handdator

Visa fullständig version : Sony ericsson K810i

olsson15
2007-08-03, 10:57
Tjena. Har precis köpt en K810i.

Det jag nu undrar är: När man stoppar i USB sladden från datorn till telefonen för att kunna överföra filer, så laddas batteriet varge gång. (så lång stund som sladden sitter i datorn) Och eftersom man inte sitter och för över filer i mer än någon minut så laddas ju batteriet bara en stund.

Är det inte så att batteriet blir dålig av att bara laddas korta stunder lite då och då?

Finns det någon inställning på telefon som gör att den inte laddas när man stoppar i sladden?

Nitrometan
2007-08-03, 10:58
Det är ett NiMH (nickel-metallhydrid) batteri. Det mår inte dåligt av att laddas på det sättet.

olsson15
2007-08-03, 11:10
Okej:) Va bra. Så om vi säger att jag har cirkus 80% kvar på batteriet och ska åka iväg. Då kan jag alltså ladda batteriet till 100% innan jag åker, utan att det skadas? (alltså: man måste inte vänta tills det är urladdat för att kunna ladda det igen?)

Nitrometan
2007-08-03, 11:19
Japp. Precis så.

olsson15
2007-08-03, 11:23
Okej :) Tack för hjälpen

polaren
2007-08-03, 11:30
I linux laddar min z610i konstant när jag har usb-sladden i, även om jag inte väljer "filöverföring". Men i windows så blir det precis som för dig, bara laddning medans man överför något. Lite störande tycker jag, vill att den ska ladda konstant i windows också för jag har slarvat bort min vanliga laddare :P

Vet inte varför jag berättar det här, men jag måste lätta på mitt ledsna hjärta!

olsson15
2007-08-03, 12:05
I linux laddar min z610i konstant när jag har usb-sladden i, även om jag inte väljer "filöverföring". Men i windows så blir det precis som för dig, bara laddning medans man överför något. Lite störande tycker jag, vill att den ska ladda konstant i windows också för jag har slarvat bort min vanliga laddare :P

Vet inte varför jag berättar det här, men jag måste lätta på mitt ledsna hjärta!

Okej, Men om du väljer "Telefonläge" (eller vad det står) Man kan ju välja mellan tre olika allternativ: Filöverföring,telefonläge och skriv ut. Något liknande står det iaf på min mobil. Om jag skulle använda telefonläge så skulle den nog ladda konstant skulle jag tro. (har inte prövat själv) Finns det inte sånna allternativ i din mobil? Annars är det väl bara köpa en ny laddare ;)

Snafu
2007-08-03, 12:12
Min bajsnokia funkar inte alls så, stoppar jag in USB-transfermojänngen laddas ingenting. Jag köpte dock en USB-laddare separate.

Ontopic: Precis som Nitrometan säger är det inga problem med batterier av den typen av ladda korta perioder här och där.

Spawn
2007-08-03, 12:12
Tjena. Har precis köpt en K810i.

Det jag nu undrar är: När man stoppar i USB sladden från datorn till telefonen för att kunna överföra filer, så laddas batteriet varge gång. (så lång stund som sladden sitter i datorn) Och eftersom man inte sitter och för över filer i mer än någon minut så laddas ju batteriet bara en stund.

Är det inte så att batteriet blir dålig av att bara laddas korta stunder lite då och då?

Finns det någon inställning på telefon som gör att den inte laddas när man stoppar i sladden?

Om du laddat upp ditt batteri till 100% när du fick den dvs gjort som man ska så bör det inte ha någon effekt. Vad som kan hända är däremot att står de 80% innan du laddar mobilen via datorn och kommer tillbaka efter tex 5 min så står det 100 så sjunker det från 100 till 85 kanske hoppas du förstod det där :P

olsson15
2007-08-03, 12:17
Om du laddat upp ditt batteri till 100% när du fick den dvs gjort som man ska så bör det inte ha någon effekt. Vad som kan hända är däremot att står de 80% innan du laddar mobilen via datorn och kommer tillbaka efter tex 5 min så står det 100 så sjunker det från 100 till 85 kanske hoppas du förstod det där :P

Fast det var inte så jag menade. Undrade ifall batteriet blir förstört om man bara laddar det korta stunder lite då och då. För när jag stoppar in USB sladden i datorn för att T.ex lägg in låtar på mobilen, så börjar den att ladda batteriet. Sen när man är klar 2 min senare så drar man ju ut sladden. och då har den laddat 2 min typ. Det blir ju ingen speciell skillnad på batteriets nivå då.

Det jag undrade var om det var skadligt för batteriet om det bara fick ladda korta stunder lite då och då. ;)

gibfel
2007-08-03, 12:27
Jag gillar f*n inte Sony Ericssons nya mobiler*grr* Har själv en k800i som har pajjat 4 gången på ett år vilket gjorde att jag fick en ny. Kvalitén suger verkligen jämfört med Nokia så det får väl bli en N95 *flex*

olsson15
2007-08-03, 12:31
Jag gillar f*n inte Sony Ericssons nya mobiler*grr* Har själv en k800i som har pajjat 4 gången på ett år vilket gjorde att jag fick en ny. Kvalitén suger verkligen jämfört med Nokia så det får väl bli en N95 *flex*

Hehe okej, Själv tycker jag min k810i är väldigt bra. ;)

På vilka sätt gick din sönder då?

Garnax
2007-08-03, 12:33

Vilket abbonemang har du på den telefonen? Har du en operatör som använder låsta telefoner och moddad programvara så är det mycket möjligt att det är
just det som strular.

gibfel
2007-08-03, 12:44
Vilket abbonemang har du på den telefonen? Har du en operatör som använder låsta telefoner och moddad programvara så är det mycket möjligt att det är
just det som strular.

Telenor. Men det var komponenterna i mobilen som pajjade. Först gick den lilla 3G-kameran åt hell. Den la bara av. Sedan slutade joy-sticken att fungera normalt. Blev skitsvår att hantera och bläddra sig igenom menyer med. Sen trillade den lilla luckan (där du sätter in minneskortet) av för att den var skitdåligt fastsatt i gummit som ska hålla den på plats. Använde inte ens minneskort. Till det kom att mobilen "hängde" sig så fort jag bläddrade igenom bilderna jag hade lite för fort. Skärmen blev helt vit och jag var tvungen att ta ut batteriet för att starta om den.
Det var så mycket fel på den att dom inte tyckte det var lönt att laga den åt mig utan jag fick en helt ny. Synd bara att dom är så snåla på Ericsson att jag fick behålla min gamla batterilucka men det är egentligen shit the same. Den mobilen höll alltså inte ens 1års garantien ut! Min usla nokia höll i 4 år innan den gick sönder*grr* Nästa mobil blir garanterat inte en ericsson...

olsson15
2007-08-03, 13:00
Telenor. Men det var komponenterna i mobilen som pajjade. Först gick den lilla 3G-kameran åt hell. Den la bara av. Sedan slutade joy-sticken att fungera normalt. Blev skitsvår att hantera och bläddra sig igenom menyer med. Sen trillade den lilla luckan (där du sätter in minneskortet) av för att den var skitdåligt fastsatt i gummit som ska hålla den på plats. Använde inte ens minneskort. Till det kom att mobilen "hängde" sig så fort jag bläddrade igenom bilderna jag hade lite för fort. Skärmen blev helt vit och jag var tvungen att ta ut batteriet för att starta om den.
Det var så mycket fel på den att dom inte tyckte det var lönt att laga den åt mig utan jag fick en helt ny. Synd bara att dom är så snåla på Ericsson att jag fick behålla min gamla batterilucka men det är egentligen shit the same. Den mobilen höll alltså inte ens 1års garantien ut! Min usla nokia höll i 4 år innan den gick sönder*grr* Nästa mobil blir garanterat inte en ericsson...

Okej, låter som du vart lite hårdhänt med mobilen ;)

gibfel
2007-08-03, 13:06
Okej, låter som du vart lite hårdhänt med mobilen ;)

Inte vad jag märkt iaf *screwy* Har haft den i fickan, råkat tappa den på asfallt någon gång men inte mycket mer än så. Då skulle du veta vad min nokia fick genomlida :Virro

viktore
2007-08-03, 13:46

du har nog haft en jävla otur.
vet flera polare som har dem och de går än efter hårdhänt behandling, petf här på forumet lyckades dränka sin i en grogg och såvitt jag vet funkar den bra fortfarande. :thumbup: