Logga in

Visa fullständig version : Lära sig foto (eller om kameror)?

X-Change
2007-08-05, 14:13
Startade en tråd för typ ett år sen om att jag letade en schysst digital systemkamera. Tyvärr rann allt ut i sanden. Tills nu, då jag lagt undan 10 lax för en kamera. Men! Jag kan absolut ingenting om systemkameror. Brännvidd, vilket objektiv du ska ha, slutartid etc etc etc.
Så innan jag äntligen kommer till skott vill jag lära mig hur kamerorna fungerar och hur man skiljer en bra och en dålig kamera åt. Kort och gott att kunna välja en kamera som passar mig bra.

Vad jag letar är alltså böcker, forum, hemsidor etc som för rookies förklarar olika kamera-termer och foto-tekniker.

Vet att det finns en bunt foto-amatörer här. Kanske kan ni hjälpa mig?

Kurash
2007-08-05, 14:32
fotosidan.se
Lärde mig allt jag kan om foto.

X-Change
2007-08-05, 18:07
fotosidan.se
Lärde mig allt jag kan om foto.
Tackar, Kurash! Har bara skummat igenom den, men den verkar vara mycket bra.

Durayan
2007-08-05, 19:42
Kan varmt rekommendera dig en Nikon D70s. Går att få tag i fina begagnade såna och då kan du säkert få två gluggar också för pengarna. Kolla in begagnatdelen på Fotosidan, eller på någon av nikonforumena som finns. Köp inte genom posten, utan se grunkorna, så att allt är juste. Bra brännvidder att starta med är det som ligger kring normal, alltså mellan 35 och 50 mm. Jag undviker själv zoomar, eftersom de generellt ger sämre bildkvalitét. Dock har jag en ljusstark zoom för att fota sport med. Blixt är ju inte så kul, så det är bättre att slippa den.

Jax
2007-08-05, 20:48
Kan varmt rekommendera dig en Nikon D70s. Går att få tag i fina begagnade såna och då kan du säkert få två gluggar också för pengarna. Kolla in begagnatdelen på Fotosidan, eller på någon av nikonforumena som finns. Köp inte genom posten, utan se grunkorna, så att allt är juste. Bra brännvidder att starta med är det som ligger kring normal, alltså mellan 35 och 50 mm. Jag undviker själv zoomar, eftersom de generellt ger sämre bildkvalitét. Dock har jag en ljusstark zoom för att fota sport med. Blixt är ju inte så kul, så det är bättre att slippa den.
Ärligt talat tycker jag att det är bättre att satsa på zoom. Går att göra så mycket mer med det om man nu inte verkligen måste ha ett ljusstarkt objektiv eller extremt skarpa bilder. Ett 18-55 och ett 70-200 eller något sånt sen klarar man det mesta.

...och blixt är kul och ibland nödvändigt. Sen är det viktigt att lära sig att tänka på ljuset och hur man kan göra för att förbättra bilden.

...däremot håller jag med dig om att en D70s är ett mycket bra val.

*edit*
Sen är den här tråden ganska bra också:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96274

Jax
2007-08-05, 20:54
Förresten, bara en tanke. Kan du låna en hyfsat kamera av någon? Var i ungefär samma situation som du när jag köpte min kamera (blev en D70). Så här i efterhand är jag nöjd men ärligt talat visste jag inte mycket när jag köpte den. Först när jag tagit några bilder och provat funktionerna som jag förstått hur bländare, slutartid och ISO hänger ihop, etc. Ganska trist att sitta och läsa om det när man inte kan prova. Likaså är det först nu när jag har tagit en del bilder jag vet vilka krav jag ställer på mina kamera. Till nästa köp känner jag mig betydligt bättre rustad. Med andra ord, om du kan låna en kamera och har den och leker med samtidigt som du läser på så kommer du att lära dig vad du behöver.

X-Change
2007-08-05, 21:38
Förresten, bara en tanke. Kan du låna en hyfsat kamera av någon? Var i ungefär samma situation som du när jag köpte min kamera (blev en D70). Så här i efterhand är jag nöjd men ärligt talat visste jag inte mycket när jag köpte den. Först när jag tagit några bilder och provat funktionerna som jag förstått hur bländare, slutartid och ISO hänger ihop, etc. Ganska trist att sitta och läsa om det när man inte kan prova. Likaså är det först nu när jag har tagit en del bilder jag vet vilka krav jag ställer på mina kamera. Till nästa köp känner jag mig betydligt bättre rustad. Med andra ord, om du kan låna en kamera och har den och leker med samtidigt som du läser på så kommer du att lära dig vad du behöver.Nej, det är själva problemet. Ingen jag känner sysslar med foto, lite sugit faktiskt. Finns det fler nybörjarkameror ni kan rekommendera? Jag har "hört" att canon ska vara bäst, men som sagt kan jag nada...
Sen känns det fortfarande som djungel när ni diskuterar zoom och blixt, men jag får väl läsa vidare. Har tänkt använda kameran först och främst till naturbilder, över landskap och sånt typ

rememberence
2007-08-05, 21:47
Nej, det är själva problemet. Ingen jag känner sysslar med foto, lite sugit faktiskt. Finns det fler nybörjarkameror ni kan rekommendera? Jag har "hört" att canon ska vara bäst, men som sagt kan jag nada...
Sen känns det fortfarande som djungel när ni diskuterar zoom och blixt, men jag får väl läsa vidare. Har tänkt använda kameran först och främst till naturbilder, över landskap och sånt typ

Jag satt i exakt samma sits som dig för inte så länge sen, jag lyckades dock få låna en canon EOS400D, direkt så fastnade jag för den, lärde mig lite smått, och sen köpte jag en helt egen :)

Nimille
2007-08-05, 21:55
Satt/sitter i samma sits som dej.
Köpte en Nikon D70s förrförra veckan tror jag det var.
Dock har jag inte hunnit köpa något objektiv till den, men det ska göras nu i veckan. Hoppas/tror jag blir nöjd.

hahavaffan
2007-08-05, 22:05
Canon EOS 400D är ett mycket bra val också.

KlopFer
2007-08-05, 22:41
Fotointresse.se

Om jag var du skulle jag köpa typ 400D sedan ett lite dyrare objektiv. Tycker canon har ett bättre utbud av objektiv om man jämför med nikon.

Kurash
2007-08-05, 22:55
Fotointresse.se

Om jag var du skulle jag köpa typ 400D sedan ett lite dyrare objektiv. Tycker canon har ett bättre utbud av objektiv om man jämför med nikon.

Vad saknar Nikon för objektiv då menar du? Tror alla DSLR-tillverkare har tillräckligt med gluggar för att en nybörjare ska klara sig några år.

X-Change
2007-08-05, 23:06
Vad saknar Nikon för objektiv då menar du? Tror alla DSLR-tillverkare har tillräckligt med gluggar för att en nybörjare ska klara sig några år.
Vad står "DSLR" för?

KlopFer
2007-08-05, 23:08

Tänkte mera på pris. Utbudet av billigare men samtidigt bra objektiv. Det är iaf.. intryckt jag fått.

Kurash
2007-08-05, 23:16
Vad står "DSLR" för?

Digital Single Lens Reflex. Enögd spegelreflex på svenska. En systemkamera helt enkelt.

Kurash
2007-08-05, 23:20
Tänkte mera på pris. Utbudet av billigare men samtidigt bra objektiv. Det är iaf.. intryckt jag fått.

Har bara haft min D70 i lite mer än 3 år iofs, så jag har inte jättekoll på prisläget, speciellt inte canons. Tyvärr har alla mina vänner också Nikons DSLRer så dom är inte heller till någon hjälp. Gjorde en snabb koll av begagnatmarknaden och det verkar vara ganska likvärdigt mellan Canon och Nikon.

Litecore
2007-08-06, 01:04
Canon EOS 400D är ett mycket bra val också.
+1 *cupid*