Visa fullständig version : Craig Titus förflyttas.
Lasse Kongo
2007-08-06, 09:25
Såg nyss filmen, man kan se blod o massa sjuka grejor på film och man bryr sig inte, men ja blev lite smått illamående av filmen, jag säger dock varken att det är rätt eller fel att behandla en mördare? så, men det kändes bara så sjukt, skaplig bevakning och säkerhet.
Undra om de alltid har sån där bevakning på fångar med hans anklagelser (eller är han dömd, har inte hängt med) eller om han flippat ut så det är därför de har sån hög säkerhet ang Craig.
Hoppas det är ok att diskutera iaf, Craig är ju trots allt en gammal byggare av rang även om han gjort bort sig nu, finns nog ganska mycket vi inte vill veta om de flesta proffsbyggare dock.
Ni som sett filmen, varför denna hysteriska säkerhet runt Titus, eller är det normalt att strippa alla fångar nakna, låta dem ligga med handbojor och sedan sakta sakta backa ut ur rummet?
Vadå för film? Jag har inte hängt med.
Lasse Kongo
2007-08-06, 09:31
Vadå för film? Jag har inte hängt med.
Det finns en film där man får se när Titus förflyttas, men det är inget jag länkar upp här, är mer nyfiken på om det är normalt att mordmisstänka behandlas så överlag, inte på ett brutalt sätt kanske, men mer som han vore en av världens farligaste människa (vilket han kanske är) vad vet jag.
När du säger "såg nyss filmen med Craig" så låter det som att det är en rulle på 1.30. Men i själva verket handlar det om ett litet klipp.
Lasse Kongo
2007-08-06, 09:37
Ok, mitt klipp var på ca 15 minuter
Angående hur dom behandlar honom - så tror jag dom har respekt för hans storlek och styrka men framför allt för att hans brott var ganska rått, om jag inte minns helt fel.
Pudzianovski
2007-08-06, 10:58
Såg klippet precis. Tyckte inte det var något konstigt. De brukar ha ganska hård attityd där, och som polis tar man säkerligen det säkra för det osäkra när det gäller fångar som är misstänkta för mord. Fångar i den situationen har troligtvis en tendens att gå bärsärk.
Jackie Dee
2007-08-06, 11:05
Vad har killen gjort?
Utan att ha sett klippet kan jag bara säga att poliserna i amerika brukar vara riktigt hårda, nästan överdrivet aggressiva.
Har man ju lagt märke i t.ex. Cops. Minns när de stanande en bil slet ut föraren och tryckta huvudet i marken och bröt nästan armarna av honom. Utan att han hade gjort något speciellt mer än att ha kört för fort.
Edit. men däremot förstår jag ju poliserna i amerika. Chansen att man ska stöta på knarkare med vapen är ju så ofantligt mycket större. Säkra före det osäkra så att säga.
Har också sett klippet, håller med om att det känns lite sjukt.
Han har ju handbojor och massa skit på sig, när han förflyttas gör han det fastbunden på ngn liknande vagn om ja minns rätt?
Men i USA är det nog oftast så, väldigt hög säkerhet och ofta sämre behandling.
Kan någon ge mig ett sökord på google eller länk?
Utan att ha sett klippet kan jag bara säga att poliserna i amerika brukar vara riktigt hårda, nästan överdrivet aggressiva.
Har man ju lagt märke i t.ex. Cops. Minns när de stanande en bil slet ut föraren och tryckta huvudet i marken och bröt nästan armarna av honom. Utan att han hade gjort något speciellt mer än att ha kört för fort.
Edit. men däremot förstår jag ju poliserna i amerika. Chansen att man ska stöta på knarkare med vapen är ju så ofantligt mycket större. Säkra före det osäkra så att säga.
Jag blir chockad varenda gång det är på tv, ofta ser man hur de misstänkta stannar lugnt, säger med lugn röst "jag ger mig, slå mig inte, jag lägger mig ner på marken" osv. Ändå springer 5 poliser mot han och tacklar ner han på marken och som du sa nästan bryter armarna på han medans den misstänkta fortfarande, upprört men relativt lugnt säger "jag ger mig jag ger mig, ni gör mig illa ni gör mig illa". Där verkar man vara dömd för mord innan motsatsen blivit bevisad.
Animalistic
2007-08-06, 12:09
håller med gällande Cops, men kan nog vara så att dom ska "showa" för att varna tvtittarna om vad som kan hända typ... sen har nog de flesta poliser i amerika hjältekomplex >_>
Jag blir chockad varenda gång det är på tv, ofta ser man hur de misstänkta stannar lugnt, säger med lugn röst "jag ger mig, slå mig inte, jag lägger mig ner på marken" osv. Ändå springer 5 poliser mot han och tacklar ner han på marken och som du sa nästan bryter armarna på han medans den misstänkta fortfarande, upprört men relativt lugnt säger "jag ger mig jag ger mig, ni gör mig illa ni gör mig illa". Där verkar man vara dömd för mord innan motsatsen blivit bevisad.
Det kan ju bero på att det funnits dom som först varit lugna och sen flippat ut. Att polisen beter sig så vittnar om osäkerhet och rädsla.
Pudzianovski
2007-08-06, 12:21
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=5CjHxvQQG90
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=vhwxB-VGU30
Del 3 http://www.youtube.com/watch?v=ONU8VArmEBQ
Craig Titus fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Craig_Titus
Hoppas det var samma film som Lasse menade annars blir det fel !
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=5CjHxvQQG90
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=vhwxB-VGU30
Del 3 http://www.youtube.com/watch?v=ONU8VArmEBQ
Craig Titus fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Craig_Titus
Hoppas det var samma film som Lasse menade annars blir det fel !
Wow, de behandlar honom verkligen som Hannibal.
Blod och massa sjuka grejjer missade jag i de klipp jag sett me CT när han förflyttades. Får göra en noggrann titt igen! Låter ju värre än det jag såg.
Det klipp jag såg avslutades med att en vakt frågade Craig efter förflyttningen var klar om han hade blivit skadad varvid Craig svarade, just my Pride eller liknande.
Skulle satt Coleman och Crocop på att transportera honom, å låta honom göra så mycket motstånd han kan å vågar :) och filma då, givetvis
Daniiiel
2007-08-06, 15:55
Skulle satt Coleman och Crocop på att transportera honom, å låta honom göra så mycket motstånd han kan å vågar :) och filma då, givetvis
Det tar mindre än 1 sekund att hugga två personer med en kniv..om inte jag minns helt fel så har denna man begått eller misstänks för ganska brutala saker. Säkerheten kanske känns överdriven men dom tar nog som någon annan sa det säkra över det osäkra. Det är ingen liten kvinna direkt.
Snacka om slöseri av skattepengar. Det ser onekligen ut som att de kör VM i att sätta in så många vakter för mycket de bara kan. Killen har fortfarande en chans att bli frisläppt; vad har han att tjäna på att streta emot? Livskvaliteten för Titus verkar inte vara särskilt hög, och med tanke på att det värsta han kan tänkas gjort är att mörda en knarkare så verkar det en aning overkill imo.
och med tanke på att det värsta han kan tänkas gjort är att mörda en knarkare så verkar det en aning overkill imo.
Är det ett mindre allvarligt mord då?
Är det ett mindre allvarligt mord då?
Ja, det anser både jag och samtliga försäkringsbolag.
Men inte dom flesta andra. Även en knarkare har folk som sörjer honom. Och för inte försäkringsbolagens talan.
Vem ser samhället mest ner på då - en knarkare eller en mördare?
Men inte dom flesta andra. Även en knarkare har folk som sörjer honom. Och för inte försäkringsbolagens talan.
Inte? Rent historiskt har människor, oavsett din åsikt, ansett familjefaderns död i cancer mer tragisk än horsaren som dog i AIDS. Samma pöbel anser rent metodiskt att sådana som utmanar ödet mer eller mindre får skylla sig själva när de tog ett steg för långt. Att känna mer medlidande för sådana man kan känna samhörighet med är ingenting konstigt i sig, och man kan med fördel relatera till vad gemene man känner inför en kändis död gentemot random afrikans bortgång.
Däremot har jag aldrig påstått att det inte finns människor som sörjer narkomanens död. Att definiera den största syndaren är en alltför komplex uppgift: den som dödar en våldtäktsman som förgripit sig på mördarens dotter anses nog stå högre i rang än våldtäktsmannen, även om den möter ett längre fängelsestraff än vad våldtäktsmannen hade gjort.
Andy.da.wohoo
2007-08-06, 17:30
Fy fan dom överdriver en hel del med säkerheten!!
En mördare enligt mig. Eftersom man har tagit en annans människas liv ifrån denne.
Fy fan dom överdriver en hel del med säkerheten!!
En mördare enligt mig. Eftersom man har tagit en annans människas liv ifrån denne.
Anser du att man aldrig kan legitimera ett mord, och applicerar du samma tankesätt på den som utför en exekution?
Inte? Rent historiskt har människor, oavsett din åsikt, ansett familjefaderns död i cancer mer tragisk än horsaren som dog i AIDS.
Vi pratade om mord nu - inte vilka dödsfall som är mest tragiska. Från mord till cancer. Bra.
Samma pöbel anser rent metodiskt att sådana som utmanar ödet mer eller mindre får skylla sig själva när de tog ett steg för långt. Att känna mer medlidande för sådana man kan känna samhörighet med är ingenting konstigt i sig, och man kan med fördel relatera till vad gemene man känner inför en kändis död gentemot random afrikans bortgång.
Däremot har jag aldrig påstått att det inte finns människor som sörjer narkomanens död. Att definiera den största syndaren är en alltför komplex uppgift: en som dödar en våldtäktsman som förgripit sig på mördarens dotter anses nog stå högre i rang än våldtäktsmannen, även om den möter ett längre fängelsestraff än vad våldtäktsmannen hade gjort.
Av någon märklig anledning får man samma straff om man mördar den snälle fina pappan - som den stjälande knarkaren.
I detta fallet är det så ja. Håller med.
Anser du att man aldrig kan legitimera ett mord, och applicerar du samma tankesätt på den som utför en exekution?
Visst kan det vara så, men vad har det med detta att göra?
Vi pratade om mord nu - inte vilka dödsfall som är mest tragiska. Från mord till cancer. Bra.
Nej, vi diskuterade medkänsla och vem som betraktas som "mest värd".
Av någon märklig anledning får man straff om man mördar den snälle fina pappan - som den stjälande knarkaren.
Nej, det får man inte i praktiken. Särskilt inte om vi jämför en oprovocerande snäll pappa med en knarkare som stulit dina saker, våldtagit din dotter och hotat dig med pistol.
Visst kan det vara så, men vad har det med detta att göra?
Det är väl relevant i allra högsta grad?
Nej, det får man inte i praktiken. Särskilt inte om vi jämför en oprovocerande snäll pappa med en knarkare som stulit dina saker, våldtagit din dotter och hotat dig med pistol.
Nu lägger du till andra aspekter. Om knarkaren är oprovocerad och pappan startat bråket så blir det samma sak. Håll dig till sak. Med allt lika - så blir straffet givetvis detsamma. Då dom är lika mycket värda
Andy.da.wohoo
2007-08-06, 17:41
Jag fattade typ inte vad något betyder men jag ska skriva vad jag tror det betyder:
Anser du att man aldrig kan legitimera (WTF?) ett mord och använder du samma tankesätt på den som utför en avrättning?
Nu lägger du till andra aspekter. Om knarkaren är oprovocerad och pappan startat bråket så blir det samma sak. Håll dig till sak. Med allt lika - så blir straffet givetvis detsamma. Då dom är lika mycket värda
Tror du på fullaste allvar att du straffas lika hårt om du mördar en oprovocerande familjefar som om du mördar en hög sprutnarkoman?
Jag fattade typ inte vad något betyder men jag ska skriva vad jag tror det betyder:
Anser du att man aldrig kan legitimera (WTF?) ett mord och använder du samma tankesätt på den som utför en avrättning?
Han menar att anser du att dom som avrättar en dödsdömd person, också ska bli avrättade (bara för att dom tog en dödsdömds liv).
Nej, det får man inte i praktiken. Särskilt inte om vi jämför en oprovocerande snäll pappa med en knarkare som stulit dina saker, våldtagit din dotter och hotat dig med pistol
Vilket smart exempel.
Andy.da.wohoo
2007-08-06, 17:45
Tror du på fullaste allvar att du straffas lika hårt om du mördar en oprovocerande familjefar som om du mördar en hög sprutnarkoman?
Nu är det väll ändå så att det blir man visst det väll? Jag förstår inte din logik där riktigt :confused: Av vad skulle man bli mest straffad?? :confused:
Vilket smart exempel.
Om mördandet är själva synden så borde du väl straffas lika hårt oavsett vem du mördar, och varför?
Andy.da.wohoo
2007-08-06, 17:46
Han menar att anser du att dom som avrättar en dödsdömd person, också ska bli avrättade (bara för att dom tog en dödsdömds liv).
Jaha..
Det är ju också en väldigt underlig tanke..
Men fattar du inte? Nej det tror jag inte. På samma sätt som det inte blir samma straff om pappan attackerar dig medans knarkaren sitter stillsamt på en bänk. Du får ju jämföra det med samma förutsättningar!!!
Om båda står helt stilla i kön på Ica och du avrättar någon av dom - så blir straffet detsamma.
Men fattar du inte? Nej det tror jag inte. På samma sätt som det inte blir samma straff om pappan attackerar dig medans knarkaren sitter stillsamt på en bänk. Du får ju jämföra det med samma förutsättningar!!!
Om båda står helt stilla i kön på Ica och du avrättar någon av dom - så blir straffet detsamma.
Nej, inte nödvändigtvis. Varför tror du att invandrare straffas hårdare, och oftare, än svenskar?
[Break. Ska kika på fotbollsmatch. Tro inte att jag givit upp om jag inte svarar på ett tag ;)]
Nej, inte nödvändigtvis. Varför tror du att invandrare straffas hårdare, och oftare, än svenskar?
[Break. Ska kika på fotbollsmatch. Tro inte att jag givit upp om jag inte svarar på ett tag ;)]
Att invandrare straffas hårdare har med något annat att göra. Samhällets (felvridna) syn på dom som gärningsmän. Men som offer så blir det fortfarande samma straff om du mördar Mohammed eller Karl. En knarkare eller en arbetare. Om allt annat är lika.
Enligt dem själva så använder USA sig av denna metod av två anledningar:
1. Poliser samt den anhållne ska inte skadas utifall den anhållne får ett vredesutbrott.
2. Om den anhållne skulle få för sig att anmäla poliserna för eventuell misshandel eller liknande så har poliserna denna film att visa upp att dom skött allt som det ska utan våld.
Jag tycker det är förjävligt att behandla människor på detta vis, finns mycket bättre sätt att lösa detta på, menar, vafan ska han göra om han bär handbojjor bakom ryggen, han kan inte göra ett skit endå.
Har han gjort brottet, vilket de mesta tyder på, så ska han givetvis straffas för det, MEN, de ska likväl behandlas som människor.
Mvh
Deceiver85
2007-08-06, 19:36
håller med gällande Cops, men kan nog vara så att dom ska "showa" för att varna tvtittarna om vad som kan hända typ... sen har nog de flesta poliser i amerika hjältekomplex >_>
Sen är Cops både redigerat och stundtals agerar poliserna efter instruktioner. Personligen tycker jag polisen i många fall agerar korrekt i Cops, hårt men rättvist. Du får tänka att med så stor spridning på vapen som det är i USA så stannar polisen knappast och frågar "hej, hur är det här då, hur mår du, hur känner du själv?"
Deceiver85
2007-08-06, 19:40
Måste säga att polisen verkar direkt livrädda för Craig...
Nitrometan
2007-08-06, 19:40
Från Las Vegas Tribune (2:a januari 2007)
At The Clark County Detention Center Rights Violations Are Taking Place
By Rolando Larraz, Tribune Media Group
Once again authorities have created a phantom scenario in order to excuse their inexplicable behavior, violations of rights, and abuses of power.
This time they have accused nationally known bodybuilder Craig Titus, who has been at the Clark County Detention Center in solitary confinement, of planning an escape and they tied him with belts, completely naked onto a wheel chair.
Their story is so well planned and manufactured that even the American Civil Liberties Union did not consider their actions human rights violations.
Titus and his wife, Kelly Ryan, have been in the Clark County Detention Center for a year, accused of murdering their personal assistant, Melissa James.
During the one-year stay in the county jail, authorities have accused Titus of several infractions, including an escape attempt, and a plot to kill three witnesses in their case.
The Associated Press has reported that a jailhouse informant, Dean Cassim, was the driving force behind the murder for hire investigation of Titus, according to a review of more than one hundred phone calls recorded by police.
On the tapes, Cassim is repeatedly heard prodding Nelson Brady Jr., a jail house acquaintance of Titus, to meet with an undercover detective to pay for the services of a hit man named “Fred” who “was willing to kill as many as three witnesses in the Titus murder case for the right price.
As part of his deal with the authorities, Cassim is now in London, from where he called the Las Vegas Tribune trying to sell his story.
When the Las Vegas Tribune told him that the newspaper does not pay for stories and doesn’t deal with snitches, he tried to borrow $500.00 from this newspaper. He left a phone number “in case we should change our minds.”
Three separate meetings were set by Cassim for Brady to meet with the undercover officer. Brady failed to show up at all three meetings to hire “Fred” (the undercover officer) to kill the three witnesses. Cassim, then became irritated, making it a case of entrapment, almost forcing Brady to commit a crime.
Cassim told Brady that he was disrespecting him (Cassim) and reminded him of what happens to people who disrespect someone in prison. Intimidated by Cassim’s pressure, Brady eventually participated in two meetings with an undercover officer.
Back in October, Titus became the subject of an attempted escape investigation that placed him in solitary confinement until last week when jail officials uncovered “another escape attempt.”
Because jail officials and the Public Information Office of the Las Vegas Metropolitan Police Department are not allowed to communicate with the Las Vegas Tribune, which is an obvious display of discrimination, reporters could not verify the accounts of the alleged escape attempt.
However, Deputy Chief Michael Holt who oversees the Clark County Detention Center, told the rest of the Las Vegas media that “someone had crawled up onto the roof, directly above where Mr. Titus was housed”.
Director Holt also told the Las Vegas media that “being that Mr. Titus was already in disciplinary housing, and that it was close to his area, we did not know whether or not there had been a breach of security to the outside of the building.”
“We felt, for security measures, it was best to use basically a high security or a high risk extraction and move him until we were able to search the room and get the full story of what was going on,” Director Holt added.
The operation was recorded by jail officials and reviewed by high ranking police officials who believe that the actions of the correction officers were appropriate and showed the officers acting courteously toward Titus, but no references were made when the cameras were off, both before and after the incident.
A copy of the tape was obtained by a request for the records by the Review Journal and viewed by representatives of the American Civil Liberties Union of Nevada. Gary Peck, Executive Director of the ACLU and attorney Allen Lichtenstein, did not criticize the officers’ actions seen in the video.
But Titus’ attorney, Marc Saggese, has told the Las Vegas Tribune that his client was treated “like an animal.”
“After viewing the video, I am shocked and horrified,” Saggese told the Tribune while driving to the airport on his way to visit with his parents in Georgia.
“This is a man, who, by law is presumed innocent until proven guilty,” Saggese said.
When asked what he had to say about the ACLU not finding anything wrong with what it viewed on the tape, Saggese told the Tribune that he has talked to Peck and he has retracted his opinion after carefully viewing the tape.
In a telephone conversation with Las Vegas Tribune, Gary Peck, Executive Director of the American Civil Liberties Union, expressed his concerns regarding the incident. “We now have more concerns and more serious questions based on the facts that we now know. Then, I am hard pressed to understand why Mr. Titus was treated that way and what the department’s policies are with respect to those matters. It would be nice if the department could offer some explanation.”
“The other two things that are troubling to me, when Mr. Titus was extracted from his cell officers had a high powered rifle aimed at him and then later on had to have a taser drawn and aimed at him. I’d like to know what the policies are with respect to those matters, as well,” Peck said.
“Now based on what we know we have even more serious questions and concerns,” concluded Gary Peck.
“They treated him as though he was trying to escape, but there is absolutely no truth to that,” Saggese said. “They have now admitted that my client was not involved in any escape attempt. It was a psychological warfare,” Marc Saggese stated before terminating the phone call.
Saggese had also told a KVBC Channel 3 reporter that jail officials had moved Titus through multiple floors. While he was in the basement, he was surrounded by security guards. He was in cuffs, strapped, everything you could name, but did they have to take his pants off so he was naked? I mean what does that reek of?
“That reeks of misconduct. It served no purpose to do that, other than to humiliate Craig Titus and they were successful”. Saggese said.
På http://www.titusandryan.com/ finns hyfsad täckning av fallet. Det har hållit på rätt länge nu. De har suttit inspärrade länge utan att rättegången har kommit igång.
Är jog okänslig om jag tycker detta är roligt?
cutlerfan (1 week ago)
Who filmed this?
ANDYWEERAS (1 week ago)
probably king kamali
OnT: Varför kallar dem han för Hannibal?
Kebab-Arne
2007-08-06, 21:59
Är jog okänslig om jag tycker detta är roligt?
cutlerfan (1 week ago)
Who filmed this?
ANDYWEERAS (1 week ago)
probably king kamali
OnT: Varför kallar dem han för Hannibal?
Se nån av filmerna med karaktären Hannibal Lecter. Lämpligtvis När lammen tystnar och lägg märke till säkerheten kring denna Hannibal de har när han ska flyttas.
Vad dillar ni om? Det var en tråd för ett litet tag sen där det här diskuterades och några dagar efter det så skjöts en amerikansk polis ihjäl efter att ha stoppat en kille för en skitsak. Folk kan ha gömt pistol eller kniv i bilen så det är klart som fan de ska vara försiktiga.
Sorry för OT
Se nån av filmerna med karaktären Hannibal Lecter. Lämpligtvis När lammen tystnar och lägg märke till säkerheten kring denna Hannibal de har när han ska flyttas.
Jag har sett dem. Men jag ser inte varför man kallar han för kannibal bara för att det är lika hög säkerhet på fängelset.
Pudzianovski
2007-08-06, 22:12
Jag har sett dem. Men jag ser inte varför man kallar han för kannibal bara för att det är lika hög säkerhet på fängelset.
:D ...och jag som tyckte Kebab-Arne förklarade så bra!
christian
2007-08-06, 22:13
Sjukt overkill.
Hahahaha! Årets bästa kommentar.
Snacka om slöseri av skattepengar. Det ser onekligen ut som att de kör VM i att sätta in så många vakter för mycket de bara kan. Killen har fortfarande en chans att bli frisläppt; vad har han att tjäna på att streta emot? Livskvaliteten för Titus verkar inte vara särskilt hög, och med tanke på att det värsta han kan tänkas gjort är att mörda en knarkare så verkar det en aning overkill imo.
Fast då är ju Craig också knarkare...
Man rangordnar inte människor på det sättet. Däremot så kan omständigheter kring mord påverka straffen.
Vad dillar ni om? Det var en tråd för ett litet tag sen där det här diskuterades och några dagar efter det så skjöts en amerikansk polis ihjäl efter att ha stoppat en kille för en skitsak. Folk kan ha gömt pistol eller kniv i bilen så det är klart som fan de ska vara försiktiga.
Sorry för OT
Just precis vad jag skrev...
men däremot förstår jag ju poliserna i amerika. Chansen att man ska stöta på knarkare med vapen är ju så ofantligt mycket större. Säkra före det osäkra så att säga.
hans förflyttning liknade den där lilla killen som dom ska överföra till planet på con-air =)
fast det kändes lite onödigt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.