handdator

Visa fullständig version : Maximal kondition...

elitjägaren
2003-04-07, 21:43
Ska ryka in som fjälljägare i juni.... Har tränat mycket och hårt inför detta... Nu är det ungefär två månader kvar och jag vill satsa allt på konditionen... Hur ska man lägga upp sin träning för att få ut maximal kondition på 2 månader?

Just nu har jag tre konditonspass och två styrkepass...

Mvh ///Niklas

Tanman
2003-04-08, 07:15
"Den enklaste och mest tidseffektiva metoden för störst antal försökspersoner" är enligt en dansk undersökning att springa 5 km i nära maxfart 3 gånger i veckan med minst en vilodag mellan varje pass. Jag tror att det ligger väldigt nära sanningen.

//139 Andersson, 1:a fanatiska KJ-94

Herkulez
2003-04-08, 08:36
Run forest, RUN

El Diablo
2003-04-08, 09:25
Fjälljägar regementet I22 i kiruna lades väl ner för ett par år sedan.
Norrlandsjägarna K4 fins kvar.

z_bumbi
2003-04-08, 09:56
Sen beror det väl på om du ska prioritera konditionen på det sättet också ?
Jag skulle i alla fall hålla en viss nivå på styrketräningen men kanske lägga in mer övningar med kroppsvikt, naturligtvis inte sluta med vikter helt. Mage, korsrygg är ju prioritet ett skulle jag tro.
Sen är det ju läge att börja gå med packning om du inte gjort det redan och precis som vid styrketräning är det en gradvis ökning som gäller även här.
Vilken kondition man än har så kan det vara jobbigt att upptäcka att man ska gå med 40 kg packning om man åtminstånde inte redan är van vid 20 kg under längre turer.

Slartibartfast
2003-04-08, 10:07
Originally posted by Tanman
"Den enklaste och mest tidseffektiva metoden för störst antal försökspersoner" är enligt en dansk undersökning att springa 5 km i nära maxfart 3 gånger i veckan med minst en vilodag mellan varje pass. Jag tror att det ligger väldigt nära sanningen.

Låter ganska skumt. Vet du om nån sida på nätet som tar upp just den undersökningen?

Tanman
2003-04-08, 10:19
Inte såhär på en gång..men jag kan kolla runt lite. Varför låter det skumt? För enkelt?

Jag tror att det är med i beräkningarna. De som höll i undersökningen ville ta hänsyn till så mycket som möjligt: tidseffektivitet, träningseffekt, möjlighet att genomföra träningarna etc etc och jag tror att det är en genial, enkel och bra metod för att snabbt bli bättre. I princip alla som inte ligger på en hög nivå skulle förbättra sig märkbart inom bara några veckor om man tränade 5km tre gånger i veckan i hög fart. Det är också väldigt enkelt..man behöver bara en runda och man kan ta tid och försöka slå sig själv lite då och då.

jag kollar efter undersökningen, det var ett tag sedan jag såg den men nu blir jag själv nyfiken att läsa den igen.

Orm
2003-04-08, 17:08
Fjälljägar regementet I22 i kiruna lades väl ner för ett par år sedan.
Lapplands jägarregemente hette det faktiskt, K4 heter för övrigt Norrlands dragonregemente.