handdator

Visa fullständig version : Den fina muffins/bulle-tråden..

Jacky
2007-08-04, 21:22
Tänkte att vi kunde samla recept på schyssta muffins & varianter på kanelbullar här.
Skriv gärna ut fullständiga näringsvärden för de som är intresserade.

Jag inleder med receptet på gårdages bak:
Jacky tränings-muffins
12st a 85 kcal/st (fett=2g/st,prot=3g/st,kolh=14g/st)

2dl vetemjöl special, 120g
2 msk florsocker m kakaosmak, 18g
2 msk vaniljsocker, 18g
2 ägg
0,6dl het mellan-mjölk
2 mogna medelstora bananer
2 msk solrosfrön, saltå kvarn
1 msk linfrön
1,5dl sötningsmedel
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker luftigt.
Mosa bananerna väl och vispa i dem.
Blanda vaniljsocker, bakpulver, linfrön, solrosfrön och vetemjöl och blanda ner detta i smeten.
Rör sist ner den heta mjölken. Häll upp i formar, toppa ev. med ett par solrosfrön. Grädda i ugnen ca 10-11 min i 175°.

Nästa gång ska jag prova med kakao i också + ev. pyyttte mörk choklad som krossats...

Perfekt att ha med i väskan om hungern tryter...

Animalistic
2007-08-05, 16:23
verkar gottttttt :thumbup:

bild efterlystes dock :D

Tolkia
2007-08-05, 17:59
Tråden kräver nästan denna länk:

Dagens muffin. (http://www.dagensmuffin.se/)

Alfred Nobel
2007-08-05, 18:12
Underbar tråd Jacky, hoppas fler recept dyker upp. Blir av att göra en sats med Jackys-tränings-muffins imorgon kanske, eller på fredag :)

Jacky
2007-08-05, 21:01
Underbar tråd Jacky, hoppas fler recept dyker upp. Blir av att göra en sats med Jackys-tränings-muffins imorgon kanske, eller på fredag :)

Vore coolt om du nappade. Jag har ju tyvärr ingen kamera så ni hade kunnat få se det fina resultatet. Gjorde en ny laddning idag. Går sååå snabbt.
Tips! När de är nybakade och rykande är det kalasgott med kall vaniljsås eller vaniljglass till...

Alfred Nobel
2007-08-05, 23:09
Vore coolt om du nappade. Jag har ju tyvärr ingen kamera så ni hade kunnat få se det fina resultatet. Gjorde en ny laddning idag. Går sååå snabbt.
Tips! När de är nybakade och rykande är det kalasgott med kall vaniljsås eller vaniljglass till...

Ska bli!

lectris
2007-08-06, 13:09
Lingon&morots muffins:

4 ägg
1/2 dl flytande honung
3 1/2 dl dinkelmjöl
3 tsk bakpulver
1 1/2 dl lingon
1 dl hackade nötter
1 1/2 tsk kardemumma
1 msk kanel
0,75 dl rapsolja
rivet apelsinskal från 1 apelsin
2 rivna morötter

Sätt ugnen på 200 grader, blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Blanda ägg och honung i en annan bunke med oljan, apelsinskal och de rivna morötterna. Häll över mjölblandningen i äggblandningen och blanda runt till en jämn smet, fördela smeten i muffinsformar och grädda i ugnen, ~20min.

Tips: sätt muffinsformarna i en muffinsplåt så flyter de inte ut och behåller sin form bättre. :thumbup:

Jacky
2007-08-06, 17:26
Lingon&morots muffins:

Låter smarrigt!!!

skratt
2007-08-08, 21:34
Mmmm, dom är från Nlife va? :) Finns himla många goa & bra muffinsar där!