Logga in

Visa fullständig version : Nazist trodde jag hände ut flagg när jag hade en West Coast Chopper tröja på mig.

Stoltz
2007-08-05, 10:12
Kände för att skriva av mig lite i irritation idag -

Igår var jag och min polare ute på några barer och träffade lite folk vi kände. Hur som haver, på den sista baren vi var på så var där en del udda folk, och bland dem en nazist som...stod ut från mängden.
Här snackar vi hängslen och jeans med hakkors och hela kroppen mer eller mindre tatuerad, ansikte, hjässa, armar, etc. Hur som helst så var han i en stadsdel där det itne var särskilt lyckat att gå runt med sådana märken (Utöver de vanliga blickarna man förmodligen får som nazist).

Helt plötsligt hälsar killen och säger att han gillar min tröja och det är bra att fler sprider budskapet.

Tack för den, idiotfan trodde att min West Coast Chopper tröja med märket:

http://www.motorcyclebuzz.com/Images/Media/Motorcycle-Buzz/MediaCat70.gif

var järnkorset:
http://www.adl.org/hate_symbols/processed_new_images/iron_cross_150.gif

som var en militär symbol som användes långt innan nazismens framfart under andra världskriget, men med vissa förändringar användes för Tysklands millitär under nazismen.
Dock går själva symbolen tillbaka ytterligare, som en version av det kristna korset, som kallas "Cross Pattée".
Än idag klassas inte Järnkorset som en nazistisk symbol utan har alltid varit en millitär symbol, ingen politisk anknytning i sig.

Suck, jag ville bara skriva av mig, så fruktansvärt trött på alla idiotnazister som inte kan historien bakom saker och ting.

joriice
2007-08-05, 10:15
Nynazister är väl inte kända för sin historiekunskap precis :D

Lexidos
2007-08-05, 10:16
Ett bra exempel på att det är den så kallade begåvningsreserven som lockas att bli nynazister.

Yucko
2007-08-05, 10:17
Suck, jag ville bara skriva av mig, så fruktansvärt trött på alla idiotnazister som inte kan historien bakom saker och ting.

Han speglar många av nazisterna ganska bra. Ett gäng lobotomerade fiskmåsar som oftast är nazist för livsstilen än för åsikterna.

LadyInsane
2007-08-05, 10:20
Har ett ex som gick runt i just "choppers"-tröjor. Då trodde en av mina grannar just samma sak, att han skulle gå runt med ett hakkors på tröjan!*screwy*

Mago
2007-08-05, 11:38
Nazi please. Alla vet att det är He-man-märket.

grisbil3n
2007-08-05, 12:49
Eller så drev han bara med dig.

cowboyen
2007-08-05, 13:09
det där är ett nassemärke för mig och säkert en massa andra också

NiXPhoenix
2007-08-05, 13:36
West Coast Choppers... Hmm, jag tänker på amerikanska, långhåriga MC-knuttar som är halvt kriminella och kör fula motorcyklar.
Inget positivt i min bemärkelse.

Sen, oavsett om du vill det eller ej, så brukar de här MC-knuttarna vara uteslutande vita och många av de är nog inte alltför förtjusta i t ex negrer. Vissa är säkert rasister helt enkelt. Så även om den här killen har "fel" så kan ditt märke förknippas med rasism i viss mån tycker jag.

Stoltz
2007-08-05, 13:39
Eller så drev han bara med dig.
Tyvärr verkade han 100% seriös.
det där är ett nassemärke för mig och säkert en massa andra också

Då är det nog dags att repetera grundskolans historielektioner. Svastikan togs in i en helt ny kultur ifrån indisk kultur (Det är en gammal symbol för solen där) och därför fick den ett nytt kulturellt begrepp.

Järnkorset bytte dock inte funktion förutom att under nazismen regim så lade de till ett hakkors i mitten. Dock är järnkorset utan hakkors fortfarande samma symbol och funktion som det var 1813 då det först blev en militär medaj.

shut teh face
2007-08-05, 13:42
Kompisen kan inte gå runt med tors hammare utan att väcka blickar.
Han håller på mycket med vikingatid (marknader, lajv, smidning osv).

Stoltz
2007-08-05, 13:42
West Coast Choppers... Hmm, jag tänker på amerikanska, långhåriga MC-knuttar som är halvt kriminella och kör fula motorcyklar.
Inget positivt i min bemärkelse.

Okej, du har rätt till din åsikt som så, men det där är knappast vad West Coast Choppers handlar om. De flesta av dem som jag träffat, om fan inte alla vid närmare eftertanke är väldigt humana och visst finns det MC gäng som är riktiga kräk, men även om det är dem som syns mest så är inte, enligt min uppfattning och erfarenhet, West Coast Choppers bland dem. Jag kan ha fel, men tills jag ser att jag har det så är det den uppfattningen jag har fått.

Sen, oavsett om du vill det eller ej, så brukar de här MC-knuttarna vara uteslutande vita och många av de är nog inte alltför förtjusta i t ex negrer. Vissa är säkert rasister helt enkelt. Så även om den här killen har "fel" så kan ditt märke förknippas med rasism i viss mån tycker jag.

West Coast Choppers var väldigt populära bland många "mörkhyade MC-gäng" så det där förstår jag bara inte. Det är en väldigt hemsk och grov generalisering.
För att dra en kändis som jag vet på rak arm är väldigt intresserad av vad West Coast Choppers producerar - Shaquille O'Neal. Tror du han hade varit inne på deras saker om det var på något sätt rasistiskt betingat?

MilkmaN
2007-08-05, 13:44
Tyvärr verkade han 100% seriös.

Då är det nog dags att repetera grundskolans historielektioner. Svastikan togs in i en helt ny kultur ifrån indisk kultur (Det är en gammal symbol för solen där) och därför fick den ett nytt kulturellt begrepp.

Järnkorset bytte dock inte funktion förutom att under nazismen regim så lade de till ett hakkors i mitten. Dock är järnkorset utan hakkors fortfarande samma symbol och funktion som det var 1813 då det först blev en militär medaj.

Det är väl ganska ointressant vad saker och ting egentligen är när så många missuppfattar dem. Om en bild på en *** egentligen skulle betyda kärlek och från början motsvara typ ett hjärta, inte skulle du gå runt med en ***-tröja för det. Alla andra "vet" ju att järnkorset är en nazi-symbol. Och nazi eller ej, den användes av dem och det är ju inte helt konstigt att det kopplas ihop med nazismen.

Stoltz
2007-08-05, 13:45
Det är väl ganska ointressant vad saker och ting egentligen är när så många missuppfattar dem. Om en bild på en *** egentligen skulle betyda kärlek och från början motsvara typ ett hjärta, inte skulle du gå runt med en ***-tröja för det. Alla andra "vet" ju att järnkorset är en nazi-symbol. Och nazi eller ej, den användes av dem och det är ju inte helt konstigt att det kopplas ihop med nazismen.

Den användes av Tyskland, inte av Nazismen som så. Den bytte aldrig kultur utan hade samma funktion rakt igenom. Det är allmänbildning för sjutton, sov folk igenom historielektionerna?

Deceiver85
2007-08-05, 13:46
Kom igen nu, det är väl bara bra att lite symboler reclaimas från nazister och rasister. Svenska flaggan, Tors Hammare och Järnkorset är inte på något vis nazistiska/rasistiska i sig, men de har missbrukats av sådana.

(av en ren slump råkar jag ha både svensk flagga, Tors Hammare-smycke och ett järnkors hemma)

redbrigade
2007-08-05, 13:52
järnkorset är förknippat med nazismen inte så mycket att göra åt saken

Deceiver85
2007-08-05, 13:56
järnkorset är förknippat med nazismen inte så mycket att göra åt saken

På felaktiga grunder...järnkorset och liknande medaljer finns i princip alla västerländska arméer.

MilkmaN
2007-08-05, 14:00
På felaktiga grunder...järnkorset och liknande medaljer finns i princip alla västerländska arméer.

Grunderna är ganska oväsentliga, när folk ändå tror att det har med nazismen att göra, även icke-nazistiska svenssons. Det uppfattas ändå så.

Stoltz
2007-08-05, 14:01
Spontan fråga - I och med att järnkorset användes av Tysk militär från 1813 och sen fortsatte tills nutid, och egentligen inte förändrades...
Den tyska flaggan står i samma position som järnkorset där - Anser ni som tycker att järnkorset är en nazistsymbol att den tyska flaggan är en sådan också?

redbrigade
2007-08-05, 14:13
Spontan fråga - I och med att järnkorset användes av Tysk militär från 1813 och sen fortsatte tills nutid, och egentligen inte förändrades...
Den tyska flaggan står i samma position som järnkorset där - Anser ni som tycker att järnkorset är en nazistsymbol att den tyska flaggan är en sådan också?

nej eftersom man aldrig ser den tyska flaggan på bilder från andra världskriget..jag kan inte komma ihåg att jag gjort det men järnkorset ser man ofta med en fett svastika i mitten

Stoltz
2007-08-05, 14:18
nej eftersom man aldrig ser den tyska flaggan på bilder från andra världskriget..jag kan inte komma ihåg att jag gjort det men järnkorset ser man ofta med en fett svastika i mitten

Förstår.

Hm, okej, jag tycker det är rätt roligt att de vi snackade mest med när vi var på den puben var mörkhyade och ingen av dem sade ett ord förutom en som frågade var jag köpt tröjan och att West Coast Choppers gör riktigt härliga kläder.

Desto mer jag tänker på det så känns det som om många sov igenom historielektionerna angående 2:a Världskriget och sen endast skaffat en egen uppfattning utifrån små bitar här och där. Rätt farlig okunskap enligt mig.

Och ni som säger att det är mer eller mindre majoriteten medelsvensson som anser att den är en nazistsymbol - Det verkar inte tyckas det här, då ingen överhuvudtaget ens kastat en sned blick på stan när jag har den på mig, vilket ni måste erkänna, de flesta gör när det handlar om sådana symboler.

NiXPhoenix
2007-08-05, 14:23
Okej, du har rätt till din åsikt som så, men det där är knappast vad West Coast Choppers handlar om. De flesta av dem som jag träffat, om fan inte alla vid närmare eftertanke är väldigt humana och visst finns det MC gäng som är riktiga kräk, men även om det är dem som syns mest så är inte, enligt min uppfattning och erfarenhet, West Coast Choppers bland dem. Jag kan ha fel, men tills jag ser att jag har det så är det den uppfattningen jag har fått.

West Coast Choppers var väldigt populära bland många "mörkhyade MC-gäng" så det där förstår jag bara inte. Det är en väldigt hemsk och grov generalisering.
För att dra en kändis som jag vet på rak arm är väldigt intresserad av vad West Coast Choppers producerar - Shaquille O'Neal. Tror du han hade varit inne på deras saker om det var på något sätt rasistiskt betingat?

Okej, jag hade uppenbarligen alldeles för dålig koll på det där. Har nog aldrig ens sett svarta på knuttehojar överhuvudtaget så jag trodde de var få.
Drar mig tillbaka till skamvrån.

Kurash
2007-08-05, 14:28
http://www.lcsurfshop.com/saleitems/truckersign.jpg

Hade lite såna kläder under en period i min ungdom. Tråkigt om stackars taniga skejtare ska bli förknippade med Nazister också.

Stoltz
2007-08-05, 14:29
Okej, jag hade uppenbarligen alldeles för dålig koll på det där. Har nog aldrig ens sett svarta på knuttehojar överhuvudtaget så jag trodde de var få.
Drar mig tillbaka till skamvrån.

Det är lungt, det är bara kul att kunna få informera folk om en subkultur de inte är medvetna om :)

Palm
2007-08-05, 14:29
Desto mer jag tänker på det så känns det som om många sov igenom historielektionerna angående 2:a Världskriget och sen endast skaffat en egen uppfattning utifrån små bitar här och där. Rätt farlig okunskap enligt mig.

Det faktum att det inte är en nazistisk symbol är förmodligen anledningen till att det inte nämns något om den i skolundervisningen. Missuppfattningen grundar sig antagligen i att kidsen har sett järnkorset på tyska officersuniformer i Hollywoodfilmer. Och själva hakkorset på WWII-varianten är rätt litet och lätt att missa, särskilt när det har samma färg som bakgrunden.

Men jag står bakom dig i kampen mot historielösa ungdomar. Det finns så mycket dom inte vet. :D

redbrigade
2007-08-05, 14:32
Förstår.

Hm, okej, jag tycker det är rätt roligt att de vi snackade mest med när vi var på den puben var mörkhyade och ingen av dem sade ett ord förutom en som frågade var jag köpt tröjan och att West Coast Choppers gör riktigt härliga kläder.

Och ni som säger att det är mer eller mindre majoriteten medelsvensson som anser att den är en nazistsymbol - Det verkar inte tyckas det här, då ingen överhuvudtaget ens kastat en sned blick på stan när jag har den på mig, vilket ni måste erkänna, de flesta gör när det handlar om sådana symboler.

en West Coast Choppers tröja ser inte jag som "nazist" tröja men järnkorset ser dom flesta tyvärr som en nazist symbol ,, själv tycker jag att det är en jävligt snygg symbol och det är tråkigt att den har blivit en nazist symbol

reinholdsson
2007-08-05, 14:33

Tysklands flagga 1933-45 är inte densamma som de har idag.

Stoltz
2007-08-05, 14:38
en West Coast Choppers tröja ser inte jag som "nazist" tröja men järnkorset ser dom flesta tyvärr som en nazist symbol ,, själv tycker jag att det är en jävligt snygg symbol och det är tråkigt att den har blivit en nazist symbol
Men...Men... Det är ju ingen nazist symbol, det är ju bara en dum slutsats som okunniga (Inget illa menat) har dragit på något konstigt vänster! :(
Tysklands flagga 1933-45 är inte densamma som de har idag.
Ah, vad dum jag är, du har helt rätt. De satte den dåvarande versionen av flaggan på hiatus medan de använde nazismens flagga. Rätt, glöm mitt exempel.

bulk fiction
2007-08-05, 15:37
Jag tror att transportarbetareförbundet använder sig av samma symbol, om jag inte missminner mig.

Honn
2007-08-05, 15:53
Det gör de.
http://www.yrkesforare.se/framtidsyrke/img/logo_trsp_frb.gif

watertouch
2007-08-05, 16:07
Höö o korsriddarna oxå, är alla kristna nazister. Har sett att kungen har en medalj eller flera som liknar riddarkorset.. Är han nazze?

pabb
2007-08-05, 16:17
Höö o korsriddarna oxå, är alla kristna nazister. Har sett att kungen har en medalj eller flera som liknar riddarkorset.. Är han nazze?

Enligt cowboyen är han det, och då måste det vara sant.

Stoltz
2007-08-05, 16:25
Det gör de.
http://www.yrkesforare.se/framtidsyrke/img/logo_trsp_frb.gif

OK, jag måste faktiskt säga att det där var en förbannat snygg variation av det.

redbrigade
2007-08-05, 16:29
Men...Men... Det är ju ingen nazist symbol, det är ju bara en dum slutsats som okunniga (Inget illa menat) har dragit på något konstigt vänster! :(

Ah, vad dum jag är, du har helt rätt. De satte den dåvarande versionen av flaggan på hiatus medan de använde nazismens flagga. Rätt, glöm mitt exempel.

åååhå jag vet att det inte är en nazist symbol från början och att många länder använder inom armen det är inget nytt för mig ,,men för dom flesta är det en nazist symbol vare sig du vill eller inte ,om du skulle fråga folk på stan skulle 70-80 % förknippa järnkorset med nazism och det är ingen överdrift,,sen om du vill sitta och säga att det inte är får du väl göra det, men du kan väl inse att en majoritet förknippar järnkorset med nazism

Stoltz
2007-08-05, 16:35
åååhå jag vet att det inte är en nazist symbol från början och att många länder använder inom armen det är inget nytt för mig ,,men för dom flesta är det en nazist symbol vare sig du vill eller inte ,om du skulle fråga folk på stan skulle 70-80 % förknippa järnkorset med nazism och det är ingen överdrift,,sen om du vill sitta och säga att det inte är får du väl göra det, men du kan väl inse att en majoritet förknippar järnkorset med nazism

Men det är just det som jag inte tror på, eftersom majoriteten som skrivit här i tråden inte förknippar det med nazism, ingen har slängt konstiga blickar mot mig när jag varit iklädd West Coast Chopper kläder, vart jag än varit. Den enda reaktion jag fått är av en enda dum nynazist.
Så jag vet inte det där, jag tror inte jag köper det så lätt. Jag hoppas fortfarande att folk är mer medvetna än så.
Jag kan nog inte upprepa det tillräckligt många gånger - Sov ni som har fått för er detta på historielektionerna?

Saken är den att jag tror att ifall så många hade förknippat mina kläder med nazism, då hade jag varit död vid det här laget då jag under hela gårdagen så spenderade jag mer tid med mörkhyade än med ljushyade, och ingen av dem tittade ens konstigt på mig, än mindre sade de något om det, förutom just den mörkhyade som frågade var jag köpt tröjan och sade att han också älskade deras grejer.

Jag köper inte att så många verkligen tror det, rakt av.

Angel
2007-08-05, 16:43
Varför går man ut i en sådan tröja? Vad är det för fel på en fin skjorta?

redbrigade
2007-08-05, 16:44
"Jag kan nog inte upprepa det tillräckligt många gånger - Sov ni som har fått för er detta på historielektionerna?"

dom kanske missade lektionen om järnkors som du verkar har gått på? på min gammla skola var det förbjudet ett tag att använda west coast choppers tröjor vilket är helt sjukt

tossefar
2007-08-05, 16:55

Vad vi alla undrade men inte vågade fråga.

Dnepr
2007-08-05, 17:05

För att man tycker den är snygg?

Stoltz
2007-08-05, 17:08
Alla trivs inte i skjortor. Jag tycker inte det känns lika bekvämt som en vanlig T-shirt eller huvtröja. Du ska väl inte börja knuffa den här tråden till en diskussion angående min klädsmak som sådan? ;) Det lär väl knappast vara ett svar du itne förväntade dig eller kunde dra slutsats till själv, att olika människor föredrar olika saker.

"Jag kan nog inte upprepa det tillräckligt många gånger - Sov ni som har fått för er detta på historielektionerna?"

dom kanske missade lektionen om järnkors som du verkar har gått på? på min gammla skola var det förbjudet ett tag att använda west coast choppers tröjor vilket är helt sjukt

Ok, ja - Det är väldigt sjukt. Och jag kanske har fel, andra skolor kanske bara hade en lektion om andra världskriget men själv läste vi om det flera gånger i grundskolan. Likadant var det i gymnasiet, men jag utgår inte från att alla har gått ut gymnasiet, däremot utgår jag från att alla har gått ut grundskolan.
Känns som om där finns väldigt många märken man kan börja förbjuda - Ifall någon tog sig tid och såg vad det numera kända "Peace"-märket egentligen hade för funktion, då tror jag inte många hade velat ha det längre.

Mass-Tech
2007-08-05, 17:24
Triple H använder järnkorset utan problem.

http://static.flickr.com/23/96906938_c11f844dfb.jpg
http://www.triplehunleashed.com/pics/photos/game/107.jpg

Lexidos
2007-08-05, 17:31

Sen har han det på röven oxå ;)

Stoltz
2007-08-05, 17:31

http://www.triplehunleashed.com/pics/photos/game/107.jpg

Japp, både han och The Undertaker är kända användare av West Coast Choppers kläder. Fick min första West Coast Chopper tröja en vecka innan jag såg Undertaker med den. var så nöjd som 16-åring :D

Tolkia
2007-08-05, 17:33
Jag associerar själv inte järnkorset med nazismen, däremot syns det ju ofta i sammanhang där nazismen nämns, eftersom Hitler erhållit denna medalj under första världskriget och flauntade den med stor entusiasm.

F.ö. vill jag minnas att man under min tid i kyrkans ungdom avrådde från att bära KU-symbolen (en ring delad av ett kors; ursprungligen ett keltiskt kors, antar jag) vid resor utomlands, eftersom symbolen förknippades med de italienska fascisterna, och sedermera även med olika extremhögergrupper. Det här med symboler är inte alltid helt enkelt.

Edit: Angående kors och torshammare så är det väl få symboler som är så svårtolkade idag. Med tanke på hur olika sammanhang de används i och hur många olika sorts personer som bär dem torde det vara väldigt svårt att uttala sig om i vilket syfte de bärs innan man fått lite närmare kontakt med bäraren. Ganska ofta bärs de ju också utan något annat syfte än att det ser snyggt ut.

Lexidos
2007-08-05, 17:37
Jag associerar det alltid mer korsriddare..

Rex
2007-08-05, 17:52
Tycker inte att man borde få skit för vad man har på sig. Allt från en kommunist tröja till en hel nazistiskt tröja. Om alla ska få ha deras egna åsikter då borde man kunna välja egna kläder utan och få skit för de.
Bara dom inte går runt och slår ner / dödar massa folk för deras ras eller relegion.

Bott i Sverige i 10 år nu.. gått i lågstadiet, högstadiet, nu gymnasiet och förhoppningsvis uni. om ett år.
Flertal (nästan alla) av mina kompisar lyssnar på Ultima thule, har sverige tröjor, tors hammare osv.
Det gör inte dom rasister / nazister för det. Jag gör inte det för att det skulle bara se dumt ut.

Sen har jag självklart träffat på massa andra idioter som söker bråk hela tiden. Som förstör för alla andra.. Låt oss säga att det är en idiot som bär en Sverige tröja och går runt och hailar, då hamnar det i tidningen och sedan så blir det rasist / nazist förklarad. Samma med Ultima thule tröjor.. hände i högstadiet när en idiot sprang runt och fulade sig.

Granatgiraffen
2007-08-05, 18:06
Klart att järnkorset är okej, värre med alla som vandrar runt med palestinasjalar.

Degpekka
2007-08-05, 18:13
Klart att järnkorset är okej, värre med alla som vandrar runt med palestinasjalar.

på vilket sätt skulle det vara värre?
Låt folk klä sig hur dom vill, och fråga dom om ni e så jäkla nyfikna på vilken politisk ståndpunkt dom har.

130kg finsk sisu
2007-08-05, 18:49
Många vet nog inte vilka kläder som symboliserar vad.
Måste få berätta om en kompis till mej. Han är jordbrukare, aktiv i deras organisationer, var befäl i armèn och är konservativ. Dvs en riktig högersnubbe i era och mina ögonen.
Plötsligt då vi skulle ut å festa kommer killen in med en PALESTINA-SJAL runt halsen. Gissa om man tänkte svimma?!?!?!?! Eftersom han inne i stan är ett attraktivt byte för kvnnorna pga sitt utseende så förklarade han att han för att hänga med i kampen om de allra snyggaste brudarna så måste han klä sig så han går hem. Pointen med detta var att folk klär ju sej i första hand för att se bra ut. Symboliken kommer oftast i 2,3,4 eller 10 hand...

Som tur är dock det att jag är så vacker att jag inte behöver följa med modet i stööre utsträckning...*whistle* *drool*

Whistler
2007-08-05, 18:52
Ser dagligen folk med sådana kläder, och det är uteslutande nötter med ILS (imagenary lats syndrome), rakade skallar, tatueringar och alldeles för låg IQ. Ofta kombinerat med en viss främlingsfientlighet, men det är inget jag på något sätt säger är uteslutande.

Kan dock inte förstå hur man kan vilja bli förknippad med folk i den stilen. Nog för att jag själv är hårdrockare och gärna drar på mig skinnrocken och en bandtröja, men det ska mycket till att jag tar på mig en bandtröja bara för att mina vänner har det, eller att jag tar skinnrocken för att det helt plötsligt blivit modernt.

Deceiver85
2007-08-05, 19:22
Det tyska järnkorset ser ut så här idag (se min avatar)

Nitrometan
2007-08-05, 20:05
Tror att korsriddarna på Malta var den första kristna orden som använde den typen av kors som symbol. Det brukar kallas malteserkors.

Marcelo_Garcia
2007-08-05, 23:25
Klart att det inte är en nazistsymbol, men det är ju lika klart att många kanske uppfattar det som en ändå. Järnkorset fanns ju med på Nazitysklands örlogsflagga när det begav sig, och var en flitigt använd symbol av nazisterna. Den används ju idag av många nynazister, och av många nynazistiska organisationer, vilket troligtvis är den största anledningen till att folk gör den kopplingen.
Precis som hammaren och skäran-symbolen representerar förening mellan arbetare och bönder, men idag av många misstolkas som att representera kommunism och/eller Sovjetunionen. För att de använde sig av symbolen, och blev de kändaste att använda den; och kommunister är ju även de som använder den mest än idag. Inte så konstigt, egentligen.

Deceiver85
2007-08-05, 23:31
Vissa ideologier borde helt klart byta symboler till dödskallar och skyltar som varningar för giftigt avfall, så folk lär sig att hålla sig borta från dem.

Marcelo_Garcia
2007-08-05, 23:46
Vissa ideologier borde helt klart byta symboler till dödskallar och skyltar som varningar för giftigt avfall, så folk lär sig att hålla sig borta från dem.

Nazisterna hade ju iofs en dödskalle som viktig symbol också, tex i SS-Panzer-Division Totenkopf. Men folk verkar inte lära sig ändå ;)

Deceiver85
2007-08-05, 23:48
Nazisterna hade ju iofs en dödskalle som viktig symbol också, tex i SS-Panzer-Division Totenkopf. Men folk verkar inte lära sig ändå ;)

Alternativet "dö" var nog inte tillräckligt lockande bara ;)

Jackie Dee
2007-08-05, 23:50

Ett annat exempel då, om jag går med en tshirt med ett stort hakkors över hela magen och säger att detta är min tur t-shirt och jag är på väg till stranden för att sola. Har folk fel då om dom tycker jag har en t-shirt med nazistiska budskap? tycker du hakkorset bör räknas som en nazistisk symbol trots att den har en helt annan historia? Är det helt okej att gå runt med kläder med hakkors på?

"Ordet svastika kommer från sanskrit och tros betyda lyckobringande tecken eller fyrvägskorsning. En av dess betydelser har förmodligen varit som en symbol för solen."
http://faculty.kirkwood.edu/ryost/stereographs/Travel%20Photography/swastika.JPG

Deceiver85
2007-08-06, 00:01
Redan de gamla grekerna var nazister...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/GreekHelmetSwastika.jpg/300px-GreekHelmetSwastika.jpg

...och romarna..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/3b/Romswastika.jpg/266px-Romswastika.jpg

...för inte tala om de ondskefullaste nazisterna av dem alla, buddhisterna!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Buddhistswastika.jpg/200px-Buddhistswastika.jpg

Whistler
2007-08-06, 00:01
Mantus får tydliggöra, men då vi i det här fallet talar om hets mot folkgrupp så handlar det inte om vad du har för symbol, eller ens vilket sammanhang du har symbolen i. Så länge som den uppfattas som stötande och/eller kränkande av personen som ser den, så går det under den beteckningen.

Vi kan t ex dra exemplet att en man står ensam inne på en offentlig toalett och gör hitlerhälsning mot sin egen spegelbild, klädd i allskön nazi-propagerande materiel. Är det hets mot folkgrupp? Faktiskt inte. Han är ju ensam. Ingen är där och uppfattar budskapet. Hade däremot någon kommit in och känt sig som mål för budskapet symbolerna och/eller beteendet förmedlat, ja då faller det under hets mot folkgrupp.

Ytterligare ett exempel är kuddarna som Indiska sålde för ett par år sedan. Det var små svastikor broderade längs med kanten. Budskapet var givetvis lycka etc enligt indisk tradition, men det var inte så det uppfattades, och därmed fick kuddarna inte längre säljas.

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 00:10
Det är klart att gamla greker och buddister och romare inte var nazister; jag tror inte det finns många symboler (särskilt inte så här enkla) som bara använts en gång av en grupp. Men man borde inte bli speciellt förvånad om en symbol man har på sig, som är flitigt använd av en viss grupp kan bli associerad med den gruppen. Varför ska alla bli så upprörda och förvånade att de blir förväxlade med nazister, när de använder samma symboler som dem? Ska symbolerna bara förknippas med alla grupper som använt dem utom nazisterna? Det om något är väl lite ologiskt...

Deceiver85
2007-08-06, 00:12
När våra skitnödiga politiker tävlar i korrekthet så är det viktigt att påpeka för dem att allt inte behöver kopplas omedelbart till den yttersta ondskan...

Jackie Dee
2007-08-06, 00:13
Det är klart att gamla greker och buddister och romare inte var nazister; jag tror inte det finns många symboler (särskilt inte så här enkla) som bara använts en gång av en grupp. Men man borde inte bli speciellt förvånad om en symbol man har på sig, som är flitigt använd av en viss grupp kan bli associerad med den gruppen. Varför ska alla bli så upprörda och förvånade att de blir förväxlade med nazister, när de använder samma symboler som dem? Ska symbolerna bara förknippas med alla grupper som använt dem utom nazisterna? Det om något är väl lite ologiskt...

Kunde inte sagt det bättre själv.:thumbup:

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 00:31
När våra skitnödiga politiker tävlar i korrekthet så är det viktigt att påpeka för dem att allt inte behöver kopplas omedelbart till den yttersta ondskan...

Det gäller ju givetvis inte bara politiska symboler. Har man tex en Sverigeflagga på en fotbollsmatch i Argentina är det ganska stor risk att flaggan blir mer associerad med Boca Juniors än med Sverige, ett kors runt halsen är mer associerat med kristen tro än med fascination för forntida avrättningsmetoder, har man en AC/DC-tröja associeras man kanske med hårdrock, trots att man bara gillar växelström och likström, osv.
Och eftersom nazismen påverkat Sverige mer i modern tid än tex medeltida greker, romare och buddister, är det inte så konstigt att hakkorset associeras mer med dem.

Kwon
2007-08-06, 00:40

Skön bild för övrigt.

För den oinvigde inom Wrestling kan man ju undra vad som egentligen försigår på den där bilden.

Hemi
2007-08-06, 00:56
Choppers-tröjan är fö mycket vanlig på hela västkusten, CA, BC osv. Jag kan inte tänka mig att någon tänker på nazism där. Har inte frågat iofs. Det tyska soldatkorset har varit vanligt länge i olika samanhang men det verkar som om toleransnivån i Sverige sjunkit oerhört på senaste tiden. Tror man måste slappna av lite, det ÄR INTE nazism det handlar om även om märket hängde kvar under nazitiden och efteråt. Dödskallar användes fö av fler nationer än tyskarna. Engelsmän och amerikanska militära dödskallar har funnits och finns idag, särskillt på flygplan.

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 04:34
Choppers-tröjan är fö mycket vanlig på hela västkusten, CA, BC osv. Jag kan inte tänka mig att någon tänker på nazism där. Har inte frågat iofs. Det tyska soldatkorset har varit vanligt länge i olika samanhang men det verkar som om toleransnivån i Sverige sjunkit oerhört på senaste tiden. Tror man måste slappna av lite, det ÄR INTE nazism det handlar om även om märket hängde kvar under nazitiden och efteråt. Dödskallar användes fö av fler nationer än tyskarna. Engelsmän och amerikanska militära dödskallar har funnits och finns idag, särskillt på flygplan.

Jo, det är ju precis det jag säger. Givetvis är det inte bara nazister som använt symbolerna, men eftersom nazisterna använde symbolerna så får man väl räkna med att man kan bli hopblandad med dem om man använder dem, liksom man kan bli hopblandad med någon annan gruppering som använt eller använder dem.

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 04:38

För övrigt var väl inte nödvändigtvis romarriket speciellt mycket "bättre" än nazisterna?

Alm
2007-08-06, 06:53
På tal om roliga "stupid nazis" historier :

Var på fest hos en polare då några typ halvbekanta nazister till polaren (fråga mig inte hur) kommer förbi. Man kände för att dra men vi bestämde oss för att skita i vilket och ignorera dom bara. Trodde vi skulle dö när en av killarna, någon timme in i festen, smått berusad efterfrågar lite musik och utbrister :

"FAN har ni inte han den där afroman, when aj got haj!?"

Trodde vi skulle dö av skratt.

Lasse Kongo
2007-08-06, 06:56
Få saker som får mig så förbannad som nassar, går en rysning i kroppen om jag ser någon som går på stan med tex massa hakkors tatuerade på sig etc, en rysning som får mig vilja mosa sönder denna parasit till varelse, *tvi faen*

Stoltz
2007-08-06, 09:00
Ett annat exempel då, om jag går med en tshirt med ett stort hakkors över hela magen och säger att detta är min tur t-shirt och jag är på väg till stranden för att sola. Har folk fel då om dom tycker jag har en t-shirt med nazistiska budskap? tycker du hakkorset bör räknas som en nazistisk symbol trots att den har en helt annan historia? Är det helt okej att gå runt med kläder med hakkors på?

"Ordet svastika kommer från sanskrit och tros betyda lyckobringande tecken eller fyrvägskorsning. En av dess betydelser har förmodligen varit som en symbol för solen."
http://faculty.kirkwood.edu/ryost/stereographs/Travel%20Photography/swastika.JPG

Som jag skrev i mitt första inlägg - swastikan bytte kultur och kontinent, den kulturreligion som swastikan användes existerade inte överhuvudtaget i västvärlden och därför var swastikan en färsk symbol för nazismen.

Järnkorset bytte aldrig funktion eller kultur.

Stoltz
2007-08-06, 09:02
Skön bild för övrigt.

För den oinvigde inom Wrestling kan man ju undra vad som egentligen försigår på den där bilden.

Triple H blir eliminerad ur Royal Rumble 2006 av Rey Mysterio (mannen med masken) och RVD.
(Nörd, ja)

Snafu
2007-08-06, 10:20
"Bara för att jag går omkring med rakad skalle och bomberjacka tror folk att jag är nasse, jag lyssnar ju på SKA [eller wtf det nu är], hur jävla puckad får man vara".

Ärligt talat, går man omkring med symboler/ateraljer som majoriteten förknippar med exempelvis nazism kanske man ska kamma sig och inte göra det i fortsättningen.

Jag roidar direkt när jag ser järnkors, svastikor, bulor och bomberjackor, dom får komma med vilken ursäkt dom vill.

Stoltz
2007-08-06, 10:26
"Bara för att jag går omkring med rakad skalle och bomberjacka tror folk att jag är nasse, jag lyssnar ju på SKA [eller wtf det nu är], hur jävla puckad får man vara".

Ärligt talat, går man omkring med symboler/ateraljer som majoriteten förknippar med exempelvis nazism kanske man ska kamma sig och inte göra det i fortsättningen.

Jag roidar direkt när jag ser järnkors, svastikor, bulor och bomberjackor, dom får komma med vilken ursäkt dom vill.

I så fall är det nog dags att kamma sig och vakna upp. Vi har ju fastställt i tråden att järnkorset används i flera olika moderna sammanhang. Att roida för att någon har en militärsymbol är ju nästan pinsamt.
Sen att du roidar pga bomberjackor? Men snälla. Hur klarar du av att gå ut på dagarna?

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 13:41
Som jag skrev i mitt första inlägg - swastikan bytte kultur och kontinent, den kulturreligion som swastikan användes existerade inte överhuvudtaget i västvärlden och därför var swastikan en färsk symbol för nazismen.

Järnkorset bytte aldrig funktion eller kultur.

Nej, inte direkt. Hakkorset fanns i bla nordisk, baltisk, romersk, grekisk, indisk, osv osv kultur; så visst fanns hakkorset i berörda regioner, med andra betydelser, långt innan nazisterna använde det. Det anvädes även innan nazitiden som symbol för kraftverk på svenska kartor, det var de finska och lettiska flygvapnens symbol, osv. Så visst användes hakkorset, relativt flitigt, både historiskt och modernt, i västvärlden innan Hitler gjorde anspråk på symbolen. Det är ju däremot Hitlers och nazisternas användande av den som satt mest spår i modern tid, varför det inte är så konstigt att den i första hand associeras med dem. Precis som järnkors, totenkopf, SS-runorna, odalrunan, osv.

Stoltz
2007-08-06, 13:45
Nej, inte direkt. Hakkorset fanns i bla nordisk, baltisk, romersk, grekisk, indisk, osv osv kultur; så visst fanns hakkorset i berörda regioner, med andra betydelser, långt innan nazisterna använde det. Det anvädes även innan nazitiden som symbol för kraftverk på svenska kartor, det var de finska och lettiska flygvapnens symbol, osv. Så visst användes hakkorset, relativt flitigt, både historiskt och modernt, i västvärlden innan Hitler gjorde anspråk på symbolen. Det är ju däremot Hitlers och nazisternas användande av den som satt mest spår i modern tid, varför det inte är så konstigt att den i första hand associeras med dem. Precis som järnkors, totenkopf, SS-runorna, odalrunan, osv.

Ok, det kan jag köpa (Tack för informationen förresten), vad gäller hakkorset. Men jag har svårt att se varför folk klassar Järnkorset som en nazistsymbol då det bevisat inte var en, utan endast en tysk militärsymbol, som fortsattes användas på samma sätt från den dag det skapades till idag. När nazisterna använde järnkorset så var det väldigt uppenbart, då där satt ett hakkors i mitten.

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 13:55
Ok, det kan jag köpa (Tack för informationen förresten), vad gäller hakkorset. Men jag har svårt att se varför folk klassar Järnkorset som en nazistsymbol då det bevisat inte var en, utan endast en tysk militärsymbol, som fortsattes användas på samma sätt från den dag det skapades till idag. När nazisterna använde järnkorset så var det väldigt uppenbart, då där satt ett hakkors i mitten.

Nja, på Nazitysklands örlogsflagga användes ett järnkors utan hakkors innuti. http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/3067194/2/istockphoto_3067194_german_nazi_flag.jpg
Många nazistiska organisationer idag har järnkors, med eller utan hakkors innuti, som symbol, och många nazister bär symbolen. Att den då associeras med nazism är ju ungefär lika konstigt som att en röd stjärna associeras med socialism. Även om det givetvis inte är dess enda, eller första, betydelse.

Hemi
2007-08-06, 13:56
[…] Det är ju däremot Hitlers och nazisternas användande av den som satt mest spår i modern tid, varför det inte är så konstigt att den i första hand associeras med dem. Precis som järnkors, totenkopf, SS-runorna, odalrunan, osv.

Beroende på i vilket sammanhang man ser symbolerna kommer hakkorset under europeiskt 1900-tal långt före järnkorset som nazistisk symbol för mig, då jag mer förknippar järnkorset med tysk militär. Bara för att någonting även fanns under Hitlertiden behöver det ju inte förknippas specifikt nazistiskt, pang på. Det kan ju vara, inte så tidsspecifikt militaria också. Någon av de förbjudna runorna tycker jag även var lite väl tilltaget.

Stoltz
2007-08-06, 14:00
Nja, på Nazitysklands örlogsflagga användes ett järnkors utan hakkors innuti. http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/3067194/2/istockphoto_3067194_german_nazi_flag.jpg
Många nazistiska organisationer idag har järnkors, med eller utan hakkors innuti, som symbol, och många nazister bär symbolen. Att den då associeras med nazism är ju ungefär lika konstigt som att en röd stjärna associeras med socialism. Även om det givetvis inte är dess enda, eller första, betydelse.

Så du menar att du inte ser ett hakkors på den där flaggan? Min poäng är att själva järnkorset i sig, ensamt, agerade inte representationssymbol för nazismen. De använde sig av den, det säger jag ingenting om, jag menar, Tyskland var ändå varid att kallas militärstat under den tiden, men det säger ingenting som att den skulle representera nazismen.

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 14:03
Beroende på i vilket sammanhang man ser symbolerna kommer hakkorset under europeiskt 1900-tal långt före järnkorset som nazistisk symbol för mig, då jag mer förknippar järnkorset med tysk militär.

Vad du förknippar den med, ja. Att förknippa symbolen med tysk militär är väl däremot lika "fel", då den användes tidigare av andra (även om de inte nödvändigtvis kallade den "järnkorset", men symbolen var identisk), långt före den tyska militären. Det logiska är att symbolen, liksom alla andra, förknippas med dem man sett använda den.

Marcelo_Garcia
2007-08-06, 14:07
Så du menar att du inte ser ett hakkors på den där flaggan?

Jo, men det är ju inget hakkors i järnkorset, vilket du sa var varianten nazisterna använde, vilket helt enkelt inte är sant, då de använde järnkors med och utan hakkors innuti.

Min poäng är att själva järnkorset i sig, ensamt, agerade inte representationssymbol för nazismen. De använde sig av den, det säger jag ingenting om, jag menar, Tyskland var ändå varid att kallas militärstat under den tiden, men det säger ingenting som att den skulle representera nazismen.

Däremot använde och använder ju andra nazistiska grupper symbolen för att representera sin rörelse. Jag säger inte heller att den representerade Nazityskland, men att nazisterna använde sig av symbolen mycket, vilket inte gör associationen så långsökt.

Hemi
2007-08-06, 14:10
Vad du förknippar den med, ja. Att förknippa symbolen med tysk militär är väl däremot lika "fel", då den användes tidigare av andra (även om de inte nödvändigtvis kallade den "järnkorset", men symbolen var identisk), långt före den tyska militären. Det logiska är att symbolen, liksom alla andra, förknippas med dem man sett använda den.

Angående järnkorset har jag inte hört nåt surr om det faktiskt, förutom en journalist som freakade i en kvällstidning för några månader sedan.

Tolkia
2007-08-06, 14:11
Men jag har svårt att se varför folk klassar Järnkorset som en nazistsymbol då det bevisat inte var en, utan endast en tysk militärsymbol, som fortsattes användas på samma sätt från den dag det skapades till idag.
Som gammal tyskstudent känner jag mig inte särskilt förvånad. Det associeras med tysk militär, och tysk militär är för många lika med nazister, koncentrationsläger och män i svarta regnrockar som knackar på och hämtar dig i gryningen. För inte så få är det ungefär det enda de kan komma på att associera Tyskland överhuvudtaget med - möjligen med en pikant dekor av bierstube, bratwurst och fulla turister på Kanarieöarna.

Stoltz
2007-08-06, 14:17
Däremot använde och använder ju andra nazistiska grupper symbolen för att representera sin rörelse. Jag säger inte heller att den representerade Nazityskland, men att nazisterna använde sig av symbolen mycket, vilket inte gör associationen så långsökt.

Då förstår jag dig bättre och ja, det kan jag hålla med om. Dock gör det inte saken mer rätt, men sant, det är mer förståeligt.

Stoltz
2007-08-06, 14:19
Som gammal tyskstudent känner jag mig inte särskilt förvånad. Det associeras med tysk militär, och tysk militär är för många lika med nazister, koncentrationsläger och män i svarta regnrockar som knackar på och hämtar dig i gryningen. För inte så få är det ungefär det enda de kan komma på att associera Tyskland överhuvudtaget med - möjligen med en pikant dekor av bierstube, bratwurst och fulla turister på Kanarieöarna.

Det är just sådan okunskap som jag vänder mig starkt emot här i tråden, och speciellt från sådana som använder symbolerna utan att veta vad de betyder, så som den här nazisten jag beskrev.

Snafu
2007-08-06, 14:25
Det är just sådan okunskap som jag vänder mig starkt emot här i tråden, och speciellt från sådana som använder symbolerna utan att veta vad de betyder, så som den här nazisten jag beskrev.

Ärligt talat, jag hoppas att nån ger dig en smäll på käften då de av misstag tror att du är nazist. Då kanske du inser att du lever i en riktigt värld och inte i en kvasi-intellektuell "jag vet mer om den här symbolen än dig och jag skiter i att den för majoriteten symboliserar vad nazisterna gjorde för 50 år sen".

Förhoppningsvis växer du upp, inser att det är en jävligt kass symbol att använda sig av oavsett sammanhang.

Nu tänker jag inte skriva i den här tråden mer för jag täntke gå och kolla om nån tar illa upp om jag går omkring och sträcker upp vänster arm i luften och marscherar framåt. Vadå om nån tar illa upp, det är ju jag och hemliga klubbens hälsning, det har ju ingenting med nazism att göra.

Väx upp.

Stoltz
2007-08-06, 14:32
Ärligt talat, jag hoppas att nån ger dig en smäll på käften då de av misstag tror att du är nazist. Då kanske du inser att du lever i en riktigt värld och inte i en kvasi-intellektuell "jag vet mer om den här symbolen än dig och jag skiter i att den för majoriteten symboliserar vad nazisterna gjorde för 50 år sen".

Förhoppningsvis växer du upp, inser att det är en jävligt kass symbol att använda sig av oavsett sammanhang.

Nu tänker jag inte skriva i den här tråden mer för jag täntke gå och kolla om nån tar illa upp om jag går omkring och sträcker upp vänster arm i luften och marscherar framåt. Vadå om nån tar illa upp, det är ju jag och hemliga klubbens hälsning, det har ju ingenting med nazism att göra.

Väx upp.

Om någon tror att jag är nazist pga en West Coast Chopper tröja, som är en väldigt känt klädmärke för övrigt, då är något fel.
Hur som helst, du sade nyligen att du "roidade" när du såg någon med järnkors, hakkors och bomberjacka. Du tror inte att det är dags att skärpa dig om man reagerar på det sättet av en vanlig bomberjacka?

Dina jämförelser är patetiska Snafu, och du tjänar ingenting på dem.

Jag har varit aktiv i antirasistiska och HBT rörelser, och tar nazismen på fullt allvar och likaså den trångsynthet som många människor öppet skiner med - Inget menat mot just dig, jag skriver generellt nu - men jag skulle aldrig få för mig att bli så jävla löjlig att jag får panik av rädsla för varenda symbol som finns som sammankopplats med något hemskt. I så fall skulle det inte finnas många symboler kvar att använda.

Jag har upprepade gånger frågat vad ni har för belägg på att majoriteten ser det som en nazistsymbol då majoriteten här uppenbarligen inte gör det, majoriteten på det mest invandrartäta området i min stad gör det inte, och inte majoriteten i någon del av den här staden faktiskt.

Hemi
2007-08-06, 14:49

Ä det du som säger "[eller wtf det nu är]"? Men ok, jag förstår vad du menar om du menar riktiga rasistiska skinheads som plötsligt inte står för vad de tror på utan skyller på något annat. Annars, läs gärna på om SKA.

Håll dig då borta från West Coast, annars får du roida varenda dag.
Angående bulor och bomberjackor, både 'frisyren' mer eller mindre extremkort/rakat och någonting mycket likt den jackan i någon slags kombination är ju fortfarande hur populär som helst, i England, du bor väl där? Hur klarar du dig? (Inte för att England är världens mest öppensinniga antirasistiska land iofs)

hahavaffan
2007-08-06, 15:18
Varför går man ut i en sådan tröja? Vad är det för fel på en fin skjorta?Jag skrev ut ditt inlägg och brände pappret.

Och för att tillföra tråden något: Jag har då aldrig associerat järnkorset med något nazistiskt... snarare vikingasaker.

Kwon
2007-08-06, 15:45
Tycker det där korset som bland andra West Coast använder i sin logotyp är fin och jag skulle aldrig tänka någonting negativt om en person som bar den tröjan på stan.

Å andra sidan har jag svårt att tänka negativt om en person bara för att han klär sig på ett visst sätt alt har en speciell frisyr.

Men om han anfaller mig på stan alt inne i tunnelbanevagnen (har hänt!) så blir det en anklepick på honom.

stridis
2007-08-06, 18:47
Jag roidar direkt när jag ser [...] bomberjackor, dom får komma med vilken ursäkt dom vill.

Synd det där. Jag har en bomberjacka hemma som jag inte använt på flera år nu eftersom jag är rädd för att det skall feluppfattas, särskilt när jag gillar att gå rätt så kortklippt. Är inte någon Ska-anhängare, men knappast nasse.

von huff
2007-08-06, 18:51
vad ä det för skillnad om hakkorset är 500år gammalt?Visa en bild av hakkorset för folk ovh fråga vad de tänker på så kommer de att svara nazister

Mago
2007-08-06, 18:56
vad ä det för skillnad om hakkorset är 500år gammalt?Visa en bild av hakkorset för folk ovh fråga vad de tänker på så kommer de att svara nazister

Det spelar roll om någon har en gammal traditionell japansk dräkt med det märket på hängandes hemma på väggen. Ganska dumt att hänga ut honom som nazist för det.

von huff
2007-08-06, 19:01
Det spelar roll om någon har en gammal traditionell japansk dräkt med det märket på hängandes hemma på väggen. Ganska dumt att hänga ut honom som nazist för det.

joo.´Fast det är ju endå en liten skillnad om man går på stan med en bomber jacka med hakkorset på ryggen

Stoltz
2007-08-06, 19:44

joo.´Fast det är ju endå en liten skillnad om man går på stan med en bomber jacka med hakkorset på ryggen

Det har ingen sagt något om som så då hakkorset var Nazism-ideologins ikon, så att säga.

Jaive
2007-08-06, 21:55
Folk är och kommer alltid i viss mån vara okunniga när det gäller olika händelser, nutida som historiska. Dock är det så att oavsett en symbols ursprung så kommer alltid det sammanhang som den förekommit i mest frekvent samt vars följder blivit mest kända vara det sammanhang som gemene man förknippar symbolen med.

Att människor i den mest invandrartäta delen av din hemstad inte reagerar kan ju för det första bero på flera olika saker tex okunskap, ointresse eller varför inte rädsla i vissa fall. Just när det gäller järnkorset så förknippar jag det med nazism eftersom man har sett det i just nazistiska sammanhang för det mesta, dock dömer jag inte en person som har tex e West Coast Chopper tröja på sig lika fort som jag hade dömt en person med ett hakkors mitt på mage, varför? Jo eftersom jag ändå vet att järnkorset är/var en militär symbol i grunden samt att den används i andra sammanhang av olika rörelser och klädmärken som inte har något med nazism att göra.

När det gäller (icke-rasistiska)skinheads så måste man fan vara beredd på en del blickar från allmänheten om man väljer att klä sig i kängor, jeans, skjorta, hängslen och bombarjacka samt rakar huvudet då det också är en outfit som starkt förknippas med nynazism/rasism. Saken är ju faktiskt den att OI/SKA-punkarna var ju inte först med sin "look" utan den växte ju fram i england och splittrades i många olika grenar, några av dem med huvudintresse musik och några av dem med att knacka invandrare, eller andra gäng för den delen, som intresse.

Tycka vad man vill men så länge man inte startar en landsomfattande folkbildning när det gäller olika symbolers betydelse så får man nog ta och passa sig när man väljer att ha på sig kläder med symboler som kan förknippas med saker som kan väcka anstöt.

Musselbank
2007-08-07, 04:24
Att loggan associerar till järnkorset är ju inte att undra på eftersom likheten (ramen då) är nästan total. Dock är järnkorset och snarlika former inte helt ovanliga. Sen är frågan hur mycket järnkorset har med nazismen att göra. Lite, säger några, med historiska poänger. En hel del, säger andra, med stöd i nutida nazistwannabees' symbolvärld.

Symboler är luriga saker. De "sanna" respektive "riktiga" innebörderna är inte så alldeles lätta att reda ut på ett tillfredsställande vis.

Om väldigt många människor har fått för sig att symbolen S står för X, så gör den i viss mån det, oavsett vilka missförstånd eller vilken brist på logik eller vilken okunskap som ligger bakom associationen. Symbolen betyder viljelöst det dess användare och tolkare anser att den betyder.

Hakkorset ses väl av de allra flesta som en ohjälpligt förlorad symbol, evigt (nåja) förknippad med nazismen, alldeles avsett dess förhistoria.

Svenska flaggan, i andra änden, ses nog av de allra flesta som en symbol för Sverige, med bara den lättaste dunst av brunt.

Järnkorset någonstans däremellan, kan man tänka sig, för den genomsnittlige observatören. Visst, många är obildade i de historiska fakta som är relevanta här. Men bland annat just denna omständighet har bidragit till att ett nytt innehåll skapas, vilket förskjuter innebörden. Dvs, om folk felaktigt associerar järnkorset till nazismen så kan denna omständighet på ett fullt giltigt vis göra den associationen sann, i den meningen att symbolen S de facto kommer att betyda X. För symbolanvändaren och -tolkaren är således inte bara den historiska betydelsen av intresse.

Även om man tror / uppfattar att järnkorset är en (i viss mån osv) nazistisk symbol kan man för övrigt mycket väl använda det utan att vara pro-nazist! Nämligen för att därigenom värna dess icke-bruna betydelse. En sorts bevarandeinsats.

Hur länge det är meningsfullt att hävda en äldre eller avvikande eller positiv betydelse i en symbol som förknippas med något ogillat är förstås omöjligt att säga. De flesta tycker att det är orimligt att ge upp svenska flaggan, ännu färre tror på upprättelse för svastikan.

(Det här gäller förresten i lika hög grad ords innebörder... nogger black & negerboll, någon?)

Whistler
2007-08-07, 13:58
Även om man tror / uppfattar att järnkorset är en (i viss mån osv) nazistisk symbol kan man för övrigt mycket väl använda det utan att vara pro-nazist! Nämligen för att därigenom värna dess icke-bruna betydelse. En sorts bevarandeinsats.

Förstår din tanke, absolut inga problem där. Problemet ligger nog i att de flesta jag ser med i det här fallet järnkorsetmärkta West Coast-tröjor är som jag tidigare skrev ILS-befattade smågrabbar med alldeles för många tatueringar, rakade skallar och dålig attityd som går runt och tycker att det häftigaste som kan hända en fredagskväll är ett ordentligt slagsmål. Inte bättrar det på symbolens trovärdighet? Hade den huvudsakliga grupperingen som använde det klädesplagget varit medlemmar av Västsvenska Knyppelföreningen och bara hade dem på sig när de träffades på fika vid torget så hade det kanske varit en annan sak...

För att fortsätta den tanken... Hur många av de här grabbarna har ens suttit på en motorcykel? Hur många av dem kan ens se vad som utmärker en chopper från andra hojjar? Det är samma sak som att man ser folk med Everlast- och Lonsdale-loggor på tröjjor och t-shirts på stan och krogen. Jag hajjar till direkt och tänker "Ah, en kampsportare, vad kul!" och ser sen trettio personer till med samma tröja. Hälften av dem har ingen aning om att de representerar företag som i huvudsak är tillverkare av boxningshandskar och dylika tillbehör till boxning och andra kampsporter.

Stoltz
2007-08-07, 14:21
Förstår din tanke, absolut inga problem där. Problemet ligger nog i att de flesta jag ser med i det här fallet järnkorsetmärkta West Coast-tröjor är som jag tidigare skrev ILS-befattade smågrabbar med alldeles för många tatueringar, rakade skallar och dålig attityd som går runt och tycker att det häftigaste som kan hända en fredagskväll är ett ordentligt slagsmål. Inte bättrar det på symbolens trovärdighet? Hade den huvudsakliga grupperingen som använde det klädesplagget varit medlemmar av Västsvenska Knyppelföreningen och bara hade dem på sig när de träffades på fika vid torget så hade det kanske varit en annan sak...

För att fortsätta den tanken... Hur många av de här grabbarna har ens suttit på en motorcykel? Hur många av dem kan ens se vad som utmärker en chopper från andra hojjar? Det är samma sak som att man ser folk med Everlast- och Lonsdale-loggor på tröjjor och t-shirts på stan och krogen. Jag hajjar till direkt och tänker "Ah, en kampsportare, vad kul!" och ser sen trettio personer till med samma tröja. Hälften av dem har ingen aning om att de representerar företag som i huvudsak är tillverkare av boxningshandskar och dylika tillbehör till boxning och andra kampsporter.

Förstår vad du menar, och kan känna mig trött på exakt samma grunder. Själv tycker jag inte det finns något värre än just slagsmål en fredagskväll, men visst finns det töntar som inte vill något mer än just det. Det är precis som när folk började använda palestinasjal hejvilt för några år sedan - Hälften hade ingen aning om vad den symboliserade och körde på den för att det var mainstream.

Marcelo_Garcia
2007-08-07, 14:53
Summan av kardemumman är att man kan ha på sig precis vad man vill, som symboliserar precis vad man vill; men man ska inte bli så jävla förvånad när någon misstar en för någon i grupperna som använder sig mycket av symbolen.
Har du en tröja med en röd stjärna tror kanske någon att du är kommunist, har du en tröja med ett kors kanske någon tror du är kristen, har du en Chute Boxe-tröja kanske någon tror att du är kampsportsintresserad, har du en tröja med ett järnkors kanske folk tror att du är nazist osv. Det är ju helt korrekta associationer, även om de kan vara fel, eftersom de inte är de enda associationerna - och kanske inte gäller just dig. Men det är ju något man får leva med om man tar på sig de symbolerna.

Hemi
2007-08-07, 17:11
Så kan det vara. Gäller bra många symboler, mönster och färger världen över.

Just bomberjackan som diskuterats i tråden är lite rolig i samanhanget. I början av 90-talet, 92-93 sådär blev den omåttligt populär, mest bland förortskids runt Stockholm. Den såldes i stort sett i varenda affär i Stockholm och reades ut längs hela Drottninggatan i tusental de åren. Helt säkert bars den av många, många gånger fler vanliga tonåringar då, än någonsin punkare, och skinheads sammanlagt gjort tidigare.

Samma sak med Dr Martens. Ungefär samtidigt, kommersialiserades dem rejält och blev mainstream och skoddes under något år också av mångdubbelt fler svenssons och folk i hela världen av vilka som helst som tidigare i Sverige i alla fall nästan bara punkare och skinheads gjort. Dr Martens under 90-talet tillhörde inte alls något socialt fält utom möjligtvis några overvintrade eller nyfödda punx och skins men de var knappast något hett mode då som de varit på 70-80-talet.