Visa fullständig version : Utan sömn del 1
Arnold Armstrong
2007-08-04, 16:04
Tanken slog mig på farstubron. Tänk dig en 24 timmars dag istället för en ca 14 timmars dag. Ett liv utan sömn skulle effektivisera människans dagliga aktiviteter. Men det enda faktiska synliga problemet är hur blir det med tröttheten? Kommer vi bli som halvdöda mumier? Tror vissa skulle klara det!
Titta bara på Insomniamannen (reportage på 100 höjdare går att se bla på youtube). Han sover aldrig mer än ca 5 minuter! I mina ögon är det inte impossible. Han visar att det är möjlig att inte sova men ha en kvalitativ livsstandard!
Ioförsig skulle det nog inte gå så bra att träna samtidigt! Men i framtiden kommer det väl finnas kosttilskott som det står ta ett piller i den blåa burken, det motsvarar 5 kilometers löpning. Den gula burken motsvarar ett bröstpass medel! Vem vet hur det kommer bli in the futurum consis!
Kanske tycker ni jag har gått för långt sjunkit som en sten! Men hur se framtiden egentligen ut? SVARA på det den som kan!
Det finns de som lider av Insomnia där de inte kan somna öht, de brukar dö efter några månader.
Och hur vet du att "insomniamannen" talar sanning?
JustinCredible
2007-08-04, 16:12
Titta bara på Insomniamannen (reportage på 100 höjdare går att se bla på youtube). Han sover aldrig mer än ca 5 minuter! I mina ögon är det inte impossible. Han visar att det är möjlig att inte sova men ha en kvalitativ livsstandard!
Han var ju en gammal gaggig gubbe ute i skogen som bara hasplat ur sig nåt sånt helt utan bevis. Det var ju inte meningen att man skulle ta det på allvar i programmet.
flenders
2007-08-04, 16:13
När du inte sover så frigörs ett ämne som bryter ner kroppen. När man sover så återhämtar sig kroppen och det är ett måste. Rent kroppsligt så är det olika men nu när jag är i Norge så har jag märkt av det en del gånger. Jobbar man 13 timmars dagar och sover fem timmar om natten i en vecka så blir man helt hjärndöd till slut. Du tänker inte ens på vad du gör och du bara yrar.
Tycker denna tråd är ren trams f.ö. Att du sen grundar dina argument på ett skojeriprogram, gör det hela hilalicious.
Tråd låst.
Fy fasen vad trött jag skulle bli på livet om jag inte fick sova och drömma.
Nej, att vara konstant vaken är dumheter. Man blir knäpp efter ett tag.
Arnold Armstrong
2007-08-04, 16:24
Det verkar som det börjar brinna i knutarna!
Måste först bemöta raggis. Du går hårt på i denna tråd. Tycker du är lite väl seriös i din framtoning. Denna tråd är bara en hyoptes, tänk om? Fantasi, man måste kunna tänka ett steg längre ibland! Tror nog du skall lugna ner dig ett par hektogram.
Sen att det retar upp dig till en mycket hög grad det är ditt eget problem. Förövrigt är jag ganska säker på att det finns personer som Insomnia mannen! Hur kan ni bevisa att Insomnia mannen ljög, KÄNNER NI HONOM I FRÅGA, ut med språket! Vad säger ni andra? Vi är som sagt alla olika skapta. Det finn dem som fått lite udda talanger!
Förresten hur länge har ni varit vakna utan att somna? Tror svaren varierar radikalt. Kommer sedan berätta några händelser jag har i bakfickan. Det kan gå snett om man sover för lite. Piraten bevisade detta i förrgår bla!
Men en sak är säker ikväll skall jag SOVA!
Måste först bemöta raggis. Du går hårt på i denna tråd. Tycker du är lite väl seriös i din framtoning. Denna tråd är bara en hyoptes, tänk om? Fantasi, man måste kunna tänka ett steg längre ibland! Tror nog du skall lugna ner dig ett par hektogram.
Sen att det retar upp dig till en mycket hög grad det är ditt eget problem. Förövrigt är jag ganska säker på att det finns personer som Insomnia mannen! Hur kan ni bevisa att Insomnia mannen ljög, KÄNNER NI HONOM I FRÅGA, ut med språket! Vad säger ni andra? Vi är som sagt alla olika skapta. Det finn dem som fått lite udda talanger!
Förresten hur länge har ni varit vakna utan att somna? Tror svaren varierar radikalt. Kommer sedan berätta några händelser jag har i bakfickan. Det kan gå snett om man sover för lite. Piraten bevisade detta i förrgår bla!
Nah, tycker bara det är en töntig diskussion, iochmed att du inte kom med några starka bevis för ditt argument. Det enda du lyckades trolla fram, var ett sketet klipp från 100 höjdare.
Lägg ner "hur kan ni bevisa X"-snacket. Det håller verkligen inte i en seriös diskussion (vilket vi redan har förstått att det inte är).
ramagoen
2007-08-04, 16:30
tänk om man sov hela sitt liv, man kanske blir skitgrov?
eller så dör man.
Vem vet?
Sömn är något som människan alltid varit i behov av.
Denna insomnia-man hade ju inte "Insomnia" om han sov 5 minuter ibland?
Eller?
Den här tråden känns meningslös. För man kommer inte komma nånstans.
Ändå lite kul.
Aja, jag babblar bara, jag är trött. :D
Sen att det retar upp dig till en mycket hög grad det är ditt eget problem. Förövrigt är jag ganska säker på att det finns personer som Insomnia mannen! Hur kan ni bevisa att Insomnia mannen ljög, KÄNNER NI HONOM I FRÅGA, ut med språket!
En idé skulle vara att kolla upp hur 5 minuters sömn per dygn påverkar en människas psykiska och fysiska hälsa innan man utgår från att det han sade var sant.
Arnold Armstrong
2007-08-04, 16:50
Till Ramagoen:Denna insomnia-man hade ju inte "Insomnia" om han sov 5 minuter ibland?
Eller?
Detta skriver du och syftar på mitt inledning! Skriver jag rakt ut att mannen i fråga har insomnia?
Till Stoltz:En idé skulle vara att kolla upp hur 5 minuters sömn per dygn påverkar en människas psykiska och fysiska hälsa innan man utgår från att det han sade var sant.
Detta skriver du och det är inte alls en bra metod! 5 minuters sömn påverkar alla olika. Inomnia mannen och du skulle tacka det på olika sätt. Ditt argument är svagt i denna mening. Om Stoltz och jag skulle träna exakt lika i 3 månader skulle vi bli olika skapta. KAnsek ett berg och en pinne, vem vet?
Ramagoen jag upskattar din lättsamhet! Inte samma alllvarssamhet som vissa andra visar upp! Skulle vara intressant att bli sömnforskare, Ngn som känner ngn?
Alla skall vi sova inom sinom tid! Även insomnia mannen!
Till Ramagoen:Denna insomnia-man hade ju inte "Insomnia" om han sov 5 minuter ibland?
Eller?
Detta skriver du och syftar på mitt inledning! Skriver jag rakt ut ann mannen i fråga har insomnia?
Till Stoltz:En idé skulle vara att kolla upp hur 5 minuters sömn per dygn påverkar en människas psykiska och fysiska hälsa innan man utgår från att det han sade var sant.
Detta skriver du och det är inte alls en bra metod! 5 minuters sömn påverkar alla olika. Inomnia mannen och du skulle tacka det på olika sätt. Ditt argument är svagt i denna mening. Om Stoltz och jag skulle träna exakt lika i 3 månader skulle vi bli olika skapta. KAnsek ett berg och en pinne, vem vet?
Ramagoen jag upskattar din lättsamhet! Inte samma alllvarssamhet som vissa andra visar upp! Skulle vara intressant att bli sömnforskare, Ngn som känner ngn?
Alla skall vi sova inom sinom tid! Även insomnia mannen!
Du vet ju uppenbarligen inte ens vad insomnia betyder. Sen att du har mage att påstå att Stoltz argument är svagt, är skrattretande.
watertouch
2007-08-04, 16:55
Ni fattar väll att evulotionen skulle lösa detta så man knappt behövde sova.. Eller så dör vi ut.
Ni fattar väll att evulotionen skulle lösa detta så man knappt behövde sova.. Eller så dör vi ut.
Ja, du var jätterolig.
Om du blir knivhuggen tusen gånger i hjärtat och sen blir jag det, då reagerar vi också olika? Jämför inte äpplen och päron på vad vi pratar om, när man pratar om den mängden skillnad i sömn jämfört med vad kroppen behöver är det bara en tidsfråga.
Det finns tre "grovt indelade" grupper av Insomnia;
1. Tillfällig - Den vi får lite då och då allesammans som varar mellan en natt till drygt en vecka. Bara där hinner kroppen bli riktigt ur balans och man mår allmänt RIKTIGT dåligt.
2. Svår Insomnia - Man kan inte sova mer än några få minuter, d v s ingen riktig sömn på mellan tre till sex veckor.
3. Kronisk insomnia - Håller på misnt en månad men kan hålla på mycket längre om det ter sig.
I dessa tillstånd får kroppen allvarliga problem för att den inte lyckats få den vila den behöver. Det spelar ingen roll om det är du, jag, Raggis eller vem som får det - Ifall vi inte sover på så lång tid så tar vår kropp svårt med stryk. Jag förstår inte hur du kan tro att det skulle te sig olika i det långa loppet.
Träning och behovet av sömn är väldigt olika saker, träning är inte något av våre grundläggande behov till att börja med.
Muskelbyggaren
2007-08-04, 17:17
Vet att jag någonstans läst om ett "vetenskapligt" experiment utfört på ett mentalsjukhus för länge sedan med en man som fick vara vaken i uppåt 10 dagar. Sammanfattat är det nog ingen bra idé. Sen överlever en frisk människa rätt länge med mycket liten och oregelbunden sömn, men någon livskvalité finns då inte att tala om. Man blir dum som en sten bara efter två dygn utan sömn. Dokumentären "BUD/S class 4" visar detta ganska bra i hell week-avsnittet. Vid extrem sömnbrist kan man följa tydliga instruktioner för att göra enkla och inlärda saker och inte mycket mer.
angående Bönnes inlägg, Fatal familial insomnia lider man av det så dör man.
Gubben lär inte haft alla hästar i stallet.
Wennerberg
2007-08-04, 17:37
Shit vad du missbrukar utropstecken.
Utan sömn funkar inte hjärnan som den ska, syn och hörsel blir kraftigt försämrad och hallucinationer uppstår. Koncentrationen blir obefintlig, att t.ex tänka ut en ordning man ska göra saker är svårt och man tappar tråden hela tiden på vad man gör. Sen att man blir seg, slö och illamående är ju också mindre mysigt.
Jag och en polare skulle dra igenom FF8 på en helg, med orimligt mycket kaffe till hjälp misslyckades vi iaf för att det gick inte att spela med sådan bumull i huvudet som det blev.
Så nej jag tror inte det funkar, sömn fyller en funtion i hjärnan, tid för nerver och
depåer att fyllas på.
Utan sömn funkar inte hjärnan som den ska, syn och hörsel blir kraftigt försämrad och hallucinationer uppstår. Koncentrationen blir obefintlig, att t.ex tänka ut en ordning man ska göra saker är svårt och man tappar tråden hela tiden på vad man gör. Sen att man blir seg, slö och illamående är ju också mindre mysigt.
Jag och en polare skulle dra igenom FF8 på en helg, med orimligt mycket kaffe till hjälp misslyckades vi iaf för att det gick inte att spela med sådan bumull i huvudet som det blev.
Så nej jag tror inte det funkar, sömn fyller en funtion i hjärnan, tid för nerver och
depåer att fyllas på.
:laugh: Jag vet precis vad du menar där. 2 dagars rakt LANande med spel där man måste tänka och inte bara kan gå på rutin = Katastrof.
Eller när man börjar se konstiga saker i ögonskuggan, hur mönster börjar slingra sig på underarmarna etc.
Deceiver85
2007-08-04, 20:04
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep#Longest_period_without_sleep
Depending on how one defines sleep, there are several persons who can claim the record for having gone the longest without sleep. Aside from mere curiosity, these records are unlikely to prove important to various sleep theories. Though two or three people have been reported not to need sleep, it has been tested and confirmed in sleep labs that sleep is essential for one to function properly. Genetic disorders and mutations, of course, can play a role in downplaying the importance of sleep.
1. Thai Ngoc, born 1942, has been awake for 33 years or 11,700 nights, according to Vietnamese news organization Thanh Nien. It was said that Ngoc acquired the ability to go without sleep after a bout of fever in 1973,[8] but other reports indicate he stopped sleeping in 1976 with no known trigger.[9] At the time of the Thanh Nien report, Ngoc suffered from no apparent ill effect (other than a minor decline in liver function), was mentally sound and was able to carry 100kg of pig feed down a 4km road,[8] but another report indicates that he was healthy prior to the sleepless episode but that now he was not feeling well due to the lack of sleep.[9]
2. Randy Gardner holds the Guiness World Record for intentionally having gone the longest without sleep. In 1965, Gardner, then 18, stayed awake for 264 hours (about 11 days) for a high school science project. [10] He experienced significant deficits in concentration, motivation, perception and other higher mental processes during his sleep deprivation. However, he recovered normal cognitive functions after a few nights' sleep.
3. On May 25, 2007 the BBC reported that Tony Wright beat the Guinness World Record by staying awake for 11 days and nights. [11] The Guinness Book of Records has, however, withdrawn its backing of a sleep deprivation class because of the associated health risks.
4. People born with the rare genetic disorder Morvan’s fibrillary chorea or Morvan's syndrome can go without sleep for several months at a time. Michel Jouvet and his colleagues in Lyon, France, studied a 27-year-old man and found he had virtually no sleep over a period of several months. During that time he did not feel sleepy or tired and did not show any disorders of mood, memory, or anxiety. Nevertheless, nearly every night between 9:00 and 11:00 p.m., he experienced a 20 to 60-minute period of auditory, visual, olfactory, and somesthetic (sense of touch) hallucinations, as well as pain and vasoconstriction in his fingers and toes.[10] In recent investigations, Morvan's syndrome has been attributed to serum antibodies directed against specific potassium (K+) channels in cell and nerve membranes.
Eller när man sitter ute i skogen och är lyssnarpost. Mitt i natten, -25 grader och man sitter på lite granris. Det är dödstyst och man har inte sovit på 36 timmar. Då jävlar börjar man både se och höra saker som inte finns.
Fatalist
2007-08-04, 21:17
En intressant tanke, nu slösar vi trots allt bort en stor del av våra liv på att sova. Det finns många preparat för att hålla sig vaken, flertalet olagliga men även en del nya outforskade. Sen kanske du sitter där med dina hjärnskador dock, så det är nog vettigt att avråda dig från att experimentera.
sova=slöseri med tid
bygga meningslösa muskler, surfa meningslösa internetforum=väl använd tid=/
tror dock man kan sova betydligt mindre, börja med att äta lite kcal, du lever förhoppningsvis längre och sömnbehovetr minskat betydigt.
Personligen älskar jag att sova. Finns inget bättre än att ställa klockan tidigt på morgonen, och somna om direkt efter, bara för njutningens skull. Mmmmmmm...
piraten99
2007-08-09, 15:53
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep#Longest_period_without_sleep
Depending on how one defines sleep, there are several persons who can claim the record for having gone the longest without sleep. Aside from mere curiosity, these records are unlikely to prove important to various sleep theories. Though two or three people have been reported not to need sleep, it has been tested and confirmed in sleep labs that sleep is essential for one to function properly. Genetic disorders and mutations, of course, can play a role in downplaying the importance of sleep.
1. Thai Ngoc, born 1942, has been awake for 33 years or 11,700 nights, according to Vietnamese news organization Thanh Nien. It was said that Ngoc acquired the ability to go without sleep after a bout of fever in 1973,[8] but other reports indicate he stopped sleeping in 1976 with no known trigger.[9] At the time of the Thanh Nien report, Ngoc suffered from no apparent ill effect (other than a minor decline in liver function), was mentally sound and was able to carry 100kg of pig feed down a 4km road,[8] but another report indicates that he was healthy prior to the sleepless episode but that now he was not feeling well due to the lack of sleep.[9]
2. Randy Gardner holds the Guiness World Record for intentionally having gone the longest without sleep. In 1965, Gardner, then 18, stayed awake for 264 hours (about 11 days) for a high school science project. [10] He experienced significant deficits in concentration, motivation, perception and other higher mental processes during his sleep deprivation. However, he recovered normal cognitive functions after a few nights' sleep.
3. On May 25, 2007 the BBC reported that Tony Wright beat the Guinness World Record by staying awake for 11 days and nights. [11] The Guinness Book of Records has, however, withdrawn its backing of a sleep deprivation class because of the associated health risks.
4. People born with the rare genetic disorder Morvan’s fibrillary chorea or Morvan's syndrome can go without sleep for several months at a time. Michel Jouvet and his colleagues in Lyon, France, studied a 27-year-old man and found he had virtually no sleep over a period of several months. During that time he did not feel sleepy or tired and did not show any disorders of mood, memory, or anxiety. Nevertheless, nearly every night between 9:00 and 11:00 p.m., he experienced a 20 to 60-minute period of auditory, visual, olfactory, and somesthetic (sense of touch) hallucinations, as well as pain and vasoconstriction in his fingers and toes.[10] In recent investigations, Morvan's syndrome has been attributed to serum antibodies directed against specific potassium (K+) channels in cell and nerve membranes.
jepp, där är fakta på att man vissa särskilda människor kan vara vakna dygnet runt året runt! fakta!
jag behöver 9 timmars sömn per natt. om jag bara sover 2 timmar så blir jag trött...förklara det raggis!
jepp, där är fakta på att man vissa särskilda människor kan vara vakna dygnet runt året runt! fakta!
jag behöver 9 timmars sömn per natt. om jag bara sover 2 timmar så blir jag trött...förklara det raggis!
Vad finns att förklara?
Deceiver85
2007-08-09, 16:13
Vaken ett år i sträck? *bs*
Dessutom är det där inte fakta, vilket du skulle ha förstått (hoppas jag) om du läst texten.
piraten99
2007-08-09, 16:31
vad är det då raggarn?
är det fakta att jag behöver sova för att inte bli trött. svar ja!
MojjMojj
2007-08-09, 16:34
Eller när man sitter ute i skogen och är lyssnarpost. Mitt i natten, -25 grader och man sitter på lite granris. Det är dödstyst och man har inte sovit på 36 timmar. Då jävlar börjar man både se och höra saker som inte finns.
Hehe, fick flashback på det där ^^
"Skönt" när man var så trött att man somnade på skidorna och vakna upp i en snödriva 2 sek senare ^^
vad är det då raggarn?
är det fakta att jag behöver sova för att inte bli trött. svar ja!
Det är personliga observationer.
piraten99
2007-08-09, 19:24
ok, men du är så säker på din sak!
varför kan inte du visa pålitliga studier skrivna på engelska på att din teori stämmer!
innan dess så tror jag på gubben i 100 höjdare. han bodde i en stuga i skogen där han bott i 85 år! sen hade han en moppe han åkte i diket med! han sover bara 5 minuter per dygn!, Resten av tiden så vandrar han runt
http://youtube.com/watch?v=FIqstLlPiaY
varför kan inte du visa pålitliga studier skrivna på engelska på att din teori stämmer!
innan dess så tror jag på gubben i 100 höjdare. han bodde i en stuga i skogen där han bott i 85 år! sen hade han en moppe han åkte i diket med! han sover bara 5 minuter per dygn!, Resten av tiden så vandrar han runt
Studier på att människan behöver sömn? *slap*
Lägg upp källor på det påståendet, och pålitliga sådana!
Deceiver85
2007-08-09, 19:39
In humans, other mammals, and many other animals that have been studied — such as fish, birds, ants, and fruit-flies — regular sleep is necessary for survival. The capability for arousal from sleep is a protective mechanism and also necessary for health and survival.
I det här fallet tror jag mer på Wikipedia än100 Höjdare
piraten99
2007-08-09, 19:40
jag la nyss upp ett sånt och här kommer ett till!
http://www.sleepnet.com/insomnia18/messages/648.html
man behöver inte 9 timmars sömn per natt för att överleva. 9 timmars sömn räcker för att leva! under 9 timmars sömn så är man trött men det funkar!
man behöver inte 9 timmars sömn per natt för att överleva. 9 timmars sömn räcker för att leva! under 9 timmars sömn så är man trött men det funkar!
No shit? Jag trodde vi snacka om näst intill ingen sömn?
Deceiver85
2007-08-09, 19:46
Jaja, jag orkar inte tjata mer med dig. Vill du vara vaken så får du väl vara det, då får man ju mer tid till porrsurfning så din logik är inte så tokig ändå. Själv föredrar jag att sova...finns inget och skönare :)
Det där säger ingenting om ditt påstående om att där finns folk som är vakna 24 timmar om dygnet, 365 dagar per år.
piraten99
2007-08-09, 19:50
ok, det är svårt att komma med i guiness rekord bok om man påstår att man kan vara vaken i flera år. de kan ju inte ha en jury som följer efter en 24/7/365 dagar om året.
jag säger att vissa behöver mindre sömn än andra! jag behöver 9 timmars sömn för att vara i form. om jag sover 8 timmar så är jag trött men visst jag kan väl bjuda på ett skratt för det!
ok, det är svårt att komma med i guiness rekord bok om man påstår att man kan vara vaken i flera år. de kan ju inte ha en jury som följer efter en 24/7/365 dagar om året.
jag säger att vissa behöver mindre sömn än andra! jag behöver 9 timmars sömn för att vara i form. om jag sover 8 timmar så är jag trött men visst jag kan väl bjuda på ett skratt för det!
Du är bland den mest osammanhängande person jag träffat. Grattis.
OK... Som de säger i England "You make no f***in' sense" ... Kan du eller kan du inte presentera något belägg för ditt påstående? Herre Gud, hur svårt är det att säga Ja, och i så fall lägga fram det, eller Nej och i så fall erkänna att tungan slant iväg i ett bistert försök att äga?
piraten99
2007-08-09, 20:00
vad säger arnold armstrong? det var ju han som starta tråden!
han får visa sin studie som han byggde sitt resonemang på.
jag tror på sömn grabbar! glöm inte det!
Lol... Snacka om att försöka skaka av sig sina "problem" på andra. :laugh:
:laugh: Ok, du behöver inte säga mer - Du trollade och snackade mest skit, och kan inte presentera några belägg för ditt påstående angående det jag frågade. Fine.
piraten99
2007-08-09, 20:27
så kan man också se det! men varför inte ta det för vad det är!
så kan man också se det! men varför inte ta det för vad det är!
En mun bullshit?
Arnold Armstrong
2007-08-10, 18:18
Här är jag Piraten. Jag kan bara instämma att du verkar ha svävat iväg lite i dina tankar. Men jag skall visa dig en sak!
Absinteh
2007-08-10, 19:42
Fan va go du e Piraten! :D
Läste nyss igenom tråden ytterligare en gång, och nu måste jag fråga - Vem är det som sitter och trollar bakom Piraten? Börjar misstänka några väl valda medlemmar :D
Läste nyss igenom tråden ytterligare en gång, och nu måste jag fråga - Vem är det som sitter och trollar bakom Piraten? Börjar misstänka några väl valda medlemmar :D
Jag gissar på Kwonnus och Trollkarlen.. Kanske Krampus också.
Arnold Armstrong
2007-08-11, 08:19
Haha
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.