handdator

Visa fullständig version : Hjälp, nervös för att sälja dator

Trassel
2007-08-01, 09:13
Jag har en uråldrig laptop hemma som jag tänkte sälja. Knatar in på blocket och på köpes och där finns det ju ett gäng som köper datorer, ringer ena som är intresserad och vill hämta den mot kontanter imorgon, det låter ju toppen, men riskerar jag något?

Jag har inte tagit bort operativsystemet för att jag fått lära mig att man inte kan få igång datorn om man gör det, och om man ska formatera om som nån tipsade om här förut så åker operativsystemet?? Och jag har inga skivor med systemet eller nåt sånt eftersom ett pucko till ex till mig la in massa "ful" system när han skulle leka datordoktor och snabba till skiten.

Jag har tömt den på allt privat och rensat alla cookies å allt jag kan hitta, tar jag en risk om jag säljer den så imorgon?

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Yucko
2007-08-01, 09:18
Vad är du rädd för?

Om du tagit bort alla privata saker så är det väl inga problem.

rememberence
2007-08-01, 09:19
Vad är du rädd för?

Om du tagit bort alla privata saker så är det väl inga problem.

Det går alltid att återskapa information ifrån en hårddisk, om man nu verkligen vill.

Trassel
2007-08-01, 09:20
Sett för mycket på tv, tror att de kommer att hacka sig in i min dator och hitta mina bankkonton på nåt mysko sätt och sen norpa min semesterkassa :)

Faktiskt.. fast nånstans tror jag att jag är lite väl nojig..

rememberence
2007-08-01, 09:21
Faktiskt.. fast nånstans tror jag att jag är lite väl nojig..

Det tror jag med, det ska nog inte vara något problem för dig :thumbup:

Yucko
2007-08-01, 09:27
Det går alltid att återskapa information ifrån en hårddisk, om man nu verkligen vill.

Jao, de flesta Svenssons brukar roa sig med det på fritiden...

rememberence
2007-08-01, 09:29
Jao, de flesta Svenssons brukar roa sig med det på fritiden...

Nu var det inte medelsvensson jag syftade på, utan dom där riktigt sliskiga människorna på blocket, dessutom skrev jag: "om man verkligen vill" ;)

Spiffy
2007-08-01, 09:29
Formatera den och sälj den formaterad. Bara att berätta det för köparen, så får denna ta ställning till om h?n kan få igång den. Även om nu någon riktigt duktig kan komma åt dina bankkonton ändå. Men hur troligt är det?

rememberence
2007-08-01, 09:30
Men hur troligt är det?

Troligare än du tror, det behövs inte mycket för att få fram information ifrån en formaterad hårddisk.

Det enda sättet att skydda sig är att kryptera informationen på hårddisken, sen skruva sönder den och totaldemolera skivorna.

Trassel
2007-08-01, 09:31
rememberance-Hallå, du sa ju att jag var onödigt nojig, då får du INTE säga att det är troligt!!!! FY!

teargaz
2007-08-01, 09:32
Jag hade visat att den fungerade. Sen om personen vill köpa den så hade jag formaterat den.

rememberence
2007-08-01, 09:33
rememberance-Hallå, du sa ju att jag var onödigt nojig, då får du INTE säga att det är troligt!!!! FY!

Du får kanske, avgöra om du vågar sälja hårddisken till köparen när du träffar honom, jag själv skulle nog inte göra det om jag inte märker att det är en "okej" människa.

Torwald
2007-08-01, 09:34
Att formatera räcker inte om man vill vara säker på att informationen inte ska gå att återskapa! Det är inte ens särskilt svårt... Om det inte är för dyrt hade jag övervägt att sälja med en ny hårddisk! Vem litar på en gammal hårddisk som suttit i en laptop ändå??

sleep is the enemy
2007-08-01, 09:36
Jag skulle inte vågat, skulle gå å grubbla på de sen för en väldigt lång tid framöver, å då skulle nog inte ja tycka de pengar dataskrället kan ge vara värt de... säskilt inte för en "uråldirg" laptop som inte kan ge många hunkor

Dnepr
2007-08-01, 09:54
Men även om den nya köparen lyckas återskapa informationen - så spelar det ju ingen roll beträffande bankkonton. Har man bara en säkerhetsdosa (eller koder) så kan väl inget hända? Med tanke på att dosan visar olika koder varje gång bl a.

hasse36
2007-08-01, 09:54
Det går alltid att återskapa information ifrån en hårddisk, om man nu verkligen vill.Nej, det gör det inte.

Cilia
2007-08-01, 09:55
När jag lämnade tillbaka min gamla dator till jobbet så försökte jag formatera om den för att få bort all historia. Det gick åt helvete men dom fick tillbaka datorn med säkerligen garanterat allt borta *L*

rememberence
2007-08-01, 09:55
Nej, det gör det inte.

Nehe, och varför skulle inte det gå menar du då?

rememberence
2007-08-01, 09:56
Men även om den nya köparen lyckas återskapa informationen - så spelar det ju ingen roll beträffande bankkonton. Har man bara en säkerhetsdosa (eller koder) så kan väl inget hända? Med tanke på att dosan visar olika koder varje gång bl a.

Nej, jag skulle komma till det, men hann aldrig :D

Yucko
2007-08-01, 10:09
Nehe, och varför skulle inte det gå menar du då?

Det finns speciella program som skriver över alla sektorer med 0:or, flera gånger om.

elo_
2007-08-01, 10:10
Nej, det gör det inte.

Det går att återskapa information från en formatterad disk. Informationen (ettorna och nollorna) skrivs inte över utan enbart pekarna tas bort. Så någon som vill kan återskapa information som inte är överlagrad.

För trådskaparen:vill du slippa all slags oro över din it-integritet, använd programmet DBAN (dariks boot and nuke). http://dban.sourceforge.net/.
Dra ner, bränn som en ISO och starta datorn. Du får välja att lite olika saker, men default värden räcker, välj hårddisken med space och sätt dig tillbaks och rulla tummarna medan DBAN skriver över varenda bit på din hårdskiva med en slumpad nolla eller etta.

rememberence
2007-08-01, 10:15
Det finns speciella program som skriver över alla sektorer med 0:or, flera gånger om.

Ett kallas "Shredder"
Dock krävs det ungefär 10 omskrivningar för att all information helt ska försvinna, annars försvinner det delvis.

Piranha
2007-08-01, 12:40
Hallå alla som befinner sig i fantasivärlden kom tillbaks nu.

Vem går igenom mödan att försöka återskapa en disk på en beggad laptop.

IBAS som proffisionellt jobbar med restaurering av diskar tar en 20-30 papp för ett sånt jobb och det är enormt tidskrävande.

Jag är duktigt säker på Trassel kan känna sig trygg med att bara plocka bort partitionerna.

Granatgiraffen
2007-08-01, 12:46

Vem går igenom mödan att försöka återskapa en disk på en beggad laptop.

IBAS som proffisionellt jobbar med restaurering av diskar tar en 20-30 papp för ett sånt jobb och det är enormt tidskrävande.

Jag är duktigt säker på Trassel kan känna sig trygg med att bara plocka bort partitionerna.

Ja. Vafan?
Klart att det går att återställa bilder som du har haft på ditt skrivbord om det är så. Om man har tur. Jag lyckades då inte hitta ett skit senast det hände mig att en HD var dum mot mig.
Formatera du HD:en vid installation av Windows, eller ta bort Windows helt, så kan du vara lugn. Om du inte jobbar för CIA och har ton av hemligheter då förstås.

Piranha
2007-08-01, 12:49
Ja. Vafan?
Klart att det går att återställa bilder som du har haft på ditt skrivbord om det är så. Om man har tur. Jag lyckades då inte hitta ett skit senast det hände mig att en HD var dum mot mig.
Formatera du HD:en vid installation av Windows, eller ta bort Windows helt, så kan du vara lugn. Om du inte jobbar för CIA och har ton av hemligheter då förstås.

Exakt å nakenbilderna tar man via MSN... suck ..

Pecto
2007-08-01, 12:53
Nu var det inte medelsvensson jag syftade på, utan dom där riktigt sliskiga människorna på blocket, dessutom skrev jag: "om man verkligen vill" ;)

håller med dej, man behöver inte vara nån hacker, nästan ALLA kan göra en system återställning, då kommer ALLT tillbaka :smash:

Piranha
2007-08-01, 12:55
håller med dej, man behöver inte vara nån hacker, nästan ALLA kan göra en system återställning, då kommer ALLT tillbaka :smash:

Nej det kan man inte med formaterad disk.

rememberence
2007-08-01, 12:56
Vem går igenom mödan att försöka återskapa en disk på en beggad laptop..

Någon som jag?

Det finns t.o.m gratisprogram som går att använda för sånt om det handlar om en enkel formatering, helst i FAT16/32.

Pecto
2007-08-01, 12:57
men hon hade juh inte "formaterat" den?

rememberence
2007-08-01, 12:57
men hon hade juh inte "formaterat" den?

Hon frågade om hon skulle göra det, jag rekommenderar att göra det, har nog ångrat mig nu när jag har tänkt efter.

Pecto
2007-08-01, 13:00
jag rekomenderar dej att formatera datorn, annars så kan dom lätt göra en systemåterställning och de tar bara nån minut

Granatgiraffen
2007-08-01, 13:14

Datorvärlden är fylld av personer som pratar om sådant dom uppenbarligen inte vet något om. Det du säger är en ren osanning.

Guddi
2007-08-01, 13:15
Om du är orolig för att den som köpt din dator ska kunna se bildern, mail, filmer mm så måste du skriva över den delen av hårddisken som informationen låg på. Det räcker inte med att radera eller göra en formatering. Jag har själv använt program för att ta fram raderade eller överformaterade filer när jag råkade installera om windows på fel hårddisk och jag har även visat flera av mina totalt datorkunskapsbefriade vänner att göra samma sak.

Elo's förslag är det bästa om du verkligen vill vara säker på att personen inte ska kunna komma åt informationen. Ladda sen ner nån linux version eller en gratis testversion av windows och installera det för att visa personen som du ska sälja datorn till att den fungerar.

hasse36
2007-08-01, 13:30
Nehe, och varför skulle inte det gå menar du då?Därför att det inte går att återskapa informationen om den har skrivits över tillräckligt många gånger med slumpmässigt valda data. Tex kan man använda Ibas egen shredder.

Läs här! (http://www.ibas.com/data-erasure)

rememberence
2007-08-01, 13:31
Därför att det inte går att återskapa informationen om den har skrivits över tillräckligt många gånger med slumpmässigt valda data. Tex kan man använda Ibas egen shredder.

Läs här! (http://www.ibas.com/data-erasure)

Det har jag redan skrivit i tråden.............

Trassel
2007-08-01, 13:32
Verkar finnas lika mycket åsikter som användare :) kan inte säga att jag blivit mycket klokare.

Har aldrig funnits några nakenbilder eller annat som jag inte vill ska komma ut, utan det är bankuppgifterna som i så fall oroar mig och det borde väl inte vara något problem eftersom det inte är något certifikat som ligger i den datorn.

Jag tror att jag pustar ut och tror att det kommer att gå bra.

Cilia
2007-08-01, 13:33
Verkar finnas lika mycket åsikter som användare :) kan inte säga att jag blivit mycket klokare.

Har aldrig funnits några nakenbilder eller annat som jag inte vill ska komma ut, utan det är bankuppgifterna som i så fall oroar mig och det borde väl inte vara något problem eftersom det inte är något certifikat som ligger i den datorn.

Jag tror att jag pustar ut och tror att det kommer att gå bra.

har du nakenbilderna på en extern hårddisk eller?

Trassel
2007-08-01, 13:34

Haha, ledsen att göra dig besviken, men sånt är jag för gammal för ;) å när jag var tillräckligt ung användes inte nätet på det sättet, hehe

elo_
2007-08-01, 13:36
Som sagt, dra ner DBAN och följ instruktionerna. Du får sinnesfrid i alla fall. Och det kostar dig lika mycket cash som en CD-R skiva.

Sniggel
2007-08-01, 14:52

Doh, såna har man ju på ett usb-minne juh! *screwy*
Så man snabbt och smidigt kan ta med sig dom dit man behöver.

hultman
2007-08-01, 16:41
Att formatera räcker inte om man vill vara säker på att informationen inte ska gå att återskapa! Det är inte ens särskilt svårt... Om det inte är för dyrt hade jag övervägt att sälja med en ny hårddisk! Vem litar på en gammal hårddisk som suttit i en laptop ändå??

Sluta. Det räcker med att skriva över informationen ett par gånger.

hultman
2007-08-01, 16:42
jag rekomenderar dej att formatera datorn, annars så kan dom lätt göra en systemåterställning och de tar bara nån minut

Systemåterställning återskapar inte några borttagna filer av värde.

Torwald
2007-08-01, 21:23
Sluta. Det räcker med att skriva över informationen ett par gånger.

Har aldrig påstått något annat heller. Min poäng var bara att det kan bli en trevligare affär för båda parter om man helt enkelt byter hårddisken. Köparen kan vara nöjd och lita på att hårddisken inte kraschar, och säljaren slippar oroa sig för att laptopen hamnar hos CIA för återksapning av amatörporren OCH slipper dessutom oroa sig för att köparen ska bli missnöjd! Det tycket i alla fall JAG är viktigt. Det förutsätter ju dock att datorskrället ens är värd kostnaden.

Bara mina 50 öre!

christian
2007-08-01, 21:33
Det finns inte en chans att jag skulle sälja en HDD utan att köra wipe minst två gånger på den.

Det finns så bra program idag för privatpersoner att det är löjligt enkelt att återskapa alldeles för mycket för att det skall vara safe.

Nu menar jag inte Getdataback eller andra amatörprogram utan typ Restorer2000 Pro och dylika. De plockar gladeligen fram allt som inte är överskrivet på en disk.

hahavaffan
2007-08-01, 23:05
Jag hade aldrig sålt en dator med samma hårddisk i som jag använt. Nevah I say.