig...
ivandrago
2003-04-12, 14:15
Klart jag vet att de är två olika arter men jag menade om de har lika mycket protein/fett. Vilket jag fick svar på ;)
Makrill på macka är ju asgott medan tonfisk inte varit en favorit för mig...
fortsätt med makrill då :thumbup: ! ingen säger att man måste äta tonfisk.
King Grub
2003-04-12, 14:22
Are you man enough for the... TUNA SHAKE?
http://www.deepsquatter.com/shake.htm
Snapphanen
2003-04-12, 15:25
hehe.. där fanns det endel recept ja :hbang:
ett tips när man äter tonfisk är att lägga en bit på tungen sen bara skölja ner den med vatten :cool:
In a large vat mix.. 4 cans of tuna packed in oil(no need to take the tuna out of the can, just think of the extra chromium you get this way) , 1 large bottle of Jose Cuervo "Tres Generaciones" or if you prefer, use Mezcal ,and one 1/2 gallon of Heavy Cream. Mix by hand and serve in a dirty ashtray. Yummy !!! H a r d c... vad det nu hette.
Tonfisk i Oljan, e denna olja bra eller dålig för byggande syfte?
King Grub
2003-04-30, 14:19
Du bygger inte sämre på den, men det är inte olja av bästa sort. Absolut inte fiskolja. Då skulle väl burkarna kosta 100:- styck. :D Solrosolja eller sojaolja har jag för mig, vilket betyder för hög andel Omega-6 jämfört med Omega-3 för att klassas tillsammans med raps- eller olivolja, t ex.
mangemani
2003-04-30, 17:00
va fan,jag har käkat tofisk i snart 5 månader 3 gånger varje dag och inte fan har jag märkt nått.
Fultjack
2003-05-01, 11:00
bara jag som är tvärteomt och tycker att euroshoppers finfördelade tonfisk är godast att äta direkt ur burken?
icas smakar juh skit också kostar dom typ 11.90 kr burken vilket är lite för dyrt när ,man får 3 st euroshopper för 18 kr :)
King Grub
2003-05-01, 12:30
Originally posted by Fultjack
bara jag som är tvärteomt och tycker att euroshoppers finfördelade tonfisk är godast att äta direkt ur burken?
Ja. :smash:
icas smakar juh skit också kostar dom typ 11.90 kr burken vilket är lite för dyrt när ,man får 3 st euroshopper för 18 kr
nädå du e inte ensam...jag kör precis samma stil! funkar hur fint som helst! gärna lite "svett-chili" på så blire mumsfilibabba!
men 3 för 18 låter lite dyrt...köper mina på rimi för 4,95kr...
Euroshopper :hbang: helt klart den bästa tonfisken, det gör ju inget att det är den billigaste också.
Jag får varken i mig ICA:s eller ABBA:s
Fultjack
2003-05-01, 20:23
3 för 18 är kanonpris tycker jag , var på ICA idag och såg att 2 st abbas tonfisk kostar 28 kr , hehe :p annars 17.90 st !! sjukt
Observer
2003-05-01, 23:43
Originally posted by mangemani
va fan,jag har käkat tofisk i snart 5 månader 3 gånger varje dag och inte fan har jag märkt nått.
Jag märker inte mer än att mitt urin luktar flytande tonfisk, en inte allt för upphetsande upplevelse, men vill man bli fin... :thumbup:
Originally posted by mangemani
Alltså, nu är inte tonfisk något undermedel - utan helt enkelt proteinrikt dött djur i lagom portionsförpackning man kan ha med sig överallt utan att den blir dålig..
Vet inte vad det är du hade hoppats "märka" (massa muskler, mindre fett, kunna ta höga toner, simma bättre, bli duktig burköppnare..) men antagligen så har du lyckats få i dig mer protein än vad du annars skulle ha fått så utan fiskätandet kanske du hade varit i sämre form? Om du plågat i dig firren 3 gånger om dagen så rekommenderar jag dig att byta till något annat proteinrikt så får du må gott också! Man behöver INTE lida pin för att bli fin, det är näringsämnena och inte smaken som gör susen..
Tycker annars att ALL tonfisk BRA tonfisk! :thumbup: Fast jag skulle aldrig i livet skulle köpa en burk för 18 spänn.. det är som sagt inget undermedel. Vardagstonfirren 5 spänn burken duger bra när man ska sleva i sig nåt snabbt, i sallad och som mer riktig måltid då man har tid att sitta ner och mumsa passar "file´"burkarna bättre - tycker jag.. (med smak som bak, delad.. :booty: )
King Grub
2003-05-02, 08:23
Originally posted by Lellan
Alltså, nu är inte tonfisk något undermedel - utan helt enkelt proteinrikt dött djur i lagom portionsförpackning man kan ha med sig överallt utan att den blir dålig..
Vet inte vad det är du hade hoppats "märka" (massa muskler, mindre fett, kunna ta höga toner, simma bättre, bli duktig burköppnare..) men antagligen så har du lyckats få i dig mer protein än vad du annars skulle ha fått så utan fiskätandet kanske du hade varit i sämre form? Om du plågat i dig firren 3 gånger om dagen så rekommenderar jag dig att byta till något annat proteinrikt så får du må gott också! Man behöver INTE lida pin för att bli fin, det är näringsämnena och inte smaken som gör susen..
Tycker annars att ALL tonfisk BRA tonfisk! :thumbup: Fast jag skulle aldrig i livet skulle köpa en burk för 18 spänn.. det är som sagt inget undermedel. Vardagstonfirren 5 spänn burken duger bra när man ska sleva i sig nåt snabbt, i sallad och som mer riktig måltid då man har tid att sitta ner och mumsa passar "file´"burkarna bättre - tycker jag.. (med smak som bak, delad.. :booty: )
Jag undrar om inte mangemani svarade på det allra första inlägget, det om man kunde bli sjuk av tonfisk, och det var det han inte hade märkt något av. :)
Originally posted by King Grub
Jag undrar om inte mangemani svarade på det allra första inlägget, det om man kunde bli sjuk av tonfisk, och det var det han inte hade märkt något av. :)
:em: Ahaa.. jag kollade slarvigt.. :smash:
Fultjack
2003-05-02, 09:28
skäms tant Lellan:smash:
jag såg det här med tuna shakes och märkte att jag verkligen missat något här. Jag gillar verkligen att dricka mellanmål men börjar misstänka att proteinpulverdrinkar i längden nog inte är så himla bra. Är det folk här som testat lite tuna shakes och vet om det är något bra eller inte och kanske kan ge lite favoritförslag? (Jag misstänker att det är en hel del av tuna shake recepten inte är särskilt bra)
Nils
Originally posted by Fultjack
icas smakar juh skit också kostar dom typ 11.90 kr burken vilket är lite för dyrt när ,man får 3 st euroshopper för 18 kr :)
Euroshoppers är godast och det är inte bara priset! Den har mer smak helt enkelt och känns mindre torr.
Originally posted by Castro
Euroshoppers är godast och det är inte bara priset! Den har mer smak helt enkelt och känns mindre torr.
Mer smak, mindre torr, billigare...
Låter som det helt enkelt är från de fetare delarna av tonfisken!
Nils
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.