Visa fullständig version : Andrabil/bruksbil för max 20000:-
Lasse Kongo
2007-08-03, 20:27
Tips och why?
Vet att det finns många bilkunniga här på forumet :hbang:
Tips och why?
Vet att det finns många bilkunniga här på forumet :hbang:
Jag skulle satsa på en liten japsare, går billigt och maskinellt så håller dom väldigt länge. Billig försäkring är det på dom också
Finns ju en del att välja bland, volvo, toyota, vw är ju några exempel. Tagit ut exempel på annonser på dessa bilar.
Corolla:
http://www.blocket.se/vi/12852376.htm?ca=11_s
Golf:
http://www.blocket.se/vi/12394674.htm?ca=11_s
Volvo 460:
http://www.blocket.se/vi/12689726.htm?ca=11_s
Volvoannonsen ovan tycker jag ser riktigt bra ut faktiskt.
Lycka till, hoppas du hittar något bra!
Mvh
kapten-lars
2007-08-03, 21:40
jag tycker en audi 80! 2,0e dom säkra som järnspett med fördelen att bilen inte rostar då den är galvaniserad!
ZHTOHELLAS
2007-08-03, 22:01
Toyota Celica 90 2.0 gti 16
http://www.blocket.se/vi/12336775.htm?ca=12_s
Vrålstylad Opel Calibra
http://www.blocket.se/vi/12877849.htm?ca=12_s
Arnesson
2007-08-03, 22:34
jag tycker en audi 80! 2,0e dom säkra som järnspett med fördelen att bilen inte rostar då den är galvaniserad!
Tjejen har en sådan. Bra andrabil skulle jag säga, slukar inte soppa och krånglar inte säskilt mycket.
Även 1.8 motorn ska fungera relativt smärtfritt och vara ännu snålare på soppan om jag fattat allt rätt.
dom rostar
Är den fram eller bakhjulsdriven?
bmw 325/328 så man kan leka =D men det är ju jag...som nämt ovan vad söker du?
Är den fram eller bakhjulsdriven?
fram om det nu inte finns nå quattro modell, audi har inte gjort nå bakhjulsdriver vad jag kan tänka mig
kapten-lars
2007-08-03, 22:54
dom rostar
sant sant
konsumentverket har ju guider å så:
http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/kopguide1.asp?lngCategoryId=1444
hoppas länken funkar!
Lasse Kongo
2007-08-03, 23:53
Stor, liten, mellan?
Liten, mellan, spelar egentligen ingen som helst roll vad det är sålänge det är en driftsäker bil som man kan lita på, hur den ser ut etc spelar ingen roll, gärna soppasnål eftersom den kommer åka rätt mycket, men det är inget måste.
Så länge det är en bil som historiskt är känd att hålla och vara säker, tack för alla tips, keep em coming.
Liten, mellan, spelar egentligen ingen som helst roll vad det är sålänge det är en driftsäker bil som man kan lita på, hur den ser ut etc spelar ingen roll, gärna soppasnål eftersom den kommer åka rätt mycket, men det är inget måste.
Så länge det är en bil som historiskt är känd att hålla och vara säker, tack för alla tips, keep em coming.
alltså volvo 740,740,850.... driftsäkra bilar, ska mycket till då en sån jävel ska börja slagga ihop =D
MacGyver
2007-08-04, 01:07
alltså volvo 740,740,850.... driftsäkra bilar, ska mycket till då en sån jävel ska börja slagga ihop =D
740 och 850 är inte dom mest driftsäkra bilar som Volvo har tillverkat (därmed inte sagt att det är dåliga bilar). 740 har ofta problem med oljeläckage från motorn och 850 har problem med växellådorna även på dom nyare modellerna. Vill man ha en driftsäker och problemfri Volvo i den prisklassen så är det 240 eller 940 som gäller.
740 och 850 är inte dom mest driftsäkra bilar som Volvo har tillverkat (därmed inte sagt att det är dåliga bilar). 740 har ofta problem med oljeläckage från motorn och 850 har problem med växellådorna även på dom nyare modellerna. Vill man ha en driftsäker och problemfri Volvo i den prisklassen så är det 240 eller 940 som gäller.
har haft 3 740is i mitt liv och alla under vintertid där dom är lite hårt körda.Aldrig haft nå problem med läckage, nu kanske jag har haft tur o inte fått nå måndags exemplar men men. Köpte den senaste för 5000:- o bytte koppling för 1700:- . gick hur bra som helst
Som sagt en liten japsare och då ingen GTI då dom drar mer soppa och är bra mycket dyrare i försäkring.
Audi som någon skrev funkar men dom rostar och är svindyra på reservdelar.
Volvo är billiga på reservdelar men dom har alltid varit törstiga
Japsarna är ganska billiga på just reservdelar men dom stoppar mycket bra maskinellt. Väljer du en med liten motor så har den låg effekt, alltså inget vridmonment som drar sönder drivaxlar, växellådor etc.
Rost lär det finnas på dom men är det en 2:a bil så kanske det inte spelar någon större roll för dig.
Så det mest ekonomiska jag kan tänka mig är en liten japsare typ Nissan Sunny, Toyota Corolla etc
Då är det en japanare du skall ha.
Här kan man hitta lite vad bilprovningen tycker om bilarna http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Pellefant
2007-08-04, 09:36
Mazda 323F gillar jag, runt 10 000 kr för tidigt 90-tal, nackdelen är väl att de ofta är hårt körda.
ska de vara en stor bil så hade jag tagit en volvo. kolla bara så att slitdelarns inte är för slitna. det kan bli dyrt att byta. motorn går i all evighet på en sån.
har en kompis som har en audi 100 -89 som har gått 36000 mil och säkert kommer att gå lika långt till. han har ALDRIG fixat något med den bilen
Får väl upprepa det jag skriver i biltrådar.
Bensinförbrukningen är ointressant i de flesta bilkalkyler.
På lång sikt handlar det om priset på reservdelar och reparationer.
På kort sikt handlar det om försäkringskostnad, däck, bromsbelägg, koppling och kamrem.
Leta inte efter en bil där man aldrig har åtgärdat det ena eller det andra.
Det betyder bara att risken ökar för att du får göra det.
Hade också satsat på en japansk, en toyota eller mazda kanske. Kan förekomma en del rost men dom går oftast som klockor trots många mil. Farsan sålde precis en Camry från 92 utan ens minsta spår efter rost, så det behöver inte vara stora problem heller, annars är mazda 626 driftsäkra även om mazdan rostar lite mer.
hahavaffan
2007-08-04, 10:53
Volvo 940
Är knappast någon bilexpert, men farsan är gammal bilmekaniker och på sin ort lite av en "skrotnisse" som fixar och säljer bilar. Han har alltid rekommenderat Japanska bilar om man ska ha en billig och bränslesnål bil som kräver lite underhåll. För större bilar så brukar han rekommendera citroén, men det är nog bara för han var citroén-mekaniker back in the days.
Anyway, liten japansk bil säger jag. De brukar däremot inte var vidare krocksäkra eller ha någon komfort :P
olander08
2007-08-04, 13:30
Köpte en frisk Saab 9000 -96a för 25k för en månad sen, och hittills är jag nöjd. Betalade lite av ett överpris, men det går att hitta andra 900/9000 för <20k på blocket om man är riktigt snabb. Spenderade ett par timmar med att åka runt i Stockholm med tider bokade för provkörning för att upptäcka att bilen blivit såld under resan dit.
Sen har jag ingen erfarenhet när det gäller bilar, men jag är nöjd med min cse.
För större bilar så brukar han rekommendera citroén, men det är nog bara för han var citroén-mekaniker back in the days.
Det förklarar saken, Citroèn är inget jag skulle rekomendera. Vet flera bilvärkstäder som vägrar ta emot äldre Citror (slutet av 90 talet och bakåt) för deras konstiga lösningar och taskiga kvalitet.
Nya så verkar dom ok, svärfar har en c5 -07:a (två månader gammal) och den funkar helt ok
Nya så verkar dom ok, svärfar har en c5 -07:a (två månader gammal) och den funkar helt ok
No shit??:devil:
Mazda 323 eller 626, årsm. 90-94 är ett jäkla bra köp
om det inte är för mycket rost.
Driftsäkra, bra motorer och lättmekade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.